Gå till innehåll

Acropora Ätande Plattmaskar (AEFW)


Norberg

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag heter Jörgen och är en akvarionist

Så skulle det nog kunna låta om det fanns en saltvattensmotsvarighet till AA.

Är det inte någon mer än jag som ställer sig frågan, Varför håller jag på med dessa kalkpinnar? Är det verkligen värt tiden, utgifterna den totala uppslukningen av tid och rum? Stå mitt i natten och byta vatten i panik för att det har hänt något som hotar ens hela existens, herregud shit nu går det åt hel** jag måste göra något. Är det inte fosfater, nitrater, ljus, kalcium, magnesium, värmeproblem, ja dittan och dattan så är det RTN. STN, AEFW, Plattmaskar och annan ohyra Jag tycker nog egentligen innerst inne att dessa kaktusar inte är värt dessa uppoffringar mm men som en heroinist är beroende av sin drog är jag lika beroende av dessa kalkpinnar, detta är inte ett sunt beteende som ofta botas genom en totalkrasch. Jag erkänner! jag är en akvarionist som har tur att min fru har ett sådant överseende med mig men hon är allt bra trött på mig rätt ofta, det ska gudarna veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag heter Jörgen och är en akvarionist

Så skulle det nog kunna låta om det fanns en saltvattensmotsvarighet till AA.

Är det inte någon mer än jag som ställer sig frågan, Varför håller jag på med dessa kalkpinnar? Är det verkligen värt tiden, utgifterna den totala uppslukningen av tid och rum? Stå mitt i natten och byta vatten i panik för att det har hänt något som hotar ens hela existens, herregud shit nu går det åt hel** jag måste göra något. Är det inte fosfater, nitrater, ljus, kalcium, magnesium, värmeproblem, ja dittan och dattan så är det RTN. STN, AEFW, Plattmaskar och annan ohyra Jag tycker nog egentligen innerst inne att dessa kaktusar inte är värt dessa uppoffringar mm men som en heroinist är beroende av sin drog är jag lika beroende av dessa kalkpinnar, detta är inte ett sunt beteende som ofta botas genom en totalkrasch. Jag erkänner! jag är en akvarionist som har tur att min fru har ett sådant överseende med mig men hon är allt bra trött på mig rätt ofta, det ska gudarna veta.

Ha ha ha ha Stämmer så jädra bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Oj vilken tråd.. hade missat den helt,även artikeln.

Ville bara uppmana folk som kanske har gjort detsamma.

Hoppas att fler medlemmar lika duktiga som exempelvis Norberg och BroderIsak som kan ta detta initativ.

Det är inte alltid som nybörjare man får med allt,så det är ganska skönt när folk uppmanar om framtida faror.

Tack Grabbar och många andra på SG.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg skrev i början av tråden, minst 5 veckor....
Minst en månad bör du nog köra!

Äggen ska hinna utvecklas och kläckas samt så ska ju maskarna hinna bli så pass stora att man kan hitta dem!

Edit ja 5 veckor är nog ännu bättre då har man lite marginal!

oki, var ett tag sen jag läste tråden :smiley9: dom har alltså en såpass lång reproduktions cykel dom små jäklarna.. så det är dumt att kurera korallen från början oavsett om det skulle ha funnits eller ej några FW?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Får jag låna era ögon, öron och kunskap?

I min tråd om min uppstart har jag lagt in en bild - se inlägg:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=159037&postcount=113

jag undrar om det kan vara plattmask eller om det är ngt annat sattyg?

mvh och en ursäkt för halvkapning ...

Ja skulle ju tippa på att de är planaria du har i karet, Hade de skälv i mitt kar innan. Sök mer på Planaria så får du mer Info

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det var ett tag sedan denna tråd var uppe så jag lyfter den igen då det är en mycket bra tråd.

Kompletterar med två frågor:

Jag har fått tipset att ta ur korallen till ett litet kärl som är fyllt med akvarievatten och spruta osmosvatten på den. Då ska dessa släppa, någon som hört detta också och om det fungerar även på AEFW eller om det bara är på plattmask?

Någon som har erfarenhet på något annat än Tropic Marine Pro Coral Cure och att det funkar. Någon konkurent borde tagit fram något liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en artikel som heter: Living with Acropora eating flatworms. Författaren verkade inte ta det så hårt. http://www.reefhobbyistmagazine.com/archives/vol_2/issue6/pages/issue_6-19.htm

Undra vad detta är för kemikalie:

Povidone Iodine

post-736-14468915817886_thumb.jpg

Iodine är ju JOD

http://www.reefhobbyistmagazine.com/archives/vol_2/issue6/pages/issue_6-20.htm

Skall enligt Bay Area Reefers vara bra för att doppa koraller innan man sätter ner dom i karet.

Acropora: 3ml/l 25min

Montipora 2ml/l 10-15min

Kan allstå även Mjukkoraller få denna parasit??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...