Postat 15 september 20214 Är Hej! Jag köpte för ett tag sedan redsea coral pro salt och har kollat lite pÄ red seas recept dem har. Har nu ett "mixed reef" nÄgra anemoner och en gsp samt nÄgra LPS och i framtiden lite sps. Red sea sÀger att jag dÄ kan ha alk pÄ 11.5 dkh. Det Àr detta jag funderar mest pÄ för 11.5dkh lÄter rÀtt högt och har siktat pÄ 8dkh ett tag men Àr rÀtt omöjligt nÀr detta saltet har en alkalinitet pÄ 11.8 till 12.3dkh vilket gör att alkaliniteten i karet blir högre Àn 8 och Àven en stor vÀxling vid vattenbyten. Kan jag ha 11dkh om ca och mg Àr i redseas parametrar?
Postat 15 september 20214 Är LÄt akvarium konsumera karbonaterna, nÀr du sedan gör dina vattenbyten kommer KH stiga men i grad kopplat till din storleken pÄ ditt vattenbyte. PÄ sÄ sÀtt kanske du kan anvÀnda ditt salt tills det tar slut?
Postat 16 september 20214 Är SÄ lÀnge du har KH stabilt pÄ 11.5 Àr det inga problem, skulle vilja pÄstÄ att stabila vÀrden Àr nyckel till framgÄng  Fixidéer om drömvÀrden skapar obalans nÀr man inte har kunskapen/möjligheten att justera i rÀtt takt och mÀngd.
Postat 16 september 20214 Ă„r Jag tycker det Ă€r onödigt med sĂ„ pass förhöjda vĂ€rden. Havsvatten har i regel kring 7,5 i kh. Ska du ha det sĂ„ ska det finnas ett faktiskt syfte med det annars finns det inte mycket vits med det.  Karet blir vĂ€ldigt skört med ett vĂ€ldigt högt KH vad gĂ€ller nĂ€ringsvĂ€rden och ljus. Skulle du trilla ner i N och P kommer du brĂ€nna korallerna pĂ„ nolltid.Â
Postat 16 september 20214 Ă„r Jag har ocksĂ„ nyligen köpt tvĂ„ hinkar RS coral pro salt. Vill helst inte ligga sĂ„ mycket högre Ă€n ca 8 i KH som idag. Funderar dock pĂ„ om ett vattenbyte pĂ„ i mitt fall 60l av ca 450l vatten, kommer höja KH sĂ„ mycket. Eller tĂ€nker jag fel?Â
Postat 16 september 20214 Ă„r Ja Michael det Ă€r sant att det Ă€r onödigt högt med 11,5. men ja som du skriver Johan sĂ„ gĂ„r det utmĂ€rkt att göra mindre vattenbyten (10-15%) utan för stora svĂ€ngningar, jag har anvĂ€nt det saltet lĂ€nge med framgĂ„ng, nu kör jag dock pĂ„ deras blĂ„a hink đȘŁ, det ligger bĂ€ttre i nivĂ„ med de vĂ€rdena jag strĂ€var efter.
Postat 16 september 20214 Ă„r Författare Tack för svar allihopa! Har testat vattnet igĂ„r och idag, vĂ€rderna har droppat. FrĂ„n ca 10 till 8.6 enligt Hanna checkern pĂ„ 18 timmar, rĂ€tt stor svĂ€ngning va? Ăr i stort sĂ€tt ny i hobbyn sĂ„ tack för alla svar! Har ju kört med saltet ett litet tag typ 3 vattenbyten och korallerna har ju inte sagt ifrĂ„n Ă€n sĂ„lĂ€nge sĂ„ antar att det funkar iallafall tills hinken Ă€r slut!
Postat 16 september 20214 Är 3 timmar sedan, MichaelE skrev: Jag tycker det Àr onödigt med sÄ pass förhöjda vÀrden. Havsvatten har i regel kring 7,5 i kh. Ska du ha det sÄ ska det finnas ett faktiskt syfte med det annars finns det inte mycket vits med det.  Karet blir vÀldigt skört med ett vÀldigt högt KH vad gÀller nÀringsvÀrden och ljus. Skulle du trilla ner i N och P kommer du brÀnna korallerna pÄ nolltid. Detta Àr mina erfarenheter ocksÄ efter mÄnader med förhöjda vÀrden.  För att inte behöva försumma saltet lÄter du ditt akvarium konsumera karbonaterna som sagt. NÀr du sedan gör vattenbyten kommer KH stiga men i grad kopplat till din storleken pÄ ditt vattenbyte. Det behöver alltsÄ inte röra sig mycket alls om du gör mindre och kontinuerliga vattenbyten.  Lycka till!
Postat 16 september 20214 Ă„r Författare 1 timme sedan, Rameau skrev: Hur stort Ă€r akvariet och hur mycket byter du? 120L och byter 10% = 10LÂ
Postat 16 september 20214 Ă„r 5 minuter sedan, lucaspetterssson skrev: 120L och byter 10% = 10L Samma lika denna sida skĂ€rmen.  Ligger nu pĂ„ 9dkh. 1.025 %.  10% byte med nytt Red Sea pro visar 0-1 med Sera.  Â
Postat 16 september 20214 Ă„r 3 hours ago, Rameau said: Ja Michael det Ă€r sant att det Ă€r onödigt högt med 11,5. men ja som du skriver Johan sĂ„ gĂ„r det utmĂ€rkt att göra mindre vattenbyten (10-15%) utan för stora svĂ€ngningar, jag har anvĂ€nt det saltet lĂ€nge med framgĂ„ng, nu kör jag dock pĂ„ deras blĂ„a hink đȘŁ, det ligger bĂ€ttre i nivĂ„ med de vĂ€rdena jag strĂ€var efter. Ja, man kan absolut göra sĂ„ utan överdrivet negativa konsekvenser, det handlar mer om att anvĂ€nda sig av rĂ€tt verktyg för jobbet och inte göra det svĂ„rare för sig Ă€n vad det behöver vara
Postat 16 september 20214 Är 2 timmar sedan, MichaelE skrev: Ja, man kan absolut göra sÄ utan överdrivet negativa konsekvenser, det handlar mer om att anvÀnda sig av rÀtt verktyg för jobbet och inte göra det svÄrare för sig Àn vad det behöver vara Word! Kunde inte motstÄ priset pÄ hinkarna snÄl som man Àr!
Postat 20 september 20214 Är On 2021-09-16 at 09:37, Jojo skrev: Jag har ocksÄ nyligen köpt tvÄ hinkar RS coral pro salt. Vill helst inte ligga sÄ mycket högre Àn ca 8 i KH som idag. Funderar dock pÄ om ett vattenbyte pÄ i mitt fall 60l av ca 450l vatten, kommer höja KH sÄ mycket. Eller tÀnker jag fel?  Du kommer nog bara se en liten skjuts upp i Kh, som en liten för stor dosering av balling typ  60 liter har dkh 11,5, det betyder du har 60 liter med vÀrdet +3,5 dkh, 60 l * 3,5 = 210... 210/450 = 0,46 = den ungefÀrliga ökning du fÄr pÄ dkh i systemet av att byta 60 liter med 11,5 dkh i ditt 450?
Postat 28 september 20214 Ă„r On 2021-09-15 at 18:58, lucaspetterssson skrev: Hej! Jag köpte för ett tag sedan redsea coral pro salt och har kollat lite pĂ„ red seas recept dem har. Har nu ett "mixed reef" nĂ„gra anemoner och en gsp samt nĂ„gra LPS och i framtiden lite sps. Red sea sĂ€ger att jag dĂ„ kan ha alk pĂ„ 11.5 dkh. Det Ă€r detta jag funderar mest pĂ„ för 11.5dkh lĂ„ter rĂ€tt högt och har siktat pĂ„ 8dkh ett tag men Ă€r rĂ€tt omöjligt nĂ€r detta saltet har en alkalinitet pĂ„ 11.8 till 12.3dkh vilket gör att alkaliniteten i karet blir högre Ă€n 8 och Ă€ven en stor vĂ€xling vid vattenbyten. Kan jag ha 11dkh om ca och mg Ă€r i redseas parametrar? Jag tycker detta salt Ă€r mkt mkt bra. Att KH stiger tillfĂ€lligt vid ett vattenbyte Ă€r inget som helst problem. Det tar inte korallerna skada av alls. Det Ă€r framför allt snabba KH fall, som sedan ligger kvar dĂ€r, som Ă€r farligt. Det enda du gör Ă€r att stĂ€nga av Balling/kalkreaktor efter ett vattenbyte o sen gĂ„r du in igen nĂ€r KH landar pĂ„ 8. Det gĂ„r snabbt. Du byter ju sĂ€llan men Ă€n 20% o karet förbrukar de dĂ€r extra KH/Ca molekylerna rĂ€tt fort. Oftast till nĂ€sta dag.  Att ligga pĂ„ 11-12 som red sea rekommenderar har jag aldrig hĂ„lla med om. Ser mest nackdelar med det. Behövs inte.  /Jonas Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.