Gå till innehåll

Behöver hjälp med oljud från ytavrinningen


Dida

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ett 485 liters borrat hörnakvarium men en sump.

Jag har ett 32 mm rakt rör från akvariet ner i sumpen, jag har lagt i biobollar i röret och i koppen för ytavrinningen, har även köpt specialslangen och satt direkt under akvariet i till sumpen, har provat allt jag kan komma på men det låter , som ett typ vattenfall, sörpel, dropp osv osv.

Blir galen på ljudet, har akvariet i vardagsrummet, och måste t.o.m höja ljudet på tv´n för att över rösta.

Snälla hjälp mig att få bort oljudet, är det nån som har bra ide´ ??

// skiter snart i att ha sump

//Dida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bio bollar i röret är bäddat för översvämmning när de slammar igen! (Testade det själv men det höll på gå riktigt illa) Tråkigt att Durso lösningen inte passar dig... den är annars suverän!

Sedan kan man ju ha ett T-korsrör på slutslangen vid vattenytan i sumpen, som tar bort bubblandet där i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar synd att man inte gjorde en durso ändå... Jag har ju borrat karet i bakrutan o satte dit en genomföring + 90graders böj in i akvariet. Vattnet når böjen via en överrinningslåda. Men det slurpar en hel del tyvär :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar synd att man inte gjorde en durso ändå... Jag har ju borrat karet i bakrutan o satte dit en genomföring + 90graders böj in i akvariet. Vattnet når böjen via en överrinningslåda. Men det slurpar en hel del tyvär :(

Kan du inte få till ett T lagom vid inloppet då ?

Annars är ju en kran på nerfallet ett beprövat knep.. Sätter igen sig med tiden med det löser många problem med sörpelljud och du ser ju på ytnivån när den börjar sätta igen sig.. Det är ju inte bomstopp på stubinen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använde kranen tidigare för att justera flödet sörplet försvann, men då blev det väldigt känsligt för ändrigar av vattennivån i överrinningslådan (när man tex var inne med händerna o petade) så den hade tendens att börja rinna över innan den fann rytmen igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dule:

Jag frågar precis samma sak som Saxmark. Kan du inte få på ett T-kors på din 90-gradare? Om du kan det så är det bara att sätta på ett lock på hålet som blir uppåt och göra ett hål för att justera luftintaget. På hålet åt sidan sätter du en 90-gradare, där kommer vattnet rinna in.

Eller ta bort din nuvarande 90-gradare och sätta T-korset där istället...

Klart!

Knäpptyst Durso

Kan du inte ta ett foto på hur det ser ut nu?

**************

edit*

Här är lite bilder från dursostandpipes.com som säkert kan ge dig inspiration.

Först en lösning där det durson sitter på utsidan av akvariet.

Förläng dock röret på utsidan så att det är ordentliget över vattenytan i akvariet.

external.jpg

slottedpipe.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dule:

Jag frågar precis samma sak som Saxmark. Kan du inte få på ett T-kors på din 90-gradare? Om du kan det så är det bara att sätta på ett lock på hålet som blir uppåt och göra ett hål för att justera luftintaget. På hålet åt sidan sätter du en 90-gradare, där kommer vattnet rinna in.

Eller ta bort din nuvarande 90-gradare och sätta T-korset där istället...

Klart!

Knäpptyst Durso

Kan du inte ta ett foto på hur det ser ut nu?

There you got it!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förslaget! Kan TYVÄR inte limma dit en T då utrymmet mot botten av boxen är begränsad. Skall ta en bild o visa. Måste erkänna att jag inte läste mig på durson ordentligt innan jag byggde, annars hade det varit en annan konstruktion HELT klart...

Men jag kan forsätta i en annan tråd, vill inte sno Didas. Ursäkta mig Tomas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går det inte att göra en durso och sätta direkt på röret? istället för att ha överrinnings koppen där?

alltså t-rör 90 böj lock uppåt med lufthål , och sedan förlänga efter 90 böjen med ett rör med borrade hål och lock i botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dida, bara för att få en klarare bild, ditt kar är borrat i botten, sedan har du ingen ytavrinnings låda, utan allt går direkt i röret via en filterkorg eller något?

Kan du förtydliga konstukrionen, så kan man försöka komma på något bra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som nämt tidigare, kör med reglerbar överinningsbox direkt på röret om du nu endast har rör direkt ner till sumpen utan överrinningsbox.

Se Christers lösning i hans tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/foru...ead.php?t=9255

Dvs. fixa t-rör + lock för luftreglering och en liten överiingsbox som kan flyttas upp och ner på röret.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...