Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

Det är skönt att ni gillar fraggarna och inte är sura men jag tycker det är bra retligt.

Det är många månader sedan jag såg den sista plattmasken och de är fotosyntesiska så de kan ju inte gömma sig. Jag får väl göra ett sandlöst fraggkar så jag kommer ifrån problemet.

Ingen fara som sagt, bara hoppas man inte får en massinvation, men det tror jag inte, det var ju några veckor sedan jag fick dina fraggar och har dom inte blivit fler än dessa på detta taget så är det nog lungt :) Ska skaffa mig en hexateania så snabbt som möjligt.

Känns skönt att dom inte går på koraller i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Min hexataenia tar plattmask till en viss del. Men dom försvinner inte, men det kan vara bra att ha en som kan kontrollera antalet. Mitt råd är att köp en gylta så fort du kan samt att du suger ut dom du se vid vattenbyten. Du vill inte ge dom chansen att få ett fotfäste. Jag gjorde misstaget att inte bry mig för mycket åt dom ibörjan, det resulterade att det formligen exploderade av mask på kort tid.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre. I stora karet är det rent på plattmaskar. I fraggkaret är det rent. I Banggai försäljningskaret vräker jag ned mat men det har minskat till 10% ändå. Men där blir det nog kvar så länge jag matar så... Men om jag låter bli att mata två veckor tar de nog slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag på zoogiganten, dom hade ingen hexataenia hemma, men det blev en mandarin så få vi se vad den tar, hoppas på det bästa. Kenta skulle få in 20 hexateania på tis el ons nästa vecka, så ska dit och skaffa en då.

Stig hur många tror du det skulle behövas? Räcker det med en eller ska man ta två?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt när man är bortrest. Får hoppas de har någon kvar när man kommer hem helt enkelt. Tjejen har ju fått som hon ville(en ny katt), så då lär där vara utrymme för mig att skaffa en ny fisk också. :)

Haha, ja dom är så jävla fina, plus att dom är nyttiga för karet :)

Men det var som Kenta sa, han HAR beställt 20, men sen vet han ej om han kanske bara får in 5, eller kanske inga alls. Så lite tråkigt, men jag hoppas hoppas han får in dom på tis el ons :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med en.

Men vill du ha fler så lägg i dom samtidigt. risk för bråk annars

Okej, så för att hålla efter plattmaskarna räcker det med en?

Men fundera faktisk på att ta två, dom är ju fina :) Men blir det bråk mellan dom är det ju inte så kul, fårse hur jag gör :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med din C. rostatus? Får du den att äta något? Jag har själv köpt en som jag har fått att äta. Det jag gjorde var att mata med levande artemia dom första dagarna. Sen så började den äta av fryst räkmix, ett foder som har fungerat utmärkt för mig att få igång fiskar som varit lite kinkiga ibörjan. Min har oxo gjort rent hus på glasrosor, den åt upp alla c.a 30 st i olika storlekar. Hoppas den fortsätter att vara pigg och glad bara.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med din C. rostatus? Får du den att äta något? Jag har själv köpt en som jag har fått att äta. Det jag gjorde var att mata med levande artemia dom första dagarna. Sen så började den äta av fryst räkmix, ett foder som har fungerat utmärkt för mig att få igång fiskar som varit lite kinkiga ibörjan. Min har oxo gjort rent hus på glasrosor, den åt upp alla c.a 30 st i olika storlekar. Hoppas den fortsätter att vara pigg och glad bara.

MVH/ Andreas

Jodå det går bra,men han äter inget jag lägger i,bara det som finns i stenen, så lite orolig är man :/

Jag blev faktiskt precis rätt paff, han har inte rört en enda glasros sen jag fick han, men nu när du påminde mig gick jag och kolla. Till min stora förvånging är alla glasrosor BORTA, hade en 10 st. Så det är ju lovande :)

Hur gör du när du odlar upp levade artemia?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även titta lite på att kanske köpa en planktonreaktor och odla zooplankton. Käkar fiskar detta med, eller är det bara korallerna? Rätt billiga, 600 spänn är ju rätt hyfsat :)

http://www.aquapro2000.de/Fish_Food___Technique.48/plankton_artemia_reactor.339/Aqua_Medic_plankton_reactor.1905.html?osCsid=4c24f33468d4bbc0680b0beec36adfa3

planctonreactor.jpg

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla :)

Jag mätte precis, kom bara till att tänka på en sak. Vad händer när man ligger på för högt ca? Jag ligger på 440-450. För att jag ska kunna hålla mg och kh uppe så måste jag köra kalkreaktorn som jag gör. Men det ända är som sagt att ca blir lite högt. Är detta skadligt för något, gör så att korallerna inte trivs mm eller är det lungt?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Armaturen med lysrören är konstigt nog inte skickade ännu, så det är anledningen till att du inte fått någon bild. Slängde iväg ett mail för att lista ut vad problemet är...

(Fråga om ATI´s rör behandlades ett antal inlägg sedan, men jag tänkte tala om varför ingne bild dykt upp ännu...)

Lägger upp bild så fort grejerna kommit och installerats, du är inte glömd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Armaturen med lysrören är konstigt nog inte skickade ännu, så det är anledningen till att du inte fått någon bild. Slängde iväg ett mail för att lista ut vad problemet är...

(Fråga om ATI´s rör behandlades ett antal inlägg sedan, men jag tänkte tala om varför ingne bild dykt upp ännu...)

Lägger upp bild så fort grejerna kommit och installerats, du är inte glömd.

Lungt :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...