Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jaman, ska lägga till den på produktguiden när den är körd lite längre.

(sedan finns det dem som kört den i flera år som kan komplementera med fler kommentarer om kvaliteten på längre tid)

Men erfarenheterna hittills är att den är typ helt ljudlös och doserar väldigt exakt från alla kanalerna.

Har mätt med mätglas och tidsur och jämnför mot den uppgivna mängden som den ska ge enligt tillverkaren.

~Henrik

Den lösningen för att få flera kanaler på en doserpump var ju onekligen väldigt smart.

Lägg gärna in den i produktguiden när du kört den ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade en stund på denna konstruktionen! Är det inte så att den ger samma mängd i alla "kanalar". Skulle i så fall innebära att man måsta blanda vätskorna så de att det blir en "balanserad" koncentration. Är jag rätt i tanken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade en stund på denna konstruktionen! Är det inte så att den ger samma mängd i alla "kanalar". Skulle i så fall innebära att man måsta blanda vätskorna så de att det blir en "balanserad" koncentration. Är jag rätt i tanken?

Det är så ballingmetoden är upplagd. Det är olika mängder av de olika kemikalierna, men vattenmängden är densamma. På så sätt kan man dosera samma vätskemängd av alla de olika kemikalierna genom att använda tex doserpumpen ovan.

Förstog jag din fråga rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

verkar ha stabiliserat sig nu med vattenvärdena efter jag körde igång med automatisk dosering av Balling, ligger nu på

KH 7.7

Ca 430

Mg 1290

Doserpumpen doserer väldigt exakt från de 3 vätskorna.

Den sista flaskan är där lite mera i pga jag råkade ta bort slangen till den vid dosering.

Intresserad av styrbar pump, väntar med spänning på Tunze Nanostream 6055 vs. Hydor Koralia modell styrbar.

Tog med en bild på jämnförelse med nanostream och koralia (modell=?)

Annars det som är nytt är att jag idag byggt om i akvariet.

~Henrik

post-2543-14468913918533_thumb.jpg

post-2543-14468913918713_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för Caulerpan, och jodå det går bra - dock ingen jättetillväxt just nu, men växer iallafall ut nya skott från de gammla bladen/stammarna. kör den i sumpen, och ser ut just nu som det kommer ta ett tag till innan det är dax att skörda den.

~Henrik

hur gick det med caulerpan, räckte det för att den skulle få fäste?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glad Påsk.

Har byggt om helt i akvariet av olika anledningar, samt 'peggade' ett par koraller för de ska sitta stabilare. Den grova korallkrossen (lila av alla kalkalger) som jag hade är borta med, kommer bli sand modell vit och finkorning senare.

Fiskarna verkar gilla nya ombyggnaden och simmar runt i hela akvariet. Gammla 'revir' är borta förutom för mina clowner som är mkt trogna gäster i skivanemon-hotellet.

Lägger upp ett par bilder direkt efter ombyggnaden som gjordes på SkärTorsdagen.

Nu bara vänta och låta allt komma på sin plats och ej göra fler större förändringar på ett tag.

~Henrik

post-2543-14468913926251_thumb.jpg

post-2543-14468913926436_thumb.jpg

post-2543-14468913926606_thumb.jpg

post-2543-14468913926733_thumb.jpg

post-2543-144689139269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar ha stabiliserat sig nu med vattenvärdena efter jag körde igång med automatisk dosering av Balling, ligger nu på

KH 7.7

Ca 430

Mg 1290

Doserpumpen doserer väldigt exakt från de 3 vätskorna.

Den sista flaskan är där lite mera i pga jag råkade ta bort slangen till den vid dosering.

~Henrik

Henrik,

Ser jag rätt att du doserar Balling ur 1-litersflaskor? Vilken förbrukning har du per dygn? Jag doserar 250 ml Ballingvätska per dygn (per vätska), så jag skulle dra slut en 1-litersflaska på 4 dygn... Men det beror ju på hur mycket stenkoraller man har som växer. Jag har också med tiden blivit slö och avstått från NFS, dvs jag kör bara med kalciumkloriden och natriumvätekarbonatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Calle,

Jag har 5liters dunkar som jag blandar Balling i, men doserar ur 1 liters flaskor.

Doserar bara 3ml/dag av varje vätska så 1l flaskorna räcker i ca 1månad som det är nu. Men har tidigare haft mest mjukkoraller samt gjort 10% vattenbyte var 14:e dag så därav ingen hög förbrukning av Ca, KH, Mg.

Men har precis börjat med mer stenkoraller, så förbrukningen kommer öka men bara programera om digitala timern - bekvämt ;)

Kör med följande blandning/koncentration på Ballingvätskorna

==============================================

Dunk 1 :

5 Liter vatten

368 gram Calciumchlorid-Dihydrat

25 ml Strontium Spårelement Lösning

25 ml Tungmetal Spårelement Lösning

Dunk 2 :

5 Liter vatten

420 gram Natriumhydrogencarbonat

25 ml Jod Spårelement Lösning

Dunk 3 :

5 Liter vatten

125 gram Mineral salt

1000 gram Magnesiumchlorid-Hexahydrat

125 gram Magnesiumsulfat-Heptahydrat

================================

~Henrik

Henrik,

Ser jag rätt att du doserar Balling ur 1-litersflaskor? Vilken förbrukning har du per dygn? Jag doserar 250 ml Ballingvätska per dygn (per vätska), så jag skulle dra slut en 1-litersflaska på 4 dygn... Men det beror ju på hur mycket stenkoraller man har som växer. Jag har också med tiden blivit slö och avstått från NFS, dvs jag kör bara med kalciumkloriden och natriumvätekarbonatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

update:

tror det kan bli tillökning av Banggai kardinaler ngn gång i framtiden då jag gissar på att det är ett par. Svårt bestämma kön av bara titta på dem, utan jag går på beteendet istället:

# Hade 3st Banggaier (odlade) från början, gick bra i början när de var mindre sedan blev en lite 'mobbad' när de växte till sig och höll sig i skydd av stor Xenia som jag hade som senare blev utslängd då den började dö efter ett drift stopp. Då tog den 'självmord' genom hoppa u akvariet, gissar på att det var den tidigare utstötta bangagi som blev jagad av det andra 'paret'.

# Nu med bara 2st kvar går det oftast tillsammans och den ena visar ofta signaler på uppvaktning mot den andra. Speciellt efter akvariet blivit ommöblerat och gammla revir försvann bland fiskarna, och inga är direkt jagade av ngn.

Hursomhelst, kul om de leker senare då jag förespråkar odlade exemplar av denna arten.

~Henrik

post-2543-14468913939205_thumb.jpg

post-2543-14468913939362_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, äntligen har jag kommit loss och fixat sand! - väntat länge med det och gjorde lite omflyttning först i akvariet för slippa röra runt med sand i.

Tog med en bättre bild på Banggaierna (Obs ingen sand på botten då), samt ett par kort med nya sanden och på putsar räkan som ömsade skal idag. Räkan har valt en tacksam plats nära fram rutan i skugga av en korall.

Nu börjar det blir mkt roligare igen med salt än när man kom hem från långsemester för 3månader sedan och haft vattenläcka, sedan algproblem med som resultat av det. Också automatisk Balling har gjort saker enklare, samt lite nya koraller, fisk gör det mer intresant med.

Till och med tjejen kollar med på akvariet än på TV vilket får anses som gott betyg, då akvarie och tv konkurrerar med varandra på samma vägg (se tidigare kort).

~Henrik

post-2543-14468913963559_thumb.jpg

post-2543-14468913963734_thumb.jpg

post-2543-14468913963892_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ej hört ngn klaga på för många bilder,, så kör vidare med ngn till..

Tog bild på räkans 'pyjamas' som han slarvigt har slängt ifrån sig och som nu åker runt i akvariet. personligen plockar jag aldrig upp skal, döda sniglar mm. finns andra som har nytta av det som mat: koraller, eremiter, räkor mm.

Samt en bild till där nya sanden syns.

~Henrik

post-2543-14468913964829_thumb.jpg

post-2543-14468913965043_thumb.jpg

post-2543-14468913965279_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Henrik!

När ka du i sanden? Den är ju så väldigt vit. Hur har du tänkt ha den så vit i framtiden också?

Sedan måste jag säga att din bild på bangierna i ditt tidigare inlägg är så härlig för det är ett bra djup i den bilden. Skulle inte jag kunna få en kopia (för privat bruk) på den i bättre upplösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att mina misstankar innan om att lek för banggaierna var på gång stämmde.

På bilden (samma som tidigare inlägg) syns hane och hona, där hanen har rommen i munnen. För de som inte ser vilken som är hane/hona så kan ni alltid gissa.

~Henrik

post-2543-14468913979002_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om dina yngel klara sig så köper jag gärna ett par senare :)

går säkert att ordna.

Förväntar mig inte så mkt på denna första kullen som hanen släpper om ca 1-2 veckor. Får se hur många det blir och möjligheterna med fånga upp dem (eller hanen innan han släpper yngeln). Har dock extra akvarium + artemia mm som kan komma till användning för odla upp dem.

Bangagierna är också ganska unga som förstagångs föräldrar.. och i akvarium kan de föröka sig när de är 6-7 månader gammla, till skillnad mot i vilt tillstånd brukar de vara ca 10-14 månader.

Honan ser tjock ut och kommer nog inte dröja länge innan nästa kull kommer, bara hanen hinner äta innan det är dax igen, tufft var småbarnspappa och ej få äta..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i Köpenhamn hela dagen,, - shopping, mat, sol, öl och ngn utställning.

Passade på att besöka klovnfisken, inte mkt inne just nu då de är på väg att hämta hem handplockade fiskar, koraller åt folk i helgen från Holland, där man kan göra sin egen beställning.

http://www.klovnfisken.dk/nyhed.asp?ID=38

Har gjort en beställning på fisk (överraskning..) jag ej fått tag på i Sverige genom dem, så de ringer mig när de är hos den Holländska grossisten i helgen och lämnar pris så man kan bestämma då om de ska ta med hem.

Grossiten är: http://www.dejongmarinelife.nl/

Detta är deras 'stocklist': http://www.dejongmarinelife.nl/stocklist/Stocklist.pdf

Beställning ska vara gjord till Klovnfisken senast imorgon (Onsdag) förmiddag.

Om det är ngn mer som beställt, säg gärna till så kan man kanske samordna med hämtningen i Köpenhamn.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...