Gå till innehåll

Primer för limning av pvc?


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Jänkarna vetkar ju tycka att man ska använda primer när man limmar pvc, men söker jag på det så får jag upp väldigt få träffar och alla verkar slutsålt. Vad är best practise häromkring? Är första gången för mig att limma pvc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, jag har limmat en hel del rör och aldrig använt primer. Aldrig haft någon läcka. 
 

Se bara till att fasa kanten och sandpappra de delarna som ska vara i kontakt med limmet så kommer det gå bra.

 

Finns lite film på när jag hjälpte Farham här på forumet att limma hans rör

 

Däremot hade han redan köpt primer så vi använde den eftersom det fanns.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar som VVS-montör och när vi drar PVC-rör använder vi  primer,  men då ska det ju hålla för upp till 10 bar. Jag skulle tro att man klarar sig bra utan primer till ett akvarium.

 Annars är det denna: https://poolmagasinet.se/products/tangit-rengoringsvatska-pvc-u-125-ml?variant=48965656084807&currency=SEK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8pKxBhD_ARIsAPrG45kPTMBR6EChhkuzMSgZwo6pSHSUd4V8XsJfw-83dvzKz9yGgjVA954aAmdaEALw_wcB

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har limmat massor av PVC 

slipa och sandpappra inte 

rengör med PVC rengöring sedan limma.

om röret är rent så bettar limmet mot PVC delarna. Men torka rent är alltid bra.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig använt primer men fasar kanterna och slipar limytan med sandpapper. Sedan torkar jag med aceton och låter det dunsta innan limning. Har alltid funkat bra men har inget att jämföra med. Detta var dock som jag lärde mig av en som limmar rör på ett stort offentligt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...