Gå till innehåll

Revkeramik


Micke_Tj

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har just beställt min första riffkeramik. Så här ressonerar jag:

Plussidan:

Formen, du kan få en form som passar dig, bakgrund, stream rock, revpelare, fraggpluggar mm. Jag har beställt för formens skull.

Sen är det fritt från monstermaskar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=127131#post127131

Nackdel:

Det är inte LS, det tar en stund innan det liknar LS.

Det tar ännu längre tid om man ska räkna med någon denitrifikation.

Priset är ungefär detsamma som LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var nere på RZ igår å såg att han tagit hem revpelare i olika storlekar...iofs redan bokade, men det går väl alltid att ta hem mera... Blev lite sugen på en 40cm pelare i mitt kommande 420L, men funderar lite på hur lång tid det kommer ta innan den ser ut som levande sten? Har några kg torkad sten i mitt nuvarande kar som legat i sen i april, men det är på sin höjd lite grön å med lite rosa kalkalger. Alla annan sten ser väldigt fin ut, men min fundering är om det kommer bli samma sak om jag köper en revpelare i riffkeramik.

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en hel revstruktur med Riffkeramik. HAr ett L-format 425 liters kar med över 50 kg revkeramik och ca 15 kg LS. JAg valde att använda revkeramik av en enda anledning och den var att jag ville bygga ganska avancerade överhäng/grottor. Jag har hållt på med saltvatten i över 25 år och byggt en hel del revformationer av LS och olika plastgrejor, men aldrig blivit riktigt fått till riktiga STABILA överhäng etc. Med revkeramiken har jag kunnat bygga mer som jag vill, framförallt haft mer tid på mig att få till allt som jag ville ha det. Jättemycket enklare att bygga i torrt material! Jag har även ett kar som delvis endast är 40 cm från bakruta till framruta. Här har jag köpt bakgrundsmoduler. De är heltäckande och bygger endast några cm. Skulle jag gjort motsvarande i LS hade det byggt över en dm, och det hade varit svårt att få det heltäckande och stabilt.

Nackdelar då? Jodå...

(1) Revkeramik är inte LS. Jag saknar mycket de organismer som LS har och som stabiliserar systemet biologiskt. Utseendemässigt är det bara en tidsfråga, bakteriemässigt är det också en tidsfråga, men vad gäller svampar, sjöpungar etc, så känns det som om det inte kommer bli det samma.

(2) Kalciumbalans. HAr inledningsvis haft svårt med kalciumbalansen. Jag använder alltid självbalansera metoder för tillsats av kalcium och karbonater (d.v.s. kalkvatten och kalkreaktor, inte Balling, eller andra flerpartslösningar) Detta för att slippa göra bort mig. Men med all revkeramik i karet verkar det bli lite stökigt till en början. Det verkar som om revkeramiken avger kalcium, då jag under uppstarten (maj 2006) haft kalciumvärden på uppemot 530 mg/lit. Jag håller fortfarande på att justera ner detta med bikarbonat och hoppas/tror att detta lugnar ner sig med tiden när keramiken blir övervuxen av biofilm. Jag gillar dock inte att detta strulet finns överhuvudtaget. Jag vill ju slippa att mäta-justera-mäta-justera... Sådant slipper man med sten av kalciumkarbonat (och självbalanserade metoder för tillsats av kalcium och karbonater).

Summarum: Hade jag gjort om idag hade jag gjort på samma sätt.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en hel revstruktur med Riffkeramik. HAr ett L-format 425 liters kar med över 50 kg revkeramik och ca 15 kg LS. JAg valde att använda revkeramik av en enda anledning och den var att jag ville bygga ganska avancerade överhäng/grottor. Jag har hållt på med saltvatten i över 25 år och byggt en hel del revformationer av LS och olika plastgrejor, men aldrig blivit riktigt fått till riktiga STABILA överhäng etc. Med revkeramiken har jag kunnat bygga mer som jag vill, framförallt haft mer tid på mig att få till allt som jag ville ha det. Jättemycket enklare att bygga i torrt material! Jag har även ett kar som delvis endast är 40 cm från bakruta till framruta. Här har jag köpt bakgrundsmoduler. De är heltäckande och bygger endast några cm. Skulle jag gjort motsvarande i LS hade det byggt över en dm, och det hade varit svårt att få det heltäckande och stabilt.

Nackdelar då? Jodå...

(1) Revkeramik är inte LS. Jag saknar mycket de organismer som LS har och som stabiliserar systemet biologiskt. Utseendemässigt är det bara en tidsfråga, bakteriemässigt är det också en tidsfråga, men vad gäller svampar, sjöpungar etc, så känns det som om det inte kommer bli det samma.

(2) Kalciumbalans. HAr inledningsvis haft svårt med kalciumbalansen. Jag använder alltid självbalansera metoder för tillsats av kalcium och karbonater (d.v.s. kalkvatten och kalkreaktor, inte Balling, eller andra flerpartslösningar) Detta för att slippa göra bort mig. Men med all revkeramik i karet verkar det bli lite stökigt till en början. Det verkar som om revkeramiken avger kalcium, då jag under uppstarten (maj 2006) haft kalciumvärden på uppemot 530 mg/lit. Jag håller fortfarande på att justera ner detta med bikarbonat och hoppas/tror att detta lugnar ner sig med tiden när keramiken blir övervuxen av biofilm. Jag gillar dock inte att detta strulet finns överhuvudtaget. Jag vill ju slippa att mäta-justera-mäta-justera... Sådant slipper man med sten av kalciumkarbonat (och självbalanserade metoder för tillsats av kalcium och karbonater).

Summarum: Hade jag gjort om idag hade jag gjort på samma sätt.

/Klas

Har inte upplevt samma problem i mitt akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan använda sådant här till att bygga upp en inredning?

Reef Bond

reefbond%20label.gif

Reef Bond

reefbond.gif

pixel_trans.gif

Reef Bond - Koral og Rev mørtel.

Reef Bond kan benyttes over og under vandet til fastsættelse af koraller og dekoration, samt til at stabilisere og konstruere stenopbygninger af levende sten.

Er helt reef sikker.

Bindetid ca. 10 min

Bindetiden kan forkortes ved brug af varmt vand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var ju kul att just Reef-bond kom upp här, eftersom jag använde just detta för att bygga samman mitt riff-keramikrev med.

Jag tyckte det var svårarbetat. Det blev så himla kladdigt alltsammans, så det var svårt att få det där man ville ha det. Jag kände det som att jag hade jättemycket (typ en liter), men det gick åt väldigt mycket på ställen där det inte riktigt var tänkt att hamna. Resultatet är jag dock nöjd med, men som sagt, kladdigt och odrygt.

Jag har inte provat det under vattnet och kommer inte att göra det heller. Kan inte tänka mig att det är mer lättanvänt än 2-komp epoxyputty.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Goddagens!

Jag ska beställa lite riffkeramikplattor för att täcka min bakre vägg, gärna med lite mycket struktur och små-överhäng då det är fullt nu med koraller i karet och jag skulle behöva plats att plantera mer sps så småningom.

Några tips om bra just plattor till överkomligt pris? Behöver inte ha tex Korallenwelt´s handgjorda (men vackra) då det är i princip standardmått på moddulerna jag behöver.

Jag köper gärna från Sverige, bara det skickas.

Love Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat på akvarieudstyr.dk och där hade dem en massa reefkeramik,jag är nämligen i planeringsstadiet med mitt kar som ska vara imellan två rum,man kan alltså titta in ifrån båda långsidorna och då hade det passat bra med en stor revpelare i ett enda stycke,dem hade en som vägde 20 kg som skulle passa men det kanske är lurigt att frakta det för det borde vara ganska ömtåligt eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goddagens!

Jag ska beställa lite riffkeramikplattor för att täcka min bakre vägg, gärna med lite mycket struktur och små-överhäng då det är fullt nu med koraller i karet och jag skulle behöva plats att plantera mer sps så småningom.

Några tips om bra just plattor till överkomligt pris? Behöver inte ha tex Korallenwelt´s handgjorda (men vackra) då det är i princip standardmått på moddulerna jag behöver.

Jag köper gärna från Sverige, bara det skickas.

Love Jens.

Här har vi en variant http://www.aquapro2000.de/Decoration.51/Riffkeramik.348/Riffkeramik_Background_Module.350/?osCsid=bf5cfd13927077efaa807995477deee1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sagt och gjort beställde jag Riffkeramik för över 2000:- från Aquapro 2000.

När jag fick hem den var båda plattorna i tusen delar + att den ena plattan är mindre än den jag beställde efter lite pussel, trist.....

Har dragit iväg ett mail med foton till firman nyss.

Är det någon som vet om det var den firman där dom inte kunde Engelska om man skulle behöva ringa dom??

Tråkigt för det var välpaketerat och allt, men vårdslöst hanterat nångonstans på vägen fast det står: glas, handle with care över hela lådan.

Nån som vet hur det brukar göras i sådana fall??

post-1621-14468913857707_thumb.jpg

post-1621-14468913857933_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sagt och gjort beställde jag Riffkeramik för över 2000:- från Aquapro 2000.

När jag fick hem den var båda plattorna i tusen delar + att den ena plattan är mindre än den jag beställde efter lite pussel, trist.....

Har dragit iväg ett mail med foton till firman nyss.

Är det någon som vet om det var den firman där dom inte kunde Engelska om man skulle behöva ringa dom??

Tråkigt för det var välpaketerat och allt, men vårdslöst hanterat nångonstans på vägen fast det står: glas, handle with care över hela lådan.

Nån som vet hur det brukar göras i sådana fall??

Tråkigt att höra

Aquaproo pratar engelska och är lätta att göra med vad jag hört från andra

skulle tippa på att du får helt nya saker, hoppas detta iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...