Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nike83:s 1m³ i hobbyrummet

Featured Replies

Postat

Då var det dags för en ny tråd. Mitt gamla kar har drabbats av "Red Sea - sjukan" och jag vågade inte länge hoppas på att bubblorna ska sluta uppstå. Tråd här: Nike83 Reefers 750

Till detta så är min fru trött på det blåa ljuset i vår matsal/kök/vardagsrum och det är dags att slipa om parketten. Utrymmet bakom har vi precis inrett till "hobbyrum" med pingisbord, PS5 och Lego-bänk, så det var bara för mig att planera in en flytt av systemet till det utrymmet.

Mina alternativ jag övervägde innan detta nya kar var:

1. Limma om karet

2. Ersätta glaset och behålla resten

3. Nedgradera till ett mindre kar/system (nytt)

4. Lägga ner hobbyn

5. Hitta ett likvärdigt begagnat (ej Red Sea)

Nr 1, kändes ej aktuellt då jag inte har den kunskap och ser det som väldigt utmanade att få koraller, fisk och djur att överleva

Nr 2. jag påbörjade en dialog med Diamant akvarium i Tyskland, men de verkade (konstigt nog) aldrig gjort ersättnings-glas för Reefers, och det var uppförsbacke med allt. Jag kände att oddsen att jag får ett "plug and play" ersättnings-kar var extremt små, tyvärr.

Nr 3 kändes också dumt då jag har den fisk och teknik för denna storlek på system.

Nr 4. Min känsla var att det är extremt tråkgit att lägga ner sin hobby när jag drabbas av Red Sea - sjukan, och inte när jag själv ville.

Nr 5 blev det, fast lite större än jag tänkt :)

Skärmklipp.PNG

En AI-bild om hur det nästan kommer se ut )

Det nya karet är 2000x700x700 och har balkong som avrinning. Stor sump och 100 liter osmos-tank.

Planen är att plocka med all teknik, levande sten och fisk från befintlig kar. Det blir ny sand senare . Dock är jag osäker på sanden. Idag har jag ATI Fiji white M, men jag upplever den som lite för grov.

En förutsättning blir att möjliggöra enkla vattenbyten, och som tur är så har vi tvättstuga "vägg i vägg" som kommer underlätta vattenbytena avsevärt. Planen är att introducera ett till kar på ca 200 liter vattenvolym, som sedan kopplas bort från systemet, töms på vatten i avloppet. Därefter blandas det nytt vatten och vattenvolymen introduceras tills systemet igen. Karet är också tänkta att kunna vara karantän. Någon som har förslag på annat sätt att göra vattenbyte?

Till höger om det nya karet så planerar jag att sätta en garderob för att förvara viss teknik och jag kanske måste "gömma" min Alkatronic där pga oljudet den för )

Skärmbild 2026-03-21 093951.png

Framåt:

Nästa helg så hämtas karet. Går allt bra, blir det att dra rör och planera tekniken.

I bästa fall så har jag vatten månad )

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.