Gå till innehåll

Ostens 1440 kar


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Petrol: Tack så mycket. Jo vist är det tomt utan rocka. Leter som en galning men det är inte lätt att få tag i en.

Joney. Ja ls:en är lutad mot bakrutan. Finns fullt av grottor där inne så det är mycket simmutrymme även där. Har gjort det så håligt jag kan.

Skulle jag iha skitit i Haj/rocka så skulle jag inte byggt det så här utan då hade det varit pelare i mitten bland annat. Men dessa djur kräva stora ytor.

Kjell: Fick igång skummaren för några dagarsedan så nu funkar den kalas. Fick trimma lite på impellen, Hur det nu stavas :)

Anledningan av varför jag mest gick över till ZEOvit va nog nyfikenhet + deras forum där man kan få så mycket mer tipps och hjälp med grejjer än från Faunamarin.

Sen så tycker jag med att ZEOvit värkar lite mera utväcklat än Ultralith. Kan bara vara en inbilning men så tycker jag det känns.

Jag använder Reef crystal salt just nu. Hade TM innan men just nu Reef Crystal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen så tycker jag med att ZEOvit värkar lite mera utväcklat än Ultralith. Kan bara vara en inbilning men så tycker jag det känns.

Jag använder Reef crystal salt just nu. Hade TM innan men just nu Reef Crystal

Kom hem ifrån BioTed Marin i Kungsbacka han hadde hela deras sortiment inne från KZ och zeovit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Japp vet. Det är ifrån Ted jag beställer :)

Har du handlat lysrör?

Ja det blev 5st CL och 3st FP

Skall dokumentera det hela nogrannt med bytet av min armatur

skall bli kul att se skillnaden mellan att ha en singel reflektor för 8st rör och 1st singel reflektor för varje rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Idag kom jag hem till sverige igen efter två veckors semester i Grekland.

Det har hänt både negativa och positiva saker i karet men mest negativa :(

Vi tar det nega tiva först. Både hajen och min drake har dött. Draken hittades och fiskades upp. Men hajen är borta. Nitraten har nu ökat lite så vill gärna leta rada på henne och få upp den ur karet.

Det positiva är att jag ser en stor förändring på mina sps:er i storlek. Alla ser ut att må jätte bra och har växt fint.

Alla andra fiskar ser ut att må hur bra som hälst och är feta och goa.

Så nu har jag bestämmt mig för att sattsa på ett rent rev akvarium utan några aggresiva fiskar och rockor. Men tro mig att jag kommer att ha både rockor och hajar igen i framtiden. Dock ett helt akvarium/damm för bara dom och inget annat.

För att komma åt hajen så måste jag nog riva sönder hela revet. Dock så gör inte detta mig något för att nu när jag ska sattsa på ett renodlat revakvrium så vill jag ha en helt annan aquascaping. Men vet inte hur jag ska lösa detta på ett smidigt sett. Hade jag inte haft all sanden jag har hade jag ju bara kunnat flytta stenarna men nu har jag ju 150 kg sand i vägen. vill ej lägga stenen på sanden. Ni som har gjort om i era akvarium riktigt ordäntligt får gärna komma med tipps på hur jag kan lösa detta. Vill gärna föra det så fort som möjligt så jag får bott haj liket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt att höra.

men kan förklara lite hur jag gjorde när jag flyttade om sist,

Jag flyttar en bit åt gången. sopar undan all sand på ett ställe o gör klart där, sen flyttar jag tebaka sanden åt andra hållet o fortsätter där.

Segt, ja. Men helt klart bättre än att plocka i och ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman näst in till hela revet sätter ihop med reefbond.

Dock så vill jag göra om hela möbleringen i karet. Ska ha sen en "ö" i mitten och inte stenar mot några rutor. Nästan som Korallenzucht har på sitt visnings kar. Och tänkte att det är vill lika smart att göra om aquascapingen somtidigt som jag river hela revet för att leta efter hajen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Robin.

attachment.php?attachmentid=15855&d=1186564885

Vad kör du med för ljus nu över burken ser vitare ut till höger

Ang hajen så är den nog redan borta och uppäten av div djur/maskar.

Jag hadde nog låtit det vara synd att knäcka din uppbyggnad då det är snyggt upplaggt och grym sandyta.

Vart sitter din wavebox i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang japp inte samma ljus på sista amaturen till vänster. Inga Fiji Purple där. Skulle köpt 4 st Coral Light och 2 st Fiji Purple och testa i en amatur. Men det blev något fel så kom hem med 6 st Fiji Purple. så satte två i varje amatur dock räckte dom inte till den sista. Ska dock köra mer rör snart så det bara är KZ rör.

Men just nu är det 2 st Fiji Purple, 3 st fauna marins aqua duo, 1 st fauna marin aqua blue

Japp ska låta akvariet va och inte rota i det.

Ser du inte waveboxen? Längst till vänster bakom den sista stenen. Titta noga så ser du.

Johha: Jo då fiskarna är där i någon stanns. Inga har blivig upp ätna eller dött av dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang japp inte samma ljus på sista amaturen till vänster.

Inga Fiji Purple där. Skulle köpt 4 st Coral Light och 2 st Fiji Purple och testa i en amatur.

Men just nu är det 2 st Fiji Purple, 3 st fauna marins aqua duo, 1 st fauna marin aqua blue

Japp ska låta akvariet va och inte rota i det.

Ser du inte waveboxen? Längst till vänster bakom den sista stenen. Titta noga så ser du.

Kan du ej testa nu då folk säger att FaunaMarins aqua duo är samma som KZ coral light

att du sätter alla nya till höger och och till vänster

blandar med AquaDuo och Fiji Purple

och kommer med feedback hur de upplevs

Jorå nu då du säger det så ser jag waveboxen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...