Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Inget speciellt att rapportera, men kul att uppdatera lite då det tvingar en att plocka fram fler bilder som ligger g(l)ömda på datorn..

Har bara liten kompakt kamera som av lathet bara varit på automatiskt läge - ska prova lite i helgen och göra manuella inställningar mm får se vad man kan få för resultat då.

Bild.1 på räka, sjöstjärna och en filtrerare på LS.

Bild. 2,3 på min Salaris som jag var lite orolig för innan då han typ matvägrade. Men sedan efter ombyggnaden i akvariet så är allt bra och han tar mat överallt och lever upp till sitt släkts rykte - game on.

~Henrik

post-2543-14468914019525_thumb.jpg

post-2543-14468914019688_thumb.jpg

post-2543-14468914019869_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

paparazzi... - förföljde min gröna clown goby i 5minuter på en Lördagkväll med kameran då den hade typ 'pubcrawl'..

var lite chilli out i böjan,, sedan utslängd av en sarcophyton som slog igen stället, vidare till nästa ställe för kort stop hos Euphyllian där normalt den gula clown gobyn har sitt stamhak men var ej hemma,,, och sedan nattsudd vidare till det sista som är favorit haket vinyl-baren bland LP skiv anemonerna där clownfiskarna dansar och bor i kollektiv tillsammans.

(skitiga rutor och dålig skärpa)

~Henrik

post-2543-14468914026989_thumb.jpg

post-2543-14468914027162_thumb.jpg

post-2543-14468914027352_thumb.jpg

post-2543-14468914027509_thumb.jpg

post-2543-14468914027683_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skam den som ger sig! Bra jobbat! Bland det första jag lärde mig när jag läste på om denna hobby var att tålamod är en dygd. Du har rätt förutsättningar och sambo som låter dig stå så en lördagkväll!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är en grön clown goby och är inneboende i skivanemoner och sambo med 2st, ja pajasar, eller clowner ser de ut som... - lite fåniga kläder, svart/vit randiga pjamasar..

De heter: 'Clownen Manne' (efter svart/vita clownen i barnprogrammet med samma namn och 'Mannes bitch')

Nu väntar vi bara på husse ska släcka ljuset, borde lagt oss för litet tag sedan men han har mixtrat med timern ikväll då det är Lördag så vi får vara uppe längre..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle sitta fint med lite mera koraller.. sååå söker just nu mera stenkoraller, främst ljusgrön flakväxande monitpora (Montipora capricornis) i Skåne trakten.

Har ni det så skicka pm eller mail om ni har ngt att sälja alt. byta mot diverse mjukkoraller.

Ska iofs till Gbg i helgen som kommer, så är det ngn på vägen med Malmö och Gbg som har ngt, så får ni gärna höra av er.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj,

Har för ett tag sedan skaffat en Yasha Goby, (Stonogobiops yasha).

Lugn och lite skygg fisk som äter fryst artemia utan problem och bor i en håla under en sten. Precis som med andra mindre fiskar i akvariet som gul+grön clown goby låter de andra fiskarna den vara i fred.

Bild 1, 2 : Min Yasha precis vid introduktion i akvariet.

Bild 3,4,5 - Några andra bättre bilder (ej från mig) som visar färgerna bättre på Yasha tillsammans med en Alpheus randalli

~Henrik

post-2543-1446891406745_thumb.jpg

post-2543-14468914067632_thumb.jpg

post-2543-14468914067806_thumb.jpg

post-2543-14468914067938_thumb.jpg

post-2543-14468914068068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
har kört igång med balling.

vill hålla vattenvärden mera konstanta och automatisera mera då jag är en del bortrest utomlands (som är fallet just nu).

3 kanal doserpump ~1800kr

Balling kemikalier för att blanda själv (totalt ca 5kg) ~300kr

Digital timer 49kr

Extra slang 20kr

Övrigt: 3st 5liters plastdunkar att blanda i.

Använder sedan 3st 1liter plastflaskor (tomma TM A,B,C) att fylla på med det färdigblandade.

Mg:1300

Ca: 440

KH:9

~Henrik

Hej,

Funkar det bra med den doserpumpen du köpte? Funderar på att starta med Balling, antingen med en sådan pump som du har eller en 3 kanals Grotech. Var köpte du kemikalierna?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Funkar det bra med den doserpumpen du köpte? Funderar på att starta med Balling, antingen med en sådan pump som du har eller en 3 kanals Grotech. Var köpte du kemikalierna?

mvh Björn

Hej Björn,

Doserpumpen fungerar klockrent! Doserar exakt och lika mkt från varje kanal av det jag provat mäta upp. Kör på digital timer från Claes Ohlsson som jag ställt in att doserar 4ggr/dag. Grotech har jag ej kört själv, men hört andra som sagt de fungerar bra och håller fin kvalitet. Att jag ej valde Grotech själv var pga priset, men har ej ångrat mig då doserpumen funkar bra och tar liten plats då jag hängt upp den på väggen i skåpet under akvariet vid min sump.

Kör med följande 'recept':

Dunk 1 :

5 Liter vatten

368 gram Calciumchlorid-Dihydrat

25 ml Strontium Spårelement Lösning

25 ml Tungmetal Spårelement Lösning

Dunk 2 :

5 Liter vatten

420 gram Natriumhydrogencarbonat

25 ml Jod Spårelement Lösning

Dunk 3 :

5 Liter vatten

125 gram Mineral salt

1000 gram Magnesiumchlorid-Hexahydrat

125 gram Magnesiumsulfat-Heptahydrat

(från www.hobbyriff.de där alla kemikalierna ovan ingår i ett paket)

Mäter mitt KH, Mg, Ca värde max 1 gång i månaden och varit konstant och bra. bara höjt doseringen en gång på timern med en extra doseringsperiod pga ökad tillväxt och fler sten koraller.

Pris och inköp ställe

--------------------

Köpte komplett balling kit (ca 300kr) av alla kemikalier (från www.hobbyriff.de)

Där kostar 'Calciumchlorid Dihydrat' (ej Fauna Marin) ca 55kr/kg (betalade ej frakt).

En annan butik som jag ej provat som säljer Fauna Marin Balling kostar 'Calciumchlorid Dihydrat' ca 50kr/kg (www.aquaterrashop.de)

Att jämföra med i Sverige där Fauna Marin 'Calciumchlorid Dihydrat' kostar mer än dubbelt så mkt.

Därmed ej sagt det är bättre att köpa från Tyskland, du väljer själv.. - ville bara visa skillnaderna i pris för samma produkt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan bara hålla med, behöver själv snart beställa mera Calciumchlorid Dihydrat och exakt samma produkt (tex. Fauna Marin) för 1/2 priset mot butiker i Sverige är det avgörande för mig iallafall.

~Henrik

jag har tidigare beställt från flera av tysklands affärerna, har aldrig haft problem. Har en beställning på väg just nu från aquaterrashop med bl a 4kg Fauna Marin Calciumchlorid Dihydrat och 4kg Natriumhydrogencarbonat :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

hepp,

kul ni tycker det ser städat ut trots allt;) Har inte stoppat fingarna i karet sedan innan sommaren och har inga alger (förutom i sumpen) och fortfarande vit sand.

Koraller växer och fiskar mår bra och leker flera ggr (Banggai). Det bästa är att akvariet är väldigt självgående och jag har varit bortrest flera veckor utan problem.

Var lite otydlig innan kanske, med städa och rensa menar jag:

# göra av med lite mjukkoraller för göra plats för mera SPS.

# rengöra alla rutorna från kalkalger

# byta vatten + suga ut skit från under stenarna

# kolla över mina lysrör och MH som är mer än 2 år gammla

# bygga om lite i akvariet, se till så koraller som sprider sig som: knappar, stjärn polyper mm sitter på 'isolerade stenar' på sanden.

# ta bort koraller (SPS) som växer på bakrutan

# eventuell byta ut fisk som börjar bli stora

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer, är inte så stor ännu (ca 6-7cm) men den växer ganska snabbt. köpte den liten (typ som en svensk krona) och hade tanken med skaffa större akvarium vilket nog inte kommer hända innan den är fullvuxen.

~Henrik

Är det hepatusen som du funderar på att sätta upp på "transferlistan"?

Hur stor är den isf?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...