Gå till innehåll

Ostens 1440 kar


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Patience my friend...

Låt det härda 1-2 dygn, beroende på hur tjock fogen är. Du kommer att tacka dig själv efteråt.

Jag själv gick på en nit då jag inte orkade vänta... min BTN-bakgrund till mina Malawisar satt inte direkt fast efter några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jens alla diskutioner jag har läst och pratat med folk som har dessa över i usa sägar att ett 300 gallon "vilket är en bit över 1000lite"r är en lagom storlek... de klarar sig bra i även minder.. det är en ganska liten rocka.. problemet med denna rocka är att de helt plöttsligt kan sluta äta.. men har pratat med flera som har sina och haft dom i flera år.. fått mycket goda råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha då gick detta åt helvete... känns riktigt jobbit just nu.. va så nära min dröm.. åkte över 160 mil för att hämta detta akvarium. laggt alla mina pengar på utrustning. all min ledaga tid för att göra min dröm till sanning. så för fem minuter sedan.. stod å tittade på akvariumet rörde inte det äns så hörde jag ett pang.. va fan va det titta på det lite, så ser jag att hela bottenglaset va spräckt.. har ca 400 lite i akvariumet. håller på att tömmer att nu... all lust å glädje bara rinner ur mig just nu.. vet inte om jag har pengar till att skaffa ett nytt akvarium av denna storleken.

jaja bara tvungen att skriva av mig lite..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dystert att läsa. Hoppas du tar nya tag.

När jag tittar på bilderna ser det kanske ut som att glaset är tunt. Jag kontrollräknade på http://www.fnzas.org.nz/articles/technical/glassthickness/ och kom fram till att glaset bör vara 12 mm runt om och 18 mm i botten. Ett eventuellt laminerat bottenglas bör vara ännu något tjockare.

Lycka till med reparationen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då det var tråkigt att höra..

Men tror inte att det behöver bli så onödigt dyrt. du kan ta akvariet till Glasmästaren o be de sätta dit en ny bottenskivan, Blir också billigare än att skaffa nytt i mindre storlek.

Detta är trotts allt ett grymmt projekt, Vi vill ju se en Blå prickig rocka ju :)

Lycka till me projektet och hoppas allt ordnar sig med karet.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle utan tvekan skaffat en ny botten. Karet är riktigt coolt och hoppas att du tar dig i nackskinnet och forsätter bygget. Du kanske kan göra så som vissa större byggen i tyskland gör att köra med 2st skivor i botten (sida vid sida) och kantlimmar dom för att just minska spänningarna på bottenskivan

Vilken stocklek var det på botten idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sprack det? Är det bara sprickor i botten eller gick det ut glasbitar? Är det bara sprickor kan du laga genom att lägga en skiva över och silikona bra mellan skivorna och givetvis göra en v-fog runt om.

MVH Lasse

Ja det är oxså en lösning som funkar.

Gör man detta så lägg en bra massa med sillicon å spackla ut det hela och sedan lägg ditt en glasskiva. Antar att det är bättre med mycket sillicon och en bred massa än att dra strängar med sillicon å få "luft" fickor imellan strängarna

Har sett akvarium med denna lagning och funkat bra.

Undra varför det hände för dig bara. Satte sig bänken tro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...