Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

är tillbaka i USA och kollat i lite fler salt butiker. den som jag köpt hem av tidigare hade brunnit när jag var där för några veckor sedan (www.aquariumenvironments.com/) så blev inget handlat den resan. är nu i annan stad, och hunnit med 3st salt butiker idag. Utbud är godkännt, och fiskarna kostar ca 1/3 mot hemma (tex. eld dvärgkejsar=400kr).

Det jag skulle komma fram till är att jag tog en gratistidning i en av butikerna, som jag såg även finns on-line för de som är intresserade:

http://reefhobbyistmagazine.com/index.htm

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Japp, äntligen har jag kommit loss och fixat sand! - väntat länge med det och gjorde lite omflyttning först i akvariet för slippa röra runt med sand i.

Tog med en bättre bild på Banggaierna (Obs ingen sand på botten då), samt ett par kort med nya sanden och på putsar räkan som ömsade skal idag. Räkan har valt en tacksam plats nära fram rutan i skugga av en korall.

Nu börjar det blir mkt roligare igen med salt än när man kom hem från långsemester för 3månader sedan och haft vattenläcka, sedan algproblem med som resultat av det. Också automatisk Balling har gjort saker enklare, samt lite nya koraller, fisk gör det mer intresant med.

Till och med tjejen kollar med på akvariet än på TV vilket får anses som gott betyg, då akvarie och tv konkurrerar med varandra på samma vägg (se tidigare kort).

~Henrik

Villken sand har du ?

Ditt kar ser jätte trevligt ut !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej,

Jag har en Eheim 1262 som returpump från sumpen med ett platt munstycket som ger en bred stråle ån mitt ena hörn på akvariet. I ett annat hörn har jag en Tunze 6025 som jag har modifierat att ge mera vattenflöde, men det är ganska bred stråle så den påverkar ej sanden så mkt. Jag har brukar även rikta pumparna en bit mot vattenytan för förhindra flytt av sand + ge mera syresättning.

Har en sandvändande sjöstjärna som håller sanden vit.

~Henrik

vad kör du med för pumpar ?.. kul att levande sanden ligger på plats , svårt ??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör "lock line" - med 'brett' (platt) munstycke som kan enkelt vridas i den vinkel jag vill (munstycket sätts på en led som är som en kula) för förhindra sand åker runt och som korallerna gillar bäst.

Är typ den 3:e från vänster i den översta raden:

http://www.aquacave.com/searchresult.aspx?CategoryID=199

Mera lock line:

http://www.petstore.com/ps_searchItem-IdCategory-FIFTLL-category-Saltwater_Aquarium_Supplies_Plumbing_Parts_Lock_Line_3_4in.html

~Henrik

bred stråle vs. rund stråle på utloppet ?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjenare Andreas,

Nej inga nya bilder, du får komma hem och kolla istället ;)

Köpte dock en fotobok nyligen så jag kanske kan lära mig ta några hyfsade foton på akvariet.

Haft som mål att ngn gång i framtiden dokumentera lite hur det ser ut typ 'tank of the month' hållet för min egen skull i syfte att ha koll på vad jag har gjort, vad jag har mm.

Annars inte mkt nytt, varit på tjänstresa och när jag kom hem såg jag att det har trillat ner ngn korrall och andra som växer och bränner varandra. Men sällan jag stoppar ner tassarna utan det får växa lite fritt..

~Henrik

Tjena henrik!

inga nya bilder på sistone?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Detta blev min andra tråd jag kikat på sedan jag vart medlem, idag..

Har just kommit hem från Egypten (Makadi bay, Hurugada) och efter allt snorklande börjat funderat över att starta upp ett saltvattenskar. Vi har sedan tidigare två sötvattenskar i gång, det lilla med Waikii-firrar (fjolårskull från Koifantast) som troligtvis kommer ut i den tilltänkta dammen, och ett större familje-kar med inriktning på malar och andra bottenlevande firrar. Men efter att nu har lustläst denna tråd så har jag bestämt mig, japp. Vi kör! Nu finns det ingen återvändo, det blir ett till kar men med lite saltare vatten än tidigare...

Jag vill också tacka Henrik för fina och utbildande bilder och all text som han på ett mycket underhållningsfullt sätt lyckats fått mig att vilja läsa mer av.

PS. Annan text i dialog och svar var oxå "kanon".. ;)

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas:

ska fixa det, det kommer... semester är tyvärr slut och följs av verkligheten så sitter i USA och jobbar, men har med korten så vid ledig tid så kommer det upp lite godis.

Mikael:

Lycka till, bara köra på! kul du gillade bilder, text mm.

tips: läs denna för enklare förstå kemi mm bakom saltvattensakvarium:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas:

ska fixa det, det kommer... semester är tyvärr slut och följs av verkligheten så sitter i USA och jobbar, men har med korten så vid ledig tid så kommer det upp lite godis.

Mikael:

Lycka till, bara köra på! kul du gillade bilder, text mm.

tips: läs denna för enklare förstå kemi mm bakom saltvattensakvarium:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

~Henrik

Det skall jag göra, med stora ögon.

Tack

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...