Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

Du har nog fått plattmaskarna med en av mina fraggar. Jag har inte sett någon på länge i fraggkaret för jag har en hexateania som ätit upp dem. De är delvis fotosyntetiska och delvis filtrerande så de äter inget större än några mikrometer. Men de kan bli väldigt många om det är gott om näring i vattnet. Med kraftig skumning och inget kisel i vattnet försvinner de av sig själv. Enstaka kan man suga ur med en luftslang som hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har nog fått plattmaskarna med en av mina fraggar. Jag har inte sett någon på länge i fraggkaret för jag har en hexateania som ätit upp dem. De är delvis fotosyntetiska och delvis filtrerande så de äter inget större än några mikrometer. Men de kan bli väldigt många om det är gott om näring i vattnet. Med kraftig skumning och inget kisel i vattnet försvinner de av sig själv. Enstaka kan man suga ur med en luftslang som hävert.

Hur stora blir dom? Är det något negativt med dom mer att dom kan bli många, rör inga koraller mm i karet?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nog fått plattmaskarna med en av mina fraggar. Jag har inte sett någon på länge i fraggkaret för jag har en hexateania som ätit upp dem. De är delvis fotosyntetiska och delvis filtrerande så de äter inget större än några mikrometer. Men de kan bli väldigt många om det är gott om näring i vattnet. Med kraftig skumning och inget kisel i vattnet försvinner de av sig själv. Enstaka kan man suga ur med en luftslang som hävert.

Tror också dina fraggar kan vara källan då även jag fått plattmaskar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De rör inget men ser ganska läbbiga ut när det blir flera lager. De blir väl ungefär 4 mm och delar sig till tre varannan dag om det är max med näring. Det tyder ju på att du har dåligt med näring till dem om de bara är en mm så i så fall lär de väl inte föröka sig så snabbt. Men jag antar att du redan sugit ut dem du såg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De rör inget men ser ganska läbbiga ut när det blir flera lager. De blir väl ungefär 4 mm och delar sig till tre varannan dag om det är max med näring. Det tyder ju på att du har dåligt med näring till dem om de bara är en mm så i så fall lär de väl inte föröka sig så snabbt. Men jag antar att du redan sugit ut dem du såg?

Det var lite svårt att suga ut dom, väldigt små :) Men jag ska till zoogiganten och se om dom kan fixa hem en hexateania i veckan, är ju en snygg fisk med :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag som borstade av alger och så från varendra fragg med tandborsten innan jag packade dem. Men jag såg inte en enda mask. Bara hydra och kiselalger.

Kan förstå att du missa dom för jag fick titta väldigt noga innan man såg dom :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag som borstade av alger och så från varendra fragg med tandborsten innan jag packade dem. Men jag såg inte en enda mask. Bara hydra och kiselalger.

ja,det är ju sånt som händer,men det kan ju hända om man köper nåt levande i affär oxå,kvittar nog hur försiktig man är

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skönt att ni gillar fraggarna och inte är sura men jag tycker det är bra retligt.

Det är många månader sedan jag såg den sista plattmasken och de är fotosyntesiska så de kan ju inte gömma sig. Jag får väl göra ett sandlöst fraggkar så jag kommer ifrån problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...