Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Draedon: Jag har jagat saltet med tunze-streamarna, samt diverse PVCrör som jag har blåst luft genom så hela karet kokat. Allt saltet har då "farit runt" i karet och gjort så jag inte ens kunnat se genom det :)

Men efter ett tag har jag drivor igen..

Ska suga ut saltet, stoppa ned mina 2st 150W Jägervärmare i en hink, dra dit nå poweheads och dunka runt det ordentligt sen =)

Visste inte om jag skulle orka göra det, men antar jag måste ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha sett Pwins akvarie nu då man kikade in på guiden så får man ta sig en stor SUCK och så får man blunda lite då man kollar på sitt egna akvarie.. och drömma "Tänk tänk.. om det kunde vara lika fint som pwins".. och så öppnar man ögonen.. och.. nae.. :D

Men här kommer lite bilder från det att jag lade in stenen. Det tog ett jäkla tag och efter första vändan så sprack den ena frigolitkartongen. Det rinner vatten för fult från kartongen ned på mina handdukar på golvet (förutseende!) medan jag fotar =) Men man måste ju fota! haha..

Det tog ett bra tag, men nu har jag sorterat upp stenarna på två områden.

Till vänster är lite porösare och plattare stenar som passar bättre att ligga "ovanpå". I den högra högen så har jag lagt alla mindre stenar närmast rutan och de större runt ytavrinningskammaren.

I den vänstra delen så ligger de små stenarna närmare rutan mot mitten och mot bakrutan (ut mot vardagsrummet) placerade jag alla stenar som har kapade sidor (för att sitta på ytavrinningskammarens sidor t.ex). I mitten ovanpå så ligger mina flakstenar. Skulle gissa på att jag har ca 10 st större flakstenar på minst 20 cm i diameter. Ska fota lite "favoritstenar" sen om jag orkar.

Har dragit igång 3 st 6060 i karet nu plus två stycken mindre pumpar.

Trodde faktiskt att jag skulle svämma över ytavrinningskammaren så jag tog 3 st hinkar och passade på att suga upp det salt som samlats på botten.

Men nu visade det sig att jag inte ens var i närheten av att rinna över. Haha =)

Total missberäkning. Har fyllt på med vattnet från hinkarna, plus två dunkar osmosvatten och det fattas fortfarande minst 6-7 cm för att det ska rinna över ytavrinningskammaren :)

Plus då fylla sumpen. Måste nog slå igång osmosfiltret igen..

Kan nämna att få saltvatten i sår på händerna INTE är skönt för er som inte provat =)

Nu börjar jag att tömma akvarierna som stått i vardagsrummet. Har även flyttat mina två clowner till mitt korallkar som står på golvet framför dem andra.

På torsdag så blir jag av med 3 st av akvarierna. Puh!

Ska bli skönt få i ordning övriga lägenheten och få mer yta att jobba på =)

Har även passa på att möblera om lite i datarummet.

Håll tillgodo med bilderna!

Nu ska jag unna mig lite glass =)

post-2617-14468913392801_thumb.jpg

post-2617-1446891339298_thumb.jpg

post-2617-14468913393096_thumb.jpg

post-2617-14468913393249_thumb.jpg

post-2617-14468913393404_thumb.jpg

post-2617-1446891339355_thumb.jpg

post-2617-14468913393703_thumb.jpg

post-2617-14468913393854_thumb.jpg

post-2617-14468913394003_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jens: Plexiskivorna är inte kvar! ;) muahahah.

Jag tog ut dem innan!

Mest troligt så kilar jag förbi Savex (VVSfirman här som har rör på lager) på onsdag för att hämta upp PVCrör och börja aquascapea i "skelettform" och i datorn för att jag ska kunna vända och vrida på hur jag vill ha det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquascape-betong, vart kan man fixa den i så fall?

Jag hade faktiskt tänkt dra lite PVCrör (rör inne i rör?) för att dra insug och utblås för mina 2 st framtida UVC i de rören. Vad tror ni om den iden? Då får man både cirkulation i det, plus att UVCt suger sitt vatten från inne i revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar ta sig! :smiley20:

Har du vägarna förbi dalarna igen så har lite sps'er växt upp hos mig du kan få fraggar av ;)

Hoppsan, såg just att jag passerat och lämnat tresiffrigt antal inlägg bakom mig :D

Blir lätt så ;)

edit: herregud! jag är ju över 2000 inlägg såg jag nu! :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, du har lite att stå i ser jag...

Vår aquascapeing sträckte sig över en (bakfull) söndagseftermiddag och tog c:a 4 timmar totalt. Ingenting är ändrat efter det, förutom att vi la i c:a 15kg till på något ställe där vi kände att vi behövde fylla ut för att få plats med koraller.

Jag tror att du får helt enkelt prova dig fram om du känner att du har tid. Alla har sin smak, men det är lätt att man ställer för höga förväntningar och förväntar sig underverk. Allt går med lite tid och pengar, men i slutändan är det alltid att man hittar nya idéer och man vill göra om.

Vad jag försöker säga är att bara tipsa dig om att lägga det på en för dig rimlig nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...