Gå till innehåll

Erik & Lindas 420L


Datate

Rekommenderade inlägg

Det hela började med att Erik av en slump hittade denna sidan, efter att ha hängt på zoopet under flera år.

Efter mycket läsande och planerande så startades Eriks första kar i mitten på Januari 2006. Karet var ett möbelkar på 240L och de första fiskarna flyttade in i april samma år.

I Januari samma år började Erik officiellt träffa Linda, och 1a september blev de sambos. Med fler rum, gemensamt intresse och "fri" el, så började planerna på större kar...

En ny zookedja öppnade i stan och de sålde 420L möbelkar av samma modell som dom redan ägde, så det blev till å köpa ett sådant.

Å där är vi då nu!

Teknik:

Akvarie: Wromak Rubin 420L möbelkar i bok

Sump: Aquael 112L

Skummare: Deltec MCE600

Cirkulation: Tunze TS12 + ev lite powerheads

Belysning: Arcadia 2x150 MH + 9W Moonlight / Aqua Medic Sunbeam 2x39W T5 / 30W Antinic T8

Returpump: Elimax 6000 (Dammpump 6000L/H)

UVC-filter: Deltec 20W

Nitratfilter: Deltec NF-509

Kalciumreaktor: Deltec P500 + 500g Co2 och AM Magnetventil

Automatisk påfyllning: AM SP3000

Så här såg karet ut innan modifieringen.

benk7webbhh3.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sillen:

Målbild, hur ska vi förklara det, det vi i det närmaste tänkte på var att fiskarna skulle få lite större, och att ett stort akvarie ett rätt stort rum... och nåt större att slänga pengarna i ;-)

Jag var mer inne på om det var någon speciell fisk ni tänkt eller om det var bara SPS eller mjukisar eller kanske en blandning. Nyfiken av mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta å skriva lite om bänkbygget.

Höll säkert på å grubbla fram och tillbaka under 3v innan jag fick tummen ur och bestämde mig hur det skulle byggas.

Passade på att plåta lite under byggets gång.

Visade i första inlägget hur bänken såg ut när den nyss var uppburen till lägenheten.

Bänken utan karet på. Bredvid står den kommande sumpen.

benk6webbcq3.th.jpg

Började med att skruva av skivan som karet står på.

benk5webbzn2.th.jpg

Tänkte först använda marinplyfa, men valde till slut att använda 20mm melamin, vilket är samma material som använts till övriga bänken.

erikmedmattbandwebbuw7.th.jpg

Sen började jag bygga ramen som skulle kompencera mellanväggen som jag varit tvungen att montera bort.

snartklarwebbwt3.th.jpg

Fick krångla lita för att kunna justera "gångjärnen" i efterhand. Stämjärnet kom väl till pass...

ganggarnwebbwt2.th.jpg

Frontramen är klar.

byggewebbgi2.th.jpg

Bygget med "sumpskåpet" klart.

fardigwebbht0.th.jpg

Plastbenen var för klena så det fick bli ett nytt underrede.

underredewebbpc0.th.jpg

Karet på plats och mittdörren tillfälligt ditsatt.

bankenfardig2webbvh3.th.jpg

Å såhär trötta var vi efter bygget ;)

erikwebbau5.th.jpg

utarbetadlindawebbrf1.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha.

Ser ut som en finfin Juwel Rio400-kopia i mina ögon. Nice!

Rätt som det är delar vi samma idé att bygga om bänken?

Jo absolut. Kan inte tänka mig att det är någon större skillnad på de karen...förutom priset. Gav 3700kr inkl. värmare, innerfilter och hemkörning. Juwel skulle säkerligen kostat det dubbla om inte mer!

Har ju haft ett likadant men 240L och har ännu inte funnit några fel med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var mer inne på om det var någon speciell fisk ni tänkt eller om det var bara SPS eller mjukisar eller kanske en blandning. Nyfiken av mig!

Då är jag med.. inte lätt för den stackars ansträngda hjärnan alla gånger *ha ha*.

Men för tillfället så är det redan rätt många fiskar.

2 små kirurger, 2 ocellaris och 2 sebae. 5 chromisar, 1 damsell, 1 wrasse, 1 salarias, 1 sandvändargoby. Utöver det så finns det en räka, och två blåbenade eremiter. Har säkert glömt nåt. Det finns ju självklart en del koraller, men jag och namnen på dem... inte det lättaste, ska inte ens ge mig på att försöka namnge dem. Men det ska väl bli lite blandat med mjukisar och stenkoraller, vi får väl se vad vi tycker är snyggt. Man kanske rent av hittar någon som vill sälja fraggar och så..

Men självklart så har vi ju kollat lite på vad vi skulle kunna tänkas vilja ha mer i karet. Vi såg en grymt snygg revsäker tryckare, som vi vart riktigt sugna på. En dvärgkejsare som var rysligt snygg har vi oxå sett, och sen är vi sugna på en palettkirurg och en mandarin... kanske blir det även en till räka och en magnifika...

Men det återstår väl att se vad som får plats i karet. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo absolut. Kan inte tänka mig att det är någon större skillnad på de karen...förutom priset. Gav 3700kr inkl. värmare, innerfilter och hemkörning. Juwel skulle säkerligen kostat det dubbla om inte mer!

Juwel kostar, helt klart. Tror listpriset ligger på 7500:- på Akvarielagunen, utan hemkörning. :smiley17:

Vad som märks är väl egentligen silikonfogar och passformen på alla delar, inget har lämnats åt slumpen. Dom enda jag sett hittills som bräcker dom är nog Deltec, men då pratar vi inte bara det dubbla priset...

Jag har tänkt göra nästan exakt likadant som ni gjort, däremot kommer jag utnyttja hela skåpet som "sumpskåp", så det får bli en lite annorlunda lösning.

Nere i källaren står en fin uppkapad 19mm formplyfa och väntar, bara den bekanta tummen som måste förflytta sig från... just det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e lite pilligt att limma facken i sumpen, de kan nästan inte bli "snyggt" ha ha ha! Trösta Erik med att min sump också blev lite "kladdig".

Själv tröstar jag mig med att sumpen inte kommer stå synlig =-)

Ser ut att bli snyggt!

Det ska inte den här sumpen heller, stå synligt alltså... och det kanske är för väl det :P. Men det är ju ett himla piller med att få dem täta, och att få det snyggt.. ha ha.. det är nog för mycket begärt, men så länge det fungerar som det är tänkt så är det ju bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, så var det dags att börja fylla i med vatten. Men till vår besvikelse så upptäcker vi att karet lutar (antagligen hela bänken). Dvs den lutar mot fronten, så det lutar inte så det blir skevt eller på nåt sådant sätt.

Nu undrar vi vad vi ska göra för att få bort detta?? Peta under något på det den står på så det blir jämnt? Eller ska vi helt enkelt strunta i det?? (känns inte helt säkert att göra).

Men vad är tillräckligt hållbart för att kunna ställa under som "håller formen"?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klipp till plåtbitar och shimsa in bänken. lägg ett lager klarlack så dom inte börjar rosta bara.

Smart lösning, men ända stället som jag kan komma på att vi kan lägga dessa metallbitar är i så fall på golvet, annars så blir det till att lyfta ner akvariet och montera bort bänkskivan. (Känns inte så lockande), och metall på golvet, borde inte det ge jättefula märken på golvet, den dagen man kanske ska flytta eller så? Det är ju trots allt lite tyngd under ett 420-liters...

Men det är ju ett förslag att fundera på iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte justerbara fötter på möbeln? Kolla upp om dom inte går att skruva motsols för att få ner dom några millimeter...

Såg precis att ni hade avskaffat dom "klena plastfötterna", så det är omöjligt att justera.

Varför tog ni bort dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

borde funka lika bra som plåt om ni tänkte köra på min variant.

Funderar för fullt på en lösning till det hela... men som det ser ut nu så lutar det åt att vi får stödja upp närmast golvet. Tror att vi silikonade fast plattan som karet står på... Eller vi, möbelsnickeri får sambon stå för :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...