Gå till innehåll

Red sea Reefer 750 - Bubbla i silikonet


nike83

Rekommenderade inlägg

Då var det min tur....

 

Mitt Reefers 750 fyller snart 4 år och i lördags så upptäckte jag att det blivit en liten bubbla i silikonet på framrutan. Bubblan är 15mm lång och ca 3-4mm bred.

Idag var jag i kontakt med Red Sea, som svarade att min garanti har gått ut. Det var tydligen bara 3 års garanti (2+1) :( 

 

Bubblan sitter dock ej i fogen med glas mot glas, utan sitter utanför denna yta. Då tänker jag att det i teorin skulle gå att tömma systemet till 50%, skära bort en bit av silikonet, och lägga i ny silikon. Frågan är bara om det förstör mer än vad det bidrar till?

 

Att tömma karet, skära bort framrutan och silikona om det, är inget alternativ. Då blir det nedläggning istället, tyvärr. 

 

Alternativen jag tänker på är:

 

  1. Avvakta och se om det blir mer
  2. Skära ner och lägga i ny silikon
  3. Installera någon förstärkning för att minska lasten på framrutan.

 

IMG_1464.thumb.JPEG.1891cdaab758b9e517f9510123fc3a60.JPEG

IMG_1465.thumb.JPEG.719baa93433b410cb630070e430f73db.JPEG

  • Ledsen 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faen! Jobbigt. 

 

Alternativ 2 eller 3 är ikke ett alternativ, da försakringen inte kommer däcke noget om du har gjort om konstruktionen. 

 

Samtidig är dette ej en del af den bärande konstruktion, så jag skulle vära lung, mycke sannolikt at det har väret där alltid och det inte har syntes för du har kommet lite för nära silikinen med algskraben. 

 

Så gör dett til en rutin at kolla upp såklart. Forstår din uro da där är aledels för månge RS där har läkt :(

 

Din Achilles tar @kaptenen

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postat (ändrat)

Fyfaan vad segt. Konstigt att de inte håller längre. Lika bra att beställa ett nytt! Kolla med frugan om du kan ta lite större 🫣

 

Ps. jag har spanat in new wave från tyskland som gör akryl kar. för ev. Uppgradering, de ger 25 års garanti på sina fogar. Bra mycket bättre än red sea 🤣

 

 

 

Ändrat av Anton.Lindgren
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Faen! Jobbigt. 

 

Alternativ 2 eller 3 är ikke ett alternativ, da försakringen inte kommer däcke noget om du har gjort om konstruktionen. 

 

Samtidig är dette ej en del af den bärande konstruktion, så jag skulle vära lung, mycke sannolikt at det har väret där alltid och det inte har syntes för du har kommet lite för nära silikinen med algskraben. 

 

Så gör dett til en rutin at kolla upp såklart. Forstår din uro da där är aledels för månge RS där har läkt :(

 

Din Achilles tar @kaptenen

Känns ju knasigt att inte kunna sätta tex mittstag för att det skulle kunna strula med försäkringen. Jag menar det skulle ju bara göra det mindre troligt att det händer nått. Men försäkringsbolag är kanske inte rationella…

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Faen! Jobbigt. 

 

Alternativ 2 eller 3 är ikke ett alternativ, da försakringen inte kommer däcke noget om du har gjort om konstruktionen. 

 

Samtidig är dette ej en del af den bärande konstruktion, så jag skulle vära lung, mycke sannolikt at det har väret där alltid och det inte har syntes för du har kommet lite för nära silikinen med algskraben. 

 

Så gör dett til en rutin at kolla upp såklart. Forstår din uro da där är aledels för månge RS där har läkt :(

 

Din Achilles tar @kaptenen

 

ja, det är ju ett tufft läge. 

 

12 timmar sedan, Anton.Lindgren skrev:

Fyfaan vad segt. Konstigt att de inte håller längre. Lika bra att beställa ett nytt! Kolla med frugan om du kan ta lite större 🫣

 

Ps. jag har spanat in new wave från tyskland som gör akryl kar. för ev. Uppgradering, de ger 25 års garanti på sina fogar. Bra mycket bättre än red sea 🤣

 

 

 

 

 

större är inget alternativ. att köpa ett nytt RS är nog inte heller ett alternativ, med tanke på vilket skit deras silikon verkar vara.

 

1 timme sedan , Oscarhaglund skrev:

Känns ju knasigt att inte kunna sätta tex mittstag för att det skulle kunna strula med försäkringen. Jag menar det skulle ju bara göra det mindre troligt att det händer nått. Men försäkringsbolag är kanske inte rationella…

 

försäkringsbolagen försöker så klart att undvika att ge ersättning om det skulle hända något.

 

11 minuter sedan, MichaelE skrev:

Japp. Skitkar helt enkelt. Personligen hade jag tömt det och dragit dit eurobrace i både bottnen och i överkant. 

 

det tar emot väääldigt mycket att tömma karet. går det inte att få dit utan att tömma? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, nike83 said:

Bubblan sitter dock ej i fogen med glas mot glas, utan sitter utanför denna yta.

Har silikonet där någon praktisk betydelse för att hålla ihop rutorna? Däremot kanske en ny bubbla kan indikera att resten av limfogen också är dålig, även mellan glasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Thomas Salt said:

Alternativ 2 eller 3 är ikke ett alternativ, da försakringen inte kommer däcke noget om du har gjort om konstruktionen

Har aldrig hört talas om en sådan begränsning, står det i några försäkringsvillkor? Möjligen skulle ett försäkringsbolag kunna skylla på "oaktsamhet" om man gjort ett slarvigt arbete (men då rimligtvis bara om karet går sönder precis där man själv limmat), eller om man minskat säkerheten genom att ta bort mittstag och kantlister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J skrev:

Har silikonet där någon praktisk betydelse för att hålla ihop rutorna? Däremot kanske en ny bubbla kan indikera att resten av limfogen också är dålig, även mellan glasen.

 

Jag gissar på att det bidrar med att hålla ihop sidorutan och framrutan som ett "stag". Största risken är nog att det sprider sig.

 

3 timmar sedan, Christian J skrev:

Har aldrig hört talas om en sådan begränsning, står det i några försäkringsvillkor? Möjligen skulle ett försäkringsbolag kunna skylla på "oaktsamhet" om man gjort ett slarvigt arbete (men då rimligtvis bara om karet går sönder precis där man själv limmat), eller om man minskat säkerheten genom att ta bort mittstag och kantlister.

 

Tyvärr så litar jag inte på försäkringsbolag :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall försäkringen täcke nogot som helst då skal det vära en plötslig händelse, om et akvarie dryppar lite i längra tid och du får mögel eller värra då täcker dom intet. 

Stärkar du akvariet er du implicit medvetan om at dett kan hände och då er det inte plötsligt forekommande. 

 

Lite på et försakringsbolag, dett kan du med garanti. Lita på at dom kommer göra ALT för inte at betala. 

 

Min teori är at dom har värat slarvige med rengöring innal limning. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 hours ago, nike83 said:

 

ja, det är ju ett tufft läge. 

 

 

 

större är inget alternativ. att köpa ett nytt RS är nog inte heller ett alternativ, med tanke på vilket skit deras silikon verkar vara.

 

 

försäkringsbolagen försöker så klart att undvika att ge ersättning om det skulle hända något.

 

 

det tar emot väääldigt mycket att tömma karet. går det inte att få dit utan att tömma? 


Rimless-kar bågnar alltid när de har vatten i sig. Att limma dit något när glaset redan har spänning i sig känns som en dålig idé då det inte har någon potential att minska problemet som finns idag.

 

Det du vill är att minska spänningen på framrutan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, MichaelE skrev:


Rimless-kar bågnar alltid när de har vatten i sig. Att limma dit något när glaset redan har spänning i sig känns som en dålig idé då det inte har någon potential att minska problemet som finns idag.

 

Det du vill är att minska spänningen på framrutan.

 

 

tanken var om jag tömmer karet till kanske 30-50%, så kanske spänningen i rutan minskar? 

dock har jag ingen som helst erfarenhet av att limma kar och silikon :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

det blir att limma en eurobrace i framkant och sidorna. 

igår så gjorde jag vattenbyte på ca 100 liter av 620 och då gick framrutan tillbaka med ca 2mm, och det syntes inte längre att den buktar utåt. ca 1-2mm kvar.

idag mätte jag igen på bubblan och den har gått upp med ca 2mm på 2 veckor, så åtgärd är dessvärre behövd.

 

planen är att hitta någon glasmästare som har min 12mm glas och kan kapa i rätt längd till framkant och båda kortsidor. 

tömma karet till 50%. överblivet vatten flyttas till tunna och hinkar. 

dag 1 limma kortsidorna med hjälp av klossar och tvingar

dag 2 limma framsida och då kan jag lägga den mot kortsidorna. 

vänta xx dagar. flytta vatten mellan kar och tunnor för att behålla vattenvärdena. 

 

frågor:

  • hur lång tid måste jag vänta på silikonet på framrutan? 
  • vilken silikon rekommenderas? 
  • snyggast med transparent eller svart silikon? 

 

 

funkar inte detta, så blir det nog "game over".

akvariumet är jag inte speciellt rädd om, då det är nästan värt 0kr nu när det börjar gå sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde transparent silikon "livsmedelgodkännt" när jag för en tidsedan limma om en baffel i sumpen och där vänta jag 3 dagar innan jag fyllde på med vatten igen.
Det är väll när silikonen slutat lukta ättika som det är tort.

Silikonen är väll svart som du har så det är väll snyggast att få fatt i det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag sågade av mittstagen på mitt juvel och försökte limma om andra stag högre upp. men det blev skit. så då tömde jag det till 50% hade en planka på vardera sida och höll ihop karet med 2 skruvtvingar som öppna över 60cm, sen fäste jag en L-profil på vardera sida med aluminium stag i mellan, juwel akvariumena är ju lättare då den har sin plastsarg, som man för övrigt inte kan köpa löst om någon annan här får för sig att modifiera sina stag.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Alltid svart silikon om det skal holla. 

Och ca. 1 mm från alle håll per 24 timer. 

 

Så om dett är 12 mm + 2 mm fpg, då tar det 7 dagor. 


Stämmer bra, den torktiden stod det på silikontuben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick in första priset på stag.

 

11.000kr från en glasmästare (större kedja).  då ingick inte installation... 

 

bifogar ritning som jag skickat med som underlag.

 

är det skillnad på silikon och silikon? någon som har en referens på vilket silikon man ska välja, och framförallt, vilket man inte ska välja :)

 

image.thumb.png.ead7c347dcaafd4f86d3c18f7ea4e582.png

 

Stag akvarium.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Mattias7898 skrev:

Låter ju riktigt dyrt. är det special glas? är det 4:a bitar 2 långa och 2 korta ? Är ju samma pris som ett mindre akvarium.

 

fick pris på 14.000kr för 4 bitar, men jag sa att jag ska ha 3.... så han rundade ner till 11papp :( 

 

letar vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en sump i 6mm glas med konstiga mått för att den skulle passa i ett underskåp och då slipa de alla sidorna på bitarna + 4 bitar för olika fack i sumpen och då betala jag 2500:- 
Men klart 10mm som du skall ha är klart svårare att skära kanske, eller att de får skära det ifrån en större bit som gör att det blir dyrare. Men jag hade som du säger nog kollat vidare.
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Töm ner till blåsan, skär bort, gör rent och lägg i ny silikon. Det är väl klart att man får laga ett akvarium så länge det är fackmannamässigt gjort. 

 

Kostnad ca 100 kr...

 

Fråga ditt försäkringsbolag om du är osäker. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Läser jag fel eller skriver du 50mm tjok glas? 

 

Sälv har jag 15 mm på 3 meter rute, men OK jeg har også 3 avstivera. 

 

Burde inte kosta mera än SEK 2000,- max, avstiver i 15mm kan du få av jag :)

 

Du missuppfatta min ritning. Det är planritning. 12mm var tanken, men kanske funkar med 10 också. 

 

16 timmar sedan, Perk skrev:

Töm ner till blåsan, skär bort, gör rent och lägg i ny silikon. Det är väl klart att man får laga ett akvarium så länge det är fackmannamässigt gjort. 

 

Kostnad ca 100 kr...

 

Fråga ditt försäkringsbolag om du är osäker. 

 

vad jag förstår så biter inte ny silikon med gammal, så resultatet skulle bli att det inte sker någon förbättring. sedan sitter det en liten list på insidan av silikonet som måste bort. 

jag har ingen plan på att tömma karet. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...