Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Orkar inte läsa alla inlägg, men jag tror du kommer ångra att du sätter så många fack och speciallösningar när du ska försöka få ner all teknik i din sump.

För det är ju oftast av den anledningen man har en sump, att ha tekniken i...

Jag skulle satsa på en mer öppen lösning för att enkelt kunna stoppa i mer prylar och uppgradera. Inte så kul när du sedan ska köpa en ny skummare tex och upptäcker att oops, det kanske inte var så smart att göra skummarfacket 20 cm. När den skummaren du kanske vill ha är 23 cm tex.

Jag skulle göra såhär:

3 fack

  1. Osmosvattendel
  2. teknikdel så stor som möjligt
  3. returdel

Vattnet från akvariet skulle jag leda rakt in i skummaren.

För refugium skulle jag bara ställa i ett annat litet akvarium i sumpen föredelen är att den är lätt att flytta runt/ta bort. Det akvariet kan vara hur skruttigt som helst, behöver ju inte ens vara tätt.

Varför ska du krångla till det så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Orkar inte läsa alla inlägg, men jag tror du kommer ångra att du sätter så många fack och speciallösningar när du ska försöka få ner all teknik i din sump.

Vattnet från akvariet skulle jag leda rakt in i skummaren.

Varför ska du krångla till det så?

Det har diskuterats i många omgångar i den här tråden om olika "do and do-not's" och alla har haft chansen att uttrycka varför det ena eller andra (inte) skulle fungera.

Det slutade i att man vill undvika vattenströmmar från att överflöda det andra, slippa att tillsatta mineraler och sådant skulle riskera gå in i skummaren och "skummas ut". Sedan vill karln ha ett stort refugium, vilket ytterligare gjorde saker och ting lite klurigare. Bubbelfällor för att ta bort returbubblor från skummare, utan att för den sakens skull behöva underhålla "blåmattor" och sånt. Bubbelfällan också för att försöka fördela tillsatser att "blandas" innan det pumpas upp i karet, och så vidare.

Enkel rengöring och mindre städbehov en annan anledning.

Tror det mesta har kretsat till säkerhet för olika saker. T.ex om nu en doserpump helt enkelt skulle gå bakvägen och dylikt. Det hela har mynnat ut i, vad vi tror, är en halvt idiotsäker lösning. 100% säker blir man dock aldrig, det ska man ha klart för sig.

Du tog upp det där med att mata skummaren direkt från karet. Där har skon klämt lite grann också, han har en AquaCare skummare som har drivpump som även luftinjektor, vilket gör en sån lösning minst sagt lite omständig. En konstruktion likt Deltec APF600 hade definitivt gjort skummarmatningen så som du föreslår, men nu är det inte en sån typ av skummare han har köpt på sig...

Tekniken verkar få stå utanför sumpen som det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det mesta har kretsat till säkerhet för olika saker. T.ex om nu en doserpump helt enkelt skulle gå bakvägen och dylikt. Det hela har mynnat ut i, vad vi tror, är en halvt idiotsäker lösning. 100% säker blir man dock aldrig, det ska man ha klart för sig.

Tekniken verkar få stå utanför sumpen som det ser ut.

Om det är säkerhet ni är ute efter så är det inte speciellt genomtänkt att ha tekniken stående utanför sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är säkerhet ni är ute efter så är det inte speciellt genomtänkt att ha tekniken stående utanför sumpen...

Det jag poängterat är att t.ex Deltec KM500 inte har ett tättslutande lock, så eventuellt stopp skulle leda till översvämning. Andra prylar som t.ex. Deltec RF509 har dock tättslutande lock, så där skulle endast en slang eller liknande ställa till det.

Som jag nämnde tidigare, för att vara ännu säkrare kan man ha tekniken och det andra stående i en balja, alternativ att man delar av en del av sumpen som "torr" del, enbart som uppsamlare vid läckage från tekniken.

Nu är det ju våtrumsmatta, fuktvarnare och sånt, så jag vet inte hur aktuellt det är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag nämnde tidigare, för att vara ännu säkrare kan man ha tekniken och det andra stående i en balja, alternativ att man delar av en del av sumpen som "torr" del, enbart som uppsamlare vid läckage från tekniken.

Varför måste det vara en torr del i sumpen? Prylarna kan väl stå i vatten eller hur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, självklart inte den, men jag tänkte på resten.

Visst kan dom stå i vatten, absolut. Däremot hade jag en tanke på att man slapp ha en massa "slabb" bland teknikdelen = lättare att hålla rent från skräp och bättre flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att viss teknik kommer stå utanför och viss teknik i sumpen.

40x50 cm yta har jag att fördela tekniken på ungefär i sumpen. Det ska räcka för den teknik som jag i dagsläget planerat för. Ska jag göra om något så får jag helt enkelt göra om det senare :) Det är inte svårare än att man köper och bygger upp en ny sump och flyttar över allt och byter en dag.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dagsläget består min teknik i sumpfacket utav:

1 st skummare

1 st returpump

1 st pump för cirkulation

1 st pump för osmospåfyllning

1 st pump för drift av ett UVC-filter i sumpdelen

1 st UVCfilter

1 st MH - lampa över refugium.

Ingen av dessa, förrutom skummaren och returen tar dock upp nämnvärt mycket plats från annan teknik =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det ej är ett måste, så hade jag försökt göra av mig med pump för uv-c och ta det via ytavrinningen. -> drar mindre el + ljud , ger mer plats.

cirkulationspumpen i sumpen vet jag ej vad den var för, cirkulara motsatt håll i refugimet..?

samma där, vet ej om det verkligen behövs, kan lösas med pvc det med..

(gillar när det är så få saker som möjligt som kan ta plats, gå sönder, och föra oljud)

~Henrik

I dagsläget består min teknik i sumpfacket utav:

1 st skummare

1 st returpump

1 st pump för cirkulation

1 st pump för osmospåfyllning

1 st pump för drift av ett UVC-filter i sumpdelen

1 st UVCfilter

1 st MH - lampa över refugium.

Ingen av dessa, förrutom skummaren och returen tar dock upp nämnvärt mycket plats från annan teknik =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scooby: Jag vet inte om UVCt på 25W gillar en genomströmning av 3000L/h ungefär?

Sen vet jag inte om detta UVC heller kommer sitta kvar där "för evigt" och då känns det omständigt bygga in det i "helsystemet".

Cirkulationspumpen behövs i refugiumet för att göra cirkulation där och kommer inte lösas med PVC då denna lösning gör att jag i så fall inte får upp speciellt mkt vatten i mitt stora kar annars :) hmm.

Vill ha "snurr" för den där algen i refugiumet att snurra runt så som den trivs bäst.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då förstår jag hur du tänkt.

#själv har jag uv-c på ytavrinningen med kran så kan reglera flödet, eller stänga av om jag ej vill använda det i framtiden. så finns det en ledig anslutnign om man vill koppla in ngt annat som behöver vatten-matning.

#gällande refugimet, tänkte jag du kunde använt vatten från ytavrinningen med, och ej från returpumpen så det påverkar flödet tillbaka till karet. men visst en cirkulationspump funkar bra med och är flexibelt.

som sagt allt beror på hur man tänkt använda prylarna, och vilken design för sump man bestämmer sig för.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scooby: Det är en lösning som också fungerar. Att ta vattnet från ytavrinningen ned i sumpen istället för via returpumpen.

Borde ju i så fall kunna gå att sätta UVCt på den anslutningen också ned till refugiumet.

Är det bättre ha ett starkare eller svagare flöde på UVCt ?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja finns lika många lösningar som personer här på SG, så inget som riktigt är rätt eller fel, försöker bara ge dig lite tips eftersom du håller på planera fortfarande.

gällande flöde genom uv-c så hade jag kört på det som står rekommenderat i manualen för den modell du har.

fördel med uv-c som tar vatten innan refugimet oavsett om det är med pump eller annat, är att vissa smådjur mm du kanske vill ha över från refugimet i karet ej riskerar bli bbq.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bättre ha ett starkare eller svagare flöde på UVCt?

Har diskuterats vilt i andra trådar men den konkreta slutsatsen är väl att UVC:t är effektivare med längre exponeringstid = lägre flöde. Sedan är det ju upp till var och en att titta på tillverkarens specifikationer på rekommenderat flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

effektiviteten avtar bla pga:

#lampan blir äldre

#skit/beläggningar i uv-c

#för högt vattenflöde

personligen tycker jag tillverkarens rekommendationer borde vara ngt att sträva efter, de borde räknat med flödet/effektiviteten om man följer deras råd på intervall för rengöring och lampbyte och genomströmmning.

annat kan vara spekulationer och slumpen, lite svårt att konkret bevisa när fiskar får tex vita prick om det beror på flödet var för högt eller ej, för parasiterna finns där i vattnet oavsett med eller utan uv-c.

men som sagt finns många olika bra tips, och råd så bara ta in all information och gör egna bedömmningar.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

scooby: Helt klart så uppskattas dina tips och trix! :) Precis lika mkt som övriga som bidrar med konstruktiv kritik. Men då det kommer in nya åsikter och tankar så vill jag gärna vända och vrida på dem på dem så att jag utvärderat dem och fått en känsla för om det funkar för mig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scooby: Jag kommer att ha 2 st Deltec 39W som UVC i mitt huvudkar senare då jag närmar mig tiden att köra mycket fisk (kirurger mm). Så detta UVC kommer stå för inkörningsperioden nu och för "extraUVC" i framtiden om jag skulle behöva det.

Ska kolla vad den där Vectron 25W (sånt som Jörgen2 också kör med) har för optimalt flöde och sen får vi se om jag kan trimma min ytavrinning till att matcha det =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har ett problem.

Skulle just montera upp min standpipe i 1400L-akvariet då jag nog varit lite väl optimistisk tidigare. Mitt mittstag går nämligen till 50% in området där röret från standpipen går ned. Detta betyder att jag inte kan göra standpipen så hög som jag vill ha den.

Vill helst ha min standpipe så att ytan i ytavrinningsboxen är 5cm under ytan i mitt huvudkar så skvalet blir så litet som möjligt då det ska rinna ned.

Men för att uppnå detta så är mittstaget ivägen. Skulle kunna sätta min durso 25 cm under ytan och då kapa röret så att det aldrig går upp i mittstaget. (har returen upp genom detta rör, därav så högt ovanför ytavrinningen i durson).

Nu har jag lite alternativ:

1. Flytta på mittstaget som är ORDENTLIGT limmat (se bifogad fil)

2. Borra ett rejält hål i mitt 12mm tjocka mittstag

3. Dra ned durson 25 cm under ytan och få ett jättefall från ytavrinningen.

4. Göra 45gradersböjar (2 st på returen och 2 st på standpipen) för att komma bort från hålet.

Vad tror ni är bäst och smidigaste lösningen?

Mvh Fredrik

post-2617-14468913160957_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en lösning med PVC, kranar mm och allt.

Den slinga som tar "stopp" där vid refugiumet är en slinga som ska gå att koppla in UVCt på. Denna har jag dock inte ritat ut då det inte var något som jag kände jag orkade göra nu här ikväll )=

Hoppas ni förstår min ritning.

Ett tag hade jag även planer på att vända så teknikfacket var längst till höger bredvid osmosen och bubbelfällorna mm gick åt andra hållet, men då kom alla pumpar och teknik såpass långt in från strömkontakterna och blev svårare att jobba med.

Mvh Fredrik

post-2617-14468913161092_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårt utan se live.. men,

gällande problemet med durson:

kan du ej ta bort mitt-staget, eller det behövs?

alternativ vore ju sätta 90 graders böjar helst låga ner - kommer dämpa lite av ljudet. bereo på vilken kapacitet du tänkt durson ska klara dock.

25cm ner låter långt annars, kanske kan sätt end-cap direkt på T-böjen, och slang på sidan med ventil att reglera flödet, det för få ner höjden mera.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Flytta på mittstaget som är ORDENTLIGT limmat (se bifogad fil)

2. Borra ett rejält hål i mitt 12mm tjocka mittstag

3. Dra ned durson 25 cm under ytan och få ett jättefall från ytavrinningen.

4. Göra 45gradersböjar (2 st på returen och 2 st på standpipen) för att komma bort från hålet.

I din ordning;

1. Absolut INTE flytta staget.

2. Nästan som #1, det sitter bra som det är och med #2 riskerar du hållfasthet.

3. Behöver du verkligen så mycket som 25cm?

4. Det här låter faktiskt vettigast i det här fallet. Kommer själv göra något liknande.

Jag hade verkligen inte tagit mig an att flytta staget, då det sitter bäst där det sitter just nu. Att borra hål i det låter kanske som en lösning, men hur blir hållfastheten?

45-graders böjarna är nog det enda valet du har, om du inte ska försöka dig på med lutande kanter "inåt" mot mitten för att reducera "skvalet". Alltså göra din box mer trattliknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...