Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Angående diskussionen T8 vs T5 när det gäller Actinic-rör lämnar jag. Tycker det är bäst att utnyttja det man redan har investerat i och fundera på T5 ifall man bygger nytt.

Nu när du har (ännu) högre höjd på akvariet så tycker jag du borde gå över till 400W MH istället. Leta efter armaturer med E40-sockel så blir det mer lätthanterligt också, titta på t.ex J. Svärds akvarium. Billiga dessutom.

Känner du att 250W är OK så kan man köra även 250W på E40-sockel.

Jag har redan 3 st 250W införskaffade så det känns onödigt att sälja iväg dem och satsa på 400W :)

SÅ ljuskrävande saker kommer jag inte sätta på botten av mitt akvarie. 250W får duga utmärkt för mig.

Ang T5rampen så har jag både den PLUS 3 st Glomat redan så allt det lyset är redan sånt som jag har haft sedan min sötvattenstid och inget jag behöver nyinvestera i :)

Det som återstår för mig att köpa nu är Tunze-pumparna, returpumpen och lite småsaker.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer en bild på min eldragning i skåpet.

Kommentarer och funderingar är varmt välkomna!

Enkel förklaring.

Allting som är "uppe" kommer att sitta ovanför akvariet. Dvs alla elkontakter och UVC, pumpen till UVC etc kommer att sitta och dras ovanför luckan till akvariet och med andra ord hamna ca 50 cm från vattenytan. För att förhindra saltstänk och vattenstänk så kommer jag bygga ut en hylla ca 10-15 cm under dessa kontakter. I underkant på denna hylla kommer sedan UVC och pumpen till UVCt sitta.

De grå kontakterna är såna som finns "över" för framtida uppgraderingar. De ljusgula indikerar vilka som är timerstyrda. De vanliga elkablarna är svarta och de röda är de som går från timers.

I bänkens vänstra sida kommer jag ha ett separat utrymme som är ungefär 50x50x80 (LxBxH) där jag kommer att sätta all el och elektronik. På väggen som är bak mot vardagsrummet (baksidan på bänken härdanefter) kommer jag att sätta uttag för 8 st timers. Och på framsidan av bänken i detta 50cm utrymme kommer det sitta en panel där ALLA knappar för styrning av ALLA dessa eluttag sitter.

Resten av uttagen kommer att sitta på den 3e väggen (vänstra sidan i sumputrymmet) och efter baksidan på sumputrymmets vägg.

Denna eldragning kommer att gå via en central med 3 st separata säkringar. Och från denna sedan kan jag dra vidare till en UPS. Som det är nu så kommer jag bara dra själva Returpumpen (Grön pump märkt med ett R) till en UPS för att hålla igång den vid ev åska/strömavbrott. Resten av prylarna kommer att kopplas till åskskydd/UPSer också.

A-gröna pumpen är ett ytterfilter med t.ex aktivt kol som jag kan köra i sumpen. Har en Eheim 2026a och en Eheim 2028 kvar sedan sötvattenstiden som kan få tävla om vem som vill bli ett filter för aktivt kol mm =)

N-pelare = Nitratfilter

F-pelare = Fosfatfilter

K-pelare = Kalkmixer

Nu är jag inte så 100 haj på all denna utrustning, hur många uttag mm man behöver, men jag har tagit till några extra.

Ha gärna kommentarer och berätta för mig vart jag kan ha underdimensionerat!

Mvh Fredrik

post-2617-14468912957135_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du bygga en under central till din huvud elcentral och säkra av olika grupper, eller?

Kommer du dra fram 3-fas?

Hur mycket ström kommer du ha säkrat av detta med och blir det en jorfelsbrytare till detta för att inte riskera få övriga huset utan el?

Inga svar men nya frågor!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du bygga en under central till din huvud elcentral och säkra av olika grupper, eller?

Kommer du dra fram 3-fas?

Hur mycket ström kommer du ha säkrat av detta med och blir det en jorfelsbrytare till detta för att inte riskera få övriga huset utan el?

Inga svar men nya frågor!;)

Jag kommer att bygga in en 32-2396 från Clas Ohlsson och dra 3 faser till den. :)

Så har jag förstått iaf att man "talar" i elspråk. haha..

Det kommer att bli en jordfelsbrytare i denna, men det finns även en i huvudcentralen. mest för att om jag pillar med nåt i saltkaret så ska bara det brytas och inte datorn (saltvattensguiden), kylen, frysen och hitta nemo på tvn :D

Förstod jag inte det hela fel så är det 6 ampere på säkringarna jag sätter in.

Många intressanta frågor, får kolla lite mer med Erik som hjälpte mig ta fram detta. Är lite "ovan" elsnacket med faser och sånt :)

Återkommer med svar om inte Erik svarar här på dina frågor! :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade inte för att vara tyken utan för att ställa ledande (elskämt) frågor!

Just jordfelsbrytare som är seriekopplade är inte helt lätt då du måste sätta dem så att rätt jorfelsbrytare bryter först. Akvariet är ju en fuktig miljö vilket kan ge alla möjliga elfel så det är troligast där det blir fel.

Just den artikeln på Clas Ohlsson vet jag inte vad det är men det blir säkert bra. Jag tycker du ska rådfråga någon elinstallatör innan du bygger ihop det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bygger det som en riktig undercentral bör du antingen länka strömmen direkt från huvudbrytaren och koppla till en ny huvudbrytare i undercentralen, alternativt koppla det efter en säkringsgrupp som ligger kopplat innan jordfelsbrytaren. Annars vet du aldrig aldrig vilken jordfelsbrytare som löser först (vilket nämdes ovan).

Tänk även på att du bör försöka fördela strömbelastningen jämt över de olika faserna. Stor snedbelastning mellan faserna kan leda till både till överhettad nolledare till spänningspotentialskillnader mellan faserna som kan störa en del känslig elektronik. Nu säger jag inte att de strömmarna du kommer jobba med här kommer innebära någon direkt hur snett du än belastar, men drar du fram 3 fas så lägg tex de tre olika MH lamporna på vars en fas.

För att ge lite exempel på siffror så motsvarar 2300 W vid 230V 10A. DVS du kommer troligtvis klara hela akvariet på en 10A säkring, men det innebär också att du kommer ligga med hela den effekten på en huvudsäkring hela tiden. Så om du sätter igång din 3 fas spis, en tvättmaskin eller liknande och samtidig sätter igång dammsugaren på samma fas finns risk att du smäller huvudsäkringen (oftast 3x25A i en villa).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bygger det som en riktig undercentral bör du antingen länka strömmen direkt från huvudbrytaren och koppla till en ny huvudbrytare i undercentralen, alternativt koppla det efter en säkringsgrupp som ligger kopplat innan jordfelsbrytaren. Annars vet du aldrig aldrig vilken jordfelsbrytare som löser först (vilket nämdes ovan).

Tänk även på att du bör försöka fördela strömbelastningen jämt över de olika faserna. Stor snedbelastning mellan faserna kan leda till både till överhettad nolledare till spänningspotentialskillnader mellan faserna som kan störa en del känslig elektronik. Nu säger jag inte att de strömmarna du kommer jobba med här kommer innebära någon direkt hur snett du än belastar, men drar du fram 3 fas så lägg tex de tre olika MH lamporna på vars en fas.

För att ge lite exempel på siffror så motsvarar 2300 W vid 230V 10A. DVS du kommer troligtvis klara hela akvariet på en 10A säkring, men det innebär också att du kommer ligga med hela den effekten på en huvudsäkring hela tiden. Så om du sätter igång din 3 fas spis, en tvättmaskin eller liknande och samtidig sätter igång dammsugaren på samma fas finns risk att du smäller huvudsäkringen (oftast 3x25A i en villa).

Underbart med någon som har betydligt mer erfarenhet av detta än mig! :)

Jag tror jag hade koll iaf på det där med 2300W på en 10A är max belastning. Men det kommer jag aldrig att komma upp i. (misstänker jag landar på ca 1500W totalt) Måste dubbelchecka och kontrollera så att jag inte överbelastar en säkring eller råkar ut för nåt elfel.

Tur att Jorgas och Saltaren här på forumet är med och hjälper mig. Dem har båda en hel del elektrikervana :)

Är det rekommenderat att lägga om en till fas till akvariet och dela upp dem två? Så jag kör hela den övre delen av akvariets timerdel på en del och resten av pumpar och grejor på den andra?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metallhalogenen drar mycket ström i starten på grund av faskondensatorn. Därför bör du dela upp dem på olika faser och styra dem via en kontaktor. Men det vet en elektriker.

Men så vitt jag förstått så köra många här ute i vår "vanliga" värld många MH utan problem och behöver tänka på allt detta?

Många bara pluggar in sina 3x400W MH och dunkar på i ett vägguttag? :D

Jag skulle kunna köra och tända mina MH med en halvtimmes intervall och släcka dem med en halvtimmes intervall också?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del armaturer har inbyggd timer. Jag har smällt ett antal vanliga mekaniska och en elektronisk med mina lampor.

Har man dem på olika faser med en kontaktor kan de tändas samtidigt. Annars bör man separera tändtiden några minuter för de drar mycket mer ström i uppstarten.

Släcka dem kan man naturligtvis göra samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del armaturer har inbyggd timer. Jag har smällt ett antal vanliga mekaniska och en elektronisk med mina lampor.

Har man dem på olika faser med en kontaktor kan de tändas samtidigt. Annars bör man separera tändtiden några minuter för de drar mycket mer ström i uppstarten.

Släcka dem kan man naturligtvis göra samtidigt.

Det är något att beakta och tänka på helt klart!

Men jag kommer nog släcka och tända dem lite som en "soluppgång/nedgång" iaf :)

Försöka köra kanske 2+1 eller 1+1+1 ?

Vad tycker du annars om min skiss?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit nu och skissat lite på hur jag ska göra med rev och med pumpar.

Kommer att bygga upp två stycken "revpelare" som möter varandra lite snett och bildar fritt utrymme för fiskar att simma samtidigt som det stora revet täcker upp min utavrinning.

Det lilla revet kommer att huseras av en pelare på vilken 2 st tunze ska sitta.

Och på det stora revet kommer 2 andra tunze också att sitta på ytavrinningskammaren. På så vis så får jag bort alla pumpar från de yttre rutorna (iom att alla är synliga).. och vinklar dem lite ut mot kanterna så jag rymmer 2 st och kan få lite vinkel och fart på strömmarna.

Någon som har lite mer tips på hur man kan vinkla och bygga konstruktionen för vart strömmarna ska gå?

Mvh Fredrik

post-2617-14468912959186_thumb.jpg

post-2617-14468912959419_thumb.jpg

post-2617-14468912959644_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du sert på råden är det inte helt enkelt att bygga en så pass stor elkonsument bra. Det var därför jag rekomenderar dig att rådfråga en installatör. Det finns massor av människor som har elkunskap men installatören är bra på de regler som är aktuella och dessutom är de bra på att fördela brukarna.

Nu skriver jag igentligen ang dina pumpars placering. Om jag vore du så skulle jag se till att du har fördelat cirkulationen mellan yta och botten bättre. Jag skulle också förvänta mig att jag skulle få flytta någon av pumparna när man kört systemet ett tag för att få cirkulationen optimal.

EDIT: Glömde fråga om ytavrinningen kommer att vara "riktad" mot kortsidan så att inte pumparna pumpar bort det skitiga ytvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men så vitt jag förstått så köra många här ute i vår "vanliga" värld många MH utan problem och behöver tänka på allt detta?

Många bara pluggar in sina 3x400W MH och dunkar på i ett vägguttag? :D

Jag skulle kunna köra och tända mina MH med en halvtimmes intervall och släcka dem med en halvtimmes intervall också?

Mvh Fredrik

Anledningen till att säkringarna pallar den stora startströmmen är att man i princip alltid använder sig av tröga säkringar i elcentraler, Det vill säga att de kortvarigt klara högre belastnigar än märkströmmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du sert på råden är det inte helt enkelt att bygga en så pass stor elkonsument bra. Det var därför jag rekomenderar dig att rådfråga en installatör. Det finns massor av människor som har elkunskap men installatören är bra på de regler som är aktuella och dessutom är de bra på att fördela brukarna.

Nu skriver jag igentligen ang dina pumpars placering. Om jag vore du så skulle jag se till att du har fördelat cirkulationen mellan yta och botten bättre. Jag skulle också förvänta mig att jag skulle få flytta någon av pumparna när man kört systemet ett tag för att få cirkulationen optimal.

EDIT: Glömde fråga om ytavrinningen kommer att vara "riktad" mot kortsidan så att inte pumparna pumpar bort det skitiga ytvattnet?

Ang elinstallationen så får jag rådfråga någon som kan mer än mig :) Jörgen och Erik ska få komma med kommentarer på detta då dem har vaknat.

Återkommer i frågan.

Finns det någon enkel/bra lösning för att fördela mer cirkulation mot nedre regionerna av akvariet?

Rikta pumparna nedåt? Montera dem längre ned?

Vore trevligt om man bara monterade dem längre ned, men då har jag problemet med att det blir svårt plocka ut dem från revet sen =/ Kan vara lite knökigt få ut dem.Någon som har nåt smart tips/lösning på detta?

Ytavrinningn kommer att vara bakom pumparna på sidorna där inte pumparna sitter. Så ytavrinningen sker på det vatten som ska passera fram "mot" pumparna på väg från kortsidan på akvariet.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men så vitt jag förstått så köra många här ute i vår "vanliga" värld många MH utan problem och behöver tänka på allt detta?

Många bara pluggar in sina 3x400W MH och dunkar på i ett vägguttag? :D

Kan säga min erfarenhet från 1920L-burken; Vi kör med billiga "epa-timers" från Rusta ett tag för att köra MH:n på och det gick väl "sådär" kan man väl lungt säga.

Tittar man på baksidan av en typisk vridtimer ser man oftast två Ampere-tal, tex "10(2)A", vilket innebär att den klarar 10A "vanlig" ström och endast 2A induktiv spänning. Det innebär att man max kan lasta c:a 400W med den timern. Tänk då vad som händer när man kör 4x250W på den... Precis. Den hakade upp sig och körde MH:n 24h. Tur var väl att det inte var några koraller i burken, så det blev endast en alg-topp innan vi insåg felkällan.

Så, billiga vridtimers duger gott (om dom håller tiden!) till att tända/släcka T5/T8:or men knappast för saftiga MH drosslar. Satsa på en av bra kvalité.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga min erfarenhet från 1920L-burken; Vi kör med billiga "epa-timers" från Rusta ett tag för att köra MH:n på och det gick väl "sådär" kan man väl lungt säga.

Tittar man på baksidan av en typisk vridtimer ser man oftast två Ampere-tal, tex "10(2)A", vilket innebär att den klarar 10A "vanlig" ström och endast 2A induktiv spänning. Det innebär att man max kan lasta c:a 400W med den timern. Tänk då vad som händer när man kör 4x250W på den... Precis. Den hakade upp sig och körde MH:n 24h. Tur var väl att det inte var några koraller i burken, så det blev endast en alg-topp innan vi insåg felkällan.

Så, billiga vridtimers duger gott (om dom håller tiden!) till att tända/släcka T5/T8:or men knappast för saftiga MH drosslar. Satsa på en av bra kvalité.

Det var en intressant reflektion.

Jag kommer att köra med Clas Ohlssons 32-8618 som enligt spec klarar 230V/16A.

Borde fungera att köra 2 st MH på dessa, eller ska man köra en timer / MH?

Får kolla på baksidan av dessa timers då jag ska till Clas Ohlsson idag och köpa lite byggmaterial för bänken :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon enkel/bra lösning för att fördela mer cirkulation mot nedre regionerna av akvariet? Rikta pumparna nedåt? Montera dem längre ned?

Vi har en powerhead på närmare 3500l/h som sitter 2/3 del ner bakom revet på ena kortsidan för att få en tryckverkan på vattnet för att cirkulera ända bort runt revpelaren på andra sidan. Detta också för att få lite fart på vattnet bakom revet. Det visar sig fungera ganska bra faktiskt. Faktum är att jag tvivlar på att våra streamers annars skulle kunna orka hålla vattnet vid liv, då vi har dessa rätt långt upp för att få ytvattenrörelse/vågsimulering.

Just detta tänkte jag gå in på att för att få just vågsimuleringen så bör du se till att pumparna körs växelvis åt olika riktningar. Det kommer nog bli väldigt bra som i din skiss också, men jag hade ändå placerat en powerhead av något slag lite längre ner för att få en någorlunda konstant rörelse längre ner i karet.

Streamers har väldigt bra och brett flås, men dom verkar tappa rätt mycket kraft på håll, vilket gör att du kanske helst vill koncentrera dessa längre upp för att få mer "kraft" i vågsimuleringen, där jag tycker dom jobbar som bäst. Sätter man dom längre ner har dom tyvärr en tendens att forsla iväg gruset mer än man kanske önskar. Vill man "tvätta gruset" kan man alltid ha sandsniglar och sandvändare.

Sedan har man ju allsköns olika skapelser som tycker det är jättekul och intressant att kliva upp från stenen och upp på pumpen för att sedan kanske inte komma därifrån, med vad det innebär...

Köp dig typ en OR 3500 eller liknande och montera längre ner på revpelaren eller sätt den på något annat ställe på någon kortsida, allt för att få just "bas-cirkulationen" fixat på detta sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att köra med Clas Ohlssons 32-8618 som enligt spec klarar 230V/16A. Borde fungera att köra 2 st MH på dessa, eller ska man köra en timer / MH?

Får kolla på baksidan av dessa timers då jag ska till Clas Ohlsson idag och köpa lite byggmaterial för bänken :)

Låter finemang det, då jag själv är nyfiken. Det går helt enkelt inte att köra dessa timers vi har idag, av förklarliga skäl.

Står ju väldigt lite om dom hemsidan deras, så frågan är väl vad dom klarar...

Du skulle köra 2x250W eller hur var det? I såna fall räcker det ju med den där skulle jag tro, då två eller tre 250W skulle kunna drivas av en 2A induktivt belastad timer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lever inte en OceanRUnner eller vad dem heter om rätt mycket? Har ett powerhead (MaxiJet) på 1000L/h som jag kanske kan montera en bit ned efter revpelaren på baksidan av den stora. Som blåser där nere. Och sen kan jag sätta en liten mer "kraftig" pump längst ned på den högra revpelaren (det lite mindre stora revet) som blåser ut över akvariet? Och så placera den revpelaren lite mer mot sidorutan?

Ang vågsimuleringen, räcker det med att köra åt ett håll en halvtimme och sen åt det andra hållet en halvtimme och växla mellan de pumparna så under dagen?

Sedan har man ju allsköns olika skapelser som tycker det är jättekul och intressant att kliva upp från stenen och upp på pumpen för att sedan kanske inte komma därifrån, med vad det innebär...

Vad menar du med detta.. att dem kliver upp på vilken pump? Och sen inte kommer ned?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter finemang det, då jag själv är nyfiken. Det går helt enkelt inte att köra dessa timers vi har idag, av förklarliga skäl.

Står ju väldigt lite om dom hemsidan deras, så frågan är väl vad dom klarar...

Du skulle köra 2x250W eller hur var det? I såna fall räcker det ju med den där skulle jag tro, då två eller tre 250W skulle kunna drivas av en 2A induktivt belastad timer.

Jag kommer att köra 3x 250W är det tänkt totalt. Plus då 4 st T8or på 120cm.

Det ska räcka för mina behov tycker jag :)

Jag ska kolla på timern. Har redan nåra av dessa och tycker dem är helt klart GRYMMA. Hade rustatimers tidigare.. uäck! )=

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lever inte en OceanRUnner eller vad dem heter om rätt mycket? Har ett powerhead (MaxiJet) på 1000L/h som jag kanske kan montera en bit ned efter revpelaren på baksidan av den stora. Som blåser där nere. Och sen kan jag sätta en liten mer "kraftig" pump längst ned på den högra revpelaren (det lite mindre stora revet) som blåser ut över akvariet? Och så placera den revpelaren lite mer mot sidorutan?

Jag har själv aldrig kört med en OceanRunner, men det finns rätt få pumpar som är på 3500l/h och är dränkbara... Newjet räknar jag inte. :ler:

Angående dina Maxijet så bör du nog ha en armada av dom i så fall. Jag doppade ner en i 1920L-byttan för att försöka hjälpa till med cirkulationen, men den var totalt verkningslös - fullständigt.

Ang vågsimuleringen, räcker det med att köra åt ett håll en halvtimme och sen åt det andra hållet en halvtimme och växla mellan de pumparna så under dagen?

Vad menar du med detta.. att dem kliver upp på vilken pump? Och sen inte kommer ned?

Vill du verkligen få till vågsimulering och "det förlustande skimmret som bara MH kan ge" så skulle jag sätta streamers c:a 5-10cm ner under ytan riktade från varandra eller korsvis, och växlar mellan dom med c:a 2-5s intervall. Det gör att vattnet kommer åt olika håll och skapar just... vågor på vattenytan.

Jag tror det mesta kommer du komma på själv när den dagen kommer. Tunzes pumpfästen går att vrida åt olika håll vilket är både en fördel och nackdel; enkelt att justera, men dom vill gärna flytta sig själva. Lösningen på den är att prova ut vad som verkar bäst och sedan silikona fast eller på annat sätt få fast dom. Det kommer du att märka vid monteringen också.

Sedan gäller det att försöka få lägre djur att inte åka in i pumpen eller fastna på annat sätt, då dom kan svälta ihjäl där och därmed slå ut andra djur. Försök att få slå krånglig passage till pumparna som du bara kan, t.ex inte luta den mot LS eller liknande.

Har du glasstag i karet så kan du med lätthet använda Tunzes medföljande fästen och montera dom på dessa så kommer du få pumparna "svävande" ovanför dina revpunkter och därmed kan inga lägre djur komma åt dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att köra 3x 250W är det tänkt totalt. Plus då 4 st T8or på 120cm. Det ska räcka för mina behov tycker jag.

Jag ska kolla på timern. Har redan nåra av dessa och tycker dem är helt klart GRYMMA. Hade rustatimers tidigare.. uäck! )=

Det blir helt klart nästa inköp på Classe nästa gång man har vägarna förbi.

Vad gäller din belysning så räcker det till mycket väl tycker jag.

Visst, det är många som kommer och tycker 400W är häftigt och bra, men det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning. Framförallt får man prova och se hur det går, fungerar det inte så är det väl bara att byta, helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir helt klart nästa inköp på Classe nästa gång man har vägarna förbi.

Vad gäller din belysning så räcker det till mycket väl tycker jag.

Visst, det är många som kommer och tycker 400W är häftigt och bra, men det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning. Framförallt får man prova och se hur det går, fungerar det inte så är det väl bara att byta, helt enkelt.

Jag rekommenderar dessa timers starkt!

Min tanke är inte att ha de mest ljuskrävande korallerna, utan det är mer för att MH ger mkt snyggt ljus. Speciellt med skimret mot botten på akvariet.

Och har jag någon ljuskrävande korall så placerar jag den kanske mitt under min 250W MH lite längre upp. enkelt löst =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...