Gå till innehåll

Idiotiskt misstag


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Behövde få ut lite fiskar från mitt akvarium så jag slängde ur all sten och koraller till reservakvarium. Plockade ur fiskarna som skulle ut och började plocka tillbaka stenen och korallerna. Allting har resulterat i:

- Fiskar för 5000 :- har dött

- 5 superfärgade acroporor har tappat färgen och blivit rostbruna

- ingenting sitter där det skall

- Jag börjar bli tunnhårig

- korall-lim för 1200 har inhandlats för att "möbleringen" skall bli smärtfri

- Jag går på pencilin för infektion i handen som jag fick när något bet mig under flytten, som en ballong i flera dagar.

Så varför erkänna såhär?

Bara en påminnelse till alla ni som har akvarium oavsett om de är fungerande eller inte. Snabba förändringar leder nästan alltid till problem. Fundera alltid en extra gång innan ni gör något så förhastat som jag.

För tillfället kommer jag satsa på att få tillbaka färgerna på korallerna eftersom det tog väldigt lång tid att hitta sådana färgade koraller. Vattenbyten och byte av Rowaphos i någon månad sedan ingen mer fisk förrens det stora projektet kommer igång.

Keep it up..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för rådet även om det är sorligt för dig. Jag tänkte ta ur stor del av stenen och börja om då jag har alger på allt för många stenar. Får ta ny funderare på hur jag ska göra!

Krya på dig och lycka till med korallerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att plocka ur sten och röja för att få bort alger är oftast sissyfosarbete, man skapar dessutom oftast nya och värre problem.

Det finns nog hur mycket trådar som helst om algbekämpning på guiden, men i korthet går det ut på att eliminera algernas näringskälla - av vilken fosfat är den vanligaste, med fosfatremover och sätta in stora algätar-patrullen.

Låter enkelt- är svårt och tålamodsprövande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att plocka ur sten och röja för att få bort alger är oftast sissyfosarbete, man skapar dessutom oftast nya och värre problem.

Det finns nog hur mycket trådar som helst om algbekämpning på guiden, men i korthet går det ut på att eliminera algernas näringskälla - av vilken fosfat är den vanligaste, med fosfatremover och sätta in stora algätar-patrullen.

Låter enkelt- är svårt och tålamodsprövande!

Jo jag vet dessa och att det är jag som är källan till problemet. Har tyvärr inte kommit på vad det är som är energin till algerna. Dock ser min Z. Scopas ut att må bra!

Nu återlämnar jag tråden till Topic och ser gärna kompletterande råd i https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10878 om det är någon som har bra råd! SORRY för stölden av din tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara. Det finns inte så mycket att skriva om.

Har bytt så det nu finns ny rowaphos i systemet. Får hoppas att det inte går för snabbt för korallerna.

Har även bytt 80 liter vatten. Som det ser ut nu så kommer 10-12 av de högst värderade korallerna att överleva. En stor lila acropora ser ut att gå bort och de flesta fraggar som satt runtomkring är väl också påväg att tyna bort.

Verkar dock som att fiskarna som är kvar mår bra och tåligare koraller som euphyllia och någon mjukis verkar oberörda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att fiskarna dog av syrebrist.

Använde väldigt mycket korall-lim från Deltec och vattnet var väldigt tjockt. Märkte inte förrens på morgonen att skummaren i princip var hel igensatt. Flera fiskar "sparade" också syre under natten och var inaktiva gentemot vad de brukar vara.

Kan ju också varit en nitrit spik men vet ej hur snabbt de går bort. Isåfall borde jag ha kunnat mäta den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är trist att det händer men är glad att du delar med dig dina tråkiga erfareheter

Off topic men är det en kollektiv mental kolapps här inne efter förlusten i går? Det är ju ingen fart här inne idag!

Kanske är det det men hoppas bara att det är en down period efter helgen men så är ju sommaren på gång och många har mycket annat att tänka på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kirurger som dog var

1 P. Hepatus - L

1 A. Leucosternon*A. Achilles

1 A. Nigricans

Många av korallerna har tappat oerhört mycket färg trots att jag inte mäter några halter av fosfat eller har temperatur förändingar i akvariet. Om det beror på nitratnivån så lär det inte gå att få tillbaka färgerna eftersom jag måste mata tungt dagligen för att fiskarna skall må bra.

Vad kan mer leda till att acropororna har tappat färgen? De som jag har upplevt som tåligare har tappat och gått från lila till bruna och violetta till bruna. Men de som var superfärgade i mörkblått och ljusblått, bland annat den som du (J.Svärd) var intresserad av, är helt oförändrade.

Vad skall jag mer rätta till? Kontrollera att det inte finns fosfat eller silikat i akvariet och byter mycket vatten. När bör färgerna komma tillbaka om de kan komma tillbaka?

Det tog ungefär 1-2 veckor innan korallerna färgade om hemma hos mig när jag fick dem. Vid ankomsten var de bruna och slog sedan över till helfärgade. Kan man räkna med att de slår om lika snabbt eller kanske att man kan se en skillnad efter en sådan peridod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AJAJAJAJJJJ!!! Inget kul Andre!! Typiskt att det var de nya fiskarna oxo som passerade, uschhh så surt!! hoppas du får igång korallena oxo!!!

Bara o raka skallen så du slipper det tunnhåriga och sen bita ihop, handla lite ny fisk och koraller o sen fragga på !!

Slå en pling ngn kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...