Gå till innehåll

Jonas Waterbox AIO


jjonaas1

Rekommenderade inlägg

Nytt kar. 😅

Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd här med karet så man kan bolla lite tankar och ideer. 

Det känns lite som att börja om från 0 när man byter kar, men jag tröttnade lite på helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för någon månad sen beggat och kunde inte motstå. Passade perfekt här hemma 🙂 

Känns bra med plats för en lite rejälare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det är större är ju också ett plus. 

 

Startade detta med 50/50 död och levande sten, så jag kunde försöka mig på lite aquascaping. 

Förra veckan stängde jag ner mitt gamla och flyttade över allt levande :) Har använt mig av Microbe-Lift Nite out och Special blend i uppstartsfasen.

 

Bjuder på lite bilder av burken: 

 

IMG_1233.jpg.e6b5e887ea04a573fdb938ae72a9aa19.jpg

 

IMG_1234.jpg.99abe8a0fb030881e94e18267fd5d6ca.jpg

 

IMG_1232.jpg.9e0bfd69b540d043947c044c268af7ee.jpg

 

 

IMG_1238.jpg.aff77c70f01cf5f3d1ff85a665ee295c.jpg

 

 

IMG_1239.jpg.812f4640776347d29e315f189728af71.jpgimage.jpeg.e21d6849e47ee114854cc75b3b7c4b06.jpeg

 

 

Ändrat av jjonaas1
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Algtillväxten har kommit igång på riktigt nu. Macrorocksen är helt grön/bruna och rutan behöver skrapas 2-3 gånger per dag om man vill ha den ren...🤣 no3=12 po4= 0,2. Man har ju läst att död sten kan släppa lite fosfat, och det kanske stämmer då. För jag matar ganska sparsamt och har endast 3 fiskar. 

Min lilla kirurg har åkt på prick-utbrott igen, det har den gjort kanske 5-6 gånger sen jag köpte den i December -22. Dock äter den som vanligt men man får lite dåligt samvete.  Funderar på att starta upp ett litet karantäns-kar och köra detta akvariet fisklöst ett par veckor med högre temp, och kanske behandla mot prick i karantänen. Har dock inte någon erfarenhet från det, men vill bli av med skiten en gång för alla. Tankar om detta ? 

khgkhgk.jpg.78030db0d441a1fac7d5ca8c4bf17d46.jpg

 

jgkg.jpg.f2c2c48ec380e8aa3bd9a4ea94aa5cc7.jpg

jfgjfg.jpg.3e61b19231db94ca9989af8a634e8560.jpg

Ändrat av jjonaas1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Hyposalinity är kanske det enklaste, så slipper man koppar. Framförallt eftersom vi inte har tillgång till chelated koppar i sverige.

 

https://humble.fish/community/index.php?threads/hyposalinity.22/

 

Bra länk! Har läst lite om detta, verkar smidigare än TTM med 2 kar och desinficering. Minst 30 dagar med 1,009 och temp på 26-28 så är den utrotad från fisken?

Antar att min blenny och clown måste genomgå detta också även om de ej har symptom. Kan man behandla flera fiskar samtidigt tro ? 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, jjonaas1 said:

Minst 30 dagar med 1,009 och temp på 26-28 så är den utrotad från fisken?

Antar att min blenny och clown måste genomgå detta också även om de ej har symptom. Kan man behandla flera fiskar samtidigt tro ?

Det diskuteras mycket om exakt antal dagar, min gissning är att det varierar både pga temperatur och olika parasitstammar. Alla fiskarna bör behandlas, parasiterna kan följa med på en fisk där de inte syns, t ex inuti gälarna.

 

Jag ser inget problem med att behandla fiskarna samtidigt om inte karet är för litet för allihop. Prick smittar inte direkt mellan fiskar, utan har ett mellanstadie som cystor fastvuxna på akvariets inredning en tid (det är antagligen de perioderna din kirurg varit frisk). Så det gäller att parasiterna inte kan bilda cystor i behandlingskaret, kanske hyposaliniteten hjälper mot det. Även bar botten sägs vara effektivt.

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Christian J skrev:

Det diskuteras mycket om exakt antal dagar, min gissning är att det varierar både pga temperatur och olika parasitstammar.

Ja man läser väldigt mycket olika. Att parasiterna kan överleva i flera månader (72 dagar)  i väldigt kalla temperaturer, men att de har det betydligt jobbigare vid högre temperaturer och det är väl därför man bör höja både karantänskarets temperatur under hyposaltiniteten och även hölja tempen i "huvudakvariet" under den tiden de är utan fisk, för att förkorta parasitens livscykel något iaf, enligt vad jag har läst. Vissa säger att det krävs 72 dagar, vissa 8-10 dagar. 

 

12 minuter sedan, Christian J skrev:

Jag ser inget problem med att behandla fiskarna samtidigt om inte karet är för litet för allihop. Prick smittar inte direkt mellan fiskar, utan har ett mellanstadie som cystor fastvuxna på akvariets inredning en tid (det är antagligen de perioderna din kirurg varit frisk). Så det gäller att parasiterna inte kan bilda cystor i behandlingskaret, kanske hyposaliniteten hjälper mot det. Även bar botten sägs vara effektivt.

Tänkte köra helt utan inredning då, endast några plast-grottor avsedda för sötvatten för gömställen bara för att cystorna inte ska ha någonstans att fästa på. 

 

Planen är väl att när hyposaltinitet behandlingen är klar så höjer jag salthalten till 1,025 igen och låter fiskarna gå i karantänen tills mitt akvarium varit fisklöst "tillräckligt länge" 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
52 minuter sedan, nike83 skrev:

stiligt! ser nästan oförskämt städat ut! :) 

du vet att du kan dra upp "waste water" till karet igen? 

Tack! Gäller att försöka hålla det så nu också 😅

Ja jag hörde om detta! Hade dock inte tillräckligt med slang för att dra upp det till karet för tillfället, så jag tänkte att man kanske kan dumpa behållaren i karet när det gått några mätningar, tills vidare . ☺️ 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, Greyfox skrev:

Blev du av med algerna till slut? 

Tjusigt kar :)

Ja, algtillväxten på rutorna försvann över en natt, nu räcker det med skrapning 1 gång/veckan :) Berodde nog på att karet var nytt. 
Dock är mina näringsnivåer ganska höga fortfarande, iaf PO4 som ligger på ca 0,2, vilket börjar synas på mina koraller... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter en lite tråkig period med en del oförklarliga dödsfall så har jag fått tagit tag i att starta ett karantänskar. 
Det är ett 54 liters med vatten från huvudkaret där numera alla mina fiskar huserar. För tillfället är det endast en streamer i som pumpar runt vattnet, Denna flyttar runt vattnet ganska bra och det är bra ytrörelse. Ammonia alert bricka.

Jag har EJ börjat någon medicinering på fiskarna , då de är helt tillsynes friska och inte en enda prick synlig på dom. Men jag har köpt Trimarin idag som jag hade tänkt dosera om det blir någon synlig sjukdom på fiskarna, eller i slutet av karantänen när mitt huvudkar har varit tomt från fisk tillräckligt länge och det är dags att flytta tillbaka. 

Syftet med detta  är väl att låta karet gå tomt i 45 dagar. Men även att kunna behandla mina fiskar snabbt om det skulle dyka upp något. 
 

Funderingar

Borde jag  sätta i ett innerfilter eller något för att öka syretillförseln? 
Hur täta vattenbyten brukar ni göra i era karantänskar för att det inte ska bildas  ammonium? 
Borde jag lägga i lite LS i karantänen nu när jag ändå inte har något preparat i? (För biologisk filtrering)

D135DACA-F86E-4DD9-A910-5B8199EC6E05.jpeg.80a0396a25a376092e42759c5582ac68.jpeg

B077626E-5172-47C7-AB5C-4F0FC0E19853.jpeg.6684c48d1709fd9297d84cb9f32b9b21.jpeg
225E12E9-83BF-4B70-890B-ADACED90170A.jpeg.7a5de2c8ee0515f081f8a0acd26cdd6e.jpeg

 

Ändrat av jjonaas1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför låter du karet gå tomt om du inte behandlar fiskarna. Pratar vi ich eller velvet så är det ju nästan helt säkert att dina andra fiskar har det latent till en lägre nivå som gör att det inte syns (de vita prickarna du ser på fisken är inte parasiterna själva utan ärrbildningar).

 

Jag tycker det låter mycket troligt att du kommer återinföra parasiterna när du för tillbaka fiskarna efter 45 dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Oscarhaglund Jag kommer inte stoppa tillbaka fiskarna utan att de blivit behandlade. Av det jag läst på Reef2Reef  brukar en kur med Trimarin i 21-30 dagar räcka. Känns spontant onödigt att låta fisken gå i koppar i 45 dagar, därför låter jag fisken gå under lite observation i några veckor, och sedan starta behandlingen. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ha någon yta för nitrikationsbakterier om de ska gå mer än någon dag i karantänsakvariet. För det akvariet hade jag kört med ett innerfilter med fin filtersvamp 🙂 Det är ingen större vits att lägga i levande sten, speciellt om du överväger att medicinera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, mikoto skrev:

Du behöver ha någon yta för nitrikationsbakterier om de ska gå mer än någon dag i karantänsakvariet. För det akvariet hade jag kört med ett innerfilter med fin filtersvamp 🙂 Det är ingen större vits att lägga i levande sten, speciellt om du överväger att medicinera.

Tack Daniel, vet att många brukar dosera bakterier när det börjar bli ammonium i karantänskar men det hjälper väl bara kortsiktigt då bakterierna inte har nånstans att bosätta sig? :) 
Har stoppat i ett innerfilter nu, hade dock ingen svamp till så kör med filtervadd i det nu. Kanske fungerar lika bra ? 

Även en doppvärmare så karet håller 26-27 grader. 

Ändrat av jjonaas1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, konceptet är ju egentligen ganska simpelt.

 

Fiskarna producerar flera restprodukter, men de vi fokuserar på här är att det blir en produktion av ammonium. Vilket fort blir giftigt.

 

Detta bildas fortare om fiskarna får mat och äter, och utan mat svälter de förstås så ska de bo en längre stund i behållaren kommer en produktion av ammonium igång.

 

Dosera bakterier när ingen yta finns åt de är som du är inne på ganska menlöst 🙂 

 

Ammoniumet omvandlas till nitrit och sedan till nitrat, det är nitritikationcykeln.

 

Den utförs av nitrifierande bakterier och de måste ha någonstans att bo.  De är inte så kräsna utan bosätter sig på nästan vilket yta som helst under vattnet, så det bästa materialet för de är en yta som är väldigt porös så att man kan få mängder av yta på litet utrymme. Du kan egentligen aldrig ge de för mycket potentiell yta att bo på. Men populationen av bakterier begränsas av mängden mat de har. Har man en ohygglig mängd yta åt de att bo på så blir den otroligt glest befolkad om inte det finns ohyggliga mängder mat åt de att livnära populationen på. Så man behöver helst lite mer än precis så mycket yta som krävs... Om man bara skaffar den för bakteriernas skull 🙂

 

Filtersvamp är väldigt bra på att ge förhållandevis stor yta på litet utrymme, din vadd skulle nog kunna fungera kortsiktigt med om du packar ihop den tätt.

 

Nackdelen med vadden är att att den kommer ganska fort bli för tät, fånga upp partiklar som fördärvar ytan bakterierna bor på. Det kan lösas genom att göra rent den men då blir bakteriepopulationen i vadden blir skadad och behöver återhämta sig innan den kan fungera bra igen. Vilket kan ge ammonium spikar.

 

Vilket är anledningen till att vadden är bäst som ett mekaniskt filter.

 

Jag har nog lite filtermatta över nere på föreningen du kan få av mig 🙂 Jag ska nog ner imorgon kväll en sväng, kan säga till då så kan vi lösa en bit ganska fort.

Du behöver kanske inte ha så varmt med.

 

Fiskarna är kallblodiga. När värmen för de går upp så går bokstavligen talat deras liv fortare. Så de behöver mer syre, mer mat och lortar ner vattnet mer. Samtidigt löser varmare vatten mindre syre än kallare vatten vilket gör utmaningen att fiskarna andas fortare ännu jobbigare. Det kan även påverka nitrifikationen då bakterierna också behöver syre. Fiskarna kan även bli stirrigare och taskigare mot varandra pga av den högre aktiviteten. 26-27 är inte skadligt men kan du hålla lägre i det här fallet finns det nog bara fördelar med det 🙂 

I teorin så är ju bakterierna temperaturberoende med och i högre temp skulle de kunna föröka sig fortare förutsatt att de inte blir begränsade av att syre eller näring tex inte räcker... Eller att tempen stiger till gränsen där de inte kan hantera den och de dör av den 🙂 Men den potentiella nyttan av det överväger inte nackdelarna i detta fallet.

Ändrat av mikoto
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mikoto

Tack för ett bra och utförligt svar ! 
Informativt för en nybörjare som mig. 

Tänkte faktiskt inte på att man kunde ha en yta för nitrifierare i ett karantänskar, då jag i första hand tänkte på sten eller keramisk media, och det absorberar väl kopparn som eSHa Trimarin innehåller.
 

Men som du säger så borde ju en filtersvamp funka bra till detta och man kanske slipper hålla på med vattenbyten var och varannan dag. ☺️

Jag kommer gärna förbi föreningen när du ska dit så kan vi diskutera lite 😃 

 

Angående värmen så var det enbart för att  jag läste att det förkortar ICH-parasiternas livscykel och dom frodas inte lika bra i högre temperaturer. Men det är väl viktigast att hålla en lite högre temp i mitt ”huvudkar” då där populationen faktiskt finns i substratet och stenen, i karantänskaret gissar jag väl på att den endast sitter på fiskarna (även om det inte syns) och då borde min medicinkur hjälpa dom, och jag kanske kan hålla en lägre temp (typ köra utan doppvärmare, har ju 23 grader inne och lysröret till karet värmer ju en del.)   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om du medicinerar i karet kan du räkna med att nitrifikationsbakterierna slås ut.

Med koppar i vattnet bör du testa ammonium.

De parasiter som Trimarin tar tar också ett UVCfilter. Då kommer fiskarna ut i betydligt bättre kondition och bakterierna lever vidare.

Du behöver en effekt på minst 10w.

Parasiterna försvinner i ett fisktomt akvarium lika fort som i karantänen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla

Tack, men fast jag har full dos av Trimarin i karantänen så får jag  inget utslag på saliferts CU test, så det är nog inte någon hög kopparhalt alls i den medicinen.

 

Ammoniak testas kontinuerligt med en Seachem ammonia badge, den har visat ”safe <0,02ppm” under alla 18 dagar karantänen varit igång , jag har ett innerfilter och har doserat bakterier. 
 

Kan ICH försvinna helt i en karantän med endast UVC menar du ? Kan de inte fästa och bilda cystor på pumpar, glaset, pvc etc?

 

Min kirurg har fått väldigt mycket synliga prickar nu i karantänen trots att den blivit medicinerad med Trimarin i 18 dagar. Så kommer  nog behöva ta till något annat, planen är att när mitt visningskar varit fisktomt i 31 dagar så startar jag en TTM behandling på alla fiskarna med 4 byten var 72e timme, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ich fäster på glas, pvc eller keramik. Men när parasiterna simmar ut dödas de i UVC.

Europas största importörer, Tropic marine center och de Jong kör med UVC. Koppar skulle medföra höga straff för miljöbrott.

Och jag har inte haft ett utbott av prick i min butik sedan jag började med UVC för ungefär 15 år sedan.

Jag skulle tro att det är mer än 100 importer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...