Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

Fredrik, det kommer bli mäktigt kul att följa detta projekt!

Ser riktigt nice ut än så länge, så se till att styra upp rikligt med bilder under färdens gång :)

Keep it up!

Ps. såg härligt ut med doppet? funderar själv på ett dopp i mitt kar, 375 l :P undrar vad folket där i säger då?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer lite bilder på skenorna och upphängningsanordningen från Laitis.

Verkar fungera fint än så länge. Sitter uppe med 6 st skruvar/skena.

I skenorna rullar 2 st upphängningsvagnar som skall hålla upp själva anordningen =)

Mvh Fredrik

post-2617-14468913358446_thumb.jpg

post-2617-14468913358613_thumb.jpg

post-2617-14468913358776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:wooow:Som alla andra så faller jag med stor vördnad ner på knä -respekt inför dig du högvördrige Umebo som verkligen har skapat ett intressant projekt!:wooow:

Allvarligt talat: helt suveränt! Det Du gör som jag verkligen vill tacka för är att dokumentera och att göra det med finess. Både översikts- och detaljbilder. En verkligt nyttig tråd för inspiration och kunskap!

Ang. pumpar: du känner till att Tunze har en helt ny serie pumpar i pipe-line? De första har förmodligen redan landat i Sverige ... Serien kallas Nano och du har under Teknik/pumpar en tråd om dessa väl värd ett besök. (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11252) Fördelen är storlek och pris. De är lätta att gömma och den mest kraftfulla av de tre modellerna pumpar 5500l/min och kan styras med multicontrol ...

post-2181-14468913359288_thumb.jpg

se även kort videofrekvens:

http://s107.photobucket.com/albums/m292/Jervismun/?action=view&current=MOV09654.flv

Mvh.

Ricard och som sagt, grymt bra tråd - tack Fredrik!

Edit: glömde en sak ... Om ni vill läsa om ett liknande jätteprojekt, som säkert många av er redan har sett, så titta här på Robban som bygger sin kåk runt akvariet ...

http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=52681

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Ricard.

Hoppas kunna fortsätta hålla igång med mycket beskrivningar, detaljbilder och översiktsbilder så man lätt kan följa alla steg i uppbygnaden :)

Dock så tror jag inte Nanostreamers är något för mig i dagsläget. SKulle nog hellre vilja satsa på 12000 - 20000 - streamars :)

Ska kolla in tråden där på ciklidbladet. Jag har kikat lite på den tidigare,men tål att kikas på igen.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Ricard.

Hoppas kunna fortsätta hålla igång med mycket beskrivningar, detaljbilder och översiktsbilder så man lätt kan följa alla steg i uppbygnaden :)

Ja, du har verkligen börjat bra! Det viktigtaste är kanske inte att lägga upp bilder hela tiden utan att du dokumenterar. Sedan kan du lägga upp dina bilder när du har tiden. När bilderna kommer upp skrivs nya serenader till din ära vilket ger inspiration till nya storverk med verktyg, och kamera! :nöjd:

Dock så tror jag inte Nanostreamers är något för mig i dagsläget. SKulle nog hellre vilja satsa på 12000 - 20000 - streamars :)

Förstår att du vill ha bra fart i karet och det klart, 20'000 smäller högre än 5'500 - inget snack! Tänkte bara att det inte är dumt med teknik så länge den inte syns ... Men men, jag förstår ...

Ska kolla in tråden där på ciklidbladet. Jag har kikat lite på den tidigare,men tål att kikas på igen. Mvh Fredrik

Ja, kolla där. Han har fått i vatten nu men det är rätt grumligt. Vi får se om några dagar. Helt suveränt av Robban iaf!

:partyparty

Ha det så bra och räkna med att jag följer din resa med glada tillrop. Simmandet i karet var bara bäst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricard: Jo, jag lägger upp bilder när jag får tid.. och skriver nån rad då jag har möjlighet :) Det kommer det kommer..

Får se vad jag hinner med ikväll. Ibland tar det lite tid då man är själv om att göra en del saker.

Skulle behöva så många nanostreamers att dem ändå skulle bli svåra att gömma. 20 000L/h-pumpen tar nog mindre utrymme i akt än vad 4 st 5500L/h gör :) ? Och kostar mindre?

Kikade tidigare och det ser nice ut! =)

Får följa den tråden sen lite mer.

Metcrue: Det står i inläggen tidigare vad det blev (med artikelnummer, pris osv på allt), men det är inte Beijer, utan Laitis som jag köpte av =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är 1920L dom sitter i.

Jag ställer mig fortfarande frågande till hur pass bra det är med kombinationen wavebox + ytavrinning... nånting i mig säger att det kommer gå dåligt?

Du kommer att komma väldigt långt med Tunze 6100:or.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med wavebox i mitt 400 och använder den nu också i mitt 1550. I 400:an var vågen ungefär en cm och 7 cm i överrinningsboxen. Durso fungerar faktiskt om man har ett rör nedåt på inloppet så att det ligger under vattenytan hela tiden.

Nackdelen är att vattnet kommer med ojämt flöde så det blir litet bubblor och oljud i sumpen. Men i karet kan man få det tyst. I mitt stora har jag inte fått riktig ordning på vågen än. Jag tror man är nästan tvungen att ha pumparna på akvariets gavlar för att få god effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt förklarat så är en Extension en identisk låda som wave-boxen, bara det att den inte har någon kontroller till. Kontrollern till wave-boxen styr även extension-boxen. (dem delar kontroller m.a.o)

Ska vara en modifierad 6100/6200 nåt mellanting där i dessa wavebox.. så det blir ju duktigt bra flöde i dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder från vattenpåfyllnaden.

Ska se om jag hittar nån form av lina att spänna upp min PVCkoppling med. Tycker att den "hänger" lite i en koppling där ovanför akvariet. Hmm.

Sedan skall jag beställa en ny lampa till refugiumets MH. Blev ett bra alternativ att ha en MH där som gick att vinkla! Mycket smidigt :)

Måste även hitta på nån lösning för hur jag ska dra om min avrinningsrör ned i regufiumet. Den sticker ut nu 5 cm ovanför ytan och det skulle plaska en hel del :D

Annars verkar det mesta funka, förrutom vissa småläckage som jag skall täta med tangit.

post-2617-14468913368059_thumb.jpg

post-2617-14468913368217_thumb.jpg

post-2617-14468913368362_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...