gladiator Postat 27 januari 2007 Författare Postat 27 januari 2007 Här kommer lite nya värden :Nitrit= 0nitrat=0,25ph=8amoniak=<0,25salt= 1,025 temp=26,5 CDet ser ju bra ut fortfarande, tycker jag !Skulle vilja suga upp grus och rester från ls:n som ligger på botten, är det för tidigt med ett vatten byte på ca 10 % ? karet har vart igång med ls ca 3,5 vecka.Ett alternativ är att suga upp grus m.m. till en hink sedan hälla tillbaks det gamla vattnet när smutset har lagt sig på botten. Citera
gladiator Postat 30 januari 2007 Författare Postat 30 januari 2007 Ska åka och handla en städpatrull, vilka olika sniglar m.m. ska jag leta efter ?Tänkte köpa 2 st Clowner oxå. Har lånat en "sjöborre" av Richard, nu e han på väg upp för ett stort hinder.....Lite bilder på mina nya invånare... Citera
Sillen Postat 30 januari 2007 Postat 30 januari 2007 Sacrophytonen har slagit ut vackert nu! Jag tycker du ska ha flera sorters sniglar. Jag skulle börja med både turbo och astrea. Kolla bara så han har hemma för jag tror det var dåligt där i dag! Citera
gladiator Postat 30 januari 2007 Författare Postat 30 januari 2007 Sacrophytonen var hängig i nästan 2 dagar(se kort), inga spröt den bara hängde.Idag (se kort) ser den helt grym ut,den lyser så otroligt vackert.Om det är någon som vill sälja en Sacrophyton fast i rosa/ eller någon annan färg så är jag intresserad....Ringer nog Leif(triton) innan jag åker dit så det finns lite sniglar m.m hemma. Citera
gladiator Postat 31 januari 2007 Författare Postat 31 januari 2007 Om det är någon som vill sälja av lite sniglar så är jag intresserad. Gärna i trakterna av Enköping, Uppsala,Västerås, Stockholm... Citera
Sillen Postat 1 februari 2007 Postat 1 februari 2007 Jag blev lite nyfiken att läsa lite om den vitbröstade efter vårt samtal föärut i dag. Skickar med ett par länkar jag hittade här.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11832&highlight=vitbr%F6stad+kirurghttps://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=32http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=1257&genusname=Acanthurus&speciesname=leucosternonDet finns massor av information där ute! Citera
gladiator Postat 1 februari 2007 Författare Postat 1 februari 2007 Idag har jag köpt en massa sniglar(turbo) köpte oxå 2 st Clowner.Såg en otroligt fin kirurg, och tänkte höra om den kan gå ihop med imperator som jag har tänkt skaffa till mitt kar (senare).Powder blue (Acanthurus leucosternon). Se bild..Har läst lite om den och verkar som man skall bara ha en av samma sort, som nybörjare (som jag) är denna fisk för svår att börja med ? (efter Clownerna)Tack för råd, vill inte börja med fel fiskar. Citera
jens karlskrona Postat 1 februari 2007 Postat 1 februari 2007 A leucosternon är mycket känslig för prick och kräver ett väl inkört akvarium.Alla i Acanthurus-släktet är oxå väldigt aggresiva och dominanta så har du planer på flera kirurger så släpp i denna sist eller samtidigt som dom andra.Fast som sagt när det är väldigt inkört och ett välgött exemplar som äter bra och inte är för liten. Citera
gladiator Postat 2 februari 2007 Författare Postat 2 februari 2007 Får nog vänta ett tag, innan jag kan köpa Powder blue fisken.Tips på någon annan kirurg som är lämplig i uppstarten ? Citera
Sillen Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 Jag rekomenderar ju Zebrasomas då de ofta är bra på alger. Sen måste man ju även med dem läsa på så att det inte blir fel i framtiden. Citera
gladiator Postat 3 februari 2007 Författare Postat 3 februari 2007 Mitt knackande ljud har försvunnit, det knackade hela nätterna förut.Nu är det knäppt tyst.Är ju jättebra, för jag har trott att det var en manta. Kan jag ha haft sådan tur att mantan har dött eller ?Trodde jag hade köpt turbo sniglar men det var nog Astrea sniglar och verkar inte som dom kan vända sig själva. Vänder några varje dag.Sjöborren som jag har lånat bar omkring med 3 st sniglar, såg riktigt roligt ut. nu har jag lyft ner dom så dom får göra lite nytta istället för att glida på sjöborren.Mina Clowner verkar trivas dom har ju det riktigt bra i 750 l för sig helt själva...Köper gärna turbo sniglar om någon vill sälja av några !!! Citera
gladiator Postat 4 februari 2007 Författare Postat 4 februari 2007 Här kommer lite nya värden :Nitrit= 0nitrat=0,25amoniak=<0,25salt= 1,024 temp=27,0 CKaret har gått 5 veckor med ls på onsdag, belysning är på 5 h/dygn.Nitrit/nitrat toppen verkar inte komma, mina sniglar har rensat karet från dem algerna jag hade. Grymt effektiva sniglar...... :-) Citera
Sillen Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 Tjusigt!Nu ska du bara få sanden att ligga kvar på hela botten. Jag skulle prova lägga ut några stener lite här och var som binder sanden! Jag har ju inte sand som du vet så andra får gärna lämna tips! Citera
artemia Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 Oj va snyggt! Tycker om inredningen i ditt kar. Liknar mitt Jag kommer på besök någon dag. Det där vill jag se live!!! Tar med mig Echinophyllian. Citera
Sillen Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 Satu!Jag som sett era båda kar tycker båda är vackra men tycker inte de är så lika. Säg till när du åker till Johan så tittar jag kanske förbi jag med, om jag får för Johan alltså. Citera
gladiator Postat 5 februari 2007 Författare Postat 5 februari 2007 Såklart ni ska komma !Satu, vill gärna se ditt kar live oxå. Har tittat på din hemsida och karet ser riktigt snyggt ut ! Citera
Sillen Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 Nu är jag orolig! Du har nu haft fisk i flera dagar utan att berätta det här med lite bilder! SKÄMS! Kommer och tar en titt istället men övriga har så långt! Citera
gladiator Postat 10 februari 2007 Författare Postat 10 februari 2007 Jonas, har inte kunnat tagit några bilder. Min Kirurg "Zebrasoma veliferum" har inte velat komma fram, han har surat bakom revet i flera dagar. Igår kom han fram för första gången men har inte hunnit tagit något kort.Sedan köpte jag oxå 2 st Clowner "svarta" och en putsar räka. Trodde Clown paren skulle börja slåss om revir, men så har det inte blivit. Dom sover tillsammans och leker tillsammans hela dagarna, inget av paren har boatt insig på någon mjukis.vad tycker clowner om för mjukisar att boa in sig i ?Tänkte jag skulle köpa någon sort idag, så tack för snabba svar innan bilen rullar.// Johan Citera
Henrik.Å Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 mina clowner tog en sarcophyton som bostad, den varianten som har längre böljande tentakler.... heter den nåt i stil med elefantöra kanske? Citera
Sillen Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 Det kan dessutom ta ett tag innan de hittar det de vill bo i. Mina hittade det inte förren nya clowner kom ner i karet och visade på ett nytt bättre ställe.Jag tycker det är roligare att de bor i en mjukis än i ett hörn men det är inget att oroa sig för om de inte gör det. Citera
gladiator Postat 10 februari 2007 Författare Postat 10 februari 2007 Lite nya bilder !Var till Triton idag och köpte några nya mjukisar och en pepparmints räka, riktigt roligt.... Citera
gladiator Postat 17 februari 2007 Författare Postat 17 februari 2007 Idag hade vi en liten träff i Enköping, Satu tog några foton som jag tänkte lägga ut.Det var trevligt att träffas och ser fram emot att komma och hälsa på i V-ås. Citera
artemia Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 En Västerås träff blir det säkert, det kan du lita på Johan. Jag tackar en gång till för en trevlig träff och hoppas allt går bara bra med ditt nya akvariet. Jag får visst komma någon gång och hälsa på Echinophyllian Var glad när jag hörde att den stortrivs i sitt nya hem. Citera
gladiator Postat 10 mars 2007 Författare Postat 10 mars 2007 Tänkte lägga ut kort på min ormsjöstjärna, köpte denna för några veckor sedan.Första gången den var ute och vi hann precis ta några kort....Affären lovade att den inte skulle kunna skada mina fiskar m.m. Tror nu inte att detta stämmer efter att läst och hört att den gröna ormsjöstjärnan kan äta fiskar.Kommer att låta den vara kvar i karet tills den tar en fisk,den är ju barnens favorit. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.