gesi Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 samma fråga..när anses det vara lämpligt att börja dosera vodka?...mitt kar är inte mer än 2 månader (utan fiskar och koraller) och nu har nitraten börjat stiga.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Skulle behöva lite åsikter i hur jag ska göra...Har använt mig av vodkametoden i ca 1.5 månad. Nitratet har gått ner men långt ifrån tillräckligt. Verkar som processen stangerat. Har nu ca 15 i nitrat. Tillsätter ca 7-8 ml/dag i mitt 470L + sump. Står nu i valet och kvalet om jag ska köpa en påse av zeosands nollnitrat utan att öka doseringen av vodka el. strunta i nollnitraten och bara öka vodkadoseringen. Vad tror ni? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 svärd rekomenderade mig att köra (han gör det själv oxå) med zeosand och jag tror att du ska ta det väldigt lugnt med vodkan, du har redan ca 2ml dosering per 100L vilket är vad han rekomenderar..jag skulle ge det mer tid..man vill inte riskera en krasch helt plötsligt..men svärd vet nog mera..hur mycket LS har du?jag tycker oxå att 15 i nitrat är inte så farligt..det är olika åsikter om det men jag tycker man ska först och främst låta LS:n göra det jobbet.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 nä en krasch vore lite halvtråkigt faktiskt det är därför jag är tveksam till att höja ytterligare och sneglar på nollnitraten från zeosand.Ls vet jag inte riktigt vars jag ligger, men det är mycket. väldigt mycket t om.Känner dock att jag vill göra något mer för att det ska skyndas på lite Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 6 oktober 2006 Författare Dela Postat 6 oktober 2006 Maxdosen är 4ml/100L vatten men jag tycker att du ska köpa dig en påse zeolit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 hehe..jag är visserligen ny inom saltvatten men alla böcker och fakta jag har hittat om nitrat säger att det är tom nyttigt i lagom mängd..till vissa koraller/djur tex..och just vodka metoden är det många som varnar för att ta det lugnt och sakta med..har du hög belastning? antal fiskar och matning? hur länge har akvariet igång?nu hann ju svärd före, men zeoliten kanske hjäpler mer.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrissenator Postat 18 juni 2007 Dela Postat 18 juni 2007 Hvordan har det gått videre med vodkametoden?Dette er en kanon tråd og det savnes update på hvordan det har fungert hos de forskjellige som har prøvet metoden... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 18 juni 2007 Dela Postat 18 juni 2007 Jag har kört vodkametoden i snart två år, och har bara positiva erfarenheter hittills. Har man bara koll på att nitratvärdet inte är noll och inte överdoserar anser jag att detta vara en kanonmetod att kontrollera näringsnivån i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrissenator Postat 18 juni 2007 Dela Postat 18 juni 2007 Jag har kört vodkametoden i snart två år, och har bara positiva erfarenheter hittills. Har man bara koll på att nitratvärdet inte är noll och inte överdoserar anser jag att detta vara en kanonmetod att kontrollera näringsnivån i karet.Nå har jeg kjørt vodka i snart en uke og det er tydelig mindre alger, satser på at dette blir succé.Det er litt underlig at på RC så blir Vodka metoden ikke akseptert av Eric Borneman:http://www.reefkeeping.com/issues/2004-10/eb/index.phphttp://www.reefkeeping.com/issues/2004-11/eb/feature/index.php Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 18 juni 2007 Dela Postat 18 juni 2007 kör nu en hybridmetod med vodka och ac adn 75filter, funkar bara kanon. Beroende på nitratnivå periodiserar jag vodkadoseringen. Ligger dock som regel väldigt lågt med vodkan. Kör just nu inte med vodka alls då nitraten är väldigt låg. Ett stabilt fungerande nitratfilter som man kan ha ett högt flöde igenom tycker jag är det bästa som grund. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Det er litt underlig at på RC så blir Vodka metoden ikke akseptert av Eric Borneman:http://www.reefkeeping.com/issues/2004-10/eb/index.phphttp://www.reefkeeping.com/issues/2004-11/eb/feature/index.phpDet underliga är att han inte tillät att ens publicera själva artikeln om vodkametoden från Jörg Kokott och Michael Mrutzek, men själv skrivit kritiska artiklar om vodka!! Erik tappar anseende i vart fall i mina ögon, bl.a. på grund av vodkaartikeln och senare även till synes välgrundade misstankar om stöld av koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Håller med och känner igen mycket av det Bornemann pratar om, inte bara om vodkan utan hela det biologiska systemet i akvariet (bl.a. tillgången på bakterier i karen och hur viktig den aerobiska nedbrytningen av exempelvis en DSB är). Han för fram sina idéer på ett lite ensidigt och överlägset sätt dock och jag håller inte med om allt han skriver.Förutom riskerna med metoden när man redan har låga näringsnivåer så är det heller inte önskvärt att ta bort all nitrat när det kommer till att skapa den bästa förutsättningen för tillväxt hos koraller (och möjligen också ur ett välmående/sjukdomsperspektiv). Det är också möjligt att fosfaten kan bli för allt för låg vilket skulle kunna påverka tillväxten (nu pratar jag inte om värden som kan mätas med hobbyutrustning).Jag har sett tillräckligt många missöden som uppkommit tack vare den här metoden på guiden och andra forum så Bornemann får helt klart min röst i kar med låga näringshalter. Använt på rätt sätt och under rätt förutsättningar tycker jag metoden effektivt kan ta ner för höga nitrater och fosfater. /Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrissenator Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Det er så mye intresant i denne tråden og med de nye innlegg fra Wotan, Clownen, PatriksS så ville det vere kanon og få flere synspunkter på Vodka metoden.Takk til Wotan, Clownen, PatriksS for svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Enligt Michael Mrutzek hade vodkametoden varit mycket mer accepterad om det var en erkänd akvariefirma som marknadsförde produkten till ett pris på 20 Euro för 200 ml. Michael använder metoden i hela sitt stora butikssystem med automatisk dosering av vodka.Krascherna som många "erfarna" akvarister på forumet är så rädda för är ju inget magiskt som kommer utan anledning, tillsätter man vodka, skall det vara för att sänka nitrat och fosfat, har man redan mycket låga nivåer skall man inte börja dosera vodka. Denna fundamentala princip gäller ju allt man tillsätter i karet, har du rätt salthalt skall du inte tillsätta mer salt, har du rätt kalcium värde skall du inte försöka höja det osv. Mitt kar hade aldrig funkat som det gör med stora runda fiskar och koraller med ok färger utan tillsats av vodka, men självklart minskar jag dosen när nitraten närmar sig noll, mitt kar är dock så pass hårt belastat med stora runda fiskar så jag slutar aldrig helt att dosera vodka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Enligt Michael Mrutzek hade vodkametoden varit mycket mer accepterad om det var en erkänd akvariefirma som marknadsförde produkten till ett pris på 20 Euro för 200 ml. Michael använder metoden i hela sitt stora butikssystem med automatisk dosering av vodka.Krascherna som många "erfarna" akvarister på forumet är så rädda för är inget ju magiskt som kommer utan anledning, tillsätter man vodka, skall det vara för att sänka nitrat och fosfat, har man redan mycket låga nivåer skall man inte börja dosera vodka. Denna fundamentala princip gäller ju allt man tillsätter i karet, har du rätt salthalt skall du inte tillsätta mer salt, har du rätt kalcium värde skall du inte försöka höja det osv. Mitt kar hade aldrig funkat som det gör med stora runda fiskar och koraller med ok färger utan tillsats av vodka, men självklart minskar jag dosen när nitraten närmar sig noll, mitt kar är dock så pass hårt belastat med stora runda fiskar så jag slutar aldrig helt att dosera vodka.Håller delvis med dig Pwin men det finns de som inte verkar vara medvetna om riskerna vilket vi som sagt sett resultatet av vid flera tillfällen. Nivåerna kan också sjunka snabbt varför jag inte håller med dig om att det inte kan gå fort att nå farligt låga nivåer som ökar risken för en krasch och syreförlust som resultat. Vissa, inklusive mig själv, är också lata att mäta vattenvärdena tillräckligt ofta för att se om man ligger farligt till. Det finns även de som inte har möjlighet att dosera vodka när man åker bort och då kan risken också öka eller att man helt enkelt glömmer bort det. Riskerna är som högst när man abrupt påbörjar eller avslutar metoden eller då man kör det i kar med redan låga halter. Mäter man ofta, kan tillföra vodkan via doseringspump och har ett högt nitrat/fosfat så minimerar man riskerna.Vill bara göra nybörjare medvetna om det här eftersom den här tråden, i min mening, inte betonar riskerna tillräckligt tydligt.MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Clownen, i min mening så är det dom magiska och oberäkneliga riskerna som verkligen förts fram på detta forum utan att förklara vad och varför det kan gå snett.När jag åker bort har jag slutat ganska tvärt med vodka och när jag kommer hem har jag direkt börjat med normaldosen utan att något reagerat negativt, sedan vet jag att jag glömmer att dosera oftare än jag tror, och det har inte heller påverkat karet negativt. Däremot tror jag att det är farligt att automat dosera vodka om du är bortrest 1-2 veckor och inte matar karet som vanligt, då kan verkligen näringvärdena gå i botten. MvhPer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Mina herrar, Vodka och andra kolkällemetoder är utmärkta under förutsättning att den som hanterar grejorna vet vad som händer - jag skulle nog vara lite restiktiv att rekommendera nybörjare att haka på detta, det lär ju finnas spalt-mil bara på detta forum om hur det kan gå om man bara gasar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Tja, alla metoder fungerar om man vet vad man sysslar med. På samma sätt som alla metoder har sina risker! Och definitivt är det så att inga metoder fungerar riskfritt om man inte regelbundet mäter sina värden!Sen ska man naturligtvis också studera sina djur noga för att se hur burken mår...Jag har själv prövat vodkametoden - följer man Mrutzek och Kokotts instruktioner så funkar det klockrent. Pwin, du glömmer ett faktum - det är alltid mindre känsligt när man har ett stort akvarium. En burk under 500l är betydligt svårare och känsligare enligt min erfarenhet. Men det betyder bara att man måste vara försiktigare. Metoden fungerar!DSB ska jag pröva i min nya burk. Kanske i kombination med någon "kolkällemetod"... Men även DSB kan orsaka för låga näringsvärden enligt de artiklar jag läst så det är inte någon riskfri metod den heller. Men det känns trevligt om akvariet kan fungerar med så lite tillsatser och teknik som möjligt.Nej, bra tester + lite nitrat och fosfat "på burk" är nog att rekomendera att ha hemma oberoende vilken metod man använder. Blir näringsnivån för låg så får man pyttsa i lite näringsämnen "manuellt".Vodka, ättika, vinäger, socker, DSB, Zeovith, zeolit, nitrat/fosfatfilter osv - alla metoder handlar i slutändan om akvaristen i alla fall... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Clownen, i min mening så är det dom magiska och oberäkneliga riskerna som verkligen förts fram på detta forum utan att förklara vad och varför det kan gå snett.När jag åker bort har jag slutat ganska tvärt med vodka och när jag kommer hem har jag direkt börjat med normaldosen utan att något reagerat negativt, sedan vet jag att jag glömmer att dosera oftare än jag tror, och det har inte heller påverkat karet negativt. Däremot tror jag att det är farligt att automat dosera vodka om du är bortrest 1-2 veckor och inte matar karet som vanligt, då kan verkligen näringvärdena gå i botten. MvhPerJo jag har inte påstått att det går åt skogen bara för att man inte doserar några dagar eller börjar och startar för snabbt. Det gör det i de flesta fall inte. Jag säger bara att sannolikheten ökar för att något ska gå snett under dessa omständigheter. Du har också som Magnus nämnde ett stort och välmående kar som tål förändringar bättre än ett kar på säg 100 liter. Sedan spelar cirkulation och syresättning genom exempelvis skummare en viktig roll också. Vodkametoden och strömavbrott är nog ingen bra kombination och detta är kanske något man också ska tänka på när man kör metoden kontinuerligt under flera månader/år som vissa gör. MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Ja tror inte storleken på kar är så viktig i det här avseendet med undantag för riktigt små burkar, men visst finns det saker som talar för att mitt kar har något mindre risk för "vodkakrasch" än en vissa andra, och det är mycket kraftig cirkulation med få stillastående zoner samt att jag har kraftig belastning som hela tiden tillför näringsämnen vilket gör det svårt att hamna på absoluta nollvärden. När det gäller strömavbrott så är det längsta hittills med vodkametoden ca sex timmar och det skapade inga problem. Innan jag började med vodka hade jag ett på 16 timmar som inte heller skapade några förluster. Mvh Per Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Ja tror inte storleken på kar är så viktig i det här avseendet med undantag för riktigt små burkar, men visst finns det saker som talar för att mitt kar har något mindre risk för "vodkakrasch" än en vissa andra, och det är mycket kraftig cirkulation med få stillastående zoner samt att jag har kraftig belastning som hela tiden tillför näringsämnen vilket gör det svårt att hamna på absoluta nollvärden. När det gäller strömavbrott så är det längsta hittills med vodkametoden ca sex timmar och det skapade inga problem. Innan jag började med vodka hade jag ett på 16 timmar som inte heller skapade några förluster. Mvh PerTro mig - det ÄR känsligare i ett litet kar. Jag fick bittert lära mig läxan när jag skaffade ett mindre (temporärt kar)(från ca 650l - ca 350l). Gjorde samma saker i det som i min stora/gamla burk och det sa KRASCH... (Nu använde jag Fauna Marins dendrosystem men det är i grunden samma sak - kolkälla, man använder.)Men som sagt - vodka fungerar! I en mindre burk ska man vara nogrannare och följa Mrutzek och Kokotts instruktioner noga! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Tro mig - det ÄR känsligare i ett litet kar. Jag fick bittert lära mig läxan när jag skaffade ett mindre (temporärt kar)(från ca 650l - ca 350l). Gjorde samma saker i det som i min stora/gamla burk och det sa KRASCH... (Nu använde jag Fauna Marins dendrosystem men det är i grunden samma sak - kolkälla, man använder.)Men som sagt - vodka fungerar! I en mindre burk ska man vara nogrannare och följa Mrutzek och Kokotts instruktioner noga!Magnus, jag har samma erfarenhet som du, men jag har kommit fram till att det inte är att karet är mindre utan just temporärt som orsakar kraschen, temporära kar har oftast orsakat mig förluster oavsett storlek, både på fisk men framför på koraller.Se på Ländströms kar på drygt 300 liter det är mycket stabilt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 Magnus, jag har samma erfarenhet som du, men jag har kommit fram till att det inte är att karet är mindre utan just temporärt som orsakar kraschen, temporära kar har oftast orsakat mig förluster oavsett storlek, både på fisk men framför på koraller.Se på Ländströms kar på drygt 300 liter det är mycket stabilt.Jo, det ligger naturligtvis mycket i det... sedan är Ländström en mycket duktig akvarist, vilket man inte ska glömma...Jag har en del erfarenhet av mina andra, tidigare mindre burkar också... En större burk ÄR lättare att hålla stabil... Den är också mindre känslig för överdosering och andra misstag... Det klarar helt enkelt en lite klantig akvarist som mig lite bättre...Men ett större kar som är väl inkört är naturligtvis det mest lättjobbade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 20 juni 2007 Dela Postat 20 juni 2007 Nån som funderat kring KH-nivåns betydelse med etanol som kolkälla? Visst borde väl det relatera. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 10 oktober 2007 Dela Postat 10 oktober 2007 Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men är det nån av er som kör med vodka som även tillsätter bakterier? Isåfall vilken sort och hur ofta/mycket.Funderar även på om det kan löna sig att slänga i några påsar zeolit/nollnitrat för att ge bakterierna mer yta.Kör sjäv med vodkametoden 6ml/dag till ca 600-650 liter vatten och har gjort det i ca 7 månader. Har lite röda slemalger (cyano) men i övrigt inga problem med alger, förmodligen behöver jag dosera mer eftersom jag matar fiskarna riktigt mycket Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.