Gå till innehåll

Kaptenens RSR 750 XXL


kaptenen

Rekommenderade inlägg

Nu har AT testat lite och kommit fram till KH på 6.94. Salifert säger typ 7.7 (kan ju vara så att testet är lite trött). Innan rengjord elektrod så sa AT 8.5..

 

Ska testa vidare imorgon och kalibrera om AT för säkerhets skull. Som det ser ut nu så verkar det behövts lite mer dosering iallafall.

 

Råkade aldrig ut för detta med föregående elektrod men note to self blir att kolla av denna och spola rent betydligt oftare. Nu visade den pH 7.98 :) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

On 2024-06-26 at 19:32, Tonyholm skrev:

Enligt manualen:

 

Check pH electrode in this way: Fig. The value here is 8.5 ml. 1) Use a new, not opened, bottle of mineral water, NO gas, with labeled pH on it. Here is a few brands that have labeled pH (with good accuracy as water is with high alkalinity): Evian, Aqua d'Or, Gerolsteiner, Volvic, Fiji etc. 2) Rinse electrode in tap water , wipe off carefully, do not touch glass bulb, and then rinse in some of the mineral water you shall use. 

 

Testat själv o det är en bra metod.

En smaksak vilken märke du väljer 😉

exakt så, vilken bra text;-)

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan meddela att det är lite mer ordning igen. Tror slangservicen gjorde susen. 

 

AT visar fortsatt mer riktiga värden också efter rengjord elektrod. 

 

Nu ska man skrapa ruta bara efter att ha varit borta i några dagar :)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Senaste tidens förändringar:

 

- Köpt in fosfatreaktor. Byter media just nu ca var tredje vecka. Fosfat har gått ner och håller sig runt 0,05 igen efter att ha klättrat uppåt en del i början av sommaren. 

- Börjat dosera fler spårämnen senaste månaderna. Doserar jod och zink dagligen sedan länge, mangan några gånger i veckan. Sedan vanadium, molybden, järn vid behov. Försöker följa rådgivningen från Fauna Marin ICP tester. Kalium har jag fått dosera några få ggr.

- Rensat i en del koraller som började ta över lite väl mycket och stoppade upp en del av cirkulationen i scapen, men också några av fiskarnas "simvägar". 

- Fyllt på med lite städpatrull.

- Fått jobba en del mot glasrosor som bränt en del koraller underifrån. Har fått bra resultat hittills med Joes Juice. 

 

Iakttagelser:

- Har någon mindre snäcka som tar över sumpen allt mer. Stenhårda små typer som blir ett härligt ljud av när de går in i pumpar... Änsålänge har de som tur är inte letat sig upp i displayen vad jag kunnat se (och höra).

- Fantastiskt mycket rörmaskar i displayen. 

- Mandarinfisken har lärt sig äta pellets. 

 

Surdegar:

Byte av adaptrar och annat i elektronikväg som är trista inköp, men något man tyvärr måste vara beredd på. Ris och ros. 

 

Planer:

Längesen vattenbyte (tror det är maj förra året jag hade ett sist). Planerar att göra ett 100-150 l byte inom kort och tömma hela sumpen på vatten. 

Se hur jag på ett snyggt sätt kan komplettera med mer flöde i displayen. 

 

Senaste test:

Temp - 26,5 c

KH - 8

Ca - 430

NO3 - 2,5 

PO4 - 0,05

PH - 8,2

 

 

thumbnail_IMG_9715.jpg

thumbnail_IMG_9669.jpg

thumbnail_IMG_9637.jpg

thumbnail_IMG_9639.jpg

thumbnail_IMG_9642.jpg

thumbnail_IMG_9650.jpg

thumbnail_IMG_9722.jpg

thumbnail_IMG_9727.jpg

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul med uppdatering!

 

jag upplever att min Core7 är obalanserad mot ett SPS (acropora) dominerat system. jag får dosera väldigt mycket Sr och annat. dock aldrig behövt dosera Kalium faktiskt. 

Vilken balling kör du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-09-05 at 11:01, nike83 skrev:

kul med uppdatering!

 

jag upplever att min Core7 är obalanserad mot ett SPS (acropora) dominerat system. jag får dosera väldigt mycket Sr och annat. dock aldrig behövt dosera Kalium faktiskt. 

Vilken balling kör du med?

 

Jag kör med ATI plus och har gjort det länge. Har bara haft bristande kalium i början på sommaren, doserade upp det rätt snabbt till nivå runt 430 - 450. Inte sett någon försämring sen dess. 

 

Fick in nyligen ICP som visade kvitto på att vattenbyte är dags. Något som var mer alarmerande på det var dock aluminium som skjutit i höjden till 178 µg/l. Misstänker fosfatmediat eller ev. att det har följt med från frysmaten av misstag. 

 

Som grädde på moset så råkade foderautomaten rasa ner i vattnet i helgen.  Låg uppskattningsvis nån timme i vattnet. Är aningen oroad men hittills har endast en SPS RTN:at (som förövrigt aldrig egentligen trivts och tagit fart så oklart om denna händelse är kopplat till det) och en av LPS:erna är grinig. Resten verkar för tillfället må ok och ser inga räkor, snäckor eller dylikt som har tagit skada.

 

Har bytt ut aktivt kol, fosfatmedia och bytt lite vatten hittills. Mer på gång. Funderar även på att köra triton detox då jag har det hemma.

 

Hur lång tid kan man förvänta sig innan faran är "över"? Jag tycker jag borde ha sett redan nu om det var så att det blivit akuta skador..

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, kaptenen skrev:

Har bara haft bristande kalium i början på sommaren, doserade upp det rätt snabbt till nivå runt 430 - 450. Inte sett någon försämring sen dess. 

Bara en liten varning. Jag är personligen livrädd för höga kaliumnivåer. 430 - 450 är för högt för mig.  Jag har fåt besvär två gånger när mitt värde har nuddat 500 mg/L eller över. Två större händelser med dödsfall på min fisk har jag kopplat till för höga kaliumnivåer (över 500 mg/L). Koraller verkar inte bry sig men gälandande djur mår inte bra. Jag föredrar att ligga kring 390 - 400. Det finns idag en metod att snabbt kunna sänka kaliumvärdena med hjälp av OCEAMO corrector - dyr men effektiv. Det är också det enda salt jag själv använder idag eftersom det ger den exakta spårämnesfördelningen. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse skrev:

Bara en liten varning. Jag är personligen livrädd för höga kaliumnivåer. 430 - 450 är för högt för mig.  Jag har fåt besvär två gånger när mitt värde har nuddat 500 mg/L eller över. Två större händelser med dödsfall på min fisk har jag kopplat till för höga kaliumnivåer (över 500 mg/L). Koraller verkar inte bry sig men gälandande djur mår inte bra. Jag föredrar att ligga kring 390 - 400. Det finns idag en metod att snabbt kunna sänka kaliumvärdena med hjälp av OCEAMO corrector - dyr men effektiv. Det är också det enda salt jag själv använder idag eftersom det ger den exakta spårämnesfördelningen. 

 

MVH Lasse

Tack för heads up. Jag har nog egentligen alltid i spannet runt 400 -450 någonstans ända sedan jag började mäta med ICP. Börjar det klättra mot 500 tycker jag också man bör göra något åt det.

 

Vad tror du om mitt övriga bekymmer? Läste lite på andra forum om aluminium och fick väl till mig att det verkar vara mjukisar som tar smällen först och jag tror en sväng med vattenbyten gör detta till en sak som går att lösa.

 

Dock är jag mer orolig kring hur länge jag kan förvänta mig att det finns en risk för att något tagit skada av att foderautomaten rasade i… Maten låg allting kvar i behållaren så har inte fått någon näringschock. Mätte alla tester jag har hemma igår och det verkar ok. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen skrev:

Dock är jag mer orolig kring hur länge jag kan förvänta mig att det finns en risk för att något tagit skada av att foderautomaten rasade i…

Har automaten något elektriskt i sig? Ledningar/anslutningar av koppar? Det finns en risk för elektrolys eftersom det är saltvatten och då frigörs kopparjoner.

 

Al är jag inte så rädd för eftersom det behövs ganska mycket för att det skall bli giftigt i våra pH.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse skrev:

Har automaten något elektriskt i sig? Ledningar/anslutningar av koppar? Det finns en risk för elektrolys eftersom det är saltvatten och då frigörs kopparjoner.

 

Al är jag inte så rädd för eftersom det behövs ganska mycket för att det skall bli giftigt i våra pH.

 

MVH Lasse

Det var två stycken AA batterier. Den ena såg opåverkad ut medan den andra tycktes ha läckt lite, dock bara inne i själva foderautomaten så min tro och förhoppning är att det inte hann sprida sig ut i vattenkolumnen. Har torkat ut automaten sen dess och försökte få igång den igår, men såg dels att chippet hade rostat och att en av minuspolerna hade ärgat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle byta vatten rätt aggressivt om jag ser något tecken på att koraller, snäckor, räkor eller andra lägre djur drabbas. När jag och några kompisar hade en odlingslokal för Tanganyikaciklider under tidigt 80:tal så utrotade vi hydra ur yngelkaren med hjälp av lite salt i vattnet. ett batteri och två skalade ledningar ner i vattnet. Givetvis tog vi bort fisken först.

 

En ärgad pol tyder på att du att en elektrolys har skett.

 

Snäckor är det som drabbas först tätt följt av räkor IME

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...