GÄ till innehÄll

Jonas Waterbox AIO


jjonaas1

Rekommenderade inlÀgg

Nytt kar. 😅

TÀnkte det kunde vara kul att starta en trÄd hÀr med karet sÄ man kan bolla lite tankar och ideer. 

Det kĂ€nns lite som att börja om frĂ„n 0 nĂ€r man byter kar, men jag tröttnade lite pĂ„ helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för nĂ„gon mĂ„nad sen beggat och kunde inte motstĂ„. Passade perfekt hĂ€r hemma 🙂 

KÀnns bra med plats för en lite rejÀlare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det Àr större Àr ju ocksÄ ett plus. 

 

Startade detta med 50/50 död och levande sten, sÄ jag kunde försöka mig pÄ lite aquascaping. 

Förra veckan stÀngde jag ner mitt gamla och flyttade över allt levande :) Har anvÀnt mig av Microbe-Lift Nite out och Special blend i uppstartsfasen.

 

Bjuder pÄ lite bilder av burken: 

 

IMG_1233.jpg.e6b5e887ea04a573fdb938ae72a9aa19.jpg

 

IMG_1234.jpg.99abe8a0fb030881e94e18267fd5d6ca.jpg

 

IMG_1232.jpg.9e0bfd69b540d043947c044c268af7ee.jpg

 

 

IMG_1238.jpg.aff77c70f01cf5f3d1ff85a665ee295c.jpg

 

 

IMG_1239.jpg.812f4640776347d29e315f189728af71.jpgimage.jpeg.e21d6849e47ee114854cc75b3b7c4b06.jpeg

 

 

Ändrat av jjonaas1
  • Gilla 6
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 2 veckor senare...

AlgtillvĂ€xten har kommit igĂ„ng pĂ„ riktigt nu. Macrorocksen Ă€r helt grön/bruna och rutan behöver skrapas 2-3 gĂ„nger per dag om man vill ha den ren...đŸ€ŁÂ no3=12 po4= 0,2. Man har ju lĂ€st att död sten kan slĂ€ppa lite fosfat, och det kanske stĂ€mmer dĂ„. För jag matar ganska sparsamt och har endast 3 fiskar. 

Min lilla kirurg har Äkt pÄ prick-utbrott igen, det har den gjort kanske 5-6 gÄnger sen jag köpte den i December -22. Dock Àter den som vanligt men man fÄr lite dÄligt samvete.  Funderar pÄ att starta upp ett litet karantÀns-kar och köra detta akvariet fisklöst ett par veckor med högre temp, och kanske behandla mot prick i karantÀnen. Har dock inte nÄgon erfarenhet frÄn det, men vill bli av med skiten en gÄng för alla. Tankar om detta ? 

khgkhgk.jpg.78030db0d441a1fac7d5ca8c4bf17d46.jpg

 

jgkg.jpg.f2c2c48ec380e8aa3bd9a4ea94aa5cc7.jpg

jfgjfg.jpg.3e61b19231db94ca9989af8a634e8560.jpg

Ändrat av jjonaas1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Hyposalinity Àr kanske det enklaste, sÄ slipper man koppar. Framförallt eftersom vi inte har tillgÄng till chelated koppar i sverige.

 

https://humble.fish/community/index.php?threads/hyposalinity.22/

 

Bra lÀnk! Har lÀst lite om detta, verkar smidigare Àn TTM med 2 kar och desinficering. Minst 30 dagar med 1,009 och temp pÄ 26-28 sÄ Àr den utrotad frÄn fisken?

Antar att min blenny och clown mÄste genomgÄ detta ocksÄ Àven om de ej har symptom. Kan man behandla flera fiskar samtidigt tro ? 
 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

För att du ska bli av med det frÄn ditt akvarium sÄ mÄste alls fiskar ut i 45 dagar samtidigt (och dÄ kör du akvariet i 27 grader). Annars kommer dorisen troligen fÄ prick igen nÀr den Äterintroduceras.

Ändrat av Oscarhaglund
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

1 hour ago, jjonaas1 said:

Minst 30 dagar med 1,009 och temp pÄ 26-28 sÄ Àr den utrotad frÄn fisken?

Antar att min blenny och clown mÄste genomgÄ detta ocksÄ Àven om de ej har symptom. Kan man behandla flera fiskar samtidigt tro ?

Det diskuteras mycket om exakt antal dagar, min gissning Àr att det varierar bÄde pga temperatur och olika parasitstammar. Alla fiskarna bör behandlas, parasiterna kan följa med pÄ en fisk dÀr de inte syns, t ex inuti gÀlarna.

 

Jag ser inget problem med att behandla fiskarna samtidigt om inte karet Ă€r för litet för allihop. Prick smittar inte direkt mellan fiskar, utan har ett mellanstadie som cystor fastvuxna pĂ„ akvariets inredning en tid (det Ă€r antagligen de perioderna din kirurg varit frisk). SĂ„ det gĂ€ller att parasiterna inte kan bilda cystor i behandlingskaret, kanske hyposaliniteten hjĂ€lper mot det. Även bar botten sĂ€gs vara effektivt.

 

 

Ändrat av Christian J
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

3 minuter sedan, Christian J skrev:

Det diskuteras mycket om exakt antal dagar, min gissning Àr att det varierar bÄde pga temperatur och olika parasitstammar.

Ja man lÀser vÀldigt mycket olika. Att parasiterna kan överleva i flera mÄnader (72 dagar)  i vÀldigt kalla temperaturer, men att de har det betydligt jobbigare vid högre temperaturer och det Àr vÀl dÀrför man bör höja bÄde karantÀnskarets temperatur under hyposaltiniteten och Àven hölja tempen i "huvudakvariet" under den tiden de Àr utan fisk, för att förkorta parasitens livscykel nÄgot iaf, enligt vad jag har lÀst. Vissa sÀger att det krÀvs 72 dagar, vissa 8-10 dagar. 

 

12 minuter sedan, Christian J skrev:

Jag ser inget problem med att behandla fiskarna samtidigt om inte karet Ă€r för litet för allihop. Prick smittar inte direkt mellan fiskar, utan har ett mellanstadie som cystor fastvuxna pĂ„ akvariets inredning en tid (det Ă€r antagligen de perioderna din kirurg varit frisk). SĂ„ det gĂ€ller att parasiterna inte kan bilda cystor i behandlingskaret, kanske hyposaliniteten hjĂ€lper mot det. Även bar botten sĂ€gs vara effektivt.

TÀnkte köra helt utan inredning dÄ, endast nÄgra plast-grottor avsedda för sötvatten för gömstÀllen bara för att cystorna inte ska ha nÄgonstans att fÀsta pÄ. 

 

Planen Àr vÀl att nÀr hyposaltinitet behandlingen Àr klar sÄ höjer jag salthalten till 1,025 igen och lÄter fiskarna gÄ i karantÀnen tills mitt akvarium varit fisklöst "tillrÀckligt lÀnge" 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 4 veckor senare...
52 minuter sedan, nike83 skrev:

stiligt! ser nÀstan oförskÀmt stÀdat ut! :) 

du vet att du kan dra upp "waste water" till karet igen? 

Tack! GĂ€ller att försöka hĂ„lla det sĂ„ nu ocksĂ„ 😅

Ja jag hörde om detta! Hade dock inte tillrĂ€ckligt med slang för att dra upp det till karet för tillfĂ€llet, sĂ„ jag tĂ€nkte att man kanske kan dumpa behĂ„llaren i karet nĂ€r det gĂ„tt nĂ„gra mĂ€tningar, tills vidare . â˜ș 

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

28 minuter sedan, Greyfox skrev:

Blev du av med algerna till slut? 

Tjusigt kar :)

Ja, algtillvÀxten pÄ rutorna försvann över en natt, nu rÀcker det med skrapning 1 gÄng/veckan :) Berodde nog pÄ att karet var nytt. 
Dock Àr mina nÀringsnivÄer ganska höga fortfarande, iaf PO4 som ligger pÄ ca 0,2, vilket börjar synas pÄ mina koraller... 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 1 mĂ„nad senare...

Efter en lite trÄkig period med en del oförklarliga dödsfall sÄ har jag fÄtt tagit tag i att starta ett karantÀnskar. 
Det Àr ett 54 liters med vatten frÄn huvudkaret dÀr numera alla mina fiskar huserar. För tillfÀllet Àr det endast en streamer i som pumpar runt vattnet, Denna flyttar runt vattnet ganska bra och det Àr bra ytrörelse. Ammonia alert bricka.

Jag har EJ börjat nÄgon medicinering pÄ fiskarna , dÄ de Àr helt tillsynes friska och inte en enda prick synlig pÄ dom. Men jag har köpt Trimarin idag som jag hade tÀnkt dosera om det blir nÄgon synlig sjukdom pÄ fiskarna, eller i slutet av karantÀnen nÀr mitt huvudkar har varit tomt frÄn fisk tillrÀckligt lÀnge och det Àr dags att flytta tillbaka. 

Syftet med detta  Àr vÀl att lÄta karet gÄ tomt i 45 dagar. Men Àven att kunna behandla mina fiskar snabbt om det skulle dyka upp nÄgot. 
 

Funderingar : 

Borde jag  sÀtta i ett innerfilter eller nÄgot för att öka syretillförseln? 
Hur tÀta vattenbyten brukar ni göra i era karantÀnskar för att det inte ska bildas  ammonium? 
Borde jag lÀgga i lite LS i karantÀnen nu nÀr jag ÀndÄ inte har nÄgot preparat i? (För biologisk filtrering)

D135DACA-F86E-4DD9-A910-5B8199EC6E05.jpeg.80a0396a25a376092e42759c5582ac68.jpeg

B077626E-5172-47C7-AB5C-4F0FC0E19853.jpeg.6684c48d1709fd9297d84cb9f32b9b21.jpeg
225E12E9-83BF-4B70-890B-ADACED90170A.jpeg.7a5de2c8ee0515f081f8a0acd26cdd6e.jpeg

 

Ändrat av jjonaas1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Varför lÄter du karet gÄ tomt om du inte behandlar fiskarna. Pratar vi ich eller velvet sÄ Àr det ju nÀstan helt sÀkert att dina andra fiskar har det latent till en lÀgre nivÄ som gör att det inte syns (de vita prickarna du ser pÄ fisken Àr inte parasiterna sjÀlva utan Àrrbildningar).

 

Jag tycker det lÄter mycket troligt att du kommer Äterinföra parasiterna nÀr du för tillbaka fiskarna efter 45 dagar

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

@Oscarhaglund Jag kommer inte stoppa tillbaka fiskarna utan att de blivit behandlade. Av det jag lÀst pÄ Reef2Reef  brukar en kur med Trimarin i 21-30 dagar rÀcka. KÀnns spontant onödigt att lÄta fisken gÄ i koppar i 45 dagar, dÀrför lÄter jag fisken gÄ under lite observation i nÄgra veckor, och sedan starta behandlingen. 
 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Du behöver ha nĂ„gon yta för nitrikationsbakterier om de ska gĂ„ mer Ă€n nĂ„gon dag i karantĂ€nsakvariet. För det akvariet hade jag kört med ett innerfilter med fin filtersvamp 🙂 Det Ă€r ingen större vits att lĂ€gga i levande sten, speciellt om du övervĂ€ger att medicinera.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

35 minuter sedan, mikoto skrev:

Du behöver ha nĂ„gon yta för nitrikationsbakterier om de ska gĂ„ mer Ă€n nĂ„gon dag i karantĂ€nsakvariet. För det akvariet hade jag kört med ett innerfilter med fin filtersvamp 🙂 Det Ă€r ingen större vits att lĂ€gga i levande sten, speciellt om du övervĂ€ger att medicinera.

Tack Daniel, vet att mÄnga brukar dosera bakterier nÀr det börjar bli ammonium i karantÀnskar men det hjÀlper vÀl bara kortsiktigt dÄ bakterierna inte har nÄnstans att bosÀtta sig? :) 
Har stoppat i ett innerfilter nu, hade dock ingen svamp till sÄ kör med filtervadd i det nu. Kanske fungerar lika bra ? 

Även en doppvĂ€rmare sĂ„ karet hĂ„ller 26-27 grader. 

Ändrat av jjonaas1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Ja, konceptet Àr ju egentligen ganska simpelt.

 

Fiskarna producerar flera restprodukter, men de vi fokuserar pÄ hÀr Àr att det blir en produktion av ammonium. Vilket fort blir giftigt.

 

Detta bildas fortare om fiskarna fÄr mat och Àter, och utan mat svÀlter de förstÄs sÄ ska de bo en lÀngre stund i behÄllaren kommer en produktion av ammonium igÄng.

 

Dosera bakterier nĂ€r ingen yta finns Ă„t de Ă€r som du Ă€r inne pĂ„ ganska menlöst 🙂 

 

Ammoniumet omvandlas till nitrit och sedan till nitrat, det Àr nitritikationcykeln.

 

Den utförs av nitrifierande bakterier och de mĂ„ste ha nĂ„gonstans att bo.  De Ă€r inte sĂ„ krĂ€sna utan bosĂ€tter sig pĂ„ nĂ€stan vilket yta som helst under vattnet, sĂ„ det bĂ€sta materialet för de Ă€r en yta som Ă€r vĂ€ldigt porös sĂ„ att man kan fĂ„ mĂ€ngder av yta pĂ„ litet utrymme. Du kan egentligen aldrig ge de för mycket potentiell yta att bo pĂ„. Men populationen av bakterier begrĂ€nsas av mĂ€ngden mat de har. Har man en ohygglig mĂ€ngd yta Ă„t de att bo pĂ„ sĂ„ blir den otroligt glest befolkad om inte det finns ohyggliga mĂ€ngder mat Ă„t de att livnĂ€ra populationen pĂ„. SĂ„ man behöver helst lite mer Ă€n precis sĂ„ mycket yta som krĂ€vs... Om man bara skaffar den för bakteriernas skull 🙂

 

Filtersvamp Àr vÀldigt bra pÄ att ge förhÄllandevis stor yta pÄ litet utrymme, din vadd skulle nog kunna fungera kortsiktigt med om du packar ihop den tÀtt.

 

Nackdelen med vadden Àr att att den kommer ganska fort bli för tÀt, fÄnga upp partiklar som fördÀrvar ytan bakterierna bor pÄ. Det kan lösas genom att göra rent den men dÄ blir bakteriepopulationen i vadden blir skadad och behöver ÄterhÀmta sig innan den kan fungera bra igen. Vilket kan ge ammonium spikar.

 

Vilket Àr anledningen till att vadden Àr bÀst som ett mekaniskt filter.

 

Jag har nog lite filtermatta över nere pĂ„ föreningen du kan fĂ„ av mig 🙂 Jag ska nog ner imorgon kvĂ€ll en svĂ€ng, kan sĂ€ga till dĂ„ sĂ„ kan vi lösa en bit ganska fort.

Du behöver kanske inte ha sÄ varmt med.

 

Fiskarna Ă€r kallblodiga. NĂ€r vĂ€rmen för de gĂ„r upp sĂ„ gĂ„r bokstavligen talat deras liv fortare. SĂ„ de behöver mer syre, mer mat och lortar ner vattnet mer. Samtidigt löser varmare vatten mindre syre Ă€n kallare vatten vilket gör utmaningen att fiskarna andas fortare Ă€nnu jobbigare. Det kan Ă€ven pĂ„verka nitrifikationen dĂ„ bakterierna ocksĂ„ behöver syre. Fiskarna kan Ă€ven bli stirrigare och taskigare mot varandra pga av den högre aktiviteten. 26-27 Ă€r inte skadligt men kan du hĂ„lla lĂ€gre i det hĂ€r fallet finns det nog bara fördelar med det 🙂 

I teorin sĂ„ Ă€r ju bakterierna temperaturberoende med och i högre temp skulle de kunna föröka sig fortare förutsatt att de inte blir begrĂ€nsade av att syre eller nĂ€ring tex inte rĂ€cker... Eller att tempen stiger till grĂ€nsen dĂ€r de inte kan hantera den och de dör av den 🙂 Men den potentiella nyttan av det övervĂ€ger inte nackdelarna i detta fallet.

Ändrat av mikoto
  • Tack 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

@mikoto

Tack för ett bra och utförligt svar ! 
Informativt för en nybörjare som mig. 

TÀnkte faktiskt inte pÄ att man kunde ha en yta för nitrifierare i ett karantÀnskar, dÄ jag i första hand tÀnkte pÄ sten eller keramisk media, och det absorberar vÀl kopparn som eSHa Trimarin innehÄller.
 

Men som du sĂ€ger sĂ„ borde ju en filtersvamp funka bra till detta och man kanske slipper hĂ„lla pĂ„ med vattenbyten var och varannan dag. â˜ș

Jag kommer gĂ€rna förbi föreningen nĂ€r du ska dit sĂ„ kan vi diskutera lite 😃 

 

AngĂ„ende vĂ€rmen sĂ„ var det enbart för att  jag lĂ€ste att det förkortar ICH-parasiternas livscykel och dom frodas inte lika bra i högre temperaturer. Men det Ă€r vĂ€l viktigast att hĂ„lla en lite högre temp i mitt ”huvudkar” dĂ„ dĂ€r populationen faktiskt finns i substratet och stenen, i karantĂ€nskaret gissar jag vĂ€l pĂ„ att den endast sitter pĂ„ fiskarna (Ă€ven om det inte syns) och dĂ„ borde min medicinkur hjĂ€lpa dom, och jag kanske kan hĂ„lla en lĂ€gre temp (typ köra utan doppvĂ€rmare, har ju 23 grader inne och lysröret till karet vĂ€rmer ju en del.)   

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om du medicinerar i karet kan du rÀkna med att nitrifikationsbakterierna slÄs ut.

Med koppar i vattnet bör du testa ammonium.

De parasiter som Trimarin tar tar ocksÄ ett UVCfilter. DÄ kommer fiskarna ut i betydligt bÀttre kondition och bakterierna lever vidare.

Du behöver en effekt pÄ minst 10w.

Parasiterna försvinner i ett fisktomt akvarium lika fort som i karantÀnen.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

@stigigemla

Tack, men fast jag har full dos av Trimarin i karantÀnen sÄ fÄr jag  inget utslag pÄ saliferts CU test, sÄ det Àr nog inte nÄgon hög kopparhalt alls i den medicinen.

 

Ammoniak testas kontinuerligt med en Seachem ammonia badge, den har visat ”safe <0,02ppm” under alla 18 dagar karantĂ€nen varit igĂ„ng , jag har ett innerfilter och har doserat bakterier. 
 

Kan ICH försvinna helt i en karantÀn med endast UVC menar du ? Kan de inte fÀsta och bilda cystor pÄ pumpar, glaset, pvc etc?

 

Min kirurg har fÄtt vÀldigt mycket synliga prickar nu i karantÀnen trots att den blivit medicinerad med Trimarin i 18 dagar. SÄ kommer  nog behöva ta till nÄgot annat, planen Àr att nÀr mitt visningskar varit fisktomt i 31 dagar sÄ startar jag en TTM behandling pÄ alla fiskarna med 4 byten var 72e timme, 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Ich fÀster pÄ glas, pvc eller keramik. Men nÀr parasiterna simmar ut dödas de i UVC.

Europas största importörer, Tropic marine center och de Jong kör med UVC. Koppar skulle medföra höga straff för miljöbrott.

Och jag har inte haft ett utbott av prick i min butik sedan jag började med UVC för ungefÀr 15 Är sedan.

Jag skulle tro att det Àr mer Àn 100 importer.

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...