Gå till innehåll

Start av ett 80 liters Mollyhotell


Lasse

Rekommenderade inlägg

hej lasse! är det samma som jag har då på denna bilden? har letat efter id länge nu på dem.

Liknande i alla fall.

Tyvärr, så efter ett klantigt utfört vattenbyte i går så fick min kantnål någon skada och dog idag. Det som hände var att jag har haft en liten cirkulationspump som jag använt endast vid vattenbyte. Eftersom jag bara använt den ca 1 timme efter ett vattenbyte om jag behövt har jag inget insugningsskydd på den. Det som troligtvis har hänt är att kantnålen (som brukar befinna sig i närheten) kommit i närheten av insuget. När jag skulle dra ur kontakten tog jag givetvis fel kontakt så pumpen var igång 24 timmar! Den åt och svar bra innan de här klanterierna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tråkigt att höra om din kantnål. Vart fick du tag på denna. Såg för länge sedan att Göran på Ciklidleken hadde nått liknande. Är en dröm att ha just den arten du hadde då jag ofta såg sådana vid dykplaster i RödaHavet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ett tag utan uppdatering. Jag var mycket bortrest i Juli och hade tänkt uppdatera med bilder i samband med hemkomsten i början på augusti. Kameran är dock kvar i Skåne!

Tyvärr fick jag några mindre bakslag, pipefisken dog på grund av ett misstag och de kommer ju inte ensamma så när jag skulle åka bort under tre dagar så glömde jag sätta timern på automatik efter en snabb koll på morgonen. Resultat - ljus på under 3 dygn. Tog död på den vackra Riccordean Stig - den du ville ha. Dessutom dog min Scoter Blenny också.

Övrigt fungerar utmärkt och jag tycker karet blir bättre och bättre. Jag har nu skaffat några enklare fiskar (tror jag) Först så fick 3 stycken "eldgoby" (Nemateleotris magnifica) prova på. I försäljningskaret var de ofta framme och bråkade inte. Hos mig var de blyga och bråkade, Tre stycken grön chromis (Chromis viridis) fick därför gör dem sällskap. NU anser ju många att ett saltvattenskar inte är något utan en kejsare så det fick bli en sådan också. Men lugn den som går hos mig heter Damsel eller vitstjärtad pygmékejsare (Centropyge flavicauda) Blir enligt Fish Base max 8 cm. Min är ca 4-6 cm och verkar ha vuxenfärgerna. Det verkar också som de kan gå flera tillsammans - någon som vet.

Mitt 27 liters fungerar fin men jag har inte sett min Pandagoby på ett tag - kan hänt något i samband med ljus och värmechocken i juli.

Bilder kommer när kameran dyker upp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se, jag tror inte stressfaktorn är så stor. Tror faktiskt att fisken är mer stressad när de är få - vart har alla tagit vägen typ. Jag har sysslat mycket med Malawi och Tanganyika ciklider - de kan man inte kalla snälla precis. Inom den hobbydelen vet man mycket väl att sättet att ta ner aggresionerna är att täta upp besättningen. Aggresionen blir delad på fler vilket ofta gör att enskilda individer mår bättre. Jag kan se redan nu efter två dagar att de tre eldgobyn som var ensamma i karet är lugnare och mindre nervösa samt äter betydligt bättre nu efter de övriga fyra kom in. Jämförelsen med Malawi och Tanganyikaciklider är inte helt fel - i naturen lever de lika tätt som fisken i korallrevet och problematiken är liknande i de olika biotoperna.

Belastningen är en annan sak. Den kommer att öka men inte linjärt. Här kommer jag få en liten test. Jag tror dock inte belastningen blir lika hög i mitt 80 liters som i det genomsnittliga 400 liters.

Men som vanligt blir det väl diskussion - vad skall ni ha mig till annars?:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant med stress och flera i antal hm.. Blir intressant o se hur det går med biologiska belastningen. Jag har en firefish o det är en feg stackare, dyker in i stenen så fort man rör sig i rummet, detta efter jag haft den i två månader och sitter ofta framför akvariet. Hm.. kanske ha en till. Du har ju grus/sand i ditt kar, suger du upp detrius från botten eller har du något alternativ för att ta bort den? jag har tagit ur sanden ur mitt och suger upp skiten en gång i veckan då jag byter vatten.

Bra med diskussion Lasse, bara bra!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o jisses...

jag som har 3 fiskar i mitt 375 liters.

Fungerar det bra då? Om det gör det så är det väl ingen fara.

En sak angående det här med stress och ensamma (eller få fiskar) som jag lärt mig under åren är vid medicinering av fisk i separata medicineringskar. Detta har alltid mer eller mindre betytt en dödsdom för den sjuka fisken men vadå - den var ju sjuk. De personer som i sådana här fall låtit medicinkaret befolkas av "skräpfisk" typ guppi och liknande har alltid haft mycket bättre behandlingsresultat än de som hållit den sjuka fisken ensam.

Stress i en eller annan form är alltid en av grundorsakerna till fiskars sjukdom men det är inte alltid som det är just det vi tror är stress verkligen är det för en fisk. En fisk som är van att alltid se någon kompis runt sig blir lätt superstressad av att vara ensam - ungefär som att var är dom - vet dom om någon fara som jag inte sett eller......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man kan ha mycket fisk och 8st småfiskar i ditt kar går säkert det med bara man ser till att ha bra rening av vattnet. Lite nya bilder kanske?

Kameran glömd hos 26 årig son i Lund. 26 åriga söner brukar inte utmärka sig för att vara snabba att dels packa ner, gå till posten samt betala ur egen ficka så jag får nog vänta lite till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beslöt mig för att testa med mer fisk! köpte idag två clowner o två damseler och två eremiter. Då jag koppat in dem alla så märktes en sak direkt: Mer rörelse över revet! firefishen, forktailen och biocolorn blev helt plötsligt mer aktiva över hela revet! Alltså verkar det som det stämmer "om alla andra e ute kan jag med vara det" eller nåt. Hm intressant.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det har varit dåligt med uppdateringarna på ett tag - mest beroende på avsaknaden av kamera. Mollyhotellet utvecklas dock så jag är nöjd och jag tycker jag har fått svar på de frågor åtminstone jag hade när jag startade detta projekt i mitten på april i år. Det har nu stått i ca 4 månader och i stort sett fungerat som jag tänkt.

En del lärdomar

Ljuset

Nästa projekt (om det blir ett Molly eller inte vet jag inte nu men det kommer vara en kub och i den storlekeksklassen) kommer att ha mer ljus, åtminstone 2*36 watt kompaktrör. Troligtvis tänka på att kunna köra någon reptillampa (UV-A och UV-B) under någon timme per dag om jag satsar på kalkbyggande koraller. Leker med tanken att ha belysning över sumpen för att utöka med en algskrubber (Calerpa).

Cirkulation

Fungerat bra - har lite mindre cirkulation än normalt. Förutsätter gott om organismer som rör sig på sanden och bland stenen. Mycket snäckor i mitt fall men krabbor, räkor och annat kan vara alternativ

Botten

Inga synliga nackdelar

Uppstarten

Okonventionel men har fungerat klockrent. Hela mitt resonemang bygger på att ha en kontrollerad belastning redan från början - då slipper man alla dessa begränsningar på ljustider, silikatbegränsare (förutsatt att du har bra vatten in), fosfatbegränsare och dylikt. Förutsätter också en daglig tillsättning av någotn bakteriestarter och ett biologiskt filter

Filtrering

Har fungerat bra. Kör utan skummare och då anser jag att filtrering modell sötvattensteknik är ett måste. LS räcker inte till för alla de sidor en bra biologisk filtrering kräver.

Kylning

Fläktar har fungerat bra men saknar tempstyrning på dem. Hittat nu idag via en gammal tråd en styrning medkännare för datorer. Kommer definitivt att titta på den i nästa projekt.

Introduktion av koraller

Även om jag sysslar med "lätta" koraller upplever jag ett visst problem med anpassningen i början. Lutar åt att det har med den organiska belastningen i vattnet att göra. Det behövs lite sådant verkar det som. Fundera på att testa vodka i nästa uppstart för att få ett mer "organiskt" vatten i början (låter flummigt - jag vet)

Återkommer senare

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset

...Troligtvis tänka på att kunna köra någon reptillampa (UV-A och UV-B) under någon timme per dag om jag satsar på kalkbyggande koraller....

MVH Lasse

Hej Lasse.

Efter att vi diskuterat din idé om reptillampa och analogin med kalbyggande i skelettet hos reptiler så har jag försökt hitta mer info om detta och diskuterat det med en del erfarna akvarister i Sverige och utomlands och mötts av en stor skeptisism men också en nyfikenhet. Om du testar detta så vore det ju mycket intressant om du orkar sätta upp det så att du kan ha en referens utan reptillampa.

T.ex. några fraggar av snabbväxande hysterix. Har du rätt kan det ju ha stor betydelse för hur bra vi lyckas med stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse.

Efter att vi diskuterat din idé om reptillampa och analogin med kalbyggande i skelettet hos reptiler så har jag försökt hitta mer info om detta och diskuterat det med en del erfarna akvarister i Sverige och utomlands och mötts av en stor skeptisism men också en nyfikenhet. Om du testar detta så vore det ju mycket intressant om du orkar sätta upp det så att du kan ha en referens utan reptillampa.

T.ex. några fraggar av snabbväxande hysterix. Har du rätt kan det ju ha stor betydelse för hur bra vi lyckas med stenkoraller.

Ingen annan som vågar? Det kommer ta några år innan jag kommer dit tror jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huj, nu har jag missat något. Var har detta diskuterats?

mvh Mattias

Jag får erkänna - Jag och Capote har haft lite tjöt för oss själva. Jag har dock nämnt det i några inlägg och fiskat lite på typiskt morphriz maner men utan att få napp. Tanken var att varför skulle korallerna skilja sig från landdjuren i behovet av framförallt UV-B för kalciummetabolismen. Det var bara idé från min skalle (det kommer ju en och annan så förr eller senare kommer jag nog träffa rätt :smiley24: ) utan någon annat stöd är ett generellt resonemang.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kunna tänka mig att testa om jag kan får ett 54W T5 rekomenderat och lite direktiv om lämpliga belysningstider. Jag vet heller inget om reptiler. Tyvärr har jag ingen möjlighet till referensanläggning. Det är ju lättare med 2 Molly än 2 st 1000 liter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kunna tänka mig att testa om jag kan får ett 54W T5 rekomenderat och lite direktiv om lämpliga belysningstider. Jag vet heller inget om reptiler. Tyvärr har jag ingen möjlighet till referensanläggning. Det är ju lättare med 2 Molly än 2 st 1000 liter...

Jag är i Linköping onsdag den 6/9. Har en reptillampa typ kompakt som går att sätta i vanlig E27 sockel. Den går ju att använda över en liten del av ditt rev. Som jag tänkt så skulle jag testa med ca 1 timme om dagen till en början för att se så man inte får några skadliga effekter. Kan lämna den på det vanliga stället:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som det forskas lite på det iaf: http://www.macam.com/refer.htm#3

Men det tar ju sig inte så långt ner. Av 315nm absorberas 14%/m => ~50% på 5m mao. Det påverkar ju troligen organismerna på något sätt. Jag skulle nog inte sätta UVB över korallarter som hör hemma eller har växt lite djupare. Intressant experiment iaf. Borneman eller om det var RHF skrev en längre artikel om korallers calcification och vad, eller hur lite, man vet om det men jag hittade den inte nu. Ska titta igen när jag kommer hem.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som det forskas lite på det iaf: http://www.macam.com/refer.htm#3

Men det tar ju sig inte så långt ner. Av 315nm absorberas 14%/m => ~50% på 5m mao. Det påverkar ju troligen organismerna på något sätt. Jag skulle nog inte sätta UVB över korallarter som hör hemma eller har växt lite djupare. Intressant experiment iaf. Borneman eller om det var RHF skrev en längre artikel om korallers calcification och vad, eller hur lite, man vet om det men jag hittade den inte nu. Ska titta igen när jag kommer hem.

mvh Mattias

Ovanstående referenser ger kanske anledning att ta det lite försiktigt med experimentet - kanske skall inte de mest värdefulla korallerna användas. För stor dos skall man nog undvika. Referensen ger ju också en klar bild på hur lite UV-B som tränger ner i grumligt vatten. Någon som vet tillväxten och förekomsten (i naturen) av kalkuppbyggande koraller i grumligt repektive klart vatten?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta! Glömde att jag skulle lägga fram länken om calfication. http://www.ericborneman.com/Biographical/My%20writings/Calcification%20Hydra.pdf

Borneman länkar ju iaf photosyntes med calcifikation.

Under planeringen av mitt sjögräskar tittade jag mycket på var koraller bor och vad man kan använda dem till. Koraller i "skitigt vatten" iden började med Chris Jury's artikel om namngivning av koraller: http://reefkeeping.com/issues/2006-03/cj/index.php

Jag frågade honom på hans authorforum om dylika koraller och fick ett långt svar: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=836433

Han har f.ö. börjat en artikel serie i RK om näringsämnen, där den första var en introduktion i augusti nummret(http://reefkeeping.com/issues/2006-08/cj/index.php), undertecknad väntar på "upplösningen". Relevant med tanke på din nanoprincip Lasse.

I artikeln pratar han oxå om autotrofers förmåga att använda mindre av näringsämne det är brist på.

Hos ryggradsdjur är det ju D vitamin som är nödvändigt och hos reptiler som ofta inte får i sig tillräckligt stor mängd via kosten behövs UV tillskott. En artikel i ämnet: http://www.anapsid.org/uvbanne.html

Jag vet inte hur coraller behandlar D-vitamin och om de använder det men det är inte helt galet att så är fallet. Biologiska system liknar ju hur som helst varanra även "långt ifrån" på evolutions trädet.

Jaja, nu har jag kastat refrenser på er som om det var vetenskap jag pysslar med :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja, nu har jag kastat refrenser på er som om det var vetenskap jag pysslar med

Är det inte det då? just nu verkar det vara på idé och litteraturstudieplanet - nästa steg det experimtella och sedan återstår publicera. Så var det i alla fall förr med vetenskap - numera verkar dock det sista - publicera vara uttbytt mot patentera!

Tack för referenserna - hela idén med ett forum är ju att kasta ur sig påstående och frågor för att någon annan skall göra jobbet (nu är det visserligen så att man ibland glömmer detta och gör ett jäkla jobb själv också men det kan vara förlåtet).

Mvh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...