Gå till innehåll

Liten lätt tryckare?


pimo

Rekommenderade inlägg

Håller på att starta upp mitt första saltkar, är 50x50x40 cm stort.

Tänkte först ha 2-3 clowner i det, men nu funderar jag på att skaffat nått annat istället.

Har kollat på tryckarfiskar, tycker dom är grymmt snygga, men stora dock, finns det någon "dvärgtryckare" eller liknande som man skulle kunna ha i mitt kar?

Om inte tar jag gärna emot förslag på fiskar som liknar tryckare i kroppsformen som skulle passa i mitt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta tryckarna blir ganska stora med tiden och ditt akvarium räcker tyvärr inte till. Om du skaffar en större burk så kan jag rekomendera Odunus Niger, min var den bästa fisk jag haft. Väldigt social och trevlig och hade en massa egenheter för sig. Odunus tillhör de som räknas som "fredliga" i akvariet. Kanske inte den vackraste fisken men väldigt speciell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa dig ett kar som är minst 2m långt om du vill ha tryckare. det finns inga dvärgtryckare utan de blir alla runt 50cm och mer i naturen. De är tuffa och aggressiva. O.niger är en lugnare art men den backar inte utan kan bli jäkligt arg om någon moppsar upp sig. Stora tryckare knippsar lätt av ett finger och elsladdar, doppvärmare måste man skydda, de kan också flytta på stora stenar och på det sättet arrangera om hela karet. De älskar sjöborrar,snäckor,krabbor,hummrar och övriga lägre djur. de äter inte korall men de behöver slipa ner sina tänder och då biter de i allt och en korall knippsar de av utan problem. När de är små är de snälla och beskedliga men de blir snart stora och budusa men trots allt är de nog bland de mest intressanta fiskarna som finns, helt underbara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crille kan du skriva lite om din Xanthichthys auromarginatus? har du lägre djur i karet? musslor,sjöborrar, räkor?

Är själv intresserad av att ha en tryckare men har avskrivit dem helt pga deras rykte att vara aggressiva och äta lägre djur...

Nu har jag dragit alla tryckare över en kam här, nyfiken på dina erfarenheter om just denna arten.

Hur är den mot de övriga fiskarna du har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu ar jag inte haft den så länge,men först av allt så har den mycket mindre mun,än andra arter,räkor krabbor rör den ej,den vill helst gå vid ytan och fånga mat,annars

är den pigg och nyfiken.jag har kirurger kejsare drakfisk mandariner gylta pyjamas-kardinaler och det är lugnt,den räknas ofta som revsäker med försiktighet i usa!den ska

kunna bli 30cm i naturen,det finns tydiga skillnader på hona hane.ska funka med en hane och flera honor.bara att hålla tummarna att den håller sig lugn nu.

svårt att rekomendera,men cool firre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där på bild 2 och 4 ser ut som en Titan-tryckare(Balistoides viridescens). Den är en riktig elaking som jag stött på i Röda havet. Finns ofta på dykvänliga djup. Personligen tycker jag det är den mest opålitliga av alla fiskar jag mött. Mycket aggresiv och bet en stor bit ur min parkamrats fena när han p.g.a. dålig uppmärksamhet kom för nära.

Sägs bevaka ett territorium som ser ut som en strut med spetsen nere vid botten och toppen vid ytan och man ska ta hänsyn till det vid förbisimmning. Jag vet inte om detta är sant eller bara en skröna men jag har inte provat att utmana den skrönan efter den där incidenten med polarns fena för det var ju rena turen att det var fenan och inte något annat som rök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer att det är Titan Trigger. Visst kan de vara lite aggresiva, men så länge man håller sig på behörigt avstånd så är det ingen större fara. Man ska ju så klart inte utmana ödet och tro att man kan klappa fisken, men man behöver inte göra helt om när man får syn på den iheller. :)

Har kommit i kontakt med flera individer under mina dykturer och ingen har visat en överdriven aggresion mot mig eller någon av de jag dykt med. Däremot var det en speciell Titan som de varnade för när jag var på Maldiverna, men vi dök aldrig där den skulle hålla till. Så det gäller att ha respekt för dessa fiskar, de har stora tänder. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på fiskar nu och upptäckte att han på amazon måste hört fel, fisken jag menade var ingen tryckare utan en kulfisk liknande denna http://a1272.g.akamai.net/7/1272/1121/20011219223150/www.liveaquaria.com/images/products/large/pw73538saddlevalentini_puff.jpg

Går det att ha en liten kulfisk tillsammans med clowner eller blir dom mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har ett 100l kar så blir man rätt så begränsad när det gäller fiskar så om du vill ha tryckare och puffers mm så får du nog tänka på ett större kar. Du kan ju ha ett par clowner en och annan gobi, en gramma loreto skulle också funka till ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...