Gå till innehåll

Vilka är akvarister?


Oscare

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

En fundering jag har haft är om hobbyn speglar sig i samhället i stort. Idag har sverige ca en miljon människor som har annat ursprung än svenskt. Men de verkar vara dåligt representerade i hobbyn, eller? Finns det bara ursvenskar här? Vad kan man göra för att få in mer mångfald i hobbyn? Andelen kvinnor ser ju till att öka, nu är det våra invandrande vänner som borde börja "salta"

Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är någon större brist på folk med annan kulturell bakgrund inom hobbyn,bara för att de inte synns betyder det att de inte finns ;)

Men tror de kan vara lite så som jörgen säger också vem specielt när hobbyn inte är helt smärtfri, Min släkt t.ex tycker att jag e heltokig som spenderar så mycket pengar o tid på något de inte förstår sig alls på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan det ju vara så att en 8-del av de vi pratar med här har utländsk bakgrund, men det är lite svårt att se. Ska man kolla efter färgen på texten de skriver med ;)

Om jag var invandrare skulle jag inte lyfta fram det för det inte är relevant.

"Hej jag är torsten och är invandrare" Känns lika främmande som "hej jag är torsten och är homosexuell". Det medför ingen relevans till diskussionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den här tråden skulle jag vilja säga att både "sunny" och "ted" precis lika gärna skulle kunna vara invandrade i mina ögon, om man bara ser på de parametrarna. De övriga namnen/bilderna ser ganska "svenska" ut. Klart det inte finns anledning att dölja det (om man inte är rädd för rasistattacker), lika lite som det finns anledning att aktivt berätta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår faktiskt inte syftet till tråden överhuvudtaget. Vad spelar det för roll om större mångfald, eller vad man vill kalla det, håller på med denna hobbyn? Har det någon som helst betydelse?

Vill mer invandrare hålla på med saltvatten, ja då gör dom det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var invandrare skulle jag inte lyfta fram det för det inte är relevant.

Håller med dig Manks. Man tar ju upp saker som man tror har någon betydelse eller har med saltvatten att göra. Jag har tagit upp redan från början att jag är finsk och kvinna. Orsak för det: Jag behärskar ett väldigt svår språk - Finland är grannland - Kan hända att någon behöver hjälp att kontakta finska "salta" vänner. Jag hjälper gärna! Annars tycker jag att det spelar ingen roll varifrån man kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kvinnor är säkert mer sällsynta på guiden än invandrare.

Jag tycker jag ser en grund med tråden från den aspekten. Kvinnorna här på forumet har ofta litet annan infallsvinkel till hobbyn än män vilket berikar forumet.

Jag har inte sett någon annorlunda infallsvinkel från de invandrade män - saltisar jag känner utan karen och allt annat har varit som för svenska saltisar - män. Det kanske är därför man inte märker av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

siffran en miljon som har annat ursprung än svensk stämmer inte...susning.se..

jag är själv född i budapest men du skulle aldrig kunna avgöra på mig om jag var svensk el inte..

och så tycker jag sådan här diskussion har inget med denna sida att göra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan väll hålla med er om att det i sak här inte spelar någon roll. Men jag skulle kunnat ställt frågan också och då för att jag tycker det är intressant med olika kulturer. Tycker inte det är fel att vara nyfiken på det.

Finns det en utbredd akvarie hobby i hela världen? Antagligen inte då det i många områden är väldigt fattigt. Finns det något annat som påvärkar om det finns akvarister?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lantbrukare verkar oxå underrepresenterade här,man kan kanske starta en kampanj.

Hehe, jag fattar poängen.

Anledningen till att jag startade tråden var att jag funderade över detta. Självklart är det inte relevant för hobbyn ifall man är ifrån skåne, norrland eller ifrån Kuwait. Det är självklart det gemensamma intresset som förenar oss. Detta är bara en nyfikenhet från min sida, ursäkta ifall någon uppfattade detta som man ska särskilja människor.

Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt poängen med den här tråden... men alla som är intresserade av saltvattensakvariestik är välkomna till SG! (Oavsett: härkomst, religon, sexuell läggning osv).

Är det någon som sagt något annat eller ens antyt något annat? Om du tolkar in detta i denna tråd så söker du efter det. Om det nu är någon som undrar om det finns kulturella skillnader så är väll inte det på något sätt diskrimenterande. Om det är så känsligt att det inte går att prata om att det kan finnas olika kulturella skillnader då tycker jag det är fegt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som sagt något annat eller ens antyt något annat? Om du tolkar in detta i denna tråd så söker du efter det. Om det nu är någon som undrar om det finns kulturella skillnader så är väll inte det på något sätt diskrimenterande. Om det är så känsligt att det inte går att prata om att det kan finnas olika kulturella skillnader då tycker jag det är fegt!

Nä, det har inte varit något diskriminerade i tråden och det har jag inte heller sagt.. Jag skrev bara att jag inte förstår vad det spelar för roll, om var man kommer ifrån inom saltvattenshobbyn. Har inte antytt på något sätt att detta skulle vara kännsligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...