Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer lite nya bilder.

Var och köpte ett nät på Coop Forum här i Umeå och satte upp det runt min ytavrinningsbox för att bygga upp revet kring denna.

Har även siliconat fast nätet lite längst upp så inga fiskar sen ska komma åt att trilla ned mellan. Kommer silicona fast på mer ställen sen.

Har även limmat sumpen nu så den är klappad och klar.

Fortsätter sen ikväll med att limma fast våtrumsmattan och i morgon ska skenor och rullupphängningen till överdelen hämtas ut =)

post-2617-14468913346301_thumb.jpg

post-2617-1446891334651_thumb.jpg

post-2617-14468913346686_thumb.jpg

post-2617-14468913346871_thumb.jpg

post-2617-14468913347049_thumb.jpg

post-2617-14468913347217_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det tänkte jag oxå och med kammarna på insidan av glaset är väl risken att vattnet kommer att "droppa" istället för att rinna ner i ytavrinningen?

Jag har inte riktigt hängt med i sump diskussionerna, men ska vattnet från refugiet rinna över den lite lutande skivan till vänster på bilden? Är det inte rätt stor risk att det blir bubblor vid ytnerslaget (det är ju ett ganska långt fall) som sedan smiter med runt hörnan och med upp i returen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon: Om du följt min tråd tidigare så vet du hur jag löst rördragningen i ytavrinningskammaren =)

MattiasN: Jag vet inte om det kommer droppa eller rinna. Det återstår att se då jag testar systemet. Om det inte blir bra så får jag limma och fixa dit något som löser det helt enkelt =)

Ang det i refugiumet så kanske det kommer att bildas lite bubblor där, men det kommer inte rinna mycket vatten genom refugiumet..

Det återstår också att testa och se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon: Om du följt min tråd tidigare så vet du hur jag löst rördragningen i ytavrinningskammaren =)

jag har inte läst, bara tittat på bilder :skrattar:

så förklara gärna! jag har min böj ~6cm nedanför kammarna, och det tycker jag är gränsfall.. låter lite av vattnet som rinner över. jag har också mina kammar på insidan av boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=9821&d=1162730434

Såhär ser det ut. :)

Jag har en till böj på röret som gör att ytavrinningen hamnar längre upp. Kan höja den ytterligare om jag skulle vilja. Har dock kvar att borra ett hål och sätta dit en slang för luften där uppe så jag kan få ut luften också =)

Hänger du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorå, var ute hos Jörgen igårkväll och byggde på hans garage i dryga 3 timmar så jag hann inte med mer igår än att limma sumpen klar, samt täta ytavrinningsboxen och sötvattensdoppa mina koraller och sätta upp dem i ett nytt akvarie.

Hittade en fireworm på typ 15 cm också som går i en skål nu =)

Läste just detta. Frågan är nu hur du fick ut den ur karet? Frågade samma sak i en annan tråd just!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: Jag hade tömt hela mitt korallakvarie.. så det var bara skit kvar.. och den simmade där efter botten. Så det jag gjorde var att jag tog en matlådeburk från skafferiet och skopade upp det ringlande lilla otyget :)

Jag lärde mig nyss nya saker igen. Lasse berättade att de gör nytta i karet så länge de inte är för många. Så du får väll slänga i den igen!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lär inte gå att höra utåt, men kanske det går att höra inne i mitt datarum, även om jag har en överbyggnad på den.

Fast tanken är att det inte ska höras :)

Det tar sig bra nu! snyggt, ang ljudet så tror jag det inte ska höras så värst mycket för dig när du har gipsväggar m.m.

jag har lite problem med det nu, men jag fästade ytavrinnings röret i en regel som sitter i betong väggen och det ljudet etablerade sig för mycket kan jag säga.. det låter lite som "bakgrundsmusik" från havet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...