Gå till innehåll

Start av ett 80 liters Mollyhotell


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu har jag kört igång mitt nästa projekt som jag lovade att jag skulle försöka dokumentera. Det är faktiskt så att det redan snurrar men jag kommer att försöka ta allt från början så kommer jag nog i kapp med verkligheten snart.

Ett Mollyhotell är en intrigerad lösning med 3 filterfack samt belysning. Filterfacken fyller samma funktion som en sump. Vattnet kommer från ytan av akvariet till första facket och rinner till andra facket via en spalt i botten. Överrinningen mellan andra och tredje facket sker i ytan. Returpumpen till akvariet sitter i botten på tredje facket.

Belysningen var från början ett 24 watts 6500 K kompaktrör vilket jag bytte mot ett 36 watts 1400 K kompaktrör. Jag passade på att samtidigt dra ut barlasten (drosseln) från rampen och placera den på ställningen för att minska värmen. När jag gjorde det så passade jag på att vända på de två fläktarna så att de blåser in istället för ut. Detta för att slippa saltavlagringar och dylikt på dem. Det var ett tipps i detta forum som fick mig till att göra detta.

Jag har bifogat en del foton men vad ni ser på dem är framförallt att jag aldrig skulle kunna försörja mig som fotograf.

Insuget till filterkammaren är på mitt exemplar bara uppe i överkant. Eftersom jag gärna vill ha lite bottenvatten med så tog jag upp några springor i nedre delen av första fliterkammaren.

Jag gjorde också några jack i överdelen om jag skulle vilja köra med en lite högre nivå.

I´ll be back

MVH Lasse

post-2331-14468912685324_thumb.jpg

post-2331-14468912685595_thumb.jpg

post-2331-14468912685817_thumb.jpg

post-2331-14468912685922_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hej lasse

jag har också startat ett molly hotell .har nu varit i drift i två veckor tog 50 liter inkört vatten från mitt stora kar

sammt 20 liter nytt vatten.10kg sten koraller .fisk osv.nu till min fråga vart har du köpt ditt lysrör jag har två 24 watts 7200 k i mitt men skulle gärna villa ha ett 1400 k .skall bli spännande att följa ditt projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju intressant ut, men jag undrar över en liiten detalj: Det ser ut att vara ett 45 liters på bilderna!? mitt molly (80 liter) har mer plast i huven och fläktarna syns inte underifrån!? och upphängningsanordningen till huven är annorlunda?! Du får mäta hur mycket vatten som går i o rapportera : )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Här kommer uppdatering 2

I första filterfacket har jag beslutat mig för att i första hand optimera för nitrifikation och lite genomluftning. Jag har därför placerat orginalpumpen i botten på detta fack och den pumpar upp vattnet till ytan i samma fack. Jag får därför en mycket kraftig recirkulation i detta fack (ca 500 liter i timmen). Om jag måste köra med lite luft så fungerar denna pumps utblås som rejektor och jag behöver bara sätta dit en luftslang. Facket är fyllt av ”biobollar” och ett ca 3 cm tjockt lager av ”makaroner” i mitten.

Andra filterfacket är avsett för en ”svamp”. Då facket i ursprungutförande innebar att vattnet strömmade från botten och uppåt och gav en vertikal och liten genomströmningsyta (men tjock) så har jag gjort två remsor av ett gammalt bottenfilter. Dessa placeras så att vattnet stiger uppåt inuti den första remsan för att sedan vågrätt gå igenom filtermattan och in i den andra plattan och över till tredje kammaren (”pumpgropen”). Se bild. Syftet med filtermattan är att mekaniskt ta en del skit men även hjälpa till med nedbrytningen. Genomströmmningen kommer och bli ca 1000 liter i timmen.

Tredje facket är för närvarande bara en ”pumpgrop”. Orginalpumpen är utbytt mot en EHEIM kompaktpump på ca 1000 liter i timmen. I orginalutsrömmaren har jag borrat 4 hål riktade parvis snett neråt. Syftet är att förstärka bottenströmmen. Om jag i framtiden skall förstärka cirkulationen kommer extrapumpen att placeras i detta fack.

Som alla förstår har jag valt bort några av de klassiska saltvattentillbehören och då främst skummaren. I mina tre småakvarier jag har igång (det äldsta är snart 9 månader) har jag inte haft några skummare och det har fungerat väldigt bra. Nu har jag en förhållandevis bättre cirkulation i dessa (ca 400 liter i timmen på 27 liter) än vad jag får i mitt 80 liters men i startögonblicket skall jag se om jag kan tillföra luft i interncirkulationen över det första filtret för att ”driva” ut ammoniak ur vattnet.

Nu vet jag svaret, det fungerade tyvärr inte med rejektorverkan. Pumpen sitter lite för djupt.

I´ll be back

MVH Lasse

post-2331-14468912687028_thumb.jpg

post-2331-14468912687279_thumb.jpg

post-2331-14468912687574_thumb.jpg

post-2331-14468912687879_thumb.jpg

post-2331-14468912688189_thumb.jpg

post-2331-14468912688486_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju sweet ut. Jag e dock fortfarande väldigt fundersam att detta är ett 80, men får ju tror på dig! ha ha. Läste på nano-reef.com att många där inte använder biobollar, varför inte? fick med biobollar men har inte lagt in dem. Smart med att använda orgianlpumpen o röra vattnet i facken. Mitt mellersta fack har ingen direkt jättrerörelse på vattnet, ska nog sätta i en liten pump som rör runt där. Vilka mått har din kub?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och vart skulle det kvävet som inte luftas ut som ammoniak ta vägen annars. Min tankesätt bygger på optimering av nitrifieringen så man får bort ammonium/ammoniak plus nitrit så fort som möjligt. Nitrat är den minst farliga av dessa ämnen i toxikologiskt hänseende.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustav

Jag tillhör dem som anser att betydelsen av en optimerad nitrifikation är underskattad inom saltvattensakvaristiken speciellt när man som jag kör ett system utan skummare eller annan kraftig luftning.

Jag kommer att försöka att beskriva mina erfarenheter av kvävecykeln i en separat tråd under kemi med början i helgen eller under nästa vecka.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse.

Jag såg bilden du lagt upp på "makaronerna" och tänkte berätta att jag blivit avrådd att använda sådana (speciellt de med porös yta) då de behöver bytas efter ett tag (porerna fylls av slam) samt att de ev kan avsöndra något som bidrar till att brunalger bildas.

Bara en vidarebefodring av ett tips.

Lycka till och håll oss uppdaterade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jocke

Det har jag inte hört förut (om avsöndringen). Vi får se om det spelar någon roll.

Om det blir slam i dem återstår att se. Det kommer att strömma nästan 1,5 kubik i timmen genom den filterkammaren (som är på en 3-4 liter) Tanken med den kraftiga strömmen är att "polera" ytorna så att en ung, hungrig biofilm bildas (inga gamla 57-åringar gör sig besväret där inte). Jag tog dem i avsaknad av små biobollar för att öka spridningen över materialet. De är lätt att ta upp och undersökas sen.

Tack för varningen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Då var det dags att konstruera min botten. Jaubert- eller plenumsystemet har intresserat mig en tid och jag tänkte göra något liknande men inte med så djup sand eftersom karet inte är speciellt stort. För att skapa vattenspalten underst la jag dit en platta bestående av gamla bottenfilter (typ Åled). Över detta la jag ett lager korallgrus på ca 2 cm (Ja, Ingvar jag vet). Sen tryckte jag dit en identisk platta som ”grävstopp” och bas för min LS. Över detta har jag ca 2 – 3 cm grus. För att ha möjligheter att ta ut prov i en framtid har jag placerat ett grönt luftrör genom sanden och ner i vattenspalten. Det slutar över vattenytan. Röret är också till för att jag i en framtid skall ha möjlighet att experimentera med vodka eller sockermetoden. Jag sprutar helt enkelt in det organiska kolet där det skall göra nytta – i den syrefria spalten. Eftersom jag har så lite grus så kanske jag får ”hjälpa” till att göra vattenspalten syrefri genom att ge bakterierna organiskt kol.

Jag har försökt ta en rättvisande bild av mitt äldsta 27 liters. Bilden nedan är den bästa jag har just nu. Tagen idag.

I´ll be Back

MVH Lasse

post-2331-14468912692427_thumb.jpg

post-2331-14468912692649_thumb.jpg

post-2331-14468912692881_thumb.jpg

post-2331-14468912693245_thumb.jpg

post-2331-14468912693537_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kai

Nej jag fick byta drossel och glimtändare. Köpte ett paket med förlängd förbindelse mellan drosseln och lysrörshållaren. Jag drog nämligen ut drosseln från rampen pga av att jag ville minska värmeproduktionen där. Se bild. Samtidigt som jag gjorde den så kopplade jag ur brytarn som sitter på rampen. (den går att koppla in om man vill). Jag har märkt nu att detta var ett klokt val eftersom värmeproduktionen med bara röret i rampen är stort. Fläktarna måste gå när det är tänt. Det gick lätt att montera själva röret. Fick borra två nya hål för fäste av lysrörshållaren längre mot kanten än i orgionalet

MVH Lasse

post-2331-14468912695137_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse! fin ditt kar är! tänkte med byta min 24 wattare mot en 36 som du gjort, jag e totallt okunnig i elbransen: vart köper jag en ny drossel o tändare o vad ska det stå på dem? att de klarar 36 watt e jag med på, men sen.. : )

Ska sen nog sätta in ytterligare en 36 wattare med "daylight plus" med en extern tändarordning från interpet, har inte hittat någon svensk affär som säljer dem ännu men går att beställa från tyskland.

Tack för förhand för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kudaki

Hej igen

Jo har också mer och mer börjat titta på ett "Guppy hotell", hade Nano kar för en 4-5 år sedan i gamla lägenheten, då var det inte många Svenska omkring :) Har varit lite borta från den världen ett tag nu, men man blir ju lite sugen på smått igen när man ser dom här kuberna.. :) Jag såg någon tråd med T5 rör med dubbla rör från Drakstället, hur står sig dessa i förhållande till compact rören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...