Gå till innehåll

Ostens 1440 kar


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

Synd att färgerna inte blev bra och matchande :(

Men det är ett imponerande akvarie och jag gillar att det är mkt simutrymme! =)

Ang wave boxen så tycker jag att vågorna som den skapar är kanon då det skapar sval i akvariet så att säga. Har dock inte så mkt som kan svaja i dagsläget, men det lilla jag ser det gillar jag :)

Måste köpa mer magnetfästen nu så jag kan fästa mina övriga pumpar och skapa mer cirkulation på vissa ställen bara.

Är verkligen orginalupphängningen på Tunzepumparna så värdelösa som jag lyckats få dem att bli?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bläckis eftersom att jag hade haft ett kar innan och testat på hur man gjorde och sånt så var det inga större problem att få igång detta. Det är bara låta allt ta sin tid innom denna hobbyn..

okej men som sagt så vill ja säga att det är grymt fint

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat få dumma tankar efter att ha sett bilder på kar som kör med korallen zuch t5 rör, Fiji purple och Coral Light. Så sjukt snyggt. Så funderar på att byta ut mina fauna marin mot dessa.. Eller tror ni man skulle kunna slänga dit några Fiji purple bland mina och få det lika snyggt?

Någon på guiden som kör med dessa rör än? Om så är ni nöjda?

Har även kopplat in doserpump och börjat köra med balling light för att hålla värderna jämna och fina. Har inte lyckats ställa in det perfekt än men det kommer väll.. Mäter varja dag och ändrar och fixar :)

Så nu skulle man väll bara vinna på lotto eller något så man kan köpa 24 st nya t5 rör och sen en massa sps:er

I den takten jag har råd att köpa sps:er nu så kommer det väll ta 20 år inann det börjar se fint ut.. Haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol tackar..

Hmm man ska ju ha kraftig cirkulation när man har sps, men vad räknas igentligen som kraftig? Just nu har jag 2st resun wavemaker som pendlar mellar 3 olika lägen 2000l/h 8000l/h och 15000l/h, 2st tunze stream 6060 som ligger på 6000l/h, 1st tunze wavebox, 2st returpumper som ger 4000l/h men där försvinner ju lite tryck på vägen upp..

Så när alla pumper kör för fullt har jag ca 50000l/h + tunze wavebox. Men ändå ser det ut i akvariet som det är ganska lite.. Räcker detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tricket är att placera korallerna / pumparna så att de får lagom strömt.

Hur mycket den totala cirkulationen är inte lika viktig (ja, inga "döda" områden naturligtvis).

Det är knivigt med cirkulationan. Har sett småkar (540L) med 40 000L/H

och liknande med 7000L/H och jag kunde inte se någon skillnad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat få dumma tankar efter att ha sett bilder på kar som kör med korallen zuch t5 rör, Fiji purple och Coral Light. Så sjukt snyggt. Så funderar på att byta ut mina fauna marin mot dessa.. Eller tror ni man skulle kunna slänga dit några Fiji purple bland mina och få det lika snyggt?

Någon på guiden som kör med dessa rör än? Om så är ni nöjda?

Jag skall beställa sådana här rör till min nya ramp

blir nog blandat med olika rör

Men beställningen blir säkert nån annan stanns för att få betala 5Euro extra per rör för att frakta dom nja finns på andra webbshopar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

petrol.. Vi får vill se om det blir bra då. De få sps jag har nu se ut att må kanon. Så det är väll bara låta det va :)

wrang. Okej. Vad ska du köra med för några andra rör då?

Jo 5 euro per rör extra bara för att de ska fraktas är ganska mycket.. Skulle ju bli en extra 120 euro för mig :(

Funderar dock på att byta ut 6 st av mina blåa och sätta dit Fiji purple.

Då skulle jag ha 12 st aqua science duo, 6 st aqua science blue och 6st kz Fiji purple.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska på semester nu i sommar och då behöver jag atomatisk påfyllning av osmos vatten, sköter detta manuellt nu.

Va inne på att köpa tunze kitt som låg på ca 1500kr men kom på att de är nog lite onödigt då jag ska köpa en iks aquastar när jag har pengar över.

De har ju nivågivare och sådant. Men vad mer än aquastaren deras nivågivare och pump behöver man? Behöver man en av deras dosor men kontaker i? Om man behöver vilken av dom dimmbara eller den med vanliga kontakter? Försöker räkna lite hur mycket det skulle kosta, så man vet om man kan köpa en innan resan :D

Och vad för pump skulle ni rekomendera till detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en IKS. Har inte kört igång den än men det blir nog kanon.

Har även köpt massa sps fraggar. Så hela karet ser ut som en fraggtank just nu.. haha men det växer väll till sig. Har lagt i en ca 25 fraggar under veckan.

Har dock inte till räkligt bra kamera för att zooma in så ni ser fraggarna. Många montiporor är det och ett par acoporor även någon hysterix.

Tack Norberg, alofstrand och Marko Salmenranta "vet inte vad du heter på forumet"

Ser ut som att jag kommer köpa en rocka i helgen också. Äntligen fått tag på en igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en IKS. Har inte kört igång den än men det blir nog kanon.

Har även köpt massa sps fraggar. Så hela karet ser ut som en fraggtank just nu.. haha men det växer väll till sig. Har lagt i en ca 25 fraggar under veckan.

Har dock inte till räkligt bra kamera för att zooma in så ni ser fraggarna. Många montiporor är det och ett par acoporor även någon hysterix.

Tack Norberg, alofstrand och Marko Salmenranta "vet inte vad du heter på forumet"

Ser ut som att jag kommer köpa en rocka i helgen också. Äntligen fått tag på en igen.

Får väl sparka in en kommentar här då så du lär känna en av dina leveantörer :skrattar:.

Härligt att du fått tag på en rocka igen, hoppas den klarar sig bara.

//Marko S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...