jjonaas1 Postat 7 augusti 2023 Postat 7 augusti 2023 (Ă€ndrat) Nytt kar. TĂ€nkte det kunde vara kul att starta en trĂ„d hĂ€r med karet sĂ„ man kan bolla lite tankar och ideer. Det kĂ€nns lite som att börja om frĂ„n 0 nĂ€r man byter kar, men jag tröttnade lite pĂ„ helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för nĂ„gon mĂ„nad sen beggat och kunde inte motstĂ„. Passade perfekt hĂ€r hemma  KĂ€nns bra med plats för en lite rejĂ€lare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det Ă€r större Ă€r ju ocksĂ„ ett plus.  Startade detta med 50/50 död och levande sten, sĂ„ jag kunde försöka mig pĂ„ lite aquascaping. Förra veckan stĂ€ngde jag ner mitt gamla och flyttade över allt levande  Har anvĂ€nt mig av Microbe-Lift Nite out och Special blend i uppstartsfasen.  Bjuder pĂ„ lite bilder av burken:          Ăndrat 7 augusti 2023 av jjonaas1 6 Citera
jjonaas1 Postat 15 augusti 2023 Författare Postat 15 augusti 2023 (Ă€ndrat) AlgtillvĂ€xten har kommit igĂ„ng pĂ„ riktigt nu. Macrorocksen Ă€r helt grön/bruna och rutan behöver skrapas 2-3 gĂ„nger per dag om man vill ha den ren... no3=12 po4= 0,2. Man har ju lĂ€st att död sten kan slĂ€ppa lite fosfat, och det kanske stĂ€mmer dĂ„. För jag matar ganska sparsamt och har endast 3 fiskar. Min lilla kirurg har Ă„kt pĂ„ prick-utbrott igen, det har den gjort kanske 5-6 gĂ„nger sen jag köpte den i December -22. Dock Ă€ter den som vanligt men man fĂ„r lite dĂ„ligt samvete. Funderar pĂ„ att starta upp ett litet karantĂ€ns-kar och köra detta akvariet fisklöst ett par veckor med högre temp, och kanske behandla mot prick i karantĂ€nen. Har dock inte nĂ„gon erfarenhet frĂ„n det, men vill bli av med skiten en gĂ„ng för alla. Tankar om detta ?  Ăndrat 15 augusti 2023 av jjonaas1 Citera
Oscarhaglund Postat 16 augusti 2023 Postat 16 augusti 2023 Hyposalinity Àr kanske det enklaste, sÄ slipper man koppar. Framförallt eftersom vi inte har tillgÄng till chelated koppar i sverige.  https://humble.fish/community/index.php?threads/hyposalinity.22/ Citera
jjonaas1 Postat 16 augusti 2023 Författare Postat 16 augusti 2023 2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Hyposalinity Àr kanske det enklaste, sÄ slipper man koppar. Framförallt eftersom vi inte har tillgÄng till chelated koppar i sverige.  https://humble.fish/community/index.php?threads/hyposalinity.22/  Bra lÀnk! Har lÀst lite om detta, verkar smidigare Àn TTM med 2 kar och desinficering. Minst 30 dagar med 1,009 och temp pÄ 26-28 sÄ Àr den utrotad frÄn fisken? Antar att min blenny och clown mÄste genomgÄ detta ocksÄ Àven om de ej har symptom. Kan man behandla flera fiskar samtidigt tro ?  Citera
Oscarhaglund Postat 16 augusti 2023 Postat 16 augusti 2023 (Ă€ndrat) För att du ska bli av med det frĂ„n ditt akvarium sĂ„ mĂ„ste alls fiskar ut i 45 dagar samtidigt (och dĂ„ kör du akvariet i 27 grader). Annars kommer dorisen troligen fĂ„ prick igen nĂ€r den Ă„terintroduceras. Ăndrat 16 augusti 2023 av Oscarhaglund Citera
jjonaas1 Postat 16 augusti 2023 Författare Postat 16 augusti 2023 @Oscarhaglund Precis, tack. SÄ efter 30 dagar i hyposalinity sÄ höjer jag upp halten igen till normal nivÄ och lÄter fiskarna gÄ i karantÀnskaret tills mitt akvarium har varit fritt i 45 dagar. DÄ borde det vara lugnt va ?  Citera
Christian J Postat 16 augusti 2023 Postat 16 augusti 2023 (Ă€ndrat) 1 hour ago, jjonaas1 said: Minst 30 dagar med 1,009 och temp pĂ„ 26-28 sĂ„ Ă€r den utrotad frĂ„n fisken? Antar att min blenny och clown mĂ„ste genomgĂ„ detta ocksĂ„ Ă€ven om de ej har symptom. Kan man behandla flera fiskar samtidigt tro ? Det diskuteras mycket om exakt antal dagar, min gissning Ă€r att det varierar bĂ„de pga temperatur och olika parasitstammar. Alla fiskarna bör behandlas, parasiterna kan följa med pĂ„ en fisk dĂ€r de inte syns, t ex inuti gĂ€larna.  Jag ser inget problem med att behandla fiskarna samtidigt om inte karet Ă€r för litet för allihop. Prick smittar inte direkt mellan fiskar, utan har ett mellanstadie som cystor fastvuxna pĂ„ akvariets inredning en tid (det Ă€r antagligen de perioderna din kirurg varit frisk). SĂ„ det gĂ€ller att parasiterna inte kan bilda cystor i behandlingskaret, kanske hyposaliniteten hjĂ€lper mot det. Ăven bar botten sĂ€gs vara effektivt.   Ăndrat 16 augusti 2023 av Christian J Citera
jjonaas1 Postat 16 augusti 2023 Författare Postat 16 augusti 2023 3 minuter sedan, Christian J skrev: Det diskuteras mycket om exakt antal dagar, min gissning Ă€r att det varierar bĂ„de pga temperatur och olika parasitstammar. Ja man lĂ€ser vĂ€ldigt mycket olika. Att parasiterna kan överleva i flera mĂ„nader (72 dagar) i vĂ€ldigt kalla temperaturer, men att de har det betydligt jobbigare vid högre temperaturer och det Ă€r vĂ€l dĂ€rför man bör höja bĂ„de karantĂ€nskarets temperatur under hyposaltiniteten och Ă€ven hölja tempen i "huvudakvariet" under den tiden de Ă€r utan fisk, för att förkorta parasitens livscykel nĂ„got iaf, enligt vad jag har lĂ€st. Vissa sĂ€ger att det krĂ€vs 72 dagar, vissa 8-10 dagar.  12 minuter sedan, Christian J skrev: Jag ser inget problem med att behandla fiskarna samtidigt om inte karet Ă€r för litet för allihop. Prick smittar inte direkt mellan fiskar, utan har ett mellanstadie som cystor fastvuxna pĂ„ akvariets inredning en tid (det Ă€r antagligen de perioderna din kirurg varit frisk). SĂ„ det gĂ€ller att parasiterna inte kan bilda cystor i behandlingskaret, kanske hyposaliniteten hjĂ€lper mot det. Ăven bar botten sĂ€gs vara effektivt. TĂ€nkte köra helt utan inredning dĂ„, endast nĂ„gra plast-grottor avsedda för sötvatten för gömstĂ€llen bara för att cystorna inte ska ha nĂ„gonstans att fĂ€sta pĂ„.  Planen Ă€r vĂ€l att nĂ€r hyposaltinitet behandlingen Ă€r klar sĂ„ höjer jag salthalten till 1,025 igen och lĂ„ter fiskarna gĂ„ i karantĂ€nen tills mitt akvarium varit fisklöst "tillrĂ€ckligt lĂ€nge" Citera
Oscarhaglund Postat 16 augusti 2023 Postat 16 augusti 2023 TÀnk pÄ att ta det lÄngsamt nÀr du höjer saliniteten. 1 Citera
jjonaas1 Postat 10 september 2023 Författare Postat 10 september 2023 (Ă€ndrat) Har köpt en begagnad Alkatronic som jag har installerat idag. Kul med nya grejer   Ăndrat 10 september 2023 av jjonaas1 3 Citera
nike83 Postat 11 september 2023 Postat 11 september 2023 stiligt! ser nÀstan oförskÀmt stÀdat ut!  du vet att du kan dra upp "waste water" till karet igen? Citera
jjonaas1 Postat 11 september 2023 Författare Postat 11 september 2023 52 minuter sedan, nike83 skrev: stiligt! ser nÀstan oförskÀmt stÀdat ut!  du vet att du kan dra upp "waste water" till karet igen? Tack! GÀller att försöka hÄlla det sÄ nu ocksÄ Ja jag hörde om detta! Hade dock inte tillrÀckligt med slang för att dra upp det till karet för tillfÀllet, sÄ jag tÀnkte att man kanske kan dumpa behÄllaren i karet nÀr det gÄtt nÄgra mÀtningar, tills vidare .  1 Citera
Greyfox Postat 12 september 2023 Postat 12 september 2023 Blev du av med algerna till slut? Tjusigt kar Citera
jjonaas1 Postat 12 september 2023 Författare Postat 12 september 2023 28 minuter sedan, Greyfox skrev: Blev du av med algerna till slut? Tjusigt kar Ja, algtillvÀxten pÄ rutorna försvann över en natt, nu rÀcker det med skrapning 1 gÄng/veckan  Berodde nog pÄ att karet var nytt. Dock Àr mina nÀringsnivÄer ganska höga fortfarande, iaf PO4 som ligger pÄ ca 0,2, vilket börjar synas pÄ mina koraller... Citera
jjonaas1 Postat 25 oktober 2023 Författare Postat 25 oktober 2023 (Ă€ndrat) Efter en lite trĂ„kig period med en del oförklarliga dödsfall sĂ„ har jag fĂ„tt tagit tag i att starta ett karantĂ€nskar. Det Ă€r ett 54 liters med vatten frĂ„n huvudkaret dĂ€r numera alla mina fiskar huserar. För tillfĂ€llet Ă€r det endast en streamer i som pumpar runt vattnet, Denna flyttar runt vattnet ganska bra och det Ă€r bra ytrörelse. Ammonia alert bricka. Jag har EJ börjat nĂ„gon medicinering pĂ„ fiskarna , dĂ„ de Ă€r helt tillsynes friska och inte en enda prick synlig pĂ„ dom. Men jag har köpt Trimarin idag som jag hade tĂ€nkt dosera om det blir nĂ„gon synlig sjukdom pĂ„ fiskarna, eller i slutet av karantĂ€nen nĂ€r mitt huvudkar har varit tomt frĂ„n fisk tillrĂ€ckligt lĂ€nge och det Ă€r dags att flytta tillbaka. Syftet med detta  Àr vĂ€l att lĂ„ta karet gĂ„ tomt i 45 dagar. Men Ă€ven att kunna behandla mina fiskar snabbt om det skulle dyka upp nĂ„got.  Funderingar : Borde jag  sĂ€tta i ett innerfilter eller nĂ„got för att öka syretillförseln? Hur tĂ€ta vattenbyten brukar ni göra i era karantĂ€nskar för att det inte ska bildas  ammonium? Borde jag lĂ€gga i lite LS i karantĂ€nen nu nĂ€r jag Ă€ndĂ„ inte har nĂ„got preparat i? (För biologisk filtrering)  Ăndrat 25 oktober 2023 av jjonaas1 Citera
Oscarhaglund Postat 26 oktober 2023 Postat 26 oktober 2023 Varför lÄter du karet gÄ tomt om du inte behandlar fiskarna. Pratar vi ich eller velvet sÄ Àr det ju nÀstan helt sÀkert att dina andra fiskar har det latent till en lÀgre nivÄ som gör att det inte syns (de vita prickarna du ser pÄ fisken Àr inte parasiterna sjÀlva utan Àrrbildningar).  Jag tycker det lÄter mycket troligt att du kommer Äterinföra parasiterna nÀr du för tillbaka fiskarna efter 45 dagar Citera
jjonaas1 Postat 26 oktober 2023 Författare Postat 26 oktober 2023 @Oscarhaglund Jag kommer inte stoppa tillbaka fiskarna utan att de blivit behandlade. Av det jag lÀst pÄ Reef2Reef  brukar en kur med Trimarin i 21-30 dagar rÀcka. KÀnns spontant onödigt att lÄta fisken gÄ i koppar i 45 dagar, dÀrför lÄter jag fisken gÄ under lite observation i nÄgra veckor, och sedan starta behandlingen.  Citera
Oscarhaglund Postat 26 oktober 2023 Postat 26 oktober 2023 Ah, bra. Jag ville bara vara sÀker pÄ att det inte blev knas 1 Citera
mikoto Postat 26 oktober 2023 Postat 26 oktober 2023 Du behöver ha nÄgon yta för nitrikationsbakterier om de ska gÄ mer Àn nÄgon dag i karantÀnsakvariet. För det akvariet hade jag kört med ett innerfilter med fin filtersvamp  Det Àr ingen större vits att lÀgga i levande sten, speciellt om du övervÀger att medicinera. Citera
jjonaas1 Postat 26 oktober 2023 Författare Postat 26 oktober 2023 (Ă€ndrat) 35 minuter sedan, mikoto skrev: Du behöver ha nĂ„gon yta för nitrikationsbakterier om de ska gĂ„ mer Ă€n nĂ„gon dag i karantĂ€nsakvariet. För det akvariet hade jag kört med ett innerfilter med fin filtersvamp  Det Ă€r ingen större vits att lĂ€gga i levande sten, speciellt om du övervĂ€ger att medicinera. Tack Daniel, vet att mĂ„nga brukar dosera bakterier nĂ€r det börjar bli ammonium i karantĂ€nskar men det hjĂ€lper vĂ€l bara kortsiktigt dĂ„ bakterierna inte har nĂ„nstans att bosĂ€tta sig?  Har stoppat i ett innerfilter nu, hade dock ingen svamp till sĂ„ kör med filtervadd i det nu. Kanske fungerar lika bra ? Ăven en doppvĂ€rmare sĂ„ karet hĂ„ller 26-27 grader. Ăndrat 26 oktober 2023 av jjonaas1 Citera
mikoto Postat 26 oktober 2023 Postat 26 oktober 2023 (Ă€ndrat) Ja, konceptet Ă€r ju egentligen ganska simpelt.  Fiskarna producerar flera restprodukter, men de vi fokuserar pĂ„ hĂ€r Ă€r att det blir en produktion av ammonium. Vilket fort blir giftigt.  Detta bildas fortare om fiskarna fĂ„r mat och Ă€ter, och utan mat svĂ€lter de förstĂ„s sĂ„ ska de bo en lĂ€ngre stund i behĂ„llaren kommer en produktion av ammonium igĂ„ng.  Dosera bakterier nĂ€r ingen yta finns Ă„t de Ă€r som du Ă€r inne pĂ„ ganska menlöst   Ammoniumet omvandlas till nitrit och sedan till nitrat, det Ă€r nitritikationcykeln.  Den utförs av nitrifierande bakterier och de mĂ„ste ha nĂ„gonstans att bo. De Ă€r inte sĂ„ krĂ€sna utan bosĂ€tter sig pĂ„ nĂ€stan vilket yta som helst under vattnet, sĂ„ det bĂ€sta materialet för de Ă€r en yta som Ă€r vĂ€ldigt porös sĂ„ att man kan fĂ„ mĂ€ngder av yta pĂ„ litet utrymme. Du kan egentligen aldrig ge de för mycket potentiell yta att bo pĂ„. Men populationen av bakterier begrĂ€nsas av mĂ€ngden mat de har. Har man en ohygglig mĂ€ngd yta Ă„t de att bo pĂ„ sĂ„ blir den otroligt glest befolkad om inte det finns ohyggliga mĂ€ngder mat Ă„t de att livnĂ€ra populationen pĂ„. SĂ„ man behöver helst lite mer Ă€n precis sĂ„ mycket yta som krĂ€vs... Om man bara skaffar den för bakteriernas skull  Filtersvamp Ă€r vĂ€ldigt bra pĂ„ att ge förhĂ„llandevis stor yta pĂ„ litet utrymme, din vadd skulle nog kunna fungera kortsiktigt med om du packar ihop den tĂ€tt.  Nackdelen med vadden Ă€r att att den kommer ganska fort bli för tĂ€t, fĂ„nga upp partiklar som fördĂ€rvar ytan bakterierna bor pĂ„. Det kan lösas genom att göra rent den men dĂ„ blir bakteriepopulationen i vadden blir skadad och behöver Ă„terhĂ€mta sig innan den kan fungera bra igen. Vilket kan ge ammonium spikar.  Vilket Ă€r anledningen till att vadden Ă€r bĂ€st som ett mekaniskt filter.  Jag har nog lite filtermatta över nere pĂ„ föreningen du kan fĂ„ av mig  Jag ska nog ner imorgon kvĂ€ll en svĂ€ng, kan sĂ€ga till dĂ„ sĂ„ kan vi lösa en bit ganska fort. Du behöver kanske inte ha sĂ„ varmt med.  Fiskarna Ă€r kallblodiga. NĂ€r vĂ€rmen för de gĂ„r upp sĂ„ gĂ„r bokstavligen talat deras liv fortare. SĂ„ de behöver mer syre, mer mat och lortar ner vattnet mer. Samtidigt löser varmare vatten mindre syre Ă€n kallare vatten vilket gör utmaningen att fiskarna andas fortare Ă€nnu jobbigare. Det kan Ă€ven pĂ„verka nitrifikationen dĂ„ bakterierna ocksĂ„ behöver syre. Fiskarna kan Ă€ven bli stirrigare och taskigare mot varandra pga av den högre aktiviteten. 26-27 Ă€r inte skadligt men kan du hĂ„lla lĂ€gre i det hĂ€r fallet finns det nog bara fördelar med det  I teorin sĂ„ Ă€r ju bakterierna temperaturberoende med och i högre temp skulle de kunna föröka sig fortare förutsatt att de inte blir begrĂ€nsade av att syre eller nĂ€ring tex inte rĂ€cker... Eller att tempen stiger till grĂ€nsen dĂ€r de inte kan hantera den och de dör av den  Men den potentiella nyttan av det övervĂ€ger inte nackdelarna i detta fallet. Ăndrat 26 oktober 2023 av mikoto 1 Citera
jjonaas1 Postat 27 oktober 2023 Författare Postat 27 oktober 2023 @mikoto Tack för ett bra och utförligt svar ! Informativt för en nybörjare som mig. TĂ€nkte faktiskt inte pĂ„ att man kunde ha en yta för nitrifierare i ett karantĂ€nskar, dĂ„ jag i första hand tĂ€nkte pĂ„ sten eller keramisk media, och det absorberar vĂ€l kopparn som eSHa Trimarin innehĂ„ller.  Men som du sĂ€ger sĂ„ borde ju en filtersvamp funka bra till detta och man kanske slipper hĂ„lla pĂ„ med vattenbyten var och varannan dag. Jag kommer gĂ€rna förbi föreningen nĂ€r du ska dit sĂ„ kan vi diskutera lite   AngĂ„ende vĂ€rmen sĂ„ var det enbart för att  jag lĂ€ste att det förkortar ICH-parasiternas livscykel och dom frodas inte lika bra i högre temperaturer. Men det Ă€r vĂ€l viktigast att hĂ„lla en lite högre temp i mitt âhuvudkarâ dĂ„ dĂ€r populationen faktiskt finns i substratet och stenen, i karantĂ€nskaret gissar jag vĂ€l pĂ„ att den endast sitter pĂ„ fiskarna (Ă€ven om det inte syns) och dĂ„ borde min medicinkur hjĂ€lpa dom, och jag kanske kan hĂ„lla en lĂ€gre temp (typ köra utan doppvĂ€rmare, har ju 23 grader inne och lysröret till karet vĂ€rmer ju en del.)   Citera
stigigemla Postat 10 november 2023 Postat 10 november 2023 Om du medicinerar i karet kan du rÀkna med att nitrifikationsbakterierna slÄs ut. Med koppar i vattnet bör du testa ammonium. De parasiter som Trimarin tar tar ocksÄ ett UVCfilter. DÄ kommer fiskarna ut i betydligt bÀttre kondition och bakterierna lever vidare. Du behöver en effekt pÄ minst 10w. Parasiterna försvinner i ett fisktomt akvarium lika fort som i karantÀnen. Citera
jjonaas1 Postat 10 november 2023 Författare Postat 10 november 2023 @stigigemla Tack, men fast jag har full dos av Trimarin i karantĂ€nen sĂ„ fĂ„r jag  inget utslag pĂ„ saliferts CU test, sĂ„ det Ă€r nog inte nĂ„gon hög kopparhalt alls i den medicinen.  Ammoniak testas kontinuerligt med en Seachem ammonia badge, den har visat âsafe <0,02ppmâ under alla 18 dagar karantĂ€nen varit igĂ„ng , jag har ett innerfilter och har doserat bakterier.  Kan ICH försvinna helt i en karantĂ€n med endast UVC menar du ? Kan de inte fĂ€sta och bilda cystor pĂ„ pumpar, glaset, pvc etc?  Min kirurg har fĂ„tt vĂ€ldigt mycket synliga prickar nu i karantĂ€nen trots att den blivit medicinerad med Trimarin i 18 dagar. SĂ„ kommer  nog behöva ta till nĂ„got annat, planen Ă€r att nĂ€r mitt visningskar varit fisktomt i 31 dagar sĂ„ startar jag en TTM behandling pĂ„ alla fiskarna med 4 byten var 72e timme, Citera
stigigemla Postat 11 november 2023 Postat 11 november 2023 Ich fÀster pÄ glas, pvc eller keramik. Men nÀr parasiterna simmar ut dödas de i UVC. Europas största importörer, Tropic marine center och de Jong kör med UVC. Koppar skulle medföra höga straff för miljöbrott. Och jag har inte haft ett utbott av prick i min butik sedan jag började med UVC för ungefÀr 15 Är sedan. Jag skulle tro att det Àr mer Àn 100 importer. 1 Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.