Gå till innehåll

Hjälp med dödsfall, kemi och stenar


raxver

Rekommenderade inlägg

Hej! 
 

Jag har några frågor som kanske någon kan hjälpa med :) 

 

- jag har haft mitt akvarium igång i två veckor nu. Häromdagen köpte jag 10 olika snäckor och en räka som skulle börja ta hand om akvarium och levande stenar. Efter 2 dagar har räkan dött :( Jag funderar vad jag har gjort för fel, eller var vattnet inte redo än? Jag har gjort en test (på bilden test till höger) innan jag har tagit upp räkan och sedan en till och då jag har även rört om lite stenar och sand (på bilden test till vänster) 

- sedan undrar jag vad ni tycker om resultaten av testerna, bra/ dåliga? 
- jag har fått en påse med aktivt kol och sili-out2 är det något som jag kan använda nu för att förbättra vattnet? 
- jag har beställt 5kg av ’dragon’ stenar, ska man behandla de på ett speciellt sätt innan man stoppar in de i akvarium? 

 

Stort tack! :) 

IMG_1944.jpeg

IMG_1945.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om vad färgerna på testickorna innebär.

 

Är du säker på att räkan är död och inte bara har ömsat skal? Om den är död, har du kanske acklimatiserat den för fort? Jag brukar låta vatten droppa ca en droppe per sekund i minst en timme tills salthalten i påsen från butiken är samma som i akvariet. Å andra sidan brukar snäckor också vara känsliga, det är rentav vanligare att snäckor dör än kräftdjur enligt min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, räkan var jätteblek när jag har kommit hem från jobbet och livlös. 
 

Jag har bara tömt påsen med vatten och slängt in räkan till akvarium, så ja det kan vara anledningen… 

 

@Christian Jhur länge väntar du tills du släpper in nya djur i akvarium? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, raxver said:

@Christian Jhur länge väntar du tills du släpper in nya djur i akvarium? 

Det beror lite på hur det startats. Med levande sten från ett annat av mina akvarier skulle jag kanske inte vänta alls. Med LS som jag just köpt, kanske ett par veckor om stenen är väl inkörd i butik, är stenen färsk/nyimporterad kanske nån vecka längre.

 

Jag läser nu att du köpte levande sten samtidigt som räkan och snäckorna, det kan också ha bidragit till farliga svängningar i vattenkvalité.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag tycker om testerna - tja - jag vet inte eftersom jag alltid slänger den typ av tester på sophögen om jag kommer närma dem, De är värdelösa för sötvatten och mer eller mindre skadliga för saltvatten eftersom svaret ofta blir Kiruna när frågan var största staden i Skåne.  Avvakta med din dödsdom av räkan några dagar - skalömsning sker ofta vid flytt och - ja skalet som blir kvar liknar en blek livlös räka. Du är inte ensam om det misstaget om det visar sig att den bara ömsat.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inga andra tester som jag kunde köpa just, så jag tog de som fanns i butiken för att se värden på NO2, NO3, Ph och KH. :) 

Jag har köpt stenar vid olika tillfällen, men det stämmer att jag köpte en till sten tillsammans med räkan. Dock mot kvällen visade det sig att räkan kom tillbaka från de 'döda' ;) det var som du säger att räkan har lämnat skalet och mådde fint på kvällen :D 

 

Har ni använt er av 'Dragon' stenar (ARKA myScape-Rocks Dragon Ohko Sten - Olibetta) tidigare? Tanken är att dessa stenar ska komplettera LS och DS. 

Ang. aktivt kol och sili-out2 är det något som jag kan använda nu eller senare? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Står att det är för sötvatten. Aldrig sett sådan sten i salt. Måste ju inte betyda att det är dåligt men jag skulle nog vara försiktig.

 

Sålde en saltvattensbutik det där till dig?

 

Nej, jag har inte köpt de i en saltvattensbutik men jag tänker att om de är helt naturliga och inte påverkar på vattenvärdena  i akvarium så det bör nog bra? Jag har läst på andra sidor (från USA) att personer hade såna stenar och det har gått bra. Jag tänkte kolla om någon här från gruppen har använt dem, och hur de ser ut om t.ex. 1 år. :) 

 

Från andra sidan DS bör man också kunna använda i sötvattensakvarier, mem de rekommenderas mest till saltvattensakvarier :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Står att det är för sötvatten. Aldrig sett sådan sten i salt. Måste ju inte betyda att det är dåligt men jag skulle nog vara försiktig.

 

Sålde en saltvattensbutik det där till dig?

Står på hemsidan.

 

Egenskaper och fördelar

  • Naturstenar med stor struktur
  • För sötvattensakvarier och terrarier
  • Härdar inte vattnet
  • Idealisk för plantering
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer, men frågan var om dessa stenar kan på något sätt förstöra balansen i akvarium, eller bara att det är inte optimalt :) Tanken är inte att ersätta LS& DS bara ha olika sorter av stenar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte stenen i sig är problemet, i havet måste det väll finnas sten av alla möjliga former, skulle mer tro om stenen är behandlad med något som kanske läcker ut i vattnet i början. Vet att jag fick en del fosfat av DS i början som ställde till det. Det svåra i början är att man vill så mycket, man upptäcker att det värdet inte är inom normen och så gör man 5 förändringar så går det för fort och saker dör. Det har hänt några gånger att man trott att räkan har dött så är det bra skalet den ömsat. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig hört talat om dessa stenar i saltvatten. De är tydligen sten bildat av sediment och deras utseende är beroende på att vatten med åren har format dem genom att ta bort lösare delar. Jag tror ingen vet om det funkar eller inte. Vad som oroar mig är att Carib Sea som är ett relativt aktat företag inom saltvattensbranchen säljer dem och betonar att de är för sötvatten.  Om jag skulle använda dessa stenar så skulle jag göra ICP tester med jämna mellanrum. Men det finns alternativ som passar i saltvatten.

 

När det gäller striptesterna - de kan visa rätt men också rätt åt helvete - saken är att du inte riktigt vet vilket typ av rätt det är

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! 

 

Red Sea 400l med sump. 

 

@nike83

Startade för drygt 3v. sedan med kranvatten (200l) och sedan osmos (ca. 200l). Använder salt som är anpassad till kranvatten. Jag har 10kg levande stenar och 15kg DS som är 3v. gammalt nu. Jag ska tillsätta ytterligare 20kg DS, 5kg LS och 10kg 'Dragon' sten under helgen (ska ha stenar i osmosvatten med salt under en dag). På det är 10kg levande sand (2 olika sorter; 2x5kg). Planerar inga fler inköp av stenar.  Tanken var att köpa LS vid flera tillfällen för att ha olika sorter av bakterier. Jag vet att man ska ha fler kg av levande stenar men inget som jag kunde få tag på och känns inte helt rätt att köpa en del av korallrev. 

 

Jag tillsätter bakterier med droppar varje dag, har olika sorter av snäckor och en pepparmintsräka som tar hand om levande stenar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, raxver skrev:

Använder salt som är anpassad till kranvatten.

Tycker det luktar snake oil lång väg.

problemet är att inget kranvatten är det andra likt så det går inte att anpassa ett salt som funkar för allt kranvatten. Man måste göra stora antaganden som kanske stämmer.

Du kanske har 11dkh redan i ditt kranvatten eller så har du 2. Lägger man sedan på det du borde få från saltet så blir det jättestora skillnader.

 

det betyder inte att man inte kan köra kranvatten, men om man inte bara ska hoppas på att ha tur så ska man nog veta vad det finns i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-08-27 at 19:51, raxver skrev:

Hej! 
 

Jag har några frågor som kanske någon kan hjälpa med :) 

 

- jag har haft mitt akvarium igång i två veckor nu. Häromdagen köpte jag 10 olika snäckor och en räka som skulle börja ta hand om akvarium och levande stenar. Efter 2 dagar har räkan dött :( Jag funderar vad jag har gjort för fel, eller var vattnet inte redo än? Jag har gjort en test (på bilden test till höger) innan jag har tagit upp räkan och sedan en till och då jag har även rört om lite stenar och sand (på bilden test till vänster) 

- sedan undrar jag vad ni tycker om resultaten av testerna, bra/ dåliga? 
- jag har fått en påse med aktivt kol och sili-out2 är det något som jag kan använda nu för att förbättra vattnet? 
- jag har beställt 5kg av ’dragon’ stenar, ska man behandla de på ett speciellt sätt innan man stoppar in de i akvarium? 

 

Stort tack! :) 

 

 

 

Tjena!

 

- Som sagts redan så kan räkan ha ömsat. Är ganska vanligt att de gör det direkt efter en flytt enligt min erfarenhet. Varit med om det flera ggr. Räkor är känsliga för koppar och såklart snabba svängningar men är överlag tåligare än snäckorna som ofta tynar bort om man inte ger dem de förutsättningar de behöver. Inkoppning med droppmetoden är att föredra.

 

- Köp in lite tester från t.ex. Salifert. Det kommer ge dig mycket bättre svar än dessa strips. 

 

- Det går absolut att använda framförallt aktivt kol som ett förebyggande, men jag skulle avvakta lite tills du vet mer om vattenvärdena. 

 

- Dragon stone, nja. Jag skulle inte ha testat. Sedan låter det spontant som att 60 kg sten i ett 400l är lite i det övre laget. Risken är att det blir en enda stor stenhög som det kommer samlas mycket gojs i med tiden. Men det är en smaksak och om du trycker in extra cirkulation går det att ha mycket sten. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...