Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjusigt!

Vad har du nu för planer?

Tackar :)

Jadu just nu ska det få gå med den fisk jag har någon månad, sen hade jag tänkt köpa några fler kompisar till nemo (clownen), tänkte ha ett litet stimm 4,5 st. Sen så fort jag har kört in ljust helt så ska jag börja plocka in sps, fårse men tror det blir en runda till tyskland lite längre fram och köpa 20-30 sps:er och lite annat smått och gått :)

Detta blir nog inte från om 3-4 månader, som sagt måste låta hela tanken gå in sig och verkligen stabilisera sig mm innan jag börja proppa den.

Sen kommer det bli två nya lampor inom kort, det kommer bli 2*250 BLV 14000 K

Är det någon som kan tänka sig att sälja sps fraggar, acroporor, montiporor mm i fina färger så skicka ett pm till mig så kan vi kanske göra en affär om någon månad när ljuset är inkört :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tänkte det var dags att uppdatera lite, sen senast har det tillkommit ca 16 kg sten (8kg LS, 8kg Ds) Jag väntar på nya lampor, 2*250 BLV 14000k, skulle gissa på att jag får dom i mitten av denna vecka :)

Har lite kvar att göra på möblen, lite pillande med dörrarna och lite annat smått men sen är det så gott som klart :)

Lite bilder på hur karet ser ut just nu...

cimg0269ut2.jpg

cimg0273dr3.jpg

cimg0276yw5.jpg

cimg0272md8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Sitter och håller på med saliferts tester, men jag förstår inte vad ma ska göra, det är calcium jag håller på att mäta, man tar 2 ml akvarievatten, sen blandar man i pulver mm, sen står det att man ska lägga i en droppe åt gången av denna ca 3 till det blir blått :S Mitt blir inte blått!

Skulle någon kunna berätta hur jag ska göra så hade jag blivit jätte glad :)

sitter och håler på med det just nu också fastnade jag vid detta moment...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har haft problem med vitaprick på min clown ett längre tag, vill inte riktigt ge sig utan det sitter kvar. På morgonen när jag tänder ljuset så har han prickar på kroppen, men desto längre in på dagen det går försvinner dom mer och mer, men inte helt.

Så tänker man "ohh vad bra då är han säkert bra imorgon" men icke, likadan igen och så har det hållt på i flera veckor.. han äter så han håller på att spricka så det är inga problem, bara detta med prickarna och i och med detta så ser hans fenor lite tråkiga ut ( ser ut som någon har bitigt lite på han, men antar att det är parasiterna som gör detta, eller vad tror ni?)

Jag har funderat ett tag på varför han inte blir av med detta och det ända jag kan komma på är att han inte har någon ordentlig plats att sova på (har ingen anemon), så just nu på natten står han och simmar uppe vid ytavriningen, detta gör han antagligen till ett lätt byte för dom frisimmande parasiterna, plus lite stress kanske.

Har läst att om fiskarna sover på ett ställe med hög cirkulation får dom lättare prick i och med att parasiterna är dåliga simmare så sover fisken på ett lugnare ställe kommer inte parasiterna dit lika lätt som på ett ställe med god cirkulation. Och just detta ställe simmar min på, så nu är frågan vad ska jag göra? kanske blir bättre om man köper en kompis (kompisar) till han? Simmar alla kanske lite lugnare och känner trygghet.

Anemon vill jag helst inte ha på grund av att dom kan vandra och bränna, plus fastna i streamern och ta dö på hela karet... Så jag går här och grubblar på om man ska köpa fler eller om detta bara är dummt och dom kommer drabbas av samma som han.

Vad tror ni, vad ska jag göra?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det snarare är svamp den har.

Men stressad är den säkert om den står vid vattenytan när den sover.

Pröva med att lägga i en vanlig blomkruka (oemaljerad lerkruka 10 cm) med öppningen uppåt. Ibland tar de den som en sovplats.

Det finns ett antal mer eller mindre storpolypiga koraller som kan ersätta anemoner fast inte lika bra. Mina Percula har några Euphyllia som hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det snarare är svamp den har.

Men stressad är den säkert om den står vid vattenytan när den sover.

Pröva med att lägga i en vanlig blomkruka (oemaljerad lerkruka 10 cm) med öppningen uppåt. Ibland tar de den som en sovplats.

Det finns ett antal mer eller mindre storpolypiga koraller som kan ersätta anemoner fast inte lika bra. Mina Percula har några Euphyllia som hem.

Ja det kan det ju också vara, om den nu har svamp, smittar detta till dom andra fiskarna i karet?

Den har gått tillsammans med dom andra såhär i flera veckor ingen av dom andra har något. Kommer detta försvinna av sig själv eller ? I och med att det blir bättre längre in på dagen och sen efter natten dåligt igen så borde det kunna fixa till sig om han fick ro, eller vad tror du stig? :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft liknade på mina percula och tidigare på en palettkirurg.

Palettkirurgen blev helt bra hos nästnästa ägare och perculan har det kommit och gått på. Jag har aldrig sett att det gått över på andra fiskar.

Jag tror det går över när vattnet "sätter" sig. Kanske har du litet nitrit kvar i vattnet som gör att skadorna läker långsammare.

Har du fransar på fenorna är det säkert någon annan som hackat där. Ofta blir detta bättre om clownen får ett revir att försvara för då möter den andra fiskar oftast med huvudet först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...