Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Såhär ser det nu ut i mitt sumpskåp.

Rören ligger på plats nedanför lite demonstrativt :)

Innan sumpen ska fyllas och ställas på plats "for good" nu då jagska köra så kommer det att dras in en våtrumsmatta under sumpen och i hela bänkutrymmet och upp 4-15 cm efter väggarna som en extra försäkring.

Mvh Fredrik

post-2617-14468913149661_thumb.jpg

post-2617-14468913149835_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump sedd ovan ifrån

Med bypass från retur pump in till refugiumet och på andra sidan av refugiumet så mynnar utlopps röret eller överrinningen ner efter bubbel fällorna.

Skulle det bli knas med refugiumet så stänger man helt kranen från returpumpen

post-736-14468913150218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en bild från "osmospåfyllningsluckan" då den är borttagen från sin plats.

Notera eluttaget uppe till vänster och osmospåfyllnings-flexslangen uppe till höger

Inne i flexslangen (som mynner ut till ett PVCrör som är draget till toaletten där osmosfiltret sitter).

Mvh Fredrik

post-2617-14468913150454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump sedd ovan ifrån

Med bypass från retur pump in till refugiumet och på andra sidan av refugiumet så mynnar utlopps röret eller överrinningen ner efter bubbel fällorna.

Skulle det bli knas med refugiumet så stänger man helt kranen från returpumpen

Ang den ritningen så tänkte jag bara kommentera att en Deltec 4040 tror jag inte man kan montera i akvariet? :/

Men jag kan dra ut min genomföring genom rutan där och vidare till deltecen.

Ska göra om och skissa upp din ritning i 3D med liten egen modifiering som jag kom att tänka på nu få se hur det börjar te sig.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

ser bra ut, lite nyfiken bara, ett par frågor + tips:

# ska vattennivån i returfacket vara så låg som bubbelfällorna är på bilden?

bra om du har mkt pvc + returvatten som kommer tillbaka vid strömavbrott och skummaren behöver en viss nivå. Annars kan man öka på volymen här lite.

# skivan från refugimet, ska det vara 'lutat' som det ser ut på bilden?

om ja, vilken funktion?

# om jag läst rätt så ska osmos facket vara i seperat del i skåp, men fortfarnde i sumpen. så ngn vägg imellan över sumpen..?

om så, hade jag gjort den väggen så där är möjlighet att vatten kan rinna över till osmos facket vid eventuell översvämmning i resten av sumpen ut hindras av väggen eller för hög glas-skiva. Bara för ha lite mer marginal vid ev. översvämmning.

Det gör också att om automatisk påfyllningen hänger sig kommer det kunna rinna tillbaka till sumpfacket igen...

Men allt är beroende på vilken vatten höjd du valt ha i sumpen, + volym av vatten som kan rinna tillbaka.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

# ska vattennivån i returfacket vara så låg som bubbelfällorna är på bilden?

bra om du har mkt pvc + returvatten som kommer tillbaka vid strömavbrott och skummaren behöver en viss nivå. Annars kan man öka på volymen här lite.

Vattennivån kommer bli ca 15 cm i returfacket, samma nivå som skummaren och teknikdelen kommer att stå på.

Det borgar för att mycket vatten kan strömma tillbaka vid strömavbrott och även mycket vatten finns i returfacket om jag t.ex plockar ut något ur akvariet, eller startar igång ett UVC-filter som fylls med vatten. Hur skulle du ha ökat på volymen där? :)

# skivan från refugimet, ska det vara 'lutat' som det ser ut på bilden?

om ja, vilken funktion?

Det är lutat för att minska på skvalet av det vatten som rinner från refugiumet. Skapar en något mindre brant vattenfall. Har fått denna rekommendation tidigare :)

# om jag läst rätt så ska osmos facket vara i seperat del i skåp, men fortfarnde i sumpen. så ngn vägg imellan över sumpen..?

om så, hade jag gjort den väggen så där är möjlighet att vatten kan rinna över till osmos facket vid eventuell översvämmning i resten av sumpen ut hindras av väggen eller för hög glas-skiva. Bara för ha lite mer marginal vid ev. översvämmning.

Det gör också att om automatisk påfyllningen hänger sig kommer det kunna rinna tillbaka till sumpfacket igen...

Men allt är beroende på vilken vatten höjd du valt ha i sumpen, + volym av vatten som kan rinna tillbaka.

Osmosfacket är en del av 375-sumpen enligt ritningen. Det är en vägg mellan osmosfacket och övriga delen, men om du kikar noga på ritningen så ser du att denna vägg inte går hela vägen upp. Det fattas 3 cm, så skulle något svämma över så kommer spillvatten som inte rymms i övriga delen att även påbörja att fylla osmosvattenfacket. Ger lite bättre marginal.

Skulle osmosvattenpumpen hänga sig så kommer det som rinner över att rinna över till osmosfacket och stänga av magnetventilerna till osmospåfyllningen.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser det nu ut i mitt sumpskåp.

Aha. Jag tror jag börjar förstå vad du menar med varför min ritning verkar helt förkasslig. :ler:

Helt klart får du ju lov att ha osmosfacket längs till höger, sedan skummarfacket, bubbelfälla, refugium och till sist returen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite nya bilder, inspirerade utav Wrang och Ramqs olika tips! =)

Nu börjar det dra ihop sig!

Jag är fortfarande lite nyfiken på det där med flödet kring refugiumet, om det är på något sätt "dumt" att ha för mycket?

Risken finns ju annars att du får för lite cirkulation i ditt refugium, så du måste komplettera med 1-2st Maxijet, men det är ju småpotatis i sammanhanget. :) (Chaeto~1 vad-den-nu-hette vill ju gärna tumla runt i vattnet för att växa bäst)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Helt förkastligt var det inte, men jag skissade om det hela lite efter dina och wrangs och mina ideer och har tagit fram en ny skiss nu om du har sett :)

Helt i 3D som vanligt ;)

Jajemen!

Det är ju inte helt omöjligt att jag kommer att använda mig av din skiss vid mitt sumpbygge som jag räknar kommer att bli av någon gång i vinter, förhoppningsvis.

Smart lösning det där med djup DSB i stort refugium, samtidigt som du får plats med avrinning, returfack, bubbelfällor och lite allt möjligt.

Du får nog skicka den där på mailen så kan jag börja planera också, hehe.

Kanske vi får ihop med gemensama krafter en "referenssump" för SVG? Den är ju minst sagt genomtänkt. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Jag kommer ha en maxijet på 1000L/h som sitter där och skapar cirkulation för den där algen som vill snurra runt bland annat.

Annars blir flödet lite väl litet. En extra pump för flöder i refugiumet kommer jag nog aldrig ifrån skulle jag tro :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajemen!

Det är ju inte helt omöjligt att jag kommer att använda mig av din skiss vid mitt sumpbygge som jag räknar kommer att bli av någon gång i vinter, förhoppningsvis.

Smart lösning det där med djup DSB i stort refugium, samtidigt som du får plats med avrinning, returfack, bubbelfällor och lite allt möjligt.

Du får nog skicka den där på mailen så kan jag börja planera också, hehe.

Kanske vi får ihop med gemensama krafter en "referenssump" för SVG? Den är ju minst sagt genomtänkt. :ler:

Hehe, ingenting är omöjligt iaf :) det omöjliga tar bara lite längre tid.

Börjar känna mig rätt så nöjd med denna lösning. En del fintrimning kommer att fixas. I morgon ska jag och Jörgen bygga rördragningen och på torsdag beställer jag glaset färdigskuret så det är redo att limmas på fredagkväll :) då kanske man fyller på vatten sen i helgen då det härdat tillräckligt :D

En referenssump för SVG är nog inte omöjligt :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kanske man fyller på vatten sen i helgen då det härdat tillräckligt :D

Mvh Fredrik

Borde inte silikonet härda i en vecka ungefär innan man fyller på vatten, men det kanske beror på hur tjockt lager det blir?

Annars en mycket intressant och genomtänkt sumplösning.

Kanske tom knycker denna till nästa bygge.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...