Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur har du tänkt att göra för att kunna ställa in luftflödet i durson ?? Jag antar att det röda ska limmas tätt där de går upp igenom toppen. Annars ser jag inga problem med denna lösningen. Ska du sätta en låda runt "hela paketet" och ha som överrinning ??

Saknar lite å limma å bygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luftflödet i durson tänkte jag ställa genom att borra hål i locket och "vrida" på detta för att få rätt luftmängd. =)

Locket kommer således att placeras ovan ytan.

Det röda röret limmas tätt japp.

Ska ha en glasbox / låda runt det hela. Så båre durso och allt är inne i en egen låda så att säga.

Däremot så kommer min "snabel" att vara böjd 90 grader runt där i kröken så den inte sticker så långt ut.

Kan se om jag trixar fram det hela i 3D sen så man får en bättre uppfattning om hur det kan tänkas se ut.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om du limmar fast det röda där de går igenom locket som du tänkt borra hål i hur ska du då kunna vrida på locket ? kanske sätta ett rör i hålet du borrat å sätta en liten kran du kan ställa luftflöde med.

Kanske om jag borrar och sätter dit en luftslang där med lite silicon. Typ en sån som man har till luftpumpar.

Och sen sätter man dit en enkel kran på den slangen som man styr nivån i durson med. Hmm.

Det borde kanske fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja där trilla en femöring ner :-) Skulle rekommendera dej o ta pvc rör istället för slang så e de både lättare å få tätt och så slipper den böja sej å hamna under vattenytan. Ser lite proffsigare ut med. Eheim har väldigt bra kranar du kan sätta på röret då e de lätt att få till det sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry!

Jag måste tyvärr göra dig besviken då jag själv byggt variant av denna durson. Du kommer inte få den att fungera om du inte har luftinsläpp i det övre horisontella PVC röret. Resultatet innebär att du får samma effekt som om du inte hade luftinsläpp alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry!

Jag måste tyvärr göra dig besviken då jag själv byggt variant av denna durson. Du kommer inte få den att fungera om du inte har luftinsläpp i det övre horisontella PVC röret. Resultatet innebär att du får samma effekt som om du inte hade luftinsläpp alls.

Du tänkte alltså på den översta horisontella delen, den just föra det slitsade röret vid durson =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tänkte alltså på den översta horisontella delen, den just föra det slitsade röret vid durson =)

Jag menar där jag pekar ut på skissen. Jag fick problem med att min standpip inte funkade då den var byggt ungefär som din. Jag borrade ett litet hål där skissen visar och då började den fungera igen!

post-2171-1446891317966_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, då har bygget börjat.

Någon som vet hur tjockt glas man behöver för ytavrinningsboxen? Den ska gå ända ned till botten på akvariet (bestämt det nu iaf). Räcker 4 mm glas för en box på 25x20 cm ungefär? Den blir ca 60 cm hög, vattenytan 65cm.

Tror det är 4 mm som jag har i täckglasen och tänkte be glasmästaren skära till dem i rätt storlek åt mig :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker som så att tycker på insidan bör ju vara i princip lika stort som på utsidan iom att det är lika höga vattennivåer och därmed lika stort tryck?

Men om man nu tömmer hela ytavrinningskammaren så bör trycket också då öka?

Fast då är det 25 cm rutor i glastabellen som gäller.. =) hmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om denna upphängningsram som ska hänga från 4 st krokar (fästa i reglarna i taket).

Det är 4 st T5ramper (inte speciellt tunga) plus 3 st metallhalogen som ska upp i taket och hänga ovanför akvariet.

Ska jag göra en separat upphängning för MHn, eller ska jag sätta upp även dessa två i min konstruktion för T5orna?

Nivån, hur högt T5ramperna ska hänga ovanför akvariet kommer att justeras genom vilken krok jag hänger upp dem i kättingen.

Mvh Fredrik

post-2617-14468913220488_thumb.jpg

post-2617-14468913220605_thumb.jpg

post-2617-14468913220712_thumb.jpg

post-2617-14468913220825_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir finemang med en träram som du ritat in där. Däremot skulle jag inte våga mig på att använda trä för uppfästning av MH:n då dom blir väldigt varma.

Ta en U-balk i aluminium i djupled som förankrar MH armaturerna ovanpå träramen.

*suck*

Med din skiss märker jag redan att det kliar i planeringsfingrarna för mitt 720L...

Min senaste giv är 3x150 + 2x250 MH och komplettering med T5/T8 för actinic. Det känns som att du skulle kunna klämma dit fler ljuskällor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Vad spelar det för roll om MHn / armaturen blir extremt varm? Dem kommer fortfarande vara minst 10-15 cm från ev virke :)

Se upphängningen som Jörgen gjort så förstår du ungefär hur jag tänkt.

Jag kommer nog inte klämma dit mer ljuskällor pga ekonomi och värme just nu. =)¨

Tror att du kanske tänkte att jag skulle fästa MH-armaturerna pall mot en träregel som går ovanför ramen så att säga?

Det kommer bli kedjeupphängning på MHarmaturerna också, med 10-15 cm luftspalt ovanför mot träregeln =)

Du kommer ha mkt ljus i ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde i min enfald att dina MH sitter dikt mot något fäste, typ balk eller liknande. Har du en pendelwire så hänger dom ju fritt från sånt som mår dåligt av värme.

Jag är oerhört kluven till hur jag ska lösa mina ljuskällor, vilket reflekteras i andra trådar. =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt tätt mot MHarmaturen vågar jag inte sätta något då den blir grymt het :/

Jo, jag har följt trådarna lite löst.. T5 eller MH.

Varför inte 3x400W? ;)

Blir det för stora "glapp" mellan ljuskällorna då tycker du?

Tyckte belysningen 2 st 250W såg fint ut i Jörgens kar. Kör du med 3 st 250W i ditt kar så ser det nog lika bra ut?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...