Gå till innehåll

Ostens 1440 kar


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

har nu beställt en wavebox. men börjar nu tänka på hur det kommer gå med bänken, tänk om hela den kommer börja gunga :) å sen ge vika å hela akvariet åker ner på golvet..

jaja vi får se hur det kommer bli. och även hur det kommer gå med mina ytavrinningar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick hem min wavebox idag. tyävr hade triton slut på magnetfästen så hade inget att fästa den med.. Men jag tog å satte fast den med några stenar ls, va ju bara tvungen att testa den.. :)

och kan bara säga wooow.. akvariet blir mycket mer levande. korallerna svajar så vackert.. fick upp en våg på några cm, tre ungefär. stänge av den när jag hade suttit och tittat på karet ett tag då jag inte vågade ha igång den pga att jag inte hade några fästen att sätta fast den med.. å gud va tråkigt karet blev när waveboxen va av stängd..

blev så klart en del ljud när vägen kom farandes över ytavrinningarna men det står jag ut med.. annas funkar det kanon även fast mina ytavrinningar sitter i var sitt hörn..

så tummen upp för denna produkt.

skulle inte skade med extensionen boxen med men har ej ekonimi för den just nu.. men det kommer för den behövs för att få det riktigt bra i ett stort kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag fick jag hem magnetfästen. Glad som attan att jag äntligen kunde fästa waveboxen och köra igån på riktigt. Men nej det ända waveboxen gör nu är att tjuta. Det finns två olika ljud ett för att pumpen får luft å stängs då av och ett för att pumpen är blockad. Det finns inget i boxen förutom pumpen och vatten, så blockad är den inte. har tatt ur pumpen å kollat å känt på propellen. Och vatten får den hela tiden då boxen är fylld av vatten. jaja vet inte vad jag ska göra, är bara lite ledsen och arg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kommit fram till vad problemet är men inte hur man kan lösa det. propellen orkar/kan inte snurra runt. den klarar ibland snurra några varv sen fastnar den hjälper man den då lite så klarar den snurra lite till sen fastnar den. någon som varit med om något liknade på tunzes pumpar?

fiend: du kommer inte bli besviken när du kör igång den. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det går bra med mina wavebox. Fick byta pumpen i den bara sen va det bara att göra vågor igen.

Det kan ett tag innan man hittar rätt frekvens, men det är bara att skruva på sakta men säkert så hittar man den.

En helt underbar produkt enligt mig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du wrang om jag viste vad son hände med den.. Den ville inte längre. haha

Den orkade inte snurra runt. Ibland så orkade den sunnar något varv sen hakade den upp sig. Hjälpte men den då lite på traven å gav den en liten "putt" så kanske den snurrade i 20 sec till sen fastnade den.

Testade att rengöra den NOGA, men det hjälpte inte.

Men jag fick en ny utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha.. :) du ska komma och höra hur min låter. Värsta snarkandet.

Tror att jag ska fråga på den där sidan (Reef center? eller vad den nu heter) i tunze-tråden om waveboxen ska låta som en snarkande förälder :D

Den verkar skyffla på fint med vatten iaf. Dock så blir det inga stoa vågor. Jag har 2 st vågor som guppar upp och ned i karet.. typ 1.5 cm i amplitud.

Hur stora vågor har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang snarkningen så testa att dra undan locket upptill. Jag tror att den har svårt att suga åt sig luften som skall in i boxen och även då vattnet åker in i boxen igen.

Kan vara så att den ej kan evakuera luften inne i boxen lika snabbt som den putter in vattnet i boxen igen.

hmm snurrig skrift hoppas att ni fattade iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt så kommer detta kar att flyttas till hösten. Vi ska sälja huset och bygga ett nytt hus nere vid sjön här i "stan" där jag bor..

Då ska akvariet stå i en "gäststuga" där jag kommer bo tills jag börja plugga. Stugan kommer vara på 20 kvadrat meter 4,5 *4,5 meter.

I mitten av rummet kommer det vara en vägg där akvariumet ska vara i, innan för väggen ska det vara akvarie rum med toa också.

Akvariet kommer vara samma som jag har nu på 1440 liter, jag kommer även ha ett fragg kar pluss att jag hade tänkt att koppla mitt nano till sumpen med. I nanot ska jag ha Frog fish.

Samtidigt som vi gjuter plattan till stugan så kommer vi gjuta upp väggarna till akvarie bänken så det blir riktigt stablit.

Så jag har planrat nu är att efter där sumpen kommer stå så kommer golvet luta ner mot en avlopp. Allt golv och allt kommer vara vatten tätt så spilla vatten och sånt kommer inte göra ett något. Kommer akvariet svämma över kommer inte det häller göra ett nått.. Bara skrapa allt vatten till avloppet :)

Skulle akvariet spricka så skulle inte ett något hända med huset då väggarna är gjorda i lecablock. det ända som skulle ta nån skada är mig då jag skulle få ett närvsammanbrott om nått hände mitt akvarium.

Förutom sumpen under bänken ska jag ha 2 st akvarium till ett för osmos vatten och ett för nyblandat saltvatten. Så vatten byterna ska gå smidigt till, bara ha en pump i sumpen ner till avloppet så man får ut ca 140 liter utan att göra något sen en pump i akvariet med nyblandat saltvatten så det bara är att pumpa i nytt.

Ska försöka göra allt så smidigt som möjligt så kom med så mycket ideer som möjligt. Vad ni skulle ha gjort om ni fick göra va ni ville.

I denna tråden kommer jag be om hjälp att plandera allt fån rördragningar från nano å fraggtanken till sumpen å allt annat. Även kommer jag behöva råd om hur flytten ska gå till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med dubbel våg ja.. mitt kar är ju 250 cm långt. Ditt är väl bara 200? :)

Ang snarkningen så snarkar den friskt även om jag sliter bort locket ovanpå :)

Den är rejält trött.. ena ordentliga timmarstockar som den drar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite nya bilder idag om någon är intereserad

Färgerna stämmer inte. Inte alls så här "grönt" utan mycket mer vitt med lite blått

FTS

nya%20017liten.JPG

nya%20002liten.JPG

Från vänster sidoglas

nya%20020liten.JPG

Från höger sidorglas

nya%20013liten.JPG

Vänster sidan av akvariet

nya%20027liten.JPG

Mitten

nya%20028liten.JPG

Höger sidan av akvariet

nya%20029liten.JPG

Hajen som ligger och ta det lungt

nya%20009liten.JPG

Min än så länge lilla samling av ricordeor

nya%20008liten.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...