Gå till innehåll

Blir inte av med alger.


Stensson

Rekommenderade inlägg

Hej

Har haft algproblem i 6 månader i mina 2 fraggkar i källaren.

Jag missade att en returpump hade lagt av. Mätte såg att kh mm var lågt och doserade i det andra karet. Dagen efter,, what..fortfarande lågt.. ökade doseringen.

Tappat sjukt många koraller och därefter har jag fått enorma algproblem.

 

Jag har sänkt belysning styrkan. Ändrat på belysningtimmar. Skalat ned på vitt ljus.

Rengör fraggrastar och koraller med 2 veckors mellanrum. Det är helt sjukt hur snabbt alger växer.

Det lossnar skapligt enkelt, använder en tandborste för korallerna. Kan finnas någon hår alg som sitter värre, men 90 % går i princip spola bort eller manuellt avlägnsa med fingrar eller tandborste.

 

Har även använt  Flux rx för bryopsis /green hair algae i 14 dagar.

Och visst det kanske inte exploderar i tillväxt med alger, men rengör jag inte på varannan vecka så börjar koraller att täckas av alger.

 

Har en dos Flux rx kvar.

 

Någon som har en tanke kring det hela?

I varje 220 kar går  En foxface samt en desjardinii men de rör inte dessa alger.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett gäng ermiter 2 i varje kar tror jag. sist jag köpte tror jag någon eremit döda ett gäng.

Har ju fortfarande koraller i karet. borde ju dra en hel del näring så skulle inte tro att jag ligger över, snarare under.

Rengjort 1 kar med koraller idag. Såg att det snart är dags att rengöra det andra med.

 

Skall mäta näring i morgon, 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! scrollade lite snabbt igenom !
Hur många ljustimmar har du?
Har du testat att inte dosera mer an KH?

Jag själv har ett relativt nystartat som jag har alg problem i men har dragit ner till ca 6h ljus (med SPS och LPS i detta kar) utan några större problem, doserar inget i det karet, märker att så fort jag doserar eller matar för mycket så kommer algerna på en gång.

Så mitt tips:
Skaffa turbo sniglar, ta bort så mycket alger du kan manuellt, dosera INGET utom KH buffer, dra ner på ljustimmarna mata max 3 ggr i veckan tills du ser att algerna försvinner, 

Hoppas detta hjälper :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Nocturnal said:

hej! scrollade lite snabbt igenom !
Hur många ljustimmar har du?
Har du testat att inte dosera mer an KH?

Jag själv har ett relativt nystartat som jag har alg problem i men har dragit ner till ca 6h ljus (med SPS och LPS i detta kar) utan några större problem, doserar inget i det karet, märker att så fort jag doserar eller matar för mycket så kommer algerna på en gång.

Så mitt tips:
Skaffa turbo sniglar, ta bort så mycket alger du kan manuellt, dosera INGET utom KH buffer, dra ner på ljustimmarna mata max 3 ggr i veckan tills du ser att algerna försvinner, 

Hoppas detta hjälper :)

glömde även fråga hur ofta du gör vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle påstå att jag inte matar så himla mycket. 

Tror jag ligger på knappt 7 timmar, har dragit ned massor på ljustiden.

Doserar KH Ca och ibland manuellt med Mg.

 

Det finns nog lite småturbos i karet oxå, men med denna tillväxten så hjälper nog inte städpatrull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Stensson said:

Skulle påstå att jag inte matar så himla mycket. 

Tror jag ligger på knappt 7 timmar, har dragit ned massor på ljustiden.

Doserar KH Ca och ibland manuellt med Mg.

 

Det finns nog lite småturbos i karet oxå, men med denna tillväxten så hjälper nog inte städpatrull.

det är nog bättre att göra större vattenbyten isåfall, CA och MG bör vara stabilt med 10% vattenbyte i veckan, KH har en tendens att skifta under dagen så den ska man helst dosera på kvällen. Naturligt KH ligger runt 7-8. MEN stabilitet är viktigare än perfekta nummer, så fiffla inte för mycket med sådant utan fokusera på VARFÖR du har så mycket alger. Eremiter har en tendens att döda sniglar för skojs skull, så skulle omplacera eremiterna och skaffa ett ganska stort gäng med snäckor av olika slag.

Det jag gör är att ta en slang och suga upp på dem ställen där det sitter löst i samband med vattenbyte.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta tycker jag är en bra länk om hur viktigt det är att ha tillräckligt med algätare (gäller då att hitta de som äter algerna, eventuellt mata fiskarna mindre så att de är tillräckligt hungriga för att äta äckliga alger) och att man nog inte behöver fokusera så mycket på näringsvärdena.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter ca 10-15 % vatten varje vecka iom att jag är tvungen att få bort alger. Tidigare bytte jag knappt vatten 1 gång i månaden. Fick tillsätta näring i karet.

Slang fungerar inte Filippa. 4 fragraster  2 st i varje 220 burk. Ungefär 60-70 koraller. Innan returpump incidenten och min oförmåga att ha koll på läget så var karen ganska välfyllda.

 

Jag är tvungen att ta ut raster o koraller och skrubba allt rent.

Jag har under alla dessa år aldrig haft problem med denna sorts alg.

Mina ermiter äter ermiter 🙂  Små turbos är rätt så orörda.

 

 

Oscar, skall kolla länken. Men algätare finns, problemet är att de inte rör denna alternativt att de väldigt sällan är över fraggrastet. Alger finns iom under raster med, men tror inte de rör dem heller.

I en burk finns en salarias med. Den är lite överallt, men ser honom inte mumsa.

 

 

 

 

 

 

5.jpg

6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för fragg raster som korallerna står på?
Förr när det va vanligt att folk la i bröd backar och raster från gamla lysrörs armaturer så drabbades många av oförklarliga alger.

Som regel är en stor stäppatrull,rätt kh,ca och om du limmar fragg så låt fraggpluggarna bada i osmos vatten i 2 veckor innan.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte ett gäng från Uk för 2 år sedan. Har aldrig haft problem med dem

De har varit i karen i 2 år gissar jag.

Plugg och plattor är mina egna. De har nog lakat ut i 3-4 månader innan användning.

 

Mätningarna idag

0,5 pp  No3

Och knappt mätbart Po4

Borde ha sett färgminskning på korallerna , men tycker de ser ut som vanligt.

 

Har dubbel kollat o referenskört mot mitt 540 kar. Där ligger jag alldeles för högt. Måste åtgärdas.

 

Jag skulle kunna höja bägge , Men vet faktiskt inte vad som händer med algerna, om det fullkompligt exploderar i tillväxt?

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...