Gå till innehåll

Låg kh Hög Ca


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Har för mig att jag läste en tråd om en som hade ett liknande problem, men kan tyvärr inte hitta den.

Salt 1.023

Ph 8.0

Nitrit 0

Nitrat 0

Kh 6.2 !! (salifert)

Ca 580 !! (sera)

Kh har gått ner stadigt dom senaste 2 veckorna från 10 till nuvarande 6,2. (Trots tillsats av bikarbonat). Senaste 2 dagar har det gått ner från 6,7 - 6,2

Ca sköt i höjden på 2 dagar från 460 - 580!!!

Uppenbarligen har jag något i karet som drar ner mitt KH och höjer Ca.

Visserligen har jag egen tillverkad sten, men har inte haft problem med värdena innan, förutom att jag fått hålla Kh uppe med bikarbonat. Ca har hållit sig mellan 440-460 innan.

Trots att jag tillsätter bikarbonater vill inte Kh gå upp, tillsätter bikarbonatet i osmosvattnet som jag har till autopåfyllningen. Detta vatten har ett högt Kh, säkerligen över 50. Dunstar ca 5L/v.Tillsätter inga andra kemikalier.

Karet är startat för 4 veckor sedan.

Någon som kan ha en ide vad jag kan göra för att stabilisera värdena igen?

Kanke börja blanda kalkvatten eller buffertlösning med Natriumkarbonat och NatriumBikarbonat istället?

Har inget Magnesiumtest, skall iförskaffas imorron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kolla först Ca med ett annat test (salifert eller tropic marine)

Du kan få "falska mätningar" om du mäter för tätt inpå buffring, men om Ca stämmer utan tillsatser så skulle jag nog också misstänka den hemgjorda stenen

buffra med natriumcarbonat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cementen jag använde är vanligt byggcement, märke kommer jag inte ihåg. Blandade detta med 1 del cement och 4 delar snäckskal. lät härda i ett dygn täckt med fuktiga snäckskal. Därefter fick stenen ligga under rinnande vatten i ca 1v, sedan låg dom ett par veckor i sötvatten med ättiksyra för att dra ner ph:t, när ph inte gick upp längre fick stenen ligga i sötvatten ytterligare ett par veckor för att se att ph inte ändrades.

Nytt ca test iförskaffat.

Ph 8.0

Kh 8.0

Ca 660!!!

Kh buffrade jag imorse ett par timmar innan jag testade CA.

Passaade på att inhandla lite mer bikarbonat och natriumkarbonat.

Tänkte börja med en blandning av 1 del natriumkarbonat och 5 delar bikarbonat.

Fågan är bara om jag ska blanda en mättad lösning av detta eller kan jag blanda 1msk natriumkarbonat och 5msk bikarbonat i en 1½liters petflaska, Och dosera detta i små mängder i karet?

Naturligtvis glömde jag Mg testet på hyllan i butiken :smiley13: Får se om jag hinner inhandla detta senare ikväll.

Tack får länkarna det var precis vad jag letade efter.

Tillägg:

Hittade inlägg i en anna tråd.

Om du har kalkvatten hemma är faktiskt det lättaste att tillsätta kalkvatten för att få upp pH. Samtidigt fäller det ut kalk på stenar och sand så Ca - värdet kommer att minska.

Jag tror det vore tryggare om du skaffar Salifert pH - test. Det har en annan kemisk uppbyggnad än de flesta andra så färgomslaget sker på ett mindre pH - intervall. Det blir alltså lättare att få en nogrann avläsning.

Tyvärr kan man inte blanda kalkvatten med salt för då blir det grumligt utan tillsatserna måste göras separat.

Ska jag köra kalkvatten istället kanske?

Dock är det ju inte Ph:t som är mitt problem just nu, kanske på låga kanten men inget alarmerande. direkt.

Hittde detta med:

If alkalinity were less than 4 meq/L (11 dKH), I would advise correcting this problem by adding an alkalinity supplement until you have moved into the target zone. For systems with a pH of 8.2 or above, baking soda (sodium bicarbonate) is a good choice. For systems with a pH below 8.2, washing soda (sodium carbonate) is a good choice (though use some baking soda too if the correction is a large one and the pH gets too high; that is, above pH 8.5 or so).

Här menar han på att man kan endast tillsätta natriumkarbonat i vatten med lägre ph än 8.2. Kh är ju inte så jättelågt i karet. Tycker ni det kan vara något för mig att prova?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina problem beror solklart på din hemtillverkade sten, du måste ta bort den. /Per

Bara så att man lär sig lite. Vad kan det vara i cementen som påverkar KH. Själv hade jag problem med KH när jag fick för hög magnesiumhalt. Efter att ha bytt metod med magnesium på ett annat sätt i kalkreaktorn fick jag normala värden igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara så att man lär sig lite. Vad kan det vara i cementen som påverkar KH. Själv hade jag problem med KH när jag fick för hög magnesiumhalt. Efter att ha bytt metod med magnesium på ett annat sätt i kalkreaktorn fick jag normala värden igen.

Funderade på detta med, men efter lite eftertanke så kom jag fram till att det måste vara så att kh påverkas indirekt av kalkhalten i snäckskalen jag blandat i. Det innebär ju att jag måste få kalken att fälla ut så att ca halten sänks. Ni proffs får gärna rätta mig om jag har fel. Frågan är bara hur jag ska få det att fälla ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara så att man lär sig lite. Vad kan det vara i cementen som påverkar KH. Själv hade jag problem med KH när jag fick för hög magnesiumhalt. Efter att ha bytt metod med magnesium på ett annat sätt i kalkreaktorn fick jag normala värden igen.

Hej

Påverkan är troligtvis indirekt. Betongen fäller ut kalcium, troligtvis i form av kalciumhydroxid. Kalciumhalten blir högre än jämnvikten mellan kalcium och karbonat. Överskottskalciumet binder sig i karbonat till kalciumkarbonat. Mer kalcium kommer ut från källan men ingen ny karbonat så KH kommer att falla. Enda kruxet med detta är att om det är kalciumhydroxid som kommer från källan (stenen) så borde pH stiga (Hydroxidjoner kommer med ut tillsammans med kalciumet). Nu har Da Trucka pH 8,2 vilket verkar motsäga detta. Jag tror dock att pH höjningen (av hydroxiden) maskeras av hans bikarbonattillsättning (bikarbonat i pH högre än 7,8

s ä n k e r pH). Jag skulle fortsätta att sätta dit bikarbonat men hålla utkik på pH. När pH börjar sjunka mot 7,8 bör det betyda att ingen mer hydroxid (och därmed ingen mer kalcium kommer ut i karet). Problemet är troligtvis stenen och det kan ta lång tid att laka ut.

MVH Lasse

EDIT: Capote, ditt problem med för hög magnesiumhalt beror troligtvis på samma princip men i detta fall är det magnesiumkarbonat som fälls ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Påverkan är troligtvis indirekt. Betongen fäller ut kalcium, troligtvis i form av kalciumhydroxid. Kalciumhalten blir högre än jämnvikten mellan kalcium och karbonat. Överskottskalciumet binder sig i karbonat till kalciumkarbonat. Mer kalcium kommer ut från källan men ingen ny karbonat så KH kommer att falla. Enda kruxet med detta är att om det är kalciumhydroxid som kommer från källan (stenen) så borde pH stiga (Hydroxidjoner kommer med ut tillsammans med kalciumet). Nu har Da Trucka pH 8,2 vilket verkar motsäga detta. Jag tror dock att pH höjningen (av hydroxiden) maskeras av hans bikarbonattillsättning (bikarbonat i pH högre än 7,8

s ä n k e r pH). Jag skulle fortsätta att sätta dit bikarbonat men hålla utkik på pH. När pH börjar sjunka mot 7,8 bör det betyda att ingen mer hydroxid (och därmed ingen mer kalcium kommer ut i karet). Problemet är troligtvis stenen och det kan ta lång tid att laka ut.

MVH Lasse

EDIT: Capote, ditt problem med för hög magnesiumhalt beror troligtvis på samma princip men i detta fall är det magnesiumkarbonat som fälls ut.

Ah.

Då har man lärt sig ngt idag igen.

Men mitt ph ligger på 8.0, har gått ner från 8.6 sedan start för ca 4v sedan.

Bör jag då tillsätta andast natriumkarbonat eller ska jag köra blandning med natriunbikarbonat oxå eftersom kh förbrukas så snabbt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att betongen läcker kalciumhudroxid tycker jag verkar konstigt som förklaring. Det blir ju samma som att tillsätta kalkvatten, mao Ca(OH)2 + 2CO2 -> Ca++ + 2HCO3-

Detta är ju tom föreslaget sätt att korrigera låg alk hög Ca problematiken. Betongen är ju hursomhelst en trolig kalkkälla. pH sänkning i substratet som frigör Kalciumfostfat eller nått annat obalanserat kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att betongen läcker kalciumhudroxid tycker jag verkar konstigt som förklaring. Det blir ju samma som att tillsätta kalkvatten, mao Ca(OH)2 + 2CO2 -> Ca++ + 2HCO3-

Detta är ju tom föreslaget sätt att korrigera låg alk hög Ca problematiken. Betongen är ju hursomhelst en trolig kalkkälla. pH sänkning i substratet som frigör Kalciumfostfat eller nått annat obalanserat kanske?

Betongen är ju fast - det betyder ju att om den läcker kalcium så måste motsvarande negativa jon följa eller hur? Har du något annat förslag till hur kalciumet kommer ut? Kalciumhydroxid är det enda jag kan komma på. Jag resonerar på följande sätt, jag vet inte om det är riktigt eller ej:

Kalkvatten tillsätts när kalciumhalten ligger u n d e r aktuell mättnadsnivå (vilken den är kan variera beroende på andra faktorer, magnesiumnivån exempelvis) - då kommer pH höjningen orsakad av hydroxidjonerna driva karbonatbuffringssystemet åt höger och koldioxid går mot bikarbonat och karbonat, ny koldioxid kommer från luften som går vidare osv. Denna process är i sig pH sänkande men alkanitetshöjande. När kalciumhalten överstiger aktuell mättnadsnivå kommer överbliven kalcium att fälla ut till kalksten med hjälp av karbonaten. Denna process är också pH-sänkande. Vandringen koldioxid - bikarbonat - karbonat är pH beroende och reglerar på så sätt sig självt. Den kommer i jämnvikt och vid någon punkt kommer mängden förbrukad karbonat (från kalkfällningen) överstiga mängden tillförd karbonat (från luftens koldioxid) och du får en alkanitetssäkning (minskat KH). Kompenserar du detta med tillsättning av bikarbonat så får du ytterligare en pH sänkande effekt (i pH över 7,8). I Da truckas fall tror jag att hydroxidjonerna har balanserat den pH sänkande effekten av tillsättningen av bikarbonat. Det är möjligt att en magnesiumtillsatts kan stabillisera hans system eftersom kalciumet löslighet delvis bestämms av magnesiumnivån. Du bör mäta magnesiumnivån i alla fall Da Trucka. Är den under 1400 bör du nog dra upp den.

Min slutsats är att visst kan du få Da Truckas effekt av att det läcker kalciumhydroxid men jag är inte "gift"säker på det. Andra ideer är välkomna. Hoppas du ursäktar Da Trucka att jag viker ut lite.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pytsade i ett glas osmosvatten med en tesked natriumkarbonat, nu är värdena på väg åt rätt håll.

ph 8.3

kh 8.0

Brydde mig inte om ca eftersom det förmodligen kommer dröja ett tag innan man ser effekten av karbonaterna, eller?

Testade ifs vattnet en ½timme efter buffring.

Nästa steg blir väl at räkna ut hur mycket karbonater som behövs för att hålla värdena uppe.

Blandningen 1:5 borde väl bli bra.

Frågan är bara om jag kan blanda i dessa direkt i påfyllnings vattnet för autopåfyllningen av osmos? Och hur mycket? Finns det någon bra blandning som jag kan utgå ifrån och sedan justera detta?

Dunken är på 25L, brukar bara fylla upp den till 20L.

Hur mycket natriumkarbonat/bikarbonat kan tänkas behövas till 20L vatten?

Har en avdunstning på ca 5L/v.

Hur farligt kan det vara om man överdoserar? (har ju inga djur än, förutom det som kom med stenen).

Någon som har en pall bikarbonat att sälja, verkar som det kommer gå åt en del;)

//Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är betydligt smartare att kasta ut stenen, misstänker att du annars fortfarande har samma problem om ett halvår.

Sen får jag intrycket av att du häller i buffer och sen mäter nån timme senare - tror inte den metoden ger nåt vidare exakta mätningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är betydligt smartare att kasta ut stenen, misstänker att du annars fortfarande har samma problem om ett halvår.

Sen får jag intrycket av att du häller i buffer och sen mäter nån timme senare - tror inte den metoden ger nåt vidare exakta mätningar.

mm...

Fuderar på å slänga stenen med, får se om ett par veckor.

Nästa test blir inte förrän imorron, får väl se vad et visar då, troligtvis helt andra värden.

Hur lång tid mellan buffring o test rekommenderar ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pytsade i ett glas osmosvatten med en tesked natriumkarbonat, nu är värdena på väg åt rätt håll.

ph 8.3

kh 8.0

Brydde mig inte om ca eftersom det förmodligen kommer dröja ett tag innan man ser effekten av karbonaterna, eller?

Testade ifs vattnet en ½timme efter buffring.

Nästa steg blir väl at räkna ut hur mycket karbonater som behövs för att hålla värdena uppe.

Blandningen 1:5 borde väl bli bra.

Frågan är bara om jag kan blanda i dessa direkt i påfyllnings vattnet för autopåfyllningen av osmos? Och hur mycket? Finns det någon bra blandning som jag kan utgå ifrån och sedan justera detta?

Dunken är på 25L, brukar bara fylla upp den till 20L.

Hur mycket natriumkarbonat/bikarbonat kan tänkas behövas till 20L vatten?

Har en avdunstning på ca 5L/v.

Hur farligt kan det vara om man överdoserar? (har ju inga djur än, förutom det som kom med stenen).

Någon som har en pall bikarbonat att sälja, verkar som det kommer gå åt en del;)

//Marko

I den länk jag nämnde tidigare har jag för mig att Ingvar gav ett förslag på blandning av Bikarbonat och natriumkarbonat som han användt i flera år.

Appropå bikarbonat - vet inte hur det är nu men man kunde för köpa 25 kilos säckar i den färgaffär som ligger i triangeln där Landsvägsgatan och Linnegatan möts till ett billigt pris (livsmedelsklassat räcker).

Det är väl pH:t som du skall kolla. Tar du bara natriumkarbonat (som pH höjer) kan det ju skena om jag har rätt i att det läcker kalciumhydroxid. Själv skulle jag nog använda Ingvars blandning eller bara bikarbonat. Går det ner för mycket under 7,8 är det kanske dags att höja med natriumkarbonat men 7,8 är ingen fara men 9 kan vara problem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...