Gå till innehåll

Strumpa till Rowaphos?


Draedon

Rekommenderade inlägg

Dum fråga kanske.. men vad sjutton ska man stoppa rowaphosen i? Strumpor har jag hört, men jag antar att det inte var tal om en vanlig tubsocka ;)

Vad lägger ni er rowaphos i? Och finns det inte speciella påsar till detta?

Vet att det finns påsar till andra fosfat removers, men dom är så grovmaskiga att rowaphosen smiter igenom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej en nylonstrumpa funkar toppen, jag blev rekomenderad en SERA filterpåse på korallrevet i södertälje jag provade den men den var för grovmaskig. så en nylonstrumpa är överlägset.

häng inte strumpan över akvariekanten, den funkar utmärkt som hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga kanske.. men vad sjutton ska man stoppa rowaphosen i? Strumpor har jag hört, men jag antar att det inte var tal om en vanlig tubsocka ;)

Vad lägger ni er rowaphos i? Och finns det inte speciella påsar till detta?

Vet att det finns påsar till andra fosfat removers, men dom är så grovmaskiga att rowaphosen smiter igenom..

Deltec har en reaktor avsedd för rowaphos där vattnet passerar genom mediat istället för att behöva lita på att innehållet i en strumpa suger åt sej de man vill bli av med. reaktorn heter Fr509 och kan användas till aktivt kol o annat med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec har en reaktor avsedd för rowaphos där vattnet passerar genom mediat istället för att behöva lita på att innehållet i en struma suger åt sej de man vill bli av med. reaktorn heter Fr509 och kan användas till aktivt kol o annat med.

ja en sån hade jag tänkt mig, men just nu vill jag lägga dom 1500 kr på andra prylar.

därav fullösningen med rowaphos i strumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag fick med en strumpa till mitt rowhaphos o satte utblåset från mitt UVC rätt ner i strumpan, ca 300 liter timmen. Det står ju att man INTE ska skölja medlet innan man använder det, så jag körde igång igår, nu har jag ett rött akvaruim med röda rostbruna stenar o insidan av akvariet ser likadant ut. . . Tack så jevla mycket för det rowha.. vill ju fan mailbomba miffona.. Hur lång tid innan detta försvinner? för jag måste väl tvätta bort att mekaniskt? skölja stenarna o putsa väggarna. O skummaren e fin den med... not. . .. Så skölj erat rowha innan ni kör igång för fucks sake!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

knepigt det där med rowan?? när jag provade första gången öppnade jag bara burken, tog ett plast mått och hällde det direkt i strumpbyxan och sen ner i sumpen vid returen där det är lite cirkulation och satte mig och tittade, det bara ymnade lite genom strumpan.. blev inget alls i karet, inte ens i sumpen blev det rostfärgat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick med en strumpa till mitt rowhaphos o satte utblåset från mitt UVC rätt ner i strumpan, ca 300 liter timmen. Det står ju att man INTE ska skölja medlet innan man använder det, så jag körde igång igår, nu har jag ett rött akvaruim med röda rostbruna stenar o insidan av akvariet ser likadant ut. . . Tack så jevla mycket för det rowha.. vill ju fan mailbomba miffona.. Hur lång tid innan detta försvinner? för jag måste väl tvätta bort att mekaniskt? skölja stenarna o putsa väggarna. O skummaren e fin den med... not. . .. Så skölj erat rowha innan ni kör igång för fucks sake!!!

Tackar för tipset! Tråkigt det blev så för dig men du har i alla fall räddat mig för jag kunde gjort fel som gav samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror skillnaden för mig var att jag satte cirkulation rätt igenom min lilla mängd rhowa: ca 80 ml bara. Men den cirkulationen skickade runt dessa små partiklar som faaasen!

Så skölj skölj skölj!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej man skall INTE skölja Rowafos

Ja för dem som vill slippa o ha ett rött akvarium o behöva städa hela så bör man skölja. Empiriskt bevisat. men den som vill ha det som jag fick det så skölj inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att du satte lite för stark pump direkt ner i Rowan, Sickboy, jag sköljde inte mitt och fick också en liten utfällning i karet, men inget som inte gick bort på ett par dagar. Gjorde nämligen missen att släppa ner den rakt framför ett pumputblås så det fick sig en genomsköljning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga kanske.. men vad sjutton ska man stoppa rowaphosen i? Strumpor har jag hört, men jag antar att det inte var tal om en vanlig tubsocka ;)

Vad lägger ni er rowaphos i? Och finns det inte speciella påsar till detta?

Vet att det finns påsar till andra fosfat removers, men dom är så grovmaskiga att rowaphosen smiter igenom..

Rowaphos passar bäst i en fosfatreaktor. Det finns annat som passar bättre i t.ex. sumpen, som Tropic Marins Elimi-phos. Den är lite grövre och där medföljer strumpa i burken. Funkar kanon för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elimiphos är aluminiumbaserad. Och därmed misstänkt för att skada mjukkoraller, kanske framför allt Sarcophyton genom att avge aluminium till vattnet.

Jag kör "longlife" varianten som består av "ferric oxide hydroxide" vilket vad jag tyder det till ör järnoxid. eller har jag fel? http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/elimi-phos-ll.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju skönt att få läsa!

Jag hade något i bakhuvudet om Elimiphos så jag sökte litet på nätet.

Men när jag kollar din länk står det att Elimiphos longlife är järnbaserad men när det gäller Elimiphos står det inget om innehållet. Alltså skulle jag vara försiktig med Elimiphos eftersom jag har en Sarcophyton men vara lugn med longlife eftersom jag använt Rowaphos , Aquaphos och Biophos utan problem som alla är järnbaserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger rowaphosen osköljd i en damstrumpa i skummaren .

Det enda jag märkt är att fosfaten gått ner. Vattnet strömmar kanske lagom fort där så att det röda frigörs sakta och skummaren hinner ta hand om det när det gått ett varv i karet.Vad vet jag.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Birgitta!

Vart i skummaren lägger du det för att det ska passera skummarens "skummning"? Vad har du för skummare? Jag är inte så erfaren men de skummare jag sett som har något fack brukar det finnas efter skummningen. *nyfiken*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har enAqua medic biostar flotor. Består av en massa små fack där inget får plats.På slutet finns det ett stort fack där det finns en svampliknande rulle som snurrar runt under den ligger min strumpa tänkte att det mesta vattnet passerar där i maklig takt. Det verkar funka.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...