Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Detta är oerhört intressant. Dinoflagelater binder väldigt mycket fosfat, fosfor har jag förmodligen just visat. 

Jag har haft väldigt låga po4 värden , cirka 0,01 PPM. Jag har haft vit sand och inga problem med dino. Men sista veckan började dino komma "tillbaka" , dock ganska lite men jag ville "mota Olle i grind" så jag mörklade akvariet och körde UVC i tre dagar. Behandlingen avslutad idag och sanden är kritvit. Mäter PO4 idag rutinmässigt (mäter 2 ggr om dagen med min MTE) och då PO4 stigit till 0,13 ppm på enbart dessa få dagar samt den lilla fläck dino som dog!

Det motsvarar 50 mg fosfat i mitt 500 liters akvarium och dinomattan var inte större än 10x10 cm.

Jag drar slutsatsen att Dino binder mkt po4. Vad är hönan och Vad är ägget? Vi ser ju ofta låga po4 värden i samband med dino. Det kanske inte alls är problem med lågt fosfat utan det är enbart konsekvensen av den po4 slukande dinon. 

Ännu en gång en tankeställare att mäta näringsvärden varje dag tycker jag (nej det är inte smygreklam) 

Detta hade jag helt missat om "jag" inte gjorde min dagliga po4 mätning

Screenshot_20250629_095201_Focustronic.jpg

Postat

Och helt väntat så har även nitrat stigit från nästan 0 till 5. Det ger en NP-kvot om man räknar i molar på cirka 60, så min slutsats blir att Dino tar upp ganska mycket näringsämnen i kvoten 60:1, och det stämmer nog ganska bra med litteraturen.

20250629_105354.jpg

Postat

Hur ser grafen över fosfatökningen ut? Jag tänker att, eftersom ökningen är i 1:60 vilket väl är ganska nära upptaget för koraller, så kan väl en del av detta bero på just att det inte skett någon fotosyntes i 3 dagar och därför ett lägre eller obefintligt upptag av näringsämnen från korallerna?

• Tack 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...