Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En 1000V är inte gjord för att gravitetsmatas kika på deltecs AP skummare istället.

Då kan man bygga ett separat fack i teknikdelen som 1000V tar sitt vatten från istället :)

Och överflödigt vatten rinner ut i mitt fack för refugiumet eller ut i teknikdelen.. ?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja absolut kan man göra så men ska du ändå satsa på en 2000V ellr 3000V senare så hade jag ändå tatt ett kik på AP skummarna som du istället kan gravitetsmata och få allt vatten från karet att passera igenom. Det är också så att ytvattnet är de man helst vill ska passera skummaren så de e lite trist att få det i ditt refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja absolut kan man göra så men ska du ändå satsa på en 2000V ellr 3000V senare så hade jag ändå tatt ett kik på AP skummarna som du istället kan gravitetsmata och få allt vatten från karet att passera igenom. Det är också så att ytvattnet är de man helst vill ska passera skummaren så de e lite trist att få det i ditt refugium.

Det beror helt på hur min ekonomi ser ut och vad jag kan få tag på till en bra peng :)

Gärna lite tips på länkar till butiker / sidor som beskriver AP-skummarna!

Normalt vad jag sett så kör dem flesta ned vattnet direkt i sumpen med både teknik, refugium mm utan avdelningar.. denna lösning som jag skissat upp borde vara snäppet effektivare?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Reefcentral kan du läsa en hel del om både AP skummare och gravitetsmatning i Deltecs egna trådar. Skulle du låta avrinningsvattnet gå ner i en del först för att sedan låta överkottet rinna ner i refugium Alt. teknikdel så kan du ju göra en bubbelfälla som tvingar bottenvattnet att rinna över först ioförsig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på hur min ekonomi ser ut och vad jag kan få tag på till en bra peng :)

Gärna lite tips på länkar till butiker / sidor som beskriver AP-skummarna!

Normalt vad jag sett så kör dem flesta ned vattnet direkt i sumpen med både teknik, refugium mm utan avdelningar.. denna lösning som jag skissat upp borde vara snäppet effektivare?

Mvh Fredrik

jag tror jag aldrig sett en sump utan avdelningar som du beskriver, alla jag sett har då flera fack för varje "avdelning"

eller är det nått jag missat, kanske missörstod dig där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska returfacket kunna få slut vatten då det är ett slutet system? Osmosen ska ju pyttsa på vatten om det blir för låg vattennivå i systemet =)

Tänktvärt är att detta är absolut inget slutet system. Ett ytterfilter till ett sötvattensakvarium är ett slutet system, men här har vi faktiskt ett system som kan överflöda och vi bygger allt för att minimera den risken.

Ta bara en sån enkel sak som t.ex. Jurgonh's doserpump som helt plötsligt ville gå bakvägen, eller att det kalkar igen i slangen från kalkmixern. Vipps står du där på semestern nere i kanarieöarna och vattenvolymen har blivit för låg i returfacket, vilket gjort att returpumpen har gått torr.

När returpumpen har gått torr så har den stannat av antingen värmesäkring eller smält ihop. Det har gjort att inget returvatten har gått över till akvariet, så inget har gått när i skummaren... Ja, det är bara att fortsätta förödelsefunderingen. :)

Bra att du tar dig tid att fundera igenom saker och ting och delar med dig av idéerna redan nu, även om jag känner dig rätt så vill du bygga sumpen ganska omgående?

Tänk igenom, sedan tänker du igen och igen... sedan tar du en cola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, slutet är det kanske inte direkt.. men ändå såpass enhetligt att det "bör" fungera. Att göra returfacket 10 eller 20L större skulle inte påverka nämnvärt mkt om det som du beskrev skulle hända ;)

Då skulle pumpen gå torr rätt så fort ändå.

Jag funderar och funderar och har gjort det från scratch, men nu börjar det funderas mer. Kommer nog att bygga detta i sumpen i nästa vecka och då vill jag ha det hela klappat och klart hur jag ska bygga systemet :)

Vill ha igång akvariet och systemet snart så stenen kan få stå och gå till sig i 3 månader innan jag stoppar ned fisk mm.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror jag aldrig sett en sump utan avdelningar som du beskriver, alla jag sett har då flera fack för varje "avdelning"

eller är det nått jag missat, kanske missörstod dig där?

Jag kan ju ha sett och tänkt fel jag med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå bygga sump och komma igång, visst börjar det klia lite i fingrarna redan nu?

Om du bygger din standpipe/pelare och får det tätt kring anslutningarna skulle du ju i princip fylla karet och göra ett täthetsprov?

Fungerar det så kan du ju alltid fylla upp med sten och saltvatten till, säg, 75-80% av akvariet och låta det "gro in sig" under tiden du bygger PVC, sump och annan teknik. Belysningen behöver du ju ändå inte under tiden du kör in LS:en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Klart det kliar.. som sjutton! :) Men jag vägrar ha tänkt fel eller gjort nåt för fort så jag måste riva och börja om..

Min standpipe och pelare kan jag bygga och planera sump senare, men vill gärna ha sumpen planerad och klar sen också.

Kommer ta en vecka innan jag fått dit allt och under den tiden planerar jag gärna sumpen. Vill provtrycka allt och testa så all ytavrinning, durso, nivåvakt, retur etc fungerar med sötvatten innan jag kopplar igång osmosen, fyller på med saltvatten och lägger i stenen.

Jobbigt behöva riva och kasta bort salt och osmosvatten om det måste tömmas pga något fel eller läckage någonstans =)

Tar trots allt ca 10 dagar att fylla akvariet om jag inte nallar osmosvatten av lagunen i 5 omgångar a 10 st 25L-dunkar.

Dock så har inte lagunen så mkt osmos åt gången =/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, slutet är det kanske inte direkt.. men ändå såpass enhetligt att det "bör" fungera. Att göra returfacket 10 eller 20L större skulle inte påverka nämnvärt mkt om det som du beskrev skulle hända ;)

Då skulle pumpen gå torr rätt så fort ändå.

Nja, beroende på hur mycket avdustning du har så kanske du tjänar in ett antal dagar extra innan någon hinner uppfatta att något är knasigt. Koppla kanske till en "nödvakt" som tänger någon strobe-lampa så kan någon som t.ex. vattnar blommorna åt dig uppfatta att något är på tok... Idéerna är många. :ler:

Tänk utifrån såhär; var någonstans i systemet kan du verkligen tillåta en nivåskillnad?

Så länge returen går så är karet alltid i balans i vattennivå. Tänk sedan på dom olika facken och var dom skulle vara variabel vattennivå någonstans, utan att allt för mycket skulle ta skada. (Mest troligt slutar den funderationen ändå i att det är returfacket som drabbas av möjlighet till nivåskillnad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Nu tror jag att jag förstår hur du tänker! :D

Ah.. har alltid tänkt att returfacket och mitt fack för tekniken varit samma, men dem blir ju inte samma med bubbelfällorna.

Skulle ju kunna göra det tätare mellan glasen på bubbelfällorna och plocka bort någon av dem och sätta extra bubbelfälla istället på ytavrinningsboxen. som AC1000V tar sitt vatten från.

Antar att bubblorna som är "farliga" för stora karet bildas där returen går ned, inte av skummaren?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Nu tror jag att jag förstår hur du tänker! :D

Ah.. har alltid tänkt att returfacket och mitt fack för tekniken varit samma, men dem blir ju inte samma med bubbelfällorna.

Skulle ju kunna göra det tätare mellan glasen på bubbelfällorna och plocka bort någon av dem och sätta extra bubbelfälla istället på ytavrinningsboxen. som AC1000V tar sitt vatten från.

Antar att bubblorna som är "farliga" för stora karet bildas där returen går ned, inte av skummaren?

Mvh Fredrik

skummaren skapar mycket mer bubblor.. iaf i mitt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Ang nödvakten så vore det en intressant sak att ha. Skulle nivån i returfacket sjunka alarmerande lågt så går brandvarnaren eller en strobe igång och tjuter och lyser rött så hela grannskapet hör det ;)

Det är även i returfacket som jag sätter nivåvakten som styr osmospåfyllningen från osmosfacket bredvid?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ju även kunna koppla en krets nivåvakt om osmosfacket skulle bli alarmerande lågt.. för det är ju i den som det bör sitta.. då pumpen som sitter där ska pumpa över vatten därifrån -> returfacket om nivån blir för låg i returfacket. :)

Om det blir för lite vatten i osmosfacket så ska osmosen stå och fylla på det, men hinner den inte med så måste ett larm gå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ju kunna göra det tätare mellan glasen på bubbelfällorna och plocka bort någon av dem och sätta extra bubbelfälla istället på ytavrinningsboxen. som AC1000V tar sitt vatten från. Antar att bubblorna som är "farliga" för stora karet bildas där returen går ned, inte av skummaren?

Angående bubbelfälla på boxen anser jag nästan vara förkastligt, då det mesta av bubblorna ändå kommer ner i form av att luft sugs ner tillsammans med vattnet via standpipe. Visst, det går säkert trimma till det att ingen luft alls följer med, men vilka säkerhetsmarginaler vill man ha?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "farliga" bubblor, det enda som blir är att eventuellt tappar du massa effekt på returpumpen om den drar med sig för mycket bubblor = impellern jobbar med luft/vatten-blandning. Det och att du får med dig pyttesmå bubblor ut i karet som inte är estetiskt direkt...

En annan sak med bubblor är ju att det blir genast en massa slabb av "skvättandet" när en bubbla spricker. Skulle det vara konstant bubblor i returen upp till karet kommer du få finfina saltavlagringar på diverse armaturer, vägg osv där bubblorna spräcks vid ytan. Sånt håller man med fördel kvar nere i sumpen där det ändå är "lite slabb".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren skapar mycket mer bubblor.. iaf i mitt kar

...därav att man kör med bubbelfälla mellan skummare och returpump.

Sedan minskar alltid bubblorna från returen på skummaren då den har "grott in sig" ordentligt, vanligtvis mellan 1-4 veckor beroende på belastningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Då är jag lite mer införstådd med vad bubblorna gör, det med att dem spricker mm hade jag inte reflekterat över :)

Lite av tanken också med att ha ett mörkt lock att lägga över bubbelfällan = inga alger sätter sig där och saltstänket sprätter inte iväg speciellt långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...