Gå till innehåll

Saltaffär eller akvarium i Paris


Lasse

Rekommenderade inlägg

Ja de brukar sälja mini baguetter oxså ;)

Sevärdheter

Turistbyrån i Paris: 25 rue des Pyramides, Tel 08-9268 31 12, www.paris-info.com

Centre Georges Pompidou. Métro Rambuteau. Tel 01-447 812 33, www.cnac-gp.fr. Temporära utställningar med modern och samtida konst. Radikal design med rulltrappor och färgglada rör genom stora luftiga glasrutor. På torget utanför pågår gatuteater och uppträdande.

Eiffeltornet.

www.tour-eiffel.fr.

Det 320 meter höga tornet är en välkänd symbol för Paris. Suverän utsikt, vid klart väder ser man närmare sju mil.

Notre Dame. Métro Cité. Tel 01-423 456 10, www.cathedraledeparis.com.

En magnifik katedral i gotisk arkitektur med 12 miljoner besökare per år.

Musée du Louvre. Métro Palais Royal. Tel 01-402 053 317, www.louvre.fr.

Tavlor, skulpturer och konstverk över fem sekler. Eftersom du ändå inte kommer att hinna se allt så koncentrera dig på det som intresserar dig mest.

Quartier Latin. Métro Cluny La Sorbonne, St-Michel, Maubert Mutualité. Vackra byggnader, restauranger och intressanta små affärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de brukar sälja mini baguetter oxså ;)

Sevärdheter

Turistbyrån i Paris: 25 rue des Pyramides, Tel 08-9268 31 12, www.paris-info.com

Centre Georges Pompidou. Métro Rambuteau. Tel 01-447 812 33, www.cnac-gp.fr. Temporära utställningar med modern och samtida konst. Radikal design med rulltrappor och färgglada rör genom stora luftiga glasrutor. På torget utanför pågår gatuteater och uppträdande.

Eiffeltornet.

www.tour-eiffel.fr.

Det 320 meter höga tornet är en välkänd symbol för Paris. Suverän utsikt, vid klart väder ser man närmare sju mil.

Notre Dame. Métro Cité. Tel 01-423 456 10, www.cathedraledeparis.com.

En magnifik katedral i gotisk arkitektur med 12 miljoner besökare per år.

Musée du Louvre. Métro Palais Royal. Tel 01-402 053 317, www.louvre.fr.

Tavlor, skulpturer och konstverk över fem sekler. Eftersom du ändå inte kommer att hinna se allt så koncentrera dig på det som intresserar dig mest.

Quartier Latin. Métro Cluny La Sorbonne, St-Michel, Maubert Mutualité. Vackra byggnader, restauranger och intressanta små affärer.

Du har pratat för mycket med StigiGemla idag Wrang!:ler:

Jag menade givetvis Akvarieutställningar. Med en fru som har två betyg i konstvetenskap så lär jag nog få se det kulturella så det räcker!!!

tja, jag vet att dom säljer nano-Eiffeltorn i var och varannat gathörn!

Jag ställer frågan igen - har du några Göteborska gener? I jämförelse med andra Stockholmare skulle du säkert klara minst en dag med ordbataljer här nere:ler: .

Givetvis så kommer ett sådant stå på ett av de andra Nanokaren.

Har du några namn på "förorts"butikerna?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får nog leta kvitton eller visitkort - mitt minne är nämligen ännu risigare än min franska!

Lägg då till 8 år av cellnedbrytning så får du mitt minne. Appropå franskan så efter 5 års studier på sent 60-tal kom jag och läraren överens om att man måste kunna mer än "je ne comprend pas" för att få godkändt. Sen skall man inte tala om uttalet. Få en infödd skaraborgare att klara franska uttal....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i Paris för mindre än en vecka sedan och man kan gå tills man stupar. Hittade flera akvarium men ingen riktig affär.

Strövar du omkring på Champ elysee så fanns det någon dykförening med 2 stora akvarium som är vågformade som man kan kolla på. Tyvärr inga koraller men stora fiskar som går lite väl trångt.

Fanns bland annat vuxna A. Sohal, N. Vlamingii och en Queen trigger som var det största jag sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg då till 8 år av cellnedbrytning så får du mitt minne. Appropå franskan så efter 5 års studier på sent 60-tal kom jag och läraren överens om att man måste kunna mer än "je ne comprend pas" för att få godkändt. Sen skall man inte tala om uttalet. Få en infödd skaraborgare att klara franska uttal....

MVH Lasse

Då är jag dubbelt så bra som dej i franska, för jag kan köpa baquetter utan fusklapp!

( i allafall 1-3 st)

Men angående cellnedbrytningen, så spenderade jag 10år med div. turnerande rockband på 80talet- så där rök ju en och annan cell........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag dubbelt så bra som dej i franska, för jag kan köpa baquetter utan fusklapp!

( i allafall 1-3 st)

Men angående cellnedbrytningen, så spenderade jag 10år med div. turnerande rockband på 80talet- så där rök ju en och annan cell........

Med betoning på "rök"?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej

Nu är jag tillbaks - och jag har ett nanoeifeltorn åt Greger med mig.

Jag vill säga att det var en upplevelse. Vi hann bara spendera måndagen i själva Paris och vi hann med en hel del. Två gånger hittade personer "guldringar" precis framför fötterna på oss och i ett gatuhörn blev vi stannade av en "Armanidirektör" som på italiensk-engelsk rotvälska försökte övertyga oss om hans bil var tom på bensin och att han hade en fin present. En av guldringsupphittarna gav ringen till min fru och vände för att gå och kom precis på att han behövde pengar till en kopp kaffe. Då gjorde min fru det geniala - hon räckte fram ringen och sa - du kan få denna till ditt kaffe! Några försäljare av nitrattester stötte vi dock inte på.

Vår franske vän tog oss med på körkortsprovet i Paris - en runda kring triumfbågen på kvällen. Det var en upplevelse - det var precis som när 9 Umeåkvarister kommer in i en akvarieaffär - alla åt var sitt håll och alla har företräde.

Jag var på besök på ett akvarium. Jag har gjort en PDF på det som jag hoppas Wrang kan lägga in på artiklar men jag skickar med några bilder redan nu som "artbitarna" kan attackera så länge

MVH Lasse

post-2331-14468913156643_thumb.jpg

post-2331-1446891315696_thumb.jpg

post-2331-14468913157247_thumb.jpg

post-2331-1446891315748_thumb.jpg

post-2331-14468913157737_thumb.jpg

post-2331-14468913157945_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...