Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

Angående uv-c så var jag nere på spiggens zoologiska där jag köpte uv-c filtret och jag får en helt ny på fredag :) Sedan i helgen kommer jag få dom tre fiskarna från addonic, har lagt i nollnitratpåse och ska försöka fixa lite rowaphos tills dess med. Karet har ju varit i gång en månad nu med två små fiskar så det borde inte bli något problem när jag lägger i dessa med, bara mata försiktigt och hålla koll på väredena :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skla du komplettera med mer belysning i kanterna?

självklart! Har en till 250 watt, men jag bara satt upp en så länge, den andra kommer upp när möblen är klar :) Detta är bara för att jag skulle se lite bättre när jag pyssla med stenen mm.

Antagligen köper vi luckor mm till bänken nu i veckan, sen får jag min kylare och kalkreaktor med till helgen, sen är hela bygget nästan klar :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:):):):):):):)

Idag fick jag mina tre fiskar :) Dom har varit addonic´s, men nu bestämmde han sig för att köpa andra och därför tog jag över dom :)

1 Hepatus

1 Vitbröstad kirurg

1 Gul kirurg

Fick även köpt en aqua medic Titan 1500 kylar, samt en deltec PF600s kalkreaktor med alla tillbehör :)

Var även iväg på ikea och fick handlat alla luckor, täcksidor mm, så nu är det bara att bygga :)

Så det enda som är kvar på detta bygget är att göra möblen klar, samt att installera allt som är kvar.

Detta bygget börjar gå mot sitt slut och jag vill passa på att tacka alla som gett mig råd, tips mm, utan era råd hade det blivit mycket svårare :) Jag vill även tacka addonic som har varit till stor hjälp med allt :)

lägger upp lite bilder :):nya bilder:

mvh Emil

Kalkreaktor och co2 tuben.

cimg0205od4.jpg

PH-computern

cimg0207go0.jpg

Kylaren

cimg0210uu9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dang.. Här spar vi inte på krutet.. Toksnyggt kar.. Snygg montering av allt.. Skall bli spännande att se när det kommer liv i.. En fröjd för ögat såhär långt.
ja,jag instämmer,tror detta blir ett mycket snyggt akvarium,

Tackar :) Ska bli kul att bli klar och kunna börja planera lite vad man vill ha mer i burken i framtiden :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HejHej!

Tänkte berätta lite vad som hänt här hemma, som sagt mitt uv-c gick sönder och jag väntar fortfarande på ett nytt (fick låna ett 10 watt så länge)

Jag har idag installerat kalkreaktorn, dock så ska jag fylla på co2 flaskan imorgon så den går just nu bara med granulat och ingen co2. Kylaren har jag just nu bara kopplat in så läng, kommer kopplas in så som den ska vara när möblen är klar. Sedan har det tillkommit sniglar, ermiter och två sandvädande sjöstjärnor ( dock passar jag bara sjöstjärnorna tillfälligt åt addonic)

Sen fick jag även tatt över addonics fiskar för han ska ha andra.

En hepatus, en gul kirurg och en vitbröstad kirurg.

Vi håller på för fullt med möblen och det går sakta men säkert framåt.

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut just nu :)

mvh Emil

En bild på karet och sump+teknik.

cimg0209bw3.jpg

kalkreaktorn.

cimg0211oz1.jpg

Vitbröstade kirurgen.

cimg0207hb8.jpg

Och till sist en bil på luckorna som ska sitta i skåpet ovanför karet.

cimg0213qi0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför denna kalkreaktor när du inte har några stenkoraller? Den behöver du inte på mycket mycket länge.

Planerna är att ha ett revakvarie, så var det en kompis som skulle sälja sin och jag tog den, lika bra för framtiden, fick den till ett mycet bra pris med allt :) Sen om jag kommer behöva köra den nu det vet jag inte, kanske för att hålla kh uppe, men jag får se :) Anledning till varför jag fyllde den var för att jag skulle kunna sätta ph-stickan från ph-datan i den så slipper man ha den i en skål med vattens så den inte torkar.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil, jag har precis tagit mig igenom din tråd. Allt är mycket imponerade med tanke på din ringa ålder, 16 år... Om bara mina barn kan uttrycka sig lika bra som du när de är 16 så är jag nöjd ;)

Skicka mig ett PM vid tillfälle.

mvh

tackar så mycket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hej!

Tänkt fråga om någon här inne på forumet har eller vet hur man kan försöka göra en AM Titan 1500 kylare tystare, håller ju ett j*vla liv, går att lyssna på ett tag men sen orkar man inte mer. Ännu mer störade så som jag har den just nu i vårt vardagsrum, inte kul när man tittar på tv och försöker höra vad dom säger :P

Har hört att man kanske skulle kunna byta kylarfläkten till en 120 mm istället, men jag tycker det låter som om det är kompressorn som håller liv :S.

mvh Emil

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag lämnade tillbaka min kylare.

Du bör inte alls byta fläkt de har säkert kollat och optimerat denna kylare och fläkten.

Tänkte först man skulle byggt en ljudbox men har förstått att kompressorn bör ej gå varmare än 35grader för omgivande temperatur.

Det du ändå skulle kolla efter är vad den fläkten heter med modellnummer och fabrikat. Hittar du detta så får man reda på dess ljudnivå och luftflöde den putter igenom kyldelen för kylaren. Tar man en mindre fläkt så är det stor risk att kylaren går sönder då den får jobba mer med komressorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla upphängningen av kompressorn och ledningarna till och från. Kompressorn skall ha en mjuk fjädrande upphängning och ledningarna från den skall inte gå emot lådan.

Jag har tystat ett antal kylskåp genom att bara kolla detta.

Det ska jag kolla upp lite extra, kollade snabbt så jag kan ha missat det :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...