GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej! Jag köpte för ett tag sedan redsea coral pro salt och har kollat lite pÄ red seas recept dem har. Har nu ett "mixed reef" nÄgra anemoner och en gsp samt nÄgra LPS och i framtiden lite sps. Red sea sÀger att jag dÄ kan ha alk pÄ 11.5 dkh. Det Àr detta jag funderar mest pÄ för 11.5dkh lÄter rÀtt högt och har siktat pÄ 8dkh ett tag men Àr rÀtt omöjligt nÀr detta saltet har en alkalinitet pÄ 11.8 till 12.3dkh vilket gör att alkaliniteten i karet blir högre Àn 8 och Àven en stor vÀxling vid vattenbyten. Kan jag ha 11dkh om ca och mg Àr i redseas parametrar?

Postat

LÄt akvarium konsumera karbonaterna, nÀr du sedan gör dina vattenbyten kommer KH stiga men i grad kopplat till din storleken pÄ ditt vattenbyte. PÄ sÄ sÀtt kanske du kan anvÀnda ditt salt tills det tar slut?

Postat

SÄ lÀnge du har KH stabilt pÄ 11.5 Àr det inga problem, skulle vilja pÄstÄ att stabila vÀrden Àr nyckel till framgÄng :) 
Fixidéer om drömvÀrden skapar obalans nÀr man inte har kunskapen/möjligheten att justera i rÀtt takt och mÀngd.

Postat

Jag tycker det Àr onödigt med sÄ pass förhöjda vÀrden. Havsvatten har i regel kring 7,5 i kh. 

Ska du ha det sÄ ska det finnas ett faktiskt syfte med det annars finns det inte mycket vits med det.

Karet blir vÀldigt skört med ett vÀldigt högt KH vad gÀller nÀringsvÀrden och ljus. 
Skulle du trilla ner i N och P kommer du brÀnna korallerna pÄ nolltid. 

Postat

Jag har ocksÄ nyligen köpt tvÄ hinkar RS coral pro salt. Vill helst inte ligga sÄ mycket högre Àn ca 8 i KH som idag.

Funderar dock pÄ om ett vattenbyte pÄ i mitt fall 60l av ca 450l vatten, kommer höja KH sÄ mycket. 

Eller tÀnker jag fel? 

Postat

Ja Michael det Ă€r sant att det Ă€r onödigt högt med 11,5. men ja som du skriver Johan sĂ„ gĂ„r det utmĂ€rkt att göra mindre vattenbyten (10-15%) utan för stora svĂ€ngningar, jag har anvĂ€nt det saltet lĂ€nge med framgĂ„ng, nu kör jag dock pĂ„ deras blĂ„a hink đŸȘŁ, det ligger bĂ€ttre i nivĂ„ med de vĂ€rdena jag strĂ€var efter.

Postat
  • Författare

Tack för svar allihopa! Har testat vattnet igĂ„r och idag, vĂ€rderna har droppat. FrĂ„n ca 10 till 8.6 enligt Hanna checkern pĂ„ 18 timmar,  rĂ€tt stor svĂ€ngning va? Är i stort sĂ€tt ny i hobbyn sĂ„ tack för alla svar! Har ju kört med saltet ett litet tag typ 3 vattenbyten och korallerna har ju inte sagt ifrĂ„n Ă€n sĂ„lĂ€nge sĂ„ antar att det funkar iallafall tills hinken Ă€r slut!

Postat
3 timmar sedan, MichaelE skrev:

Jag tycker det Àr onödigt med sÄ pass förhöjda vÀrden. Havsvatten har i regel kring 7,5 i kh. 

Ska du ha det sÄ ska det finnas ett faktiskt syfte med det annars finns det inte mycket vits med det.

Karet blir vÀldigt skört med ett vÀldigt högt KH vad gÀller nÀringsvÀrden och ljus. 
Skulle du trilla ner i N och P kommer du brÀnna korallerna pÄ nolltid. 

Detta Àr mina erfarenheter ocksÄ efter mÄnader med förhöjda vÀrden.

För att inte behöva försumma saltet lÄter du ditt akvarium konsumera karbonaterna som sagt. NÀr du sedan gör vattenbyten kommer KH stiga men i grad kopplat till din storleken pÄ ditt vattenbyte. Det behöver alltsÄ inte röra sig mycket alls om du gör mindre och kontinuerliga vattenbyten.

Lycka till!

Postat
5 minuter sedan, lucaspetterssson skrev:

120L och byter 10% = 10L 

Samma lika denna sida skÀrmen.

Ligger nu pÄ 9dkh. 1.025 %.

10% byte med nytt Red Sea pro visar 0-1 med Sera. 

Postat
3 hours ago, Rameau said:

Ja Michael det Ă€r sant att det Ă€r onödigt högt med 11,5. men ja som du skriver Johan sĂ„ gĂ„r det utmĂ€rkt att göra mindre vattenbyten (10-15%) utan för stora svĂ€ngningar, jag har anvĂ€nt det saltet lĂ€nge med framgĂ„ng, nu kör jag dock pĂ„ deras blĂ„a hink đŸȘŁ, det ligger bĂ€ttre i nivĂ„ med de vĂ€rdena jag strĂ€var efter.

Ja, man kan absolut göra sÄ utan överdrivet negativa konsekvenser, det handlar mer om att anvÀnda sig av rÀtt verktyg för jobbet och inte göra det svÄrare för sig Àn vad det behöver vara ;)

Postat
2 timmar sedan, MichaelE skrev:

Ja, man kan absolut göra sÄ utan överdrivet negativa konsekvenser, det handlar mer om att anvÀnda sig av rÀtt verktyg för jobbet och inte göra det svÄrare för sig Àn vad det behöver vara ;)

Word! Kunde inte motstÄ priset pÄ hinkarna snÄl som man Àr!

Postat
On 2021-09-16 at 09:37, Jojo skrev:

Jag har ocksÄ nyligen köpt tvÄ hinkar RS coral pro salt. Vill helst inte ligga sÄ mycket högre Àn ca 8 i KH som idag.

Funderar dock pÄ om ett vattenbyte pÄ i mitt fall 60l av ca 450l vatten, kommer höja KH sÄ mycket. 

Eller tÀnker jag fel? 

Du kommer nog bara se en liten skjuts upp i Kh, som en liten för stor dosering av balling typ :)

60 liter har dkh 11,5, det betyder du har 60 liter med vÀrdet +3,5 dkh, 60 l * 3,5 = 210... 210/450 = 0,46 = den ungefÀrliga ökning du fÄr pÄ dkh i systemet av att byta 60 liter med 11,5 dkh i ditt 450?

Postat
On 2021-09-15 at 18:58, lucaspetterssson skrev:

Hej! Jag köpte för ett tag sedan redsea coral pro salt och har kollat lite pÄ red seas recept dem har. Har nu ett "mixed reef" nÄgra anemoner och en gsp samt nÄgra LPS och i framtiden lite sps. Red sea sÀger att jag dÄ kan ha alk pÄ 11.5 dkh. Det Àr detta jag funderar mest pÄ för 11.5dkh lÄter rÀtt högt och har siktat pÄ 8dkh ett tag men Àr rÀtt omöjligt nÀr detta saltet har en alkalinitet pÄ 11.8 till 12.3dkh vilket gör att alkaliniteten i karet blir högre Àn 8 och Àven en stor vÀxling vid vattenbyten. Kan jag ha 11dkh om ca och mg Àr i redseas parametrar?

Jag tycker detta salt Àr mkt mkt bra. Att KH stiger tillfÀlligt vid ett vattenbyte Àr inget som helst problem. Det tar inte korallerna skada av alls. Det Àr framför allt snabba KH fall, som sedan ligger kvar dÀr, som Àr farligt. Det enda du gör Àr att stÀnga av Balling/kalkreaktor efter ett vattenbyte o sen gÄr du in igen nÀr KH landar pÄ 8. Det gÄr snabbt. Du byter ju sÀllan men Àn 20% o karet förbrukar de dÀr extra KH/Ca molekylerna rÀtt fort. Oftast till nÀsta dag. 

Att ligga pÄ 11-12 som red sea rekommenderar har jag aldrig hÄlla med om. Ser mest nackdelar med det. Behövs inte.

/Jonas

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.