Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag hade nog valt "el-rör" för att bygga revkonstruktioner. Limma skarvar med silikon, fylla med sand och sedan drämma dit silikon i ändarna.

Känns lite bortkastat att slänga iväg pengar på "dyra" PVC-tryckrör som ändå inte kommer ha nytta av sina hållfasthetsegenskaper i en revkonstruktion.

Vad gäller borra i sten så var det en barnlek. Släng på en billig Clas Ohlson betongborr på maskinen och sedan kör du. Du får väldigt snabbt in tekniken och det är inte mycket jobb, lite sölande på sin höjd så se till att ha ett par plastsäckar som underlagg för slabbandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade inte 19mm borrar heller för "akvarieröret" vi byggde pelaren med, så det var att stöta på lite i sidled (typ som ett fräs-stål) tills röret gick igenom.

LS är ju väldigt poröst material, så det är bara bortkastade pengar att gå overkill... betongborrar är nästan det lite overkill, men dom håller lite bättre mot sten motför trä eller metallborrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi körde med slagfunktionen på och alla 10 stenar klarade sig... som sagt, det är poröst material och större bumlingar är ju mycket tåligare än dom "plattor" vi använde.

Men som sagt, iakta ändå försiktighet. Det kommer att spricka om man stör på för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återfanns ju i en annan tråd att VP-rör var OK för saltvattensbruk. Däremot fanns problemet med att alger växer i dom då dom släpper igenom ljus bättre än dom gråa PVC-rören som används. Det problemet uppstår då inte om man ger fanken i att vattenfylla dom, vilket åtgärdas med "ändpluggar".

Och varför man fyller dom med sand behöver jag nog inte gå in på...

Satsa på betongborren a'la cheapo du Fredrik. Framförallt, prova är aldrig fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pimo: Lyfta ur blir inga problem. Det går relativt enkelt och det kommer jag till viss del göra då jag ska borra och montera. Sedan kommer jag att fixa ihop LSen utanför i moduler som jag sedan styr i. Och övriga stenar som inte träs på PVC mm kommer jag att trixa ihop inne i karet med buntband och så =)

ramq: Där ser man ! Tack för att du fräschade upp minnet åt mig. Måste fundera på vad jag kan få tag på för sand nu bara ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Och du ska mot förmodan inte komma upp ikväll? ;)

Eller innan helgen.

Jag tror jag har lite korallgrus/sand som jag fick med då jag köpte några saltprylar beg av en i Sthlm =) Ska se hur mkt det var, men misstänker det inte var speciellt mkt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker säkert med vatten, rören i sig lär hållas nere av vikten från stenarna.

Har själv kört med el-rör och haft en New Jet i ena änden och sedan haft borrade hål i röret för att få lite cirkulation ut från stenarna som låg trädda på, på det viset samlades iget skit mellan stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt köra mina UVC genom dessa rör eventuellt. Lite beroende på. Men då kommer UVCt att dra vatten genom rören konstant och inget vatten kommer att "stå still". Inte heller kommer det att stå still inne i revet då det blir som ständig cirkulation där.

Man perforerar alla VPrör med mängder av hål så att vattnet kan sippra ut lite varstans. Detta gör man både på insug och på utblås kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft denna tanke från början för att dels kunna ta upp vattnet till UVCn från något ställe där det oftast står still och där parasiterna kan få "lä". Och detta bör ju vara även där fiskarna tar lä som är sjuka, dvs bland all LS. Bör ju vara bästa stället för ett UVC att plocka sitt vatten från?

Att man då på köpet också får cirkulation bland stenarna med hjälp av UVC-pumparna (skall ha 2 st Deltec 39W totalt sen) och kanske får ut "skräp" från ställen mellan stenarna är ju i sin tur bra.

Det blir som en cirkulation där man inte kan få direkt cirkulation annars.

Funderar på om man skall sätta gråa VP-rör där i ändarna där den plockar in och skjuter ut vattnet i ändarna då dem kommer vara synliga i revet. Dem ska vara mer beständiga mot UV-ljus, etc? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ!

Jag funderade lite på varför jag inte hör något mer från dig och ditt fantastiskta projekt Fredrik så jag surfar in och ser att ingen skrivit på sex dagar ... O j oj oj ... Vad är senaste nytt?

Brukar inte vara sån här men nog vore det roligt med lite :nya bilder: - om det har hänt ngt sedan de förra ...

Vad säger ni andra som läser denna tråd? Att bygga rev med pvc osv. - några tankar?

Önskar dig allt väl Fredrik!

Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...