Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Jo det är det jag är inne på också, Jörgen har ju "bara" 150cm på sin burk och jag kommer ha 200cm. Har sett några andra som kör 2x250 i sina 200cm burkar så helt oprövat är det ju inte.

Glappet mellan ljuskällorna är en sak som oroar mig också, svårt att veta tills allt är på plats.

Det är väl aldrig så nära som nu att det ändå blir 3x250W. =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tror personligen inte att det blir några problem med 3x250. Hade själv tänkt köra det, men fick tag på en bra 400W, så det blir 250 - 400 - 250 för mig på 2.5m :)

Dina 3 st 250W blir ju tightare mellan ljuskällorna än det blir för mig och Jörgen..

Byta ut 5 st lampor blir ju inte lika roligt som att byta ut 3 st sen heller ;)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

test test

Hejsan wrang,

fiend har precis svarat i ämnet - Prenumerationer funkar inte? - som du prenumererar på i forumet Saltvattensguiden.se på Saltvattensguidens Forum.

Du hittar det här ämnet här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?threadid=12901&goto=newpost

Här är inläget som precis blivit postat:

***************

Nu fick jag ett svar på ditt Wrang.

Prova posta i någon av mina andra trådar?

***************

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan tror att det kommer bli rirktigt bra med din ramp skönt att ha lysrören på kedja så kan man sjustera det allt eftersom man vill ha det

Har du tänkt på det jag sa att du kan ha drosslarna på vinden för att minska värmen ovan karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Nej, jag har inte funderat mer på att ha drosslarna på vinden. Vet inte om jag vill slakta min Arcadiaramp och den andra snygga rampen.. nån "future"-ramp. =/

Skönt ha det på kedja ja, men jag kan inte justera det mer än i höjdled då det lix sitter på plats.

Har just varit iväg på Coop och handlat in virket =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på hur upphängningen skulle kunna se ut. Vad tycker ni? Blir det för skuggigt längst fram mot framrutan? Revet kommer ligga lite mer mot bakrutan så som det är tänkt nu iaf.

Dock ska det vara fritt på båda sidorna av revet.

Några andra tankar kring upphängningen?

Mvh Fredrik

post-2617-14468913258435_thumb.jpg

post-2617-14468913258687_thumb.jpg

post-2617-1446891325881_thumb.jpg

post-2617-14468913258938_thumb.jpg

post-2617-14468913259033_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då tycker det ser väldigt bra ut redan nu.

vad är det för T5 ramper du skaffat

Är fashinerad av dina 3d teckningar

Problemet är att det är RIKTIGT trångt om jag ska sätta 2 st T5ramper + MH i bredd på denna upphängningsanordning faktiskt )=

T5ramperna är några som jag köpte av en här på forumet. Det är uplight-modeller för kontorsbruk som jag kommer modda lite.

Följde med en massa vita lysrör, men har köpt 8 st Osram 67 som jag ska byta ut dem mot senare.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tänkte något sånt här?

Satt faktiskt och planerade lite enligt denna. Enda nackdelen är att då kan jag inte höja och sänka denna ramp, men det kanske jag inte kommer behöva göra sen heller?

Då blir det en fast installation där.

Något tips på vart jag kan montera mina 2 st Deltec 39W UVC sen då jag får tag i dem?

Mvh Fredrik

post-2617-14468913261823_thumb.jpg

post-2617-14468913261952_thumb.jpg

post-2617-14468913262134_thumb.jpg

post-2617-14468913262293_thumb.jpg

post-2617-1446891326238_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att det är RIKTIGT trångt om jag ska sätta 2 st T5ramper + MH i bredd på denna upphängningsanordning faktiskt )=

Får man komma med ett lösningsförslag?

Kika in här: länk

Med 17x17cm har du gott om utrymme och kan med lätthet sätta upp 4st på rad där istället för 3st stora klumpiga armaturer. Värmen lär göra sitt till med armaturer också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar den där då? Och vad blir totalkostnaden för mig för:2 st 250W och 1 st 400W ?

Sätter man reaktorn/drosseln/den som förser med strömmen utanför?

Shit. Jag är tydligen lite trött.

I mitt exempel var det frågan om 150W, du vill ju köra 250/400.

Dom kör med Fc2-socklar vilket bygghalogen inte är berikad med...

I ditt fall skulle det vara fördelaktigt att gå mot E40-sockel i så fall, som dels har en aningens billigare lampor, men du förflyttar en del av värmen (drosseln!) från armaturen. Läs tidigare i den tråden gällande Coralvue Spiderlight-reflektor, sedan har dom billiga magnetiska drosslar på www.marinshop.de.

Med sådana reflektorer får du även maximal värmeavledning då dom är utan splashglass och är helt öppen.

Och ja, en av fördelarna med sånt här hemmbygge är just att flytta bort värmen från armaturen och därmed vattnet.

Jag får skriva mer imorgon så kan vi räkna på det... :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit. Jag är tydligen lite trött.

I mitt exempel var det frågan om 150W, du vill ju köra 250/400.

Dom kör med Fc2-socklar vilket bygghalogen inte är berikad med...

I ditt fall skulle det vara fördelaktigt att gå mot E40-sockel i så fall, som dels har en aningens billigare lampor, men du förflyttar en del av värmen (drosseln!) från armaturen. Läs tidigare i den tråden gällande Coralvue Spiderlight-reflektor, sedan har dom billiga magnetiska drosslar på www.marinshop.de.

Med sådana reflektorer får du även maximal värmeavledning då dom är utan splashglass och är helt öppen.

Och ja, en av fördelarna med sånt här hemmbygge är just att flytta bort värmen från armaturen och därmed vattnet.

Jag får skriva mer imorgon så kan vi räkna på det... :snurrig:

Ääh. Jag tar det nu istället:

3st CoralVue Spiderlight reflektor, 49,66€/st

3st E40-sockel, 10,82€/st

3st Drossel 400W, 39,90€/st

3st Ignitor 70-400W, 19,98€/st

+diverse kablar

Summa: 361,08€ exkl frakt från England och Tyskland.

Eventuellt kan du köra med semi-elektroniska drosslar från Swedish Grow System med integrerad tändare, 555:-/st... Lite billigare än järndrosslarna från Tyskland. I så fall är det bara reflektorn du behöver handla utomlands.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar den där då? Och vad blir totalkostnaden för mig för:

2 st 250W och 1 st 400W ?

Sätter man reaktorn/drosseln/den som förser med strömmen utanför?

Den 400w lampan som du har , dom har ja 4st av , den reflekton som sitter i den kan du kasta tycker ja så dålig är den ,tycker du ska köra på en ny reflektor typ dena http://www.swedish-growsystems.se/main.html ArtikelNr 10126 ja har även fri lakt drosen från lampan

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...