Gå till innehåll

Så kan det gå om man inte lever som man lär


Rekommenderade inlägg

Jag såg en mycket atraktiv levande sten i en affär. Full med div. skott av roliga saker bl.a. små små stenkoraller.

Jag köpte och satte ned på en bra plats i mitt kar. Jag har tidigare alltid tillämpat 3 v karrantän!

Detta gjorde jag dock inte denna gång. Detta var idag 3v sedan. 24-28 var jag i Budapest på det internationella zooveterinär mötet... När jag kom hem katastrof RTN ( snabb vävnadsdöd hos Acropora). Alla min mycket vackra Acropora var vita. På det följande dagarna bytte jag 1500l vatten , startade kolfiltrering och satte in ozon.

Alla storpolypiga koraller,ottokoraller, Tridacnamusslor, läderkoraller och mjukkoraller och fiskar har överlevt i all högönsklig välmåga, men alla Acroporor, Montoporor o.sv. finns tyvärr i himlen och dessa hade jag många av (jag har avlägsnat över 50 kg skelett).

Denna sjukdom som jag tror är ett virus då spridningen följer vattenströmriktningen och i övrigt liknar en akut viros på andra species.

Alla vattenvärden är perfekta pH 8,16, 35 promille, Nitrat 1mg, fosfat>0,5 även alla övriga mätbara parametrar OK.

Jag har numera ett "fish only " kar vilket blir mycket lättare att sköta för de som skall passa i sommar.

Detta var dock inte vad jag tänk mig.

Om någon som hittar något på nätet som ger en lösning på denna sjukdom så vore jag mycket tacksam för tipps.

......men som sagt det var en mycket vacker levandesten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,sånt är inte kul,enda fördelen är att man är mer förlåtande mot sig själv än om tex någon i familjen eller utomstående orsakat det hela,det är alltid lättare att förlåta egna misstag även om dom blir ruskigt dyra,men jag har varit med om två märkliga händelser där koraller dött,har haft fragg från en kompis akvarie och vi två tillfälle med ett års mellan rum så har hans moder kolloni dött ner även andra koraller,en dag senare har även fraggarna gått hädan i mittkar med samma resultat,lite långsökt men kan koraller ha inbyggd genetisk klocka av något slag som orsakar mass död?men ingenting händer utan mening ,du kommer säkert att snubbla över några lådor koraller som är felbestälda eller liknande och då hittar du just den du alltid velat ha,Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar!

Ditt kat var så vakert också. Jag tar det som en inputs då jag häromdagen tog beslut att inte ha något karantänskar. Jag har karet men jag kände inte för att bygga en bänk till den. Får nog ta och omvärdera där!

Hoppas att du tar nya tag efter sommaren och biter i det sura äpplet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en mycket mystisk sjukdom som drabbar stenkoraller selektivt och förekommer även i naturen, där hela rev slås ut. Brukar börja med de blå arterna därefter de gröna och sist de bruna och röda. Varför?

Många spekulationer och forskning har gjorts. Värme, planton, div gifter m.m. alla har dock visat sig inte hålla vid en närmare granskning och de flesta forskare tror nu på en infektiös orsak. Den del Amerikaner har påvisat effekt av dip i antibiotika bad. Man tror att sjukdomen ligger latent hos många koraller och att en utlösande faktor typ värme ( eller annat) startar det hela. Detta är dock ej hela sanningen då man mycket ofta inte kan påvisa någon orsak.

Korallernas fågelinfluensa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar verkligen!

Hur lågt låg du angående näring i vattnet? Koraller som ligger på svältgränsen är oftast mkt vackra, men man balanserar på en tunn tråd.

Byter du vatten eller tillsätter du spårämnen? Jag är personligen lite rädd för tillsatser, det är möjligt att de bygger upp obalanser över tid.

Jag har själv varit med om att i princip alla mina Acropora började tappa vävnad... men jag lyckades vända det hela med 20-30% vattenbyten DAGLIGEN i 10 dagars tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar också!

Har planer på att anamma din metod med 3 veckors garanti men undrar hur detta skulle kunnat motverka det som nu hänt. Hur kan man märka och behandla ett acroporavirus i karantänskaret? Skulle UVC:n ha tagit det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...