stigigemla Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Du har nog fått plattmaskarna med en av mina fraggar. Jag har inte sett någon på länge i fraggkaret för jag har en hexateania som ätit upp dem. De är delvis fotosyntetiska och delvis filtrerande så de äter inget större än några mikrometer. Men de kan bli väldigt många om det är gott om näring i vattnet. Med kraftig skumning och inget kisel i vattnet försvinner de av sig själv. Enstaka kan man suga ur med en luftslang som hävert. Citera
Draedon Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 eller så köper man en hexataenia och slår två flugor i en smäll: plattmaskarna hålls på plats & man får en härlig firre Citera
salar Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Ser dom ut så hära?Dom dubblar sig med ca 100% per dygn. Citera
salar Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Bilden går inte att ladda upp men det finns en lika bra bild på Salars 750liters.Patrik Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 Ser ut att vara sånna fast i mycket mycket mindre storlek. GÖr dom någon skada på dina koraller mm?mvh Emil Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 Det blir till att köpa en hexateania, som du säger Magnus två flugor i en smäll Snygg firre mvh Emil Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 Du har nog fått plattmaskarna med en av mina fraggar. Jag har inte sett någon på länge i fraggkaret för jag har en hexateania som ätit upp dem. De är delvis fotosyntetiska och delvis filtrerande så de äter inget större än några mikrometer. Men de kan bli väldigt många om det är gott om näring i vattnet. Med kraftig skumning och inget kisel i vattnet försvinner de av sig själv. Enstaka kan man suga ur med en luftslang som hävert.Hur stora blir dom? Är det något negativt med dom mer att dom kan bli många, rör inga koraller mm i karet?mvh Emil Citera
Ahab Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Du har nog fått plattmaskarna med en av mina fraggar. Jag har inte sett någon på länge i fraggkaret för jag har en hexateania som ätit upp dem. De är delvis fotosyntetiska och delvis filtrerande så de äter inget större än några mikrometer. Men de kan bli väldigt många om det är gott om näring i vattnet. Med kraftig skumning och inget kisel i vattnet försvinner de av sig själv. Enstaka kan man suga ur med en luftslang som hävert.Tror också dina fraggar kan vara källan då även jag fått plattmaskar Citera
stigigemla Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 De rör inget men ser ganska läbbiga ut när det blir flera lager. De blir väl ungefär 4 mm och delar sig till tre varannan dag om det är max med näring. Det tyder ju på att du har dåligt med näring till dem om de bara är en mm så i så fall lär de väl inte föröka sig så snabbt. Men jag antar att du redan sugit ut dem du såg? Citera
stigigemla Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Och jag som borstade av alger och så från varendra fragg med tandborsten innan jag packade dem. Men jag såg inte en enda mask. Bara hydra och kiselalger. Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 De rör inget men ser ganska läbbiga ut när det blir flera lager. De blir väl ungefär 4 mm och delar sig till tre varannan dag om det är max med näring. Det tyder ju på att du har dåligt med näring till dem om de bara är en mm så i så fall lär de väl inte föröka sig så snabbt. Men jag antar att du redan sugit ut dem du såg?Det var lite svårt att suga ut dom, väldigt små Men jag ska till zoogiganten och se om dom kan fixa hem en hexateania i veckan, är ju en snygg fisk med mvh Emil Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 Och jag som borstade av alger och så från varendra fragg med tandborsten innan jag packade dem. Men jag såg inte en enda mask. Bara hydra och kiselalger.Kan förstå att du missa dom för jag fick titta väldigt noga innan man såg dom mvh Emil Citera
crille Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Och jag som borstade av alger och så från varendra fragg med tandborsten innan jag packade dem. Men jag såg inte en enda mask. Bara hydra och kiselalger.ja,det är ju sånt som händer,men det kan ju hända om man köper nåt levande i affär oxå,kvittar nog hur försiktig man är Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 Tror också dina fraggar kan vara källan då även jag fått plattmaskar Haha okej, då är det inte bara jag som ska iväg och köpa en hexateania mvh Emil Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 ja,det är ju sånt som händer,men det kan ju hända om man köper nåt levande i affär oxå,kvittar nog hur försiktig man ärJaja absolut, jag skyller inget på stig Fick ett par jäkligt fina fraggar så jag är nöjd mvh Emil Citera
Ahab Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Inte jag heller, om det tolkades så. Superfina fraggar. Citera
Draedon Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 ...och en utmärkt anledning att köpa en hexataenia Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 ...och en utmärkt anledning att köpa en hexataenia haha, du har så rätt, mycket läcker fisk Citera
crille Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Jaja absolut, jag skyller inget på stig Fick ett par jäkligt fina fraggar så jag är nöjd mvh Emilnej,det trodde jag inte heller, Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 nej,det trodde jag inte heller, Jepp Och som Magnus sa att nu får jag en bra anledning til att köpa en snygg hexateania mvh Emil Citera
crille Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 jag har ingen hexatania,efersom jag har min gröna wrasse,annars skulle jag köpt en,både snygg o nyttig Citera
watter Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 Hur e den gröna wrassen? Äter den med plattmask?mvh Emil Citera
crille Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 jag tror det,för den äter maskar och annat den hittar i sanden,den är inte så vacker nu när den är stor,men den är väldigt trevlig,snäll men backar inte om kirurgerna får för sig att bråka.jag har haft den 2 år. Citera
stigigemla Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Det är skönt att ni gillar fraggarna och inte är sura men jag tycker det är bra retligt. Det är många månader sedan jag såg den sista plattmasken och de är fotosyntesiska så de kan ju inte gömma sig. Jag får väl göra ett sandlöst fraggkar så jag kommer ifrån problemet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.