Gå till innehåll

Start av ett 80 liters Mollyhotell


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag tycker det här var en riktigt intressant tråd som jag av någon anledning har lyckats missa ända tills nu. Jag tycker hobbyn behöver sådana här projekt och jag håller också med om att vi förlitar oss alltför mycket på tekniken och den marknadsföring som bedrivs inom hobbyn. Jag har faktiskt gått ett steg längre (eller kortare) än Lasse och har kört mitt 70L utan någon form av rening förutom det som sanden, den levande stenen och makroalger bidrar med. Jag har gjort vattenbyten på max 10% per månad och har inte haft några problem med nitrit eller nitratvärden.

Karet används idag som odlingskar för mina Banggaikardinaler som varit 11 i antal det senaste halvåret samt hem åt en blenny, en sjöborre, en eremit och några snäckor. Belysningen är väldigt begränsad så jag har mest mjukkoraller i detta som även dessa hjälper till med reningen. Nu är inte min mening att börja diskutera mitt kar eller försöka påstå att detta är en optimal lösning utan jag vill bara ställa mig bakom Lasse och säga att det här med saltvattensakvarier inte behöver vara speciellt komplicerat för att det ska fungera.

Jag skulle faktiskt vilja sticka ut hakan lite och påstå att det är lättare att skapa ett system som jag gjort med saltvatten än ett med sötvatten (dvs förlita sig på enbart biologisk filtrering). Det skulle innebära att teknikbehovet faktiskt kan vara lägre för saltvatten vad gäller reningen av vattnet (högre när det kommer till ljus och cirkulation). Det är knappast bilden jag hade av hobbyn när jag började för två år sedan.

Lasse: hur gick det med din Tubastrea när du inte aktivt matade den (missade nog detta)?

Lycka till med dina kommande projekt Lasse!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

I väntan på ett nytt akvarium får jag väl skriva lite i denna tråd om mitt äldsta 27 liters kar. Som jag skrev i Victorias nanotråd hade jag köpt en Lysmata wurdemanni för att rensa glasrosor vilket den också gjorde ganska duktigt. Den hade en del andra egenskaper också upptäckte jag idag. Jag skaffade mig en liten euphylia spec för en vecka sedan och den kom utvecklades ganska bra de första dagarna. Det var två "rör" till den. Plötsligen var den knappt ute och den minsta bara försvann. Jag flyttade om den om det var så att strömmen var för stark. Idag fick jag se den kära räkan stå och fiska ner i det andra hålet och då och då stoppa en god polyp i munnen. Fram med håven - nu skall ni veta att 27 liter med ca 4-5 kg sten är ganska trångt så mitt hopp var ganska litet. Det var en grön håv - vad gör räkan då - den måste fått spatt - så mycket grönt - euphylia - så den bara springer fram till håven och försöker ta en smakbit. Den han inte fatta något innan den var placerad i ett av de andra karen - med glasrosor.

MVH Lasse

Hej Lasse är du 100 på att det inte var en kamelräka? Rhynchocinetes durbanensis

kanske dum fråga men det var en annan på forumet som hade tagit fel på de två en gång därför frågar jag... du vet säkert men ifall ifall

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse är du 100 på att det inte var en kamelräka? Rhynchocinetes durbanensis kanske dum fråga men det var en annan på forumet som hade tagit fel på de två en gång därför frågar jag... du vet säkert men ifall ifall

Mvh Henrik

Det är bara på kassa nitrattester och zeoliter jag är 100% på. Jag köpte den som Lysmata wurdemanni och den påminner om de som jag kan se på google. Jag har haft en annan som hade kraftigare knyck på bakkroppen - mer en puckel alltså. Den var inköpt som kamelräka.

Jag tycker det här var en riktigt intressant tråd som jag av någon anledning har lyckats missa ända tills nu. Jag tycker hobbyn behöver sådana här projekt och jag håller också med om att vi förlitar oss alltför mycket på tekniken och den marknadsföring som bedrivs inom hobbyn. Jag har faktiskt gått ett steg längre (eller kortare) än Lasse och har kört mitt 70L utan någon form av rening förutom det som sanden, den levande stenen och makroalger bidrar med. Jag har gjort vattenbyten på max 10% per månad och har inte haft några problem med nitrit eller nitratvärden.

Karet används idag som odlingskar för mina Banggaikardinaler som varit 11 i antal det senaste halvåret samt hem åt en blenny, en sjöborre, en eremit och några snäckor. Belysningen är väldigt begränsad så jag har mest mjukkoraller i detta som även dessa hjälper till med reningen. Nu är inte min mening att börja diskutera mitt kar eller försöka påstå att detta är en optimal lösning utan jag vill bara ställa mig bakom Lasse och säga att det här med saltvattensakvarier inte behöver vara speciellt komplicerat för att det ska fungera.

Jag skulle faktiskt vilja sticka ut hakan lite och påstå att det är lättare att skapa ett system som jag gjort med saltvatten än ett med sötvatten (dvs förlita sig på enbart biologisk filtrering). Det skulle innebära att teknikbehovet faktiskt kan vara lägre för saltvatten vad gäller reningen av vattnet (högre när det kommer till ljus och cirkulation). Det är knappast bilden jag hade av hobbyn när jag började för två år sedan.

Lasse: hur gick det med din Tubastrea när du inte aktivt matade den (missade nog detta)?

Lycka till med dina kommande projekt Lasse!

Mvh

Peter

Nu förstår jag varför du i en annan tråd blev så förvånad att jag körde skummarlöst.

Jag är helt ening med dig att det under vissa förutsättningar är betydligt lättare att skapa ett kar i balans vad gäller saltvatten än det är med motsvarande sötvatten. För mig är det inte att sticka ut hakan, det är bara som min fru brukar säga att konstatera fakta:ler: Orsaken är alla de organismer som man kan få med i LS.

Min Tubastrea har växt från en svagt orange fläck till en korall med ca 7-10 polyper. Jag har inte target matat den utan det enda (mer än att mata fiskarna med artemia och cyclops) jag gjort är att med jämna mellanrum krama ur filtersvampen i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ute i Torslanda idag och tog några foton av skönheten. Det har växt en del på denna månad och det ser fortfarande bra ut. Framförallt så har jag upptäckt en sak som jag missat totalt innan. för mer än ett halvår sedan köpte jag en sten av Göran i Lerum där det satt fast några små, grönaktiga och knottriga koraller. Inget speciellt. Samma så köpte jag en mycket grönaktig, knottrig sak fråm korallfisken i Linköping ungefär samtidigt. Ni kan se på bilderna att dessa är inte speciell anonyma nu. Bild 1 och 2. Bild 3 visar hela karet. Bild 4 en euphyllia som växt bra, detsamma gälle sacrophytonen på bild 5. 6 och 7 är ögonblicksbilder.

post-2331-14468913305622_thumb.jpg

post-2331-1446891330584_thumb.jpg

post-2331-1446891330605_thumb.jpg

post-2331-14468913306258_thumb.jpg

post-2331-1446891330648_thumb.jpg

post-2331-14468913306679_thumb.jpg

post-2331-14468913306874_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack skall du ha Capote, jag är mycket nöjd med resultatet hitillsdags. Det jag tycker är snyggt är när man knappt ser någon LS för alla lägre djur som växer bredvid och över varandra. Jag glömer inte den magkänslan jag fick för några år sedan då jag såg Berlin Aquariums äldsta korallrevsakvarie. Jag tror att det var då som beslutet kom om att förr eller senare kliva över till den delen av hobbyn. Det var inte mycket jag tyckte var jättebra vid det besöket men korallrevet - det försvarade hela besöket flera gånger om.

Samma känsla fick jag när jag såg nästan 10 fullvuxna Triggers (troligtvis queen trigger) i ett akvarium på Randers Regnskov. Nu tjötar jag varje dag om triggers till den stora tanken på jobbet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja smaken är ju delad. Vissa gillar inte burkar där korallerna växer i varandra och kämpar om utrymmet utan vill ha mera stilrena akvarier. Jag får inte plats med mycket fler koraller och har börjat skaffa en massa fisk så allt pekar mot den oundvikliga överbelastningskraschen. Men det är så svårt att hälsa på hos Korallfisken, se allt det vackra och inte köpa med något lite hem. Karaktär är ingen starkare sida hos mig. Du får se vad du tycker om hur det ser ut när du hälsar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så skippar ni hajarna o skaffar ett par Mola Mola istället... mäktiga och underliga firrar.

Du menar världes största plankton? De hade en på Nordsjömuseet i Hirtshals innan fiskavdelningen brann ner (Kommentar från brandansvarig i TV - Brandlarm kan vi inte ha - hur skulle det se ut om det gick ett larm när vi har 1000 personer inne i anlägget!)

Den finns på önskelista givetvis.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Eftersom jag nämnt mina små akvarium här i Mollytråden så fortsätter jag denna en liten tid till med mina 27 liters AN-kar. Efter blivit inspirerad av Viktoria hur man moddar upp ramperna så har jag gjort det på ett kar. Jag har kört en tid med 2*11 watt 6500 K i väntan på ett 9 watts Osram 67. Jag har nu fått detta och jag vill visa några bilder hur det blivit. De två första bilderna är 6500 + osram 67, nummer 3 och 4 är bara osram 67 och den 5:te är 6500 + osram 67

Jag har fått tag på 9 watt pl-s osram 67 genom en kontakt (även pl-s 11 watt 865). Kommer att beställa fler längre fram - skicka ett pm om någon är intresserad. Går tydligen inte få tag på i Sverige utan min kontakt tog det via Osram i Tyskland.

MVH Lasse

post-2331-14468913317413_thumb.jpg

post-2331-14468913317661_thumb.jpg

post-2331-14468913317857_thumb.jpg

post-2331-14468913318116_thumb.jpg

post-2331-14468913318353_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite för mycket för mina ögon att läsa igenom allt men jag har en fråga.

Finns det plats till en skummare i ett mollyhotell? isf vilken? Bland filterfacken menar jag då.

Eller går det att hänga på en på karet så den inte är "i vägen".

Väldigt tacksam för svar då jag 2 ggr har fått ge upp planerna på saltvatten.

Hoppas på 3:dej gången gillt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det finns skummare som går i.

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på dem. Läser man lite på www.nano-reef.com så finns det info. Hemmagjord petflaske skummare kan man säkerligen också få till så det fungerar. I båda fallen måste dock huven modifieras.

Om man behöver skummare eller inte i ett Molly (med regelbundna vattenbyten) låter jag vara osagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag nämnt mina små akvarium här i Mollytråden så fortsätter jag denna en liten tid till med mina 27 liters AN-kar.

Lasse,

Efter att ha läst dina trådar igenom och sett vilka enastående resultat du får ut av dina projekt, kan jag bara inte låta bli att bli inspirerad att prova detta själv. Klart är ju att man måste veta vad man håller på med och det gör definitivt du.

Verkar som att 27L är en cool liten kub man gott kan börja med.

Jag har fått tag på 9 watt pl-s osram 67 genom en kontakt (även pl-s 11 watt 865). Kommer att beställa fler längre fram - skicka ett pm om någon är intresserad. Går tydligen inte få tag på i Sverige utan min kontakt tog det via Osram i Tyskland.

Ja, är dom svåra att få tag på i Sverige så är jag självklart intresserad.

Hur många rör får man in i locket på dessa? Tänker mig om det går att stoppa in 4st 9W-rör, då drivdonen kan hantera antingen 1x11W eller 2x9W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse,

Efter att ha läst dina trådar igenom och sett vilka enastående resultat du får ut av dina projekt, kan jag bara inte låta bli att bli inspirerad att prova detta själv. Klart är ju att man måste veta vad man håller på med och det gör definitivt du.

Verkar som att 27L är en cool liten kub man gott kan börja med.

Ja, är dom svåra att få tag på i Sverige så är jag självklart intresserad.

Hur många rör får man in i locket på dessa? Tänker mig om det går att stoppa in 4st 9W-rör, då drivdonen kan hantera antingen 1x11W eller 2x9W.

Jag har två rör i mina (ett 11 watt 6500 K och ett 9 watt Osram 67). AN har kommit med ett lite större kar (35 liter i vattendelen) utrustad med 2 11 watts rör. Jag skulle nog satsa lite på det. Mina 27 liters går bra med 11 + 9 watt. Euphyllia växer bland annat bra och även andra koraller. Skall försöka få några nya bilder på mitt bästa när jag kommer hem igen (bortrest). Jag har ett antal 67 (9 watt) så släng ner ett PM ramq.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite för mycket för mina ögon att läsa igenom allt men jag har en fråga.

Finns det plats till en skummare i ett mollyhotell? isf vilken? Bland filterfacken menar jag då.

Eller går det att hänga på en på karet så den inte är "i vägen".

Väldigt tacksam för svar då jag 2 ggr har fått ge upp planerna på saltvatten.

Hoppas på 3:dej gången gillt.

Jag kör helt utan skummare

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

På Red Sea fronten - inget nytt. Jag väntar och väntar på mitt nya akvarium - vi får väl se om det blir till nästa år..............

Mitt äldsta saltvattenskar är nu ca 1,5 år gammalt. En helhetsbild är bild 1. Bild 2 är en av de Ricordea florida jag köpte från Göran i Lerum - de växer bra. Av de två jag köpte har det nu blivit 4. När jag var i Linköping före jul så passade jag på att besöka Capote och se på hans kar. Han lirar ju i en högre liga än vad jag gör vad gäller både storlek och verkställda idéer. Jag gillar ju hans typ av kar (där korallerna fått växa "lite" vilt och inte är ordnade som japanska acoporaträdgårdar:ler: ) så jag var mäkta imponerad. Jag fick med mig en liten "fragg" från en korall (som jag som vanligt inte mins namnet på - hjälp mig Capote!) och den ses på bilderna 3 och 4. Övriga bilder visar några "snapshots" i karet. Om man tittar på bilderna så ser man både glasrosor, kulalger, plattmaskar, bryopsis och annat "skit". Det är ju en bit av naturen jag försöker återskapa så jag tycker att även dessa kreatur kan ha en plats så länge de inte tar över. Vad gäller mina glasrosor så har jag fortfarande min "mördar"räka kvar (i ett annat kar) och när de blir för många så kommer jag ta bort min euphyllia (som har tagit sig väldigt bra efter förra bekanskapen med denna räka) och sätta in "glasrosemördarräkan" i en snabb guerillaattack.

AN har komit med ett nytt 35 literskar med 2*11 watt belysning och jag är ganska sugen på detta - få se om jag kan hålla mig i skinnet. Om inte mitt Red Sea Max kommer inom en snar framtid så garanterar jag inte att jag kan hålla mina händer från ett sådant AN kar.

MVH Lasse

post-2331-14468913485588_thumb.jpg

post-2331-14468913485854_thumb.jpg

post-2331-14468913486113_thumb.jpg

post-2331-14468913486388_thumb.jpg

post-2331-14468913486678_thumb.jpg

post-2331-14468913486934_thumb.jpg

post-2331-1446891348722_thumb.jpg

post-2331-1446891348749_thumb.jpg

post-2331-14468913487713_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint Lasse, bra bilder o ett härligt levande akvarium!

Ja det har artat sig bra, speciellt efter jag utökat min belysning efter tips av Victoria i hennes tråd (du var väl inte helt oskyldig till hennes lösning heller kan jag förmoda). För mig är det ganska klart att det är belysningen som är den viktigaste faktorn för att lyckas med många koraller. Till detta lilla akvarie har jag en "trippel"timer och kan därför köra mitt 9 watts Osram 67 från 8 till 23 och tänder upp ett 11 watts 6500 K mellan 11 och 21. Min strävan är att byta 10 liter vatten en gång i veckan - vilket som alla vet innebär att ungefär var fjortonde dag så byter jag 10 liter............. Men det har funkat bra det också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har artat sig bra, speciellt efter jag utökat min belysning efter tips av Victoria i hennes tråd (du var väl inte helt oskyldig till hennes lösning heller kan jag förmoda). För mig är det ganska klart att det är belysningen som är den viktigaste faktorn för att lyckas med många koraller. Till detta lilla akvarie har jag en "trippel"timer och kan därför köra mitt 9 watts Osram 67 från 8 till 23 och tänder upp ett 11 watts 6500 K mellan 11 och 21. Min strävan är att byta 10 liter vatten en gång i veckan - vilket som alla vet innebär att ungefär var fjortonde dag så byter jag 10 liter............. Men det har funkat bra det också.

MVH Lasse

Enda jag gjorde var att hjälpa henne koppla de elektriska bitarna annars var det helt o hållet hennes grej :)

10 liter i veckan det blir stora vattenbyten det hehe 40% Själv kör vi 10% i veckan. Iofs utan skummare är det väl vettigt o ta lite större mängd!

Ser hursom skitbra ut o hoppas du får ditt Red Sea snart alternativt att du skaffar det nya AN (Såg att Aqua-Medic skulle släppa nåt Nanokit oxå? Kanske kan vara nåt?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

När jag var i Linköping före jul så passade jag på att besöka Capote och se på hans kar. Han lirar ju i en högre liga än vad jag gör vad gäller både storlek och verkställda idéer. Jag gillar ju hans typ av kar (där korallerna fått växa "lite" vilt och inte är ordnade som japanska acoporaträdgårdar:ler: ) så jag var mäkta imponerad. Jag fick med mig en liten "fragg" från en korall (som jag som vanligt inte mins namnet på - hjälp mig Capote!) och den ses på bilderna 3 och 4.

MVH Lasse

Hej Lasse.

Kul att ha dig här och tack för omdömet om burken. Titta gärna i min tråd för det händer grejer och det skulle vara kul att få din syn på utvecklingen. Kalium har ju varit uppe och aminosyror och bakterier har vi ju surrat om.

Fraggen du fick med dig ( den ser ut att trivas i din burk också) är en Hydnopora grandis. Det är en tacksam korall som växer bra men den är elak med sina sveptentakler. De verkar bara användas för krigföring. När någon korall i närheten växer sig för stor skickar den ut vita tentakler som i stort sett täckter ett område och lämnar ett vitt kalkskelett efter sig. Den gick hårt åt acropororna runt omkring sig hos mig så jag har brutit bort rätt mycket för att låta acropororna få lite rum att utvecklas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...