Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Med stigande palett på dagens ICP tester får vi ibland med Fluor nuförtiden. Fick vi ej förr.  För mig är detta en ganska ny parameter av ovan nämnda skäl. Säkert för er med. 

En del intressanta rapporter att vid dosering av detta, styrt av ICP test, så ser man remarkabel effekt på koraller. Har ej provat själv, då jag inte direkt har ett specifikt  problem, men fick precis tillbaka mitt ICP OES/MS test från ATI, med lågt Fluor. 

Vad vet vi om fluor? empiriskt samt eventuellt vetenskapligt? 

Vilka preparat använder ni som fluorkälla vid dosering?

/Jonas

Postat

Hej! Väldigt intressant ämne (grundämne)! :)

Jag är den som haft väldigt bra återhämtning av koraller när jag doserat Flour. Vid tillfället hade jag flera Acropora som uppvisade tendens på STN (av okänd orsak). Efter ett Oceamo MS tests så fick jag rekommendation att dosera Flour och mina koraller med STN återhämtade sig snabbt och flera koraller såg ut att må väldigt bra. Min slutsats var då att det var doseringen av Flour som gjorde att korallerna återhämtade sig. Kan så klart varit andra tillfälligheter som gjorde den samma. 

Tyvärr så ingår inte Flour i vanligt ICP-test, så jag misstänker att denna tillsats "gått under radarn" för många. Det som också är tråkigt/dåligt är att de preparat som säljs är väldigt utblandade och jag vet ej orsak till det. För mig behöver jag dosera nästan en liter av lösningen för att justera mitt system som är på 750 liter. Går det att få en mer koncentrerad form på Flour, så hade det varit bra. 

Jag hade gärna fått Flour i pulver för att kunna blanda själv. 

Flera tillverkare säljer Flour, men mest ironiska är nog att Triton gör det, som inte ens utför testet (gjorde ej då) och har således ingen dosering. Dock fick jag svar att de har samma styrka som de andra: 

Bifogar mitt Osceamo MS test och texten gällande Flour:

"Fluoride is below the recommended concentration. Although its biological function in coral is not fully understood, fluoride is known to be deposited in the coral skeleton, likely affecting its physical properties. Significant fluoride consumption is common in reef tanks, so we suggest dosing fluoride to the recommended level."

2025-04-06 MS.pdf

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...